Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag tycker att Folkhälsomyndigheten har varit tydliga med detta hela tiden, så mycket som möjligt är det som gäller.

I början av pandemin fick i alla fall jag uppfattningen av att platta till kurvan främst gjordes för att inte överbelasta vården. Blev för många sjuka på samma gång skulle vårdresurserna helt enkelt inte räcka till. Men det kan ju varit jag som missuppfattat från första början och att målet alltid varit att platta till så mycket det bara går.

Skrivet av torbjorn_75:

Tja, ett verktyg för att skydda 70+ mot viruset är ju att minska den allmänna smittspridningen i samhället, till exempel även bland 20-åringar... jag tycker att det går hand i hand.

Skrivet av Vinolik:

Studenter delar kollektivtrafik, mataffär, ja kanske till och med praktik/studieplats med personal inom äldrevård och sjukvård. 20-åringar är inte mindre smittsamma än 40 eller 60 eller 80-åringar. Precis som ovan redan sagt är samhällsspridning inte önskvärt eftersom det kommer att ta sig till riskgrupperna.

Resten av samhället måste ju göra nån uppoffring för att hålla riskgrupperna levande. Det kan inte helt falla på att riskgrupper ska ge upp all sin frihet att röra sig i samhället. Det kan inte vara en stor uppoffring att sluta ha stora fester, i relation till det riskgrupper nu tvingas gå igenom för att överleva.

Jag är medveten om att en 20-åring mycket väl kan smitta någon som är äldre eller tillhör en riskgrupp. Däremot löper en i övrigt frisk 20-åring mycket liten risk att själv bli allvarligt sjuk. Många resonerar precis som ni att får man ner smittspridningen i stort så kan riskgrupperna börja rör sig mer fritt. Men fungerar det i praktiken? Om vi fått ned smittan så pass mycket att till och med riskgrupper vågar sig ut för att handla och åka kollektivtrafik, kommer vi inte då som ett brev på posten ganska snart se en kraftigt ökad smittspridning. Eller tänker ni att viruset helt ska utrotas?

Det finns ju en positiv bieffekt när någon blir smittad – det bygger immunitet i samhället. Ökad immunitet minskar i sin tur risken för andra att bli smittade och det gäller ju även de som tillhör en riskgrupp. Plattar vi till kurvan väldigt mycket så kommer den här pandemin pågå väldigt länge och det kommer också innebära att riskgrupperna måste isolera sig under en lång tid framöver.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Haha. "Det är du som har foliehatt i min mening." och kommer sen med typ konspirationsteori...fint där 😂

Skrivet av AplAy:

Haha ja, jag menar det. Synd att Nobelpriset för Projicering inte är en giltig kategori i år!

Hehe, ni har en poäng där. Jag blir bara så less på att folk inte vågar vara kritiska, det verkar bli mindre och mindre av den varan..

***Bort/mod***

..och nej, är inget direkt fan av Trumpedunsen stil heller men tycker han får alldeles för mycket skit och för lite beröm för vad han faktiskt lyckats åstadkomma som är positivt..

1.2 Kent, forumledare
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Hur vet du att du inte har haft det då?

Mycket bra fråga. Visst finns det en möjlighet att jag har haft det. Har dock aldrig haft feber. Hade någon kort period (2-3 dagar) med väldigt mild hosta vilket möjligen bara var förkylning. Har inte tagit något antikroppstest. Är rätt säker att jag inte har fått det och därmed att det kommer visa negativt. Eller så är det så klent (få antikroppar) att det kommer visa falskt negativt pga. icke-tillräcklig känslighet i testet. Hur mycket kostar ett sånt test? Går väl på 500 kr eller ännu högre?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nja han gjorde bara reklam för mediciner han förmodligen inte behövde. Jag är ingen fan av Trump. Han är en clown. Samma med Biden. I övrigt håller jag med att vi inte behöver vara rädda.

Till viss del kan jag tycka att världen överreagerat, speciellt de länder som gjorde en hård lockdown i början. De restriktioner vi har nu tycker jag är rimliga så länge som folk följer dom. Jag är 51 år gammal och hade jag varit i god kondition så hade jag nog inte oroat mig speciellt mycket, men nu tillhör jag en riskgrupp och är därför rätt försiktig av mig och blir lite sne på folk som inte kan hålla avstånd, speciellt till mig.

Skrivet av Clint Eastwood:

Jag håller med ronnylov och är själv 57 år gammal. Inte det minsta rädd att vistas ute och ser detta som en lite tuffare influensa helt enkelt som desvärre används till att hjärntvätta folk och kontrollera dem.

Om man ska jämföra sars-cov-2 med säsongsinfluensan så är den inte bara lite tuffare. Om vi tar USA som exempel så har influensan där skördat mellan 12.000 och 61.000 liv årligen de senaste 10 åren (källa). I skrivande stund har Covid-19 skördat 214.000 människoliv i USA (källa).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Till viss del kan jag tycka att världen överreagerat, speciellt de länder som gjorde en hård lockdown i början. De restriktioner vi har nu tycker jag är rimliga så länge som folk följer dom. Jag är 51 år gammal och hade jag varit i god kondition så hade jag nog inte oroat mig speciellt mycket, men nu tillhör jag en riskgrupp och är därför rätt försiktig av mig och blir lite sne på folk som inte kan hålla avstånd, speciellt till mig.

Om man ska jämföra sars-cov-2 med säsongsinfluensan så är den inte bara lite tuffare. Om vi tar USA som exempel så har influensan där skördat mellan 12.000 och 61.000 liv årligen de senaste 10 åren (källa). I skrivande stund har Covid-19 skördat 214.000 människoliv i USA (källa).

Intressant att du i din första länk där du målar upp vanlig influensa använder dig av CDC's data men när du ska måla upp Covid siffrorna drar en Google. Det har kommit ut data från just CDC att det är enbart 6% av dödstalen (~9000) som är enbart p.g.a. Covid.

Covid-19 har INTE på egen hand skördat 214.000 liv i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Intressant att du i din första länk där du målar upp vanlig influensa använder dig av CDC's data men när du ska måla upp Covid siffrorna drar en Google. Det har kommit ut data från just CDC att det är enbart 6% av dödstalen (~9000) som är enbart p.g.a. Covid.

Covid-19 har INTE på egen hand skördat 214.000 liv i USA.

Nu låter du konspiratoriskt lagd. Jag målar inte upp, jag redovisar de siffror jag har, med källhänvisning. Anledningen till källhänvisningen är just för att du och andra ska kunna granska, ifrågasätta och diskutera. Du får gärna uttrycka dig på ett sätt som är mindre insinuant.

Det låter som att du har invändningar på siffrorna, men du kommer inte själv med någon källhänvisning och preciserar inte vad du menar med ~9000 dödsfall som "är enbart p.g.a. Covid".

I skrivande stund rapporterar CDC ca 212.000 dödsfall (källa). Dessa är dödsfall där Covid-19 anses vara huvudorsaken och statistiken för Covid-19 torde inom de flesta länder vara jämförbara med statistiken för influensadödsfall i respektive land.

Det är mao rimligt att anse att Covid-19, i skrivande stund, har skördat nånstans kring 212.000 till 214.000 liv i USA.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Den siffran med säsongsinfluensan är ju samtidigt där ett vaccin finns tillhands varje år. Frågan är då hur det kommer se ut med Covid-19 när det vaccinet till slut lanseras.

Det hjälper säkerligen inte att USA går igenom en period med massa social tumult. Demonstrationer, politiska presidentval, och så vidare skapar folksamlingar som i sin tur skapar ökade risk för smittspridning.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu låter du konspiratoriskt lagd. Jag målar inte upp, jag redovisar de siffror jag har, med källhänvisning. Anledningen till källhänvisningen är just för att du och andra ska kunna granska, ifrågasätta och diskutera. Du får gärna uttrycka dig på ett sätt som är mindre insinuant.

Det låter som att du har invändningar på siffrorna, men du kommer inte själv med någon källhänvisning och preciserar inte vad du menar med ~9000 dödsfall som "är enbart p.g.a. Covid".

I skrivande stund rapporterar CDC ca 212.000 dödsfall (källa). Dessa är dödsfall där Covid-19 anses vara huvudorsaken och statistiken för Covid-19 torde inom de flesta länder vara jämförbara med statistiken för influensadödsfall i respektive land.

Det är mao rimligt att anse att Covid-19, i skrivande stund, har skördat nånstans kring 212.000 till 214.000 liv i USA.

Ok, det var nog en insinuant underton där och det ber jag om ursäkt för. Däremot så hävdar jag att Covid-19 INTE på egen hand har skördat 212.000 till 214.000 liv i USA.

Med det så lämnar jag denna diskussionen då jag av erfarenhet vet att det är som att slå huvudet i väggen att argumentera emot det rådande till folket serverade narrativet.

Ha en trevlig fortsatt kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du är medveten om att jämförelsen du gör är svårare säsongsinfluensa med inga vidtagna åtgärder och COVID-19 _med_ vidtagna åtgärder? Med andra ord hade dödligheten hos sårbara grupper i populationen varit ännu högre utan (rekommenderade) vidtagna åtgärder.

Jag antar att du inte lever i rädsla och samtidigt lever du troligen inte heller som om du går runt och slickar på offentliga toaletter, spontangrovhånglar med alla som råkat hosta, osv? Du lever möjligen precis som vanligt. Det handlar inte om att leva i rädsla utan i större försiktighet mer än vanligt. Varför öka risken om du kan minska risken ytterligare utan att överdriva?

Du verkar också låta lite som Pink Floyd sjunger om för alla 1+ miljoner som dött hittills vars primära orsak var COVID-19 som orsakar svår lunginflammation, "Just another brick in the wall/Just another number in the statistics". Det är lätt att vifta bort dödstal tills det drabbar en självs nära o& kära. Eller är dina nära & kära också bara "a few more bricks in the wall"?

Vi vet inte om det hade varit någon skillnad utan åtgärder. Speciellt inte på lång sikt. Vi plattar ut kurvan men totalen i slutändan behöver inte skilja sig mycket. Som att riva plåster långsamt. Det gör mer ont. Restriktionerna kommer med nackdelar för ekonomi, människors frihet och psykisk hälsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clint Eastwood:

Ok, det var nog en insinuant underton där och det ber jag om ursäkt för. Däremot så hävdar jag att Covid-19 INTE på egen hand har skördat 212.000 till 214.000 liv i USA.

Med det så lämnar jag denna diskussionen då jag av erfarenhet vet att det är som att slå huvudet i väggen att argumentera emot det rådande till folket serverade narrativet.

Ha en trevlig fortsatt kväll.

Brukar låta så när man inte har nåt att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vi vet inte om det hade varit någon skillnad utan åtgärder. Speciellt inte på lång sikt. Vi plattar ut kurvan men totalen i slutändan behöver inte skilja sig mycket. Som att riva plåster långsamt. Det gör mer ont. Restriktionerna kommer med nackdelar för ekonomi, människors frihet och psykisk hälsa.

Nu är det allt ute och seglar rätt rejält. Självklart är det som så att om du har 10 vårdplatser och med avancerad behandling kan klara livet på, låt oss säga 8 av dessa 10 patienter så är det ju en bra sak. Om du då genom att du får in 1000 patienter samtidigt så är det enbart 8 som kommer klara sig och 992 kommer då dö. Om du då istället sprider ut det hela så du under en viss tidsenhet som max har 10 patienter som behöver denna vården för att överleva så kommer du ha betydligt fler än 8 patienter som överlever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ok, det var nog en insinuant underton där och det ber jag om ursäkt för. Däremot så hävdar jag att Covid-19 INTE på egen hand har skördat 212.000 till 214.000 liv i USA.

Med det så lämnar jag denna diskussionen då jag av erfarenhet vet att det är som att slå huvudet i väggen att argumentera emot det rådande till folket serverade narrativet.

Ha en trevlig fortsatt kväll.

Det ligger i mångas intresse att tona ner Covid..

Visst många hade säkert andra underliggande sjukdomar - Högt blodtryck som hade dödat dem(....om 22år) eller fetma som hade tagit livet av dem(...om 34år)..så covid hade bara ihjäl dem lite tidigare.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Nu är det allt ute och seglar rätt rejält. Självklart är det som så att om du har 10 vårdplatser och med avancerad behandling kan klara livet på, låt oss säga 8 av dessa 10 patienter så är det ju en bra sak. Om du då genom att du får in 1000 patienter samtidigt så är det enbart 8 som kommer klara sig och 992 kommer då dö. Om du då istället sprider ut det hela så du under en viss tidsenhet som max har 10 patienter som behöver denna vården för att överleva så kommer du ha betydligt fler än 8 patienter som överlever.

OK då är vi tillbaka till frågan varför vi ska ha kvar restriktioner om vi har 90 % lediga platser på IVA? Vi skulle platta till kurvan för vårdens skull. Men inte överdriva det. Inte ens i våras när det härjade som värst blev det fullt. Militärsjukhusen stod tomma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

OK då är vi tillbaka till frågan varför vi ska ha kvar restriktioner om vi har 90 % lediga platser på IVA? Vi skulle platta till kurvan för vårdens skull. Men inte överdriva det. Inte ens i våras när det härjade som värst blev det fullt. Militärsjukhusen stod tomma.

Och du säger det som att det är en dålig sak...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vi vet inte om det hade varit någon skillnad utan åtgärder. Speciellt inte på lång sikt. Vi plattar ut kurvan men totalen i slutändan behöver inte skilja sig mycket. Som att riva plåster långsamt. Det gör mer ont. Restriktionerna kommer med nackdelar för ekonomi, människors frihet och psykisk hälsa.

Din analogi är mer träffsäker än du ens vet själv. Har du sett någon som varit dum nog att snabbt riva av ett plåster eller bandage där såret under har bundit sig med materialet? Blod, skrik, tårar, och en möjlig tur till akuten Gör du det långsammare och under kontroll undviker du ytterligare skador.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

OK då är vi tillbaka till frågan varför vi ska ha kvar restriktioner om vi har 90 % lediga platser på IVA? Vi skulle platta till kurvan för vårdens skull. Men inte överdriva det. Inte ens i våras när det härjade som värst blev det fullt. Militärsjukhusen stod tomma.

Pandemin låter sig tyvärr inte styras särskilt lätt, det är för många faktorer som påverkar. Att ha en någorlunda konstant strategi är nog vettigare än att försöka reagera på det ögonblickliga förloppet, särskilt som det finns en fördröjning i det vi gör idag och följden vi ser på IVA. Vi vill absolut inte hamna i en situation med exponentiell tillväxt där sjukhusen snabbt överbelastas, vilket skulle få förödande konsekvenser för dödligheten. Man kan tycka att vi med tomma sjukhusplatser är onödigt restriktiva, men förutom riskerna med att slappna av så har vi också en stor vårdskuld att beta av.

Sen är det ju en svår avvägning mellan positiva och negativa konsekvenser av restriktioner om man vill ha ett helhetsgrepp på folkhälsan och inte bara försöker optimera för covid-19. Det är extremt svårt att förutsäga effekten av olika åtgärder och olika länder har här valt olika vägar.

Jag upplever det som att FHM i princip gjort så här: gör en lista över alla möjliga åtgärder mot covid-19. Uppskatta hur stor effekt varje åtgärd har för att reducera smittspridningen i samhället, och uppskatta kostnaden för samhället och folkhälsan i övrigt. Rangordna åtgärderna utefter effekt/kostnads-kvot och börja med de som har högst effekt/kostnad. Här ger jag mina extremt approximativa uppskattningar av smittskyddseffekten och samhällskostnaden för en rad olika åtgärder. Jag tilldelar vikterna låg = 1, mellan = 2, hög = 4, och mycket hög = 8 och jämför kvoterna. De med högst kvot listas först.

Åtgärd, smittskyddseffekt / kostnad = effektivitet (högre är effektivare)

  • stanna hemma om du har symptom, hög/låg = 4

  • arbeta hemma om det går, hög/låg = 4

  • begränsa antal fysiska kontakter med äldre-äldre, mycket hög/medel = 4

  • smittspåra i tidig fas, hög/medel = 2

  • smittspåra i sen fas, hög/medel = 2

  • begränsa antal fysiska kontakter, hög/medel = 2

  • fysisk distansering på restauranger etc, hög/medel = 2

  • hygien, tvätta händer etc, medel/låg = 2

  • begränsa sammankomster till < 500 personer, hög/mellan = 2

  • begränsa sammankomster till < 50 personer, hög/mellan = 2

  • stänga restauranger etc, hög/hög = 1

  • obligatorisk hemmakrantän för alla utom samhällskritiska arbetare, mycket hög/mycket hög = 1

  • ansiktskydd i specifika situationer (kollektivtrafik), låg/låg = 1

  • besöksförbud på äldreboende innan rutiner finns på plats, medel/medel = 1

  • distansundervisning på gymnasier och universitet, medel/medel = 1

  • stanna hemma om familjemedlem är sjuk, medel/hög = 0.5

  • Besöksförbud på äldreboende när rutiner finns på plats, låg/medel = 0.5

  • allmänt användande av ansiksskydd, låg/medel = 0.5

  • hålla förskolor stängda, låg/hög = 0.25

  • hålla grundskola stängd, låg/hög = 0.25

  • stoppa kollektivtrafik, medel/mycket hög = 0.25

  • smittspåra under pandemifas, låg/hög = 0.25

  • stänga gränser, låg/hög = 0.25

Detta är förstås en mycket förenklad modell, effektiviteten kan t.ex. bero på hur stor smittspridningen är för tillfället och andra parametrar. Men ungefär såhär tror jag att de resonerar och genom att titta på listan kan man få en viss förståelse varför FHM handlar som de gör. Genom att följa forskningen kan uppskattningar uppdateras med tiden, vilket gör att åtgärder hoppar högre upp eller längre ner på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och du säger det som att det är en dålig sak...?

Det är väl jättebra att vården aldrig blev överbelastad. Varför skulle det vara något negativt?

Just nu är det ungefär en tjugondel så många på IVA jämfört med i våras. Det är lätt att låta sig skrämmas av de höga smittotalen vi nu har, men då måste man ha i bakhuvudet att vi också testar väldigt mycket mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av josi:

Det är väl jättebra att vården aldrig blev överbelastad. Varför skulle det vara något negativt?

Just nu är det ungefär en tjugondel så många på IVA jämfört med i våras. Det är lätt att låta sig skrämmas av de höga smittotalen vi nu har, men då måste man ha i bakhuvudet att vi också testar väldigt mycket mer.

Varför citerade du mig? Det var inte jag som skrev att det lät som att det inte var tillräckligt med smittade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Om man ska jämföra sars-cov-2 med säsongsinfluensan så är den inte bara lite tuffare. Om vi tar USA som exempel så har influensan där skördat mellan 12.000 och 61.000 liv årligen de senaste 10 åren (källa). I skrivande stund har Covid-19 skördat 214.000 människoliv i USA (källa).

För att covid 19 är så otroligt smittsam. Om alla skulle få influensan i USA skulle det dö hur många som helst. Och då har vi tillochmed ett vaccin mot det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av clappen:

För att covid 19 är så otroligt smittsam. Om alla skulle få influensan i USA skulle det dö hur många som helst. Och då har vi tillochmed ett vaccin mot det.

Ser gärna en källa på att covid-19 är mer smittsamt än influensa. Inte för att jag säger att du har fel, men influensa är också ganska smittsamt.

Permalänk
Medlem

Att ha genomgått tidigare förkylningar kan ge skydd mot covid-19.
https://omni.se/vanliga-forkylningar-tycks-kunna-ge-skydd-mot...

Hittade denna forskningsartikel:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092867420...

Svår text tycker jag men det verkar som man jämfört blod från människor som haft milda symptom med de som drabbats hårdare och hittat skillnader i vilka T-celler de hade. Det kan möjligen bero på immunitet de fått av infektioner från tidigare säsongsförkylningar.

Barn är ofta förkylda. Det sägs att man ska genomgå 100 förkylningar innan 20 års ålder för att få ett starkt immunförsvar. Att på konstgjord väg hindra detta genom social distansering och stanna hemma vid minsta lilla snuva kanske är dåligt för folkhälsan? Är nog ingen större fara om det är tillfälligt under en pandemi men jag tror vi ska fundera en gång extra innan vi gör detta till "det nya normala". Allt handtvättande är kanske skadligt i längden? Tål att fundera på tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Att ha genomgått tidigare förkylningar kan ge skydd mot covid-19.
https://omni.se/vanliga-forkylningar-tycks-kunna-ge-skydd-mot...

Hittade denna forskningsartikel:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092867420...

Svår text tycker jag men det verkar som man jämfört blod från människor som haft milda symptom med de som drabbats hårdare och hittat skillnader i vilka T-celler de hade. Det kan möjligen bero på immunitet de fått av infektioner från tidigare säsongsförkylningar.

Barn är ofta förkylda. Det sägs att man ska genomgå 100 förkylningar innan 20 års ålder för att få ett starkt immunförsvar. Att på konstgjord väg hindra detta genom social distansering och stanna hemma vid minsta lilla snuva kanske är dåligt för folkhälsan? Är nog ingen större fara om det är tillfälligt under en pandemi men jag tror vi ska fundera en gång extra innan vi gör detta till "det nya normala". Allt handtvättande är kanske skadligt i längden? Tål att fundera på tycker jag.

Trevligt. Skulle vara intressant att veta hur många gånger man haft olika coronavirus.

Handtvättande är inte skadligt i längden, såvida man inte tvättar för mycket och skadar huden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att ha genomgått tidigare förkylningar kan ge skydd mot covid-19.
https://omni.se/vanliga-forkylningar-tycks-kunna-ge-skydd-mot...

Hittade denna forskningsartikel:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092867420...

Svår text tycker jag men det verkar som man jämfört blod från människor som haft milda symptom med de som drabbats hårdare och hittat skillnader i vilka T-celler de hade. Det kan möjligen bero på immunitet de fått av infektioner från tidigare säsongsförkylningar.

Barn är ofta förkylda. Det sägs att man ska genomgå 100 förkylningar innan 20 års ålder för att få ett starkt immunförsvar. Att på konstgjord väg hindra detta genom social distansering och stanna hemma vid minsta lilla snuva kanske är dåligt för folkhälsan? Är nog ingen större fara om det är tillfälligt under en pandemi men jag tror vi ska fundera en gång extra innan vi gör detta till "det nya normala". Allt handtvättande är kanske skadligt i längden? Tål att fundera på tycker jag.

Lite inne på din linje med att att barn ofta ska vara förkylda för att i framtiden tåla detta men nu är ju alla i skolan så ser det som ett ickeproblem.

Undra vad som hänt om hela världen haft en 2 veckors total isolerande Lockdown samtidigt i januari? Hade både världen och Corona gått under?
Och så lite nostalgi om när USA började ta det på verkligt allvar. Var som att försöka få bukt med en myggsvärm med flugsmällare. Inte fasiken hjälpte alla restriktioner, skiten kom in ändå.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ok, det var nog en insinuant underton där och det ber jag om ursäkt för. Däremot så hävdar jag att Covid-19 INTE på egen hand har skördat 212.000 till 214.000 liv i USA.

Med det så lämnar jag denna diskussionen då jag av erfarenhet vet att det är som att slå huvudet i väggen att argumentera emot det rådande till folket serverade narrativet.

Ha en trevlig fortsatt kväll.

Du får medhåll av mig! Det har funnits ett ekonomiskt incitament till att diagnostisera folk med Covid-19. När sjukhusen är hårt pressade ekonomiskt är det väl klart som fan att dom gör allt för att få in pengar. Sen är det ju som i alla andra delar av världen, även Sverige. Om det visar sig att man är positiv vid ett test då har man sin "dödsorsak" där. Jag säger att i Sverige har det dött 6000 människor MED Covid-19. Det är stor skillnad om man bara hade det och dog av någonting annat, men det registreras ändå som att man dör av det bara för att man har det.

Sen finns det ju väldigt många som säger att PCR testet inte får användas vid diagnos av sjukdom. Det är helt enkelt inte säkert.

Finns ju tom exempel där människor varit med om svåra olyckor och dör, då de sen visat sig vara Covid-19 positiva förs dom in i Statistiken..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ser gärna en källa på att covid-19 är mer smittsamt än influensa. Inte för att jag säger att du har fel, men influensa är också ganska smittsamt.

Kollade bara lite snabbt på wikipedia, vilket kan ha fel, men influensa har runt 1.4 reproduktionstal medan covid 19 i inledningsfasen hade runt 4 (beroende på vilket land man vill mäta). Nu när alla social distanserar och har mask ligger r talet mycket lägre uppenbarligen. Och det kommer säkerligen influensan också göra tack vare åtgärderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Trevligt. Skulle vara intressant att veta hur många gånger man haft olika coronavirus.

Handtvättande är inte skadligt i längden, såvida man inte tvättar för mycket och skadar huden

Jag tänker att undvika att förkylningar sprids kan vara skadligt i längden. Kanske står vi då helt utan skydd när nästa nya virus kommer?

Jag tänker också på det att småbarn skickas hem från dagis nu för minsta lilla snuva. Det är naturligt att barn är förkylda. Tillfälligt när pandemier härjar som värst - visst men gör det inte till "nya normala".

Permalänk
Avstängd

Att världen inte kommer att bli densamma igen beror ju väldigt mycket på hur man definierar densamma. Många säger ju att världen förändrades permanent efter "9/11" exempelvis, och det gjorde den ju i viss mån men samtidigt så har det ju inte påverkat så mycket egentligen. Hårdare kontroller på flygplatsen, men i övrigt så har det ju inte påverkat vår vardag liksom. Man kan också diskutera att vi har fått mer övervakning, men det var på god väg redan innan 9/11 och hade nog skett oavsett.

Samma sak tror jag kommer att hända när/om vi blir av med Covid antingen genom vaccin eller immunitet på annat sätt. Lite mer kontroller här och där, men på det stora hela kommer det att bli som förut. Man kommer inte att stanna hemma vid minsta förkylningssymptom exempelvis, man kommer att kunna resa internationellt och man kommer att kunna besöka äldreboenden och så.

Däremot kan de ekonomiska konsekvenserna förstås förändra saker också, om en massa flygbolag går i konkurs exempelvis så kommer ju utbudet av flyg att minska, till en början i alla fall. Samma gäller ju hotell, köpcentrum och liknande. Men finns det efterfrågan och inkomstmöjligheter så kommer ju nya företag att fylla upp hålen i utbudet liksom. När det gäller köpcentrum så var vi ju redan på god väg innan pandemin så de kanske inte kommer att repa sig så snabbt även om pandemin "går över". Men jag ser inte det så negativt, snarare kommer det att öppna för andra verksamheter i städernas centrala delar, så länge fastighetsägarna sänker sina hyror istället för att låta deras lokaler stå tomma och förfalla (vilket visserligen inte är helt säkert).

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Kollade bara lite snabbt på wikipedia, vilket kan ha fel, men influensa har runt 1.4 reproduktionstal medan covid 19 i inledningsfasen hade runt 4 (beroende på vilket land man vill mäta). Nu när alla social distanserar och har mask ligger r talet mycket lägre uppenbarligen. Och det kommer säkerligen influensan också göra tack vare åtgärderna.

Står inget om det på Wikipedia men när man räknar fram 1.4 i reproduktionsstal för influensa, tas det då hänsyn till att vi vaccinerar?

Annars kan ju skillnaden 1.4 vs 4 ligga i immuniteten och inte hur smittsamt viruset är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Står inget om det på Wikipedia men när man räknar fram 1.4 i reproduktionsstal för influensa, tas det då hänsyn till att vi vaccinerar?

Annars kan ju skillnaden 1.4 vs 4 ligga i immuniteten och inte hur smittsamt viruset är?

Vet inte riktigt.

Men exempelvis på CDC så säger dom:

While COVID-19 and flu viruses are thought to spread in similar ways, COVID-19 is more contagious among certain populations and age groups than flu. Also, COVID-19 has been observed to have more superspreading events than flu. This means the virus that causes COVID-19 can quickly and easily spread to a lot of people and result in continuous spreading among people as time progresses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, folk blir ju verkligen permanent immuna mot säsongsinfluensa och annat.

Nej men immunförsvaret skapar b-celler, vissa av dem blir så kallade minnesceller som snabbt kan bilda nya antikroppar om samma virus eller bakterie återkommer. Sen att virus har en tendens att mutera fort och gå runt de tidigare antikropparna är en sak.

Tänk dig liknande muskelminne.

Visa signatur

=)