Tona bilrutor - hur mörkt?
Har tänkt lämna in bilen för att få solfilm monterad på fönstren där bak så att det är lite behagligare för de små att sitta där nu när sommarsolen tittar fram Det jag allra helst vill ha är att strålade sol ska kunna skina i ansiktet på en passagerare utan att man tycker att det är särskilt jobbigt för ögonen, samtidigt som man som förare ser ut ur fönstret utan problem.
Tycker dock det är väldigt svårt att veta hur mörkt som är lämpligt att välja och hoppas därför att någon här har lite bättre koll! Tycker det är svårt att söka efter den här typen av åsikter, för de flesta diskussionerna verkar föras på bilnördforum där många tonar för att bilen ska bli snyggare och häftigare. Jag är ju bara ute efter att lösa ett problem med barn som blir bländade.

Den mörkaste toningen hos diverse firmor verkar vara 5% och som jag förstått det är den på tok för mörk för att vara användbar i en familjebil, utan väljs bara för att det blir mörkt och snyggt och häftigt. Jag har själv tittat på en installerad 20% men upplevde att den egentligen var lite för ljus när jag såg från insidan. Därför lutar jag åt 10-15%, men de har jag inte sett installerade.
Det jag är orolig för är att välja 10-15% och sen märka att den är för mörk ur trafiksäkerhetssynpunkt (till exempel svårt att se ordentligt när man tittar ut). Om någon har erfarenhet av toningar omkring 10-20% vore det jättebra med input