Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Sluta larva dig, dels för att det inte har något med covid-19 att göra och framförallt är det bra många fler länder än Sverige som förbjuder plastartiklar och minskar koldioxidutsläpp.

Nej det har med något mer allvarligt att göra, och då gör inte Sverige något än så länge.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

1177 följer riktlinjer från Folkhälsomyndigheten vilka som ska testas och inte.

Jag förstår det som att barnen var sjuka redan innan de åkte till Italien, då är bedömningen att det inte handlar om covid-19.

Det var inte bara ett fall. Deras bedömning suger.

Skrivet av anon42512:

Nej, dödligheten på svininfluensan var mycket lägre och färre smittades på lika många dagar som covid-19.

Nu har jag inte läst länken, men munskydd funkar om man har rätt sort (vilket inte är den vanliga sorten som brukar säljas)

Yes du hade rätt. Dubbelkollade. 0.01-0.08% var dödligheten. Men hade ingen aning att mellan 700-1400 miljoner blev smittade. Hoppas verkligen inte det blir likadant nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Från min lokala tidning idag.

En studie genomförd på Umeå universitet, som även publicerats i den vetenskapliga tidskriften Journal of Travel Medicine, visar att fler blev smittades av coronavirus när kryssningsfartyget Diamond Princess hölls i karantän i två veckor, jämfört med om passagerarna istället hade fått gå i land direkt.

Jo det är märkligt hur man kan spärra in männskor.....

Sen angående Umeå så florerar det många rykten eftersom man har flera studenter från just epicentret Wuhan i Kina.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Ca 11 000 fall och 31 person ska ha dött av svininflusensan enligt denna studien.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/1d7096c2b65...
Sida 11, sista stycket.

Tackar! Jag fick mina siffror från Wikipedia men detta var mer pålitligt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu ännu ett corona-fall i Stockholm. Så nu är vi uppe i 12st smittade. edit : nä 13 är vi uppe i..

"Personen har koppling till det första fallet i Stockholm – en kvinna som varit i Iran – och vårdas nu isolerat på Karolinska universitetssjukhusets infektionsklinik."

https://www.expressen.se/nyheter/smittan-fanns-i-italien-utan...

edit :glömde länken

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Touche!

Sen ser man då fjanten från folkhälsomyndighten Anders Tegnelll.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Undrar vad nästa corona utbrott skall kallas?
1993 corona
2003 sars
2012 mers
2019 corona igen.

Alla de där är typer av Coronavirus.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

An estimated 0.06 to 0.1 percent of people who developed the flu during the 2019–2020 flu season in the United States died (as of February 2020), compared to around 2 percent of those diagnosed with the 2019 coronavirus.

Ungefär 20x dödligare än en vanlig influensa.

Jag vill sticka ut hakan lite här och påstå att det är väldigt svårt med siffrorna för hur dödligt covid19 är.
Typen av uträkning av dödlighet i influensa är antagligen en annan än för covid19 och de blir därmed inte riktigt jämförbara heller.

Det vi har underlag för i det här fallet är hur många verifierade smittade vi har - och hur många som dött.
Tar man de siffrorna så kan man visserligen få fram siffror på hur dödligt viruset är. Men den metoden kan ge siffor som är upp åt väggarna fel.
För den här metoden tar inte hänsyn till alla människor som blivit smittade, men ej diagnosticerade. Och det verkar vara så att många får milda symptom. Ju större andel som inte blir verifierat smittade - desto högre kommer dödssiffran att SE UT - utan att det behöver stämma.

För att förtydliga.
Folkhälsomyndighetens samlade statistik över de som i Sverige fick influensa förra året var 13324 verifierat smittade. Och det var 505 personer som dog av influensan i vårt land förra året. Det ger en dödssiffra på ca 3,8% (!!!).
För influensa i Sverige förra året.

Men.
Influensa har inte en dödlighet i Sverige på 3,8%.
För man kan inte bara ta antal verifierade smittade fall och jämföra med antal döda för att få reda på hur stor andel som dör. Uppenbarligen. Det är ganska svårt att få fram riktigt bra siffror på dödlighet för olika sjukdomar - just för att vi inte vet hur många som har sjukdomen men inte får särskilt allvarliga symptom - inte fått någon diagnos och därmed inte heller kommer med i statistiken.

Och samma sak gäller alltså även för covid19. Vilka siffror används egentligen för att räkna fram 2% dödlighet för covid19?
Det är möjligt att det faktiskt stämmer. Men det är också möjligt att det är väldigt högt räknat om verifierade smittade och dödsfall är det enda underlag som använts.

Jag har skrivit mer om det här:
#18311278

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nu kom första dödsfallet i USA

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Nuke it from orbit, only way to be sure...

Permalänk

@Söderbäck: nja man upskattar ca 1 - 1.5 miljoner influensafall årligen i sverige och runt 500 döda per år i sverige av vanlig influensa. Epidemiologerna kan göra rätt säkra skattningar. Influensan är så safe att det INTE klassas som en sammhällsfarlig sjukdom och därför bryr man sig inte i någon högre utsträckning att testa efter det heller.

Corona är alltså extremt mycket dödligare på en helt annan skala. Och den är via myndigheter klassad som sammhällsfarlig av en anledning.

Man kan redan nu se rätt bra på dödlighet, ta tex isolerade båten, och italien, sydkorea osv där man har mer koll. Tveklöst snackar man om 0.5-2% dödlighet där någonstans. Fortfarande 10-100ggr dödligare än influensa.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Undrar vad nästa corona utbrott skall kallas?
1993 corona
2003 sars
2012 mers
2019 corona igen.

Wikipedia i ungefär ett par minuter räcker för att du ska se var namnen kommer ifrån och varför de heter som de gör.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk

@Dimetikon: febernedsättande kan vara en dålig ide, då immunförsvaret jobbar bäst vid över 39grader och virus trivs sämre ju varmare det är. Vuxna bör låta kroppens eget system ta hand om corona.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Söderbäck: nja man upskattar ca 1 miljon influensafall och runt 500 döda per år i sverige av vanlig influensa. Epidemiologerna kan göra rätt säkra skattningar.

Corona är alltså extremt mycket dödligare.

Det verkar som att allt det jag skrev i förra inlägget precis gick dig förbi här.

Jag ska försöka vara tydligare.

Folkhälsomyndigheten har sammanställt siffrorna för förra årets influensaepedimi i landet.
Det kan du läsa här.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publi...

13324 verifierade fall av influensa.
505 döda av sjukdomen.
Finns att hitta i tabellen under rubriken "Deaths 30 days after influenza diagnosis"

Det blir 3,8% dödsfall av influensan i Sverige förra året.
Om man nu tror att man får fram bra siffror av att räkna på detta sättet.

Och visst är det som du säger. Det är ju hela min poäng och hela anledningen att jag skrev förra inlägget.
Så höga dödstal har inte influensa

För man kan inte bara ta antal verifierade smittade och ställa mot antal dödsfall.

Jag tar det en gång till så att det blir tydligt.

Man kan inte bara ta antal verifierade smittade och ställa mot antal dödsfall.

Det finns nämligen en hel mängd människor som blivit smittade men som inte har blivit testade. De finns inte med i statistiken.
Därför kan dödstalen se på tok för höga ut för en epidimi om man bara räknar ut dödstalen baserat på verifierat smittade och jämför med hur många som dött.

När man räknar fram att influensan har en dödlighet på - säg 0,1% så kan man alltså inte bara ta verifierade fall av smittan från vanliga sjukhustest och jämföra med dödsfall. Det krävs en större mängd stickprovstester ute bland folk som inte tror sig vara sjuka för att se hur många som bär på sjukdomen. Jag vill påstå att det är för tidigt för att vi ska ha bra underlag för den typen av tester för covid19 fortfarande.

Vad är det för siffror som använts för att räkna fram dödligheten på 2% för covid19? Är det bara verifierade fall jämfört med hur många som dött?

Det var hela poängen med mitt förra inlägg - och precis samma poäng har jag i detta inlägg.

När du säger att dödligheten är 0,1% för influensa - ja hur är då denna siffra framtagen? Är det verkligen på samma sätt som man nu räknar på för covid19? Om du inte kan verifiera det så är det inte alls säkert att du kan jämföra siffrorna heller.

Edit:
Det kan mycket väl vara så att covid19 är mycket farligare än influensa. Det ser ut att vara så också. Problemet ska inte underskattas här.

Men vilka siffror är lämpliga att jämföra? Det är snarare det jag vill att man funderar en vända till kring.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Jag skall flyga till USA om 2 veckor. Åker via Paris.

Vad för typ av munskydd är tillräckligt bra för att blocka största risken med att bli smittad? Och då tänker jag inte nödvändigtvis bara på Corona utan andra virus och bakterier. Vill helst inte bli sjuk när jag skall på semester. Tips på premium mun/näs-skydd?

Permalänk

@Söderbäck: du misstolkade nog mig. Vi vet att influensan dödar ca 0.05% oavsett vad någon myndighet rapporterar.

Coronaviruset vill man testa. Man söker aktivt efter smittade. Detta gör att siffrorna är vääldigt mycket säkrare än siffrorna från influensa. Och en isolerad båt, där har vi nästan bergsäkra dödstal.

Men kom hit till forumet i juni så ska du nog se att de siffror det idag pekas på stämmer rätt bra. Dvs 0.5-2%

Hela poängen med inlägget var att det vi vet idag och det epidemiologer med säkerhet skattar är att corona är 10-100ggr farligare. För de som inte tror på detta titta på båten diamond princess och dödstalen där. En tragisk studie över viruset.

Ds. Söderberg. För att summera det jag vill få fram är egentligen att allt pekar på med inte exakt men med stor säkerhet, att viruset är extremt mkt dödligare. Och du verkade downplaya detta i posten ovan, som jag upfattade din post.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KesoB:

Jag skall flyga till USA om 2 veckor. Åker via Paris.

Vad för typ av munskydd är tillräckligt bra för att blocka största risken med att bli smittad? Och då tänker jag inte nödvändigtvis bara på Corona utan andra virus och bakterier. Vill helst inte bli sjuk när jag skall på semester. Tips på premium mun/näs-skydd?

Lyssna på denna, endast 2 min.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-forklarar-sa-anva...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av spikfavoriten:

@Dimetikon: febernedsättande kan vara en dålig ide, då immunförsvaret jobbar bäst vid över 39grader och virus trivs sämre ju varmare det är. Vuxna bör låta kroppens eget system ta hand om corona.

Man måste betona "kan" väldigt mycket. Vändpunkten från att högre kroppstemperatur är hjälpsamt till livsfarlig kan vara snabb, feber har orsakat dödsfall.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: en normalt frisk person klarar 40 grader utan problem. Vid en eventuell dödlig coronasmitta låter det dumt att sänka den och därmed sänka de processer som dödar viruset.
Snittempen för corona tycks ligga på 39 grader dessutom.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av spikfavoriten:

@Vzano: en normalt frisk person klarar 40 grader utan problem. Vid en eventuell dödlig coronasmitta låter det dumt att sänka den och därmed sänka de processer som dödar viruset.
Snittempen för corona tycks ligga på 39 grader dessutom.

För en normal allmänt frisk person visst, men hur kan det bli för personer i riskgruppen? Har du källa till snittemperaturen?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Söderbäck: du misstolkade nog mig. Vi vet att influensan dödar ca 0.05% oavsett vad någon myndighet rapporterar.

Coronaviruset vill man testa. Man söker aktivt efter smittade. Detta gör att siffrorna är vääldigt mycket säkrare än siffrorna från influensa. Och en isolerad båt, där har vi nästan bergsäkra dödstal.

Men kom hit till forumet i juni så ska du nog se att de siffror det idag pekas på stämmer rätt bra. Dvs 0.5-2%

På en kryssningsbåt är det normalt sett mycket gott om äldre människor. Det borde ge mycket stor påverkan på sifforna.
Och jag gissar även att det inte är särskilt populärt med kryssningar bland äldre människor som är extra aktiva och hälsomedvetna, det påverkar i så fall ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Men kom hit till forumet i juni så ska du nog se att de siffror det idag pekas på stämmer rätt bra. Dvs 0.5-2%

På Diamond Princess, som väl är det fall där man har bäst koll eftersom det ju var en båt i karantän, dog väl ca 1% (hittills!) av de smittade. Jag har ingen koll, men gissar på att både medelålder på passagerare och dödsfall inte är direkt låg. Hur som helst så kommer synen på den här sjukdomen att påverkas starkt av hur "friska" personer påverkas, oavsett ålder. En tidigare "frisk" 70-åring, med kanske 10-15 år kvar minst, som stryker med kommer att göra många väldigt bestörta. Visar det sig att ens ett par promille av smittade barn dör kommer folk att få panik - vi är oerhört mycket känsligare för att barn eller "yngre" personer dör.

Som tur är verkar barn klara sig bra, annars hade vi nog redan sett flygplatser stängda, Öresundsbron minerad (ständigt denna bro, jag vet), och skolorna tomma. Finns väl ingen förälder som skickar sina barn till skolan om de bedömer risken att smittas som stor och risken för död 1 på 1000? För att inte tala om 1 på 100 eller 1 på 10 - som risken kanske är för äldre över 80 år. Går det att isolera sjuka som är på ålderdomshem, eller blir alla där smittade? Vi får se som sagt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Från min lokala tidning idag.

En studie genomförd på Umeå universitet, som även publicerats i den vetenskapliga tidskriften Journal of Travel Medicine, visar att fler blev smittades av coronavirus när kryssningsfartyget Diamond Princess hölls i karantän i två veckor, jämfört med om passagerarna istället hade fått gå i land direkt.

Kryssningsbåtar är oroligt bra för att sprida saker, se till exempel på utbrott av norovirus, så inte särskilt konstigt att fler blev smittade. Lite som att stänga in ett antal smittade tillsammans med en massa osmittade i en buss, ett tåg, eller ett flygplan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon317878:

Såg den tidigare idag.

1. När hon argumentarer för att det inte behövs så utgår hon ifrån allmäna platser. Inte ett plan med 400 personer där man har folk som tid och otid hostar och går förbi.

2. Du svarar inte på min fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KesoB:

Jag skall flyga till USA om 2 veckor. Åker via Paris.

Vad för typ av munskydd är tillräckligt bra för att blocka största risken med att bli smittad? Och då tänker jag inte nödvändigtvis bara på Corona utan andra virus och bakterier. Vill helst inte bli sjuk när jag skall på semester. Tips på premium mun/näs-skydd?

Du behöver att andningsskyd med skyddsnivå FFP3

https://www.pricerunner.se/cl/734/Arbetsutrustning?attr_57460...

Troligen är det mesta slut men jag tror att flyget kolapssar inom de närmaste veckorna eftersom ingen vill jobba eller vara i en kabin med Coronavirus!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Du behöver att andningsskyd med skyddsnivå FFP3

https://www.pricerunner.se/cl/734/Arbetsutrustning?attr_57460...

Troligen är det mesta slut men jag tror att flyget kolapssar inom de närmaste veckorna eftersom ingen vill jobba eller vara i en kabin med Coronavirus!

Tack för ett mycket bra inlägg! Kan du rekommendera en bra butik eller ett bra skydd som du vet sitter skönt?

Flygen har väl inte historiskt kollapsat för ett virus :P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Jag skall flyga till USA om 2 veckor. Åker via Paris.

Vad för typ av munskydd är tillräckligt bra för att blocka största risken med att bli smittad? Och då tänker jag inte nödvändigtvis bara på Corona utan andra virus och bakterier. Vill helst inte bli sjuk när jag skall på semester. Tips på premium mun/näs-skydd?

Du åker från ett område med konstaterade fall, via ett land med ett flertal konstaterade fall. Beroende på vad den orange mannen får för sig så kanske du inte blir insläppt alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KesoB:

Tack för ett mycket bra inlägg! Kan du rekommendera en bra butik eller ett bra skydd som du vet sitter skönt?

Flygen har väl inte historiskt kollapsat för ett virus :P?

Vi har aldrig varit med om något liknade som med Coronaviruset, skulle du vilja jobba i en flygkabin? (vet ej någon som har skydd)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y