SSD rensar sig själv

Permalänk
Medlem

SSD rensar sig själv

Behöver hjälp samt rådgivning. Min 240 gb kingston SSD (ca 2 år gammal) fick för någon vecka sedan alla sina filer raderade. Eftersom jag har windows på SSDn så kom jag direkt till bios där allt ser normalt ut men jag kan inte boota datorn. Lyckades sedan se att disken var helt tom genom några commandon i CMD som jag fick upp genom att sätta i en usb med windows 10 iso på sig. Jag försökte att få tillbaka filerna eftersom jag vet att jag hade en system restore point på SSDn, men datorn hittade ingen restore point så jag gav upp och bestämde mig för att bita i det sura äpplet och installera om windows på SSDn och leva utan mina gamla filer. Men nu idag så är hårddisken helt tom igen och jag förmodar att det är något fel med SSDn eftersom jag alltid är försiktig genom att använda antivirus program osv så tvivlar starkt på att det är ett virus. Har en sekundär hårddisk i datorn med 4tb (utan windows) som fungerar utmärkt och alla filer är kvar i hårddisken.

Jag har läst att man kan använda olika program (förmodar med hjälp av en annan dator) för att diagnotisera en SSD men undrar om detta hjälper mig annat än att jag kan se problemet? Är det något som går att fixa eller ska man bara köpa en ny? Vid dethär laget så bryr jag mig inte om de gamla filerna som låg på disken men vill inte använda den igen bara för att sedan bli besviken igen. Garantin är kvar men är rädd att jag betalade i kontant och kunde inte hitta kvittot (ska leta mer men den låg inte där jag brukar lägga kvitton iaf).

Long story short: Kan man fixa en SSD, bör jag diagnotisera den, eller är det bara till att köpa ny?

Den har inga ytliga defekter och fungerade/fungerar utmärkt med allt i datorn förutom det faktum att den rensar sig själv.

Permalänk
Medlem

@HeXyR:
Prova att uppdatera firmware på SSD:n med deras mjukvara, att ha senaste firmware är alltid rekommenderat för SSD just pga liknande problem kan uppstå. Om SSD:n har redan senaste då är det dags för ny och du har troligen garanti om du hittar kvitto men det kanske går utan om serienumret visar att det är tillverkad inom garantitiden.

Kingstons mjukvara: https://www.kingston.com/sweden/en/support/technical/ssdmanag...

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

@Aizu: okej, tack för tipsen! Ska installera kingstons firmware osv sen testa att använda SSDn igen och hoppas på det bästa, strular den igen så köperjag en ny. Tack!

Permalänk
Medlem

@Aizu: Så jag testade kingstons software och den hittade inga problem med disken. Jag skickade all information via mail till Kingstons support där man skriver in bl.a SSDns serie-nummer. Jag snabbt fick svar att det var ett underligt problem och att de kunde skicka en ny SSD till mig om jag skickade in tydliga bilder på min SSD som ägarbevis. Jag gjorde detta och de ska skicka en ny SSD till mig eftersom jag antar att de kan se på serienummret att garantin är kvar (vilket som man även kan se i kingstons software). Det kanske tar lite tid för dem att skicka den pga covid men deras support var snabb och trevlig. Tycker det är generöst att de skickar en ny utan något kvitto osv, jag skrev ungefär det som jag skrev i mitt första inlägg till dem och de hade inga frågor ang mitt problem så kanske att de var bekanta med det. Jag köpte iaf en ny SSD eftersom jag vill testa en M.2 SSD och det lär ta lite tid innan den från kingston kommer men kan sätta in den i min andra dator isf. Tack för hjälpen! Ska män stänga en tråd eller görs det av sig själv eller det spelar ingen roll? Jag kan kolla runt lite iaf

Permalänk

Brukar inte Kingston ha problem med sina SSD? Läste det någonstans men har själv en SSD från Kingston som funkar ganska bra men ibland har man ju oturen att få Måndags ex