Behöver lite åsikter kring val av router

Permalänk

Behöver lite åsikter kring val av router

Jag sitter idag med en uppkoppling på 250/250 och får inte högre 100/100 då min router stryper hastigheten.

Undrar därmed vilken router ni rekomenderar?

Jag funderar just nu på ASUS RT-AC1200G+ eller ASUS RT-AC66U_B1 just nu skulle de duga?
Är det stora skillnader mellan dessa två eller vad anser ni vara lämpligt?
för och nackdelar med dem?

Är ny på detta forum så osäker om jag lägger upp rätt :/

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router idag?

Permalänk

@joakim99: Idag sitter jag på en Asus RT-AC750

Permalänk
Medlem

Investera i något ordentligt så behöver du aldrig råka ut för krångel.
https://classic.prisjakt.nu/#rparams=ss=Edgerouter

En del krångligare att ställa in än en vanlig router, men stabil som satan.
Nackdelen är väl att du måste skaffa en separat aparat för Wi-Fi.

Jag kör med en: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2264287
Gött med PoE. Då behöver du bara dra en nätverkskabeln till en wifi-accesspunkt (som stödjer PoE) och skippa strömkabeln. Strömmen går genom nätverkskabeln. Fungerar till övervakningskameror också.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

@Lodisen: Förståeligt men vill undvika krångel och bara köpa en som stödjer mitt bredband för nuläget Åsikter kring de jag nämnde om? (ASUS RT-AC1200G+) och (ASUS RT-AC66U_B1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShacoPh0bia:

@Lodisen: Förståeligt men vill undvika krångel och bara köpa en som stödjer mitt bredband för nuläget Åsikter kring de jag nämnde om? (ASUS RT-AC1200G+) och (ASUS RT-AC66U_B1)

Håll dig borta från Asus är mitt tips. De gjorde bra grejor för ett par år sedan.
Nu är det mesta skräp. Asus blev väldigt stora och har försökt skära ned på kostnader och kvaliteten lider pga det.

Köp en begagnad Asus RT56U. Väldigt bra routrar och dom stödjer 1000/1000. (Om du kör Torrents så flaskar dom vid några hundra anslutningar, men annars är det bra fräs i dom. Speciellt om du slänger in en custom FW).
En sån kan du hitta för en hundring eller två. Inbyggt wifi också.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag kan bara backa upp att Edgerouter är en grymt stabil lösning. Jag har en Edgerouter X som jag i princip aldrig har haft problem med. Kör den tillsammans med en UniFi-accesspunkt som har väldigt bra prestanda och räckvidd. Det är lite mer att pilla med, men det är överkomligt om man jämför med alla problem jag haft med allt-i-ett-routrar som jag har använt. Alla har haft något fuffens för sig.

Permalänk

@etermist: Tack för tipset! Är för stunden studerande och har inte mycket tid till sådant men de routrar jag hänvisar till vilket skulle du föreslå?

Permalänk
Medlem

@ShacoPh0bia

Själv har jag haft ganka dålig erfarenhet av just Asus, jag har använt två (däremot lite billigare) routrar och ett Lyra-mesh-system och alla har krånglat. Routrarna hade dålig täckning och tappade kontakt till internet ofta, vilket tvingade mig att starta om dem, och i Lyra-systemet tappade accesspunkterna konstant kontakt med varandra.

Däremot har jag aldrig provat de i lite högre prisklass. Har också haft problem med liknande Netgear/Dö-link-prylar när jag provat dessa istället för Asus, men jag tröttnade ganska snabbt på detta och valde ett Ubiquiti-system istället, vilket "bara fungerar".

Kanske inte var så mycket att komma med dehär... Men i stort har jag ganska negativa erfarenheter av Asus-routers.