2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

Jag bokade i början av december (fanns +10 i lager) samt betalade extra för att få den levererad på en helg.. 👎

Segt 😒

Det jag inte riktigt förstår är hur leveranserna kan skjutas fram. Jag menar, om alla hemleveranser ska bokas i samband med beställning och det finns ett begränsat antal tider att välja på, då är ju leveranstiderna redan fixade och klara. De skyller på att deras transportör inte hinner med alla beställningar från BF, men tiderna borde ju vara leveranstider som redan är upphandlade och klara. Sen om det kan diffa nån dag eller två, men flera veckor är lite väl att ta i.

Det ironiska är att på hemsidan står det ”beställ innan 19 december för leverans innan jul” 🤔. Beställde du däremot i november får du vänta till januari😅

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av Falistar:

ja man kan knappt föreställa sig att ett värre öde kan drabba en människa.

Ungefär så 😄

Tänk på att jag sitter på en 42” skärm avsedd för bildvisning i butik istället för TV. Köpte först en 58” Philips på singles Day som jag inte var nöjd med och skickade tillbaka. Beställde Sonyn från MM för 15k istället under BF-helgen. Sen sänkte Elgiganten samma TV till 13k istället. Då var det för sent att avbeställa från MM då den redan var skickad. Så den TV:n lät jag gå i retur utan att ens få se kartongen. Och nu blir det såhär istället 😅 svettig historia minst sagt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Ok. Update. Första killen ljög mig rätt upp i ansiktet. Pratade med dem igen precis och tänkte kolla möjligheterna att få den levererad till butik istället. Gick icke då dem inte har fått dem än. Killen jag pratade med igår sa att min tv är inskannad och står och väntar på lagret. Jag ställde då en motfråga för att dubbelkolla ”så du menar att min TV står färdig med mitt namn på och väntar på ert huvudtaget”. Ja precis så var svaret 😡

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Nu blir man ju nyfiken på vilka modeller detta handlar om? Låter intressant att du hittat en instegs Qled med så pass bra kvalitet att du blir så pass nöjd. Instegs modeller har ju varken FALD eller så hög ljusstyrka för bra HDR prestanda.

Samsung q60t. Det ligger nog mer i det att Philips Led series paneler närmast upplevs som en TN panel, extremt ljustarka men med litet omfång och mycket dåliga betrakningsvinklar, samt helt usla på att hantera svärta och övergångar mellan mörka partier, jag ägnade mycket tid och möda till att försöka få till acceptabel bild. Men Icke.
Med det sagt, är Samsung q60t som jag ser det, mycket bra i förhållande till pris.

Det är väl inget jag nämnt, HDR? Det är budget apparater om 6 000.

Permalänk

Va inne på Elgiganten idag och kikade på diverse TV apparater. Mest Sony XG95 och Samsung Q80T.

Har själv beställt en Sony XH95 så va nyfiken. Jäklar va kalla och blåstickiga Samsung-panelerna va. Sony påminner mer om plasma i bilden. Va även synlig skillnad mellan sony XH80 och XG95 att XH80 va mer kall åt Samsung hållet istället för mer nedtonad och precis i färgerna.

Jag kände direkt vilket jag föredrog iaf.

Felstavning
Permalänk
Bildexpert 📺

Nu går det rätt bra att kalibrera en Samsung också. Så blåstick och liknande går att ordna med rätt inställningar även innan man tar till mätutrustning.

Men ja, det är mer som måste ordnas jämfört med Sonys TV.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nu går det rätt bra att kalibrera en Samsung också. Så blåstick och liknande går att ordna med rätt inställningar även innan man tar till mätutrustning.

Men ja, det är mer som måste ordnas jämfört med Sonys TV.

Vet du någon bra källa att få information om hur jag ska ställa in min Sony XH95 när jag får den? Tänkte börja med att ställa in TVn själv innan jag betalar 3000 kr för att ett proffs ska åka hem till mig med massa maskiner och mäta 🤑

Permalänk
Bildexpert 📺

Om jag inte missminner mig Bio, Pro-läget och Dolby Vision.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Om jag inte missminner mig Bio, Pro-läget och Dolby Vision.

Tack så mycket för hjälpen, guld värt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

En nyfiken liten fråga... Ni som beställer LED skärmar, eller QLED - har ni haft OLED tidigare eller kommer ni från en liknande panel som den ni köper? När jag jämfört OLED med övriga paneler, så spelar det ingen större roll om det är en QLED eller LED i "finare modellsegment" - skillnaden känns ändå väldigt stor - i vart fall det jag sett. Eller har någon av er funnit den perfekta QLED eller LED TVn och därav struntat i, fastän ni tidigare ev. ägt OLED, att köpa en likadan igen?

Jag hade en 55" LG OLED (B7) innan och uppgraderade till en 65" Samsung QLED (Q80T) på Black Friday. Jag tog den gamla TV:n till landet och har den nya hemma. Jag hade tänkt köpa en ny OLED men tyckte de var för dyra i 65" storlek, vilket jag absolut ville ha.

Dock är jag riktigt nöjd med köpet av Q80T:n, nu efter en veckas användning. Först ska sägas att jag absolut inte är någon "displaynörd", utan mer en vanlig, om än ganska krävande konsument. Har mest tittat på vintersport, nyheter, och ett par filmer från SVT Play, inte riktigt stressat den, men helhetsintrycket är riktigt bra, absolut inte sämre än den gamla TV:n, snarare bättre. Det har kanske att göra med att den nya är just 3 år nyare med allt det innebär i teknikförbättringar. Samsungs menygränssnitt tycker jag är mer lättanvänt än LGs, och fjärren - trots att det är lite av en snikmodell, fungerar väldigt bra. Bilden är förstås mer ljusstark men även svärtan tycker jag är mycket bättre än jag hade förväntat mig, nästan i paritet med min gamla OLED. Betraktningsvinklar och reflexfilter tycker jag också är fullgoda - nästan lika bra som på OLED:en.

"Standard"-bildläget, som är förvalt på Q80T är rent horribelt, med alldeles för hög ljusstyrka och onaturliga färger. Jag kan förstå att många blir besvikna när man ser det i butik. Byter man till "Film"-läget blir det mycket bättre och ett helt annat lugn i bilden. Det läget använder jag till det mesta. Har även stängt av Samsungs funktioner för att automatiskt "optimera" bildinställningarna utifrån bildinnehåll. Jag har inte hunnit skruva så mycket på övriga inställningar än, men kan säga att BFI-funktionen är riktigt bra när man tittar på störtlopp.

Jag är mycket nöjd med bytet från OLED till QLED men allt beror nog på vad man har för förväntningar. Nu ska jag ut till landet och titta på helgens skidskytte på den gamla OLED-TV:n. Får återkomma om jag ändrat uppfattning efter det.

Permalänk

Är det någon som vet om MediaMarkt hade förlängd öppet köp till januari även under black friday-veckan? Är nämligen rätt sugen på att lämna tillbaka min rätt kassa Philips 58PUS8535, men hade ju varit skönt att kunna shoppa nåt nytt på mellandagsrean först. Kommer inte ihåg vad det stod när jag köpte den, och på fakturan och bekräftelsen står det ingenting. Mejlat dem och frågat men inte fått svar än. Om det bara var 30 dagar så går det ut om några dagar.

För jag gissar att det är för mycket att hoppas på att Philips ska trycka ut en firmware som fixar de, vad det verkar, väldigt utbredda problemen med oerhört bristfällig HDR, hackiga panoreringar och dålig hantering av mörka partier?

Permalänk
Medlem

denna? borde ju gälla din med kan man tycka. Förlängt öppet köp t.o.m 31/1 2021!

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-58-smart-uhd-4k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Är det någon som vet om MediaMarkt hade förlängd öppet köp till januari även under black friday-veckan? Är nämligen rätt sugen på att lämna tillbaka min rätt kassa Philips 58PUS8535, men hade ju varit skönt att kunna shoppa nåt nytt på mellandagsrean först. Kommer inte ihåg vad det stod när jag köpte den, och på fakturan och bekräftelsen står det ingenting. Mejlat dem och frågat men inte fått svar än. Om det bara var 30 dagar så går det ut om några dagar.

För jag gissar att det är för mycket att hoppas på att Philips ska trycka ut en firmware som fixar de, vad det verkar, väldigt utbredda problemen med oerhört bristfällig HDR, hackiga panoreringar och dålig hantering av mörka partier?

Ja jag blev verkligen negativt överraskad och var först säker på att det var något fel på den jag köpte och returnerade, framför allt då HDR som får närmast ett mjölkvitt dis över hela bilden, samt svärtan/mörka partier.

Permalänk
Skrivet av Ztrobe:

denna? borde ju gälla din med kan man tycka. Förlängt öppet köp t.o.m 31/1 2021!

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-58-smart-uhd-4k...

Jo, såg att det står så numera, men funderade bara på om de hade hunnit börja med det redan under black week, eller om det bara är under december de kört förlängt.

Skrivet av Falistar:

Ja jag blev verkligen negativt överraskad och var först säker på att det var något fel på den jag köpte och returnerade, framför allt då HDR som får närmast ett mjölkvitt dis över hela bilden, samt svärtan/mörka partier.

Hur upplever du att mörka partier och panoreringar funkar på din Samsung Q60T i jämförelse?

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en LG OLED 55" i närtid. Hur stor är skillnaden mellan 9-serien och X-serien? Jag tänker på modellerna B9, C9, BX och CX. Tittar på SVT Play, Twitch, Dplay, YouTube, ComHem Play etc. Ibland lite spel med Xbox One S (väldigt lite, ej prioriterat).

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Jo, såg att det står så numera, men funderade bara på om de hade hunnit börja med det redan under black week, eller om det bara är under december de kört förlängt.

Hur upplever du att mörka partier och panoreringar funkar på din Samsung Q60T i jämförelse?

Dramatiskt mycket bättre, ser inga egentliga problem där alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Köpte också TV av MM på BF. Står INTE öppet köp till 31/1-2021,trots att det är det som ska gälla.

Rekommenderar dig att åka in asap till en butik och be om att få det handskrivet på kvittot, med signatur.

Sen verkar MM för övrigt vara betydligt svårare att ha å göra med än Elgiganten när det gäller öppet köp och testa produkter hemma, gissar att du kan få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Jag köpte tv under black week av MM och det är öppet köp till 31/1. Fick bekräftat på mail från supporten.

Permalänk
Skrivet av Zoux:

Sen verkar MM för övrigt vara betydligt svårare att ha å göra med än Elgiganten när det gäller öppet köp och testa produkter hemma, gissar att du kan få problem.

Känns ju som att de skulle ha svårt att argumentera emot att man öppnat och testat produkten när de skriver:
"Jag är inte nöjd med min produkt, får jag returnera den?
Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på MediaMarkt. ... Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten och dess förpackning är i nyskick.
Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienartiklar, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning."

Nån som har erfarenhet av att lämna tillbaka TV hos MediaMarkt, som du öppnat?

Skrivet av ]P[:

Jag köpte tv under black week av MM och det är öppet köp till 31/1. Fick bekräftat på mail från supporten.

Låter ju fint, tack!

Tror vi att det finns goda chanser för pangerbjudanden under mellandagsrean? Är sugen på att byta upp mig lite, men skulle ju gärna hålla mig kring 7-8000 ungefär för 55-60".

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Känns ju som att de skulle ha svårt att argumentera emot att man öppnat och testat produkten när de skriver:
"Jag är inte nöjd med min produkt, får jag returnera den?
Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på MediaMarkt. ... Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten och dess förpackning är i nyskick.
Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienartiklar, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning."

Nån som har erfarenhet av att lämna tillbaka TV hos MediaMarkt, som du öppnat?

Låter ju fint, tack!

Tror vi att det finns goda chanser för pangerbjudanden under mellandagsrean? Är sugen på att byta upp mig lite, men skulle ju gärna hålla mig kring 7-8000 ungefär för 55-60".

Lämnade in min A87 för en CX under BF veckan, ångrar beslutet men det gick bra, dom öppnar, testar precis som elgiganten, inga bekymmer eller motstånd.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nyfiken på att höra från fler Philips The One ägare med tanke på att jag starkt misstänker att detta kan ha varit en av de absolut storsäljarna i Sverige under black friday helgen, syftar i synnerhet på 58 och 70 tums varianterna med va panel nu.

Jag är själv mycket nöjd och ångrar inte ett dyft att jag inte satsade på en dyrare/finare tv, visst, lite backlight bleed om hela skärmen är helt kolsvart men aldrig någonsin något som bekymrat mig eller som jag tänkt på under vanligt tv eller filmtittande. @vargeEEEEn var schysst att ge mig sina inställningar vilket säkert också hjälpt.

Själv har jag 70 tums varianten med VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

Lämnade in min A87 för en CX under BF veckan, ångrar beslutet men det gick bra, dom öppnar, testar precis som elgiganten, inga bekymmer eller motstånd.

Jag lämnade en tv jag köpte på elgiganten, de frågade varför, jag sa att den var för liten. De sa OK och tog emot, gjorde retur och tack å hej.

De öppnade inte ens kartongen.

MM, har vid fråga påpekat att Tvn ska vara i original skick och den ska vara packad så att den är som ny, samt att det är inte meningen att Tvn ska gå hemma hos dig till mellandagsrean i en månad för att sen bli returenerad.

Så ja, jag upplevde att MM inte kommer vara lika smidiga att ha att göra med, men vi får se... Dyker det upp några deals som är bättre än det BW deal jag gjort lär jag ju försöka iallafall.

Permalänk
Medlem

Gällande återlämning av produkt så kan det handla mycket om vem som står i "kassan" just den dagen. Upplever du att du inte får lämna tillbaka produkten kan du välja att åka till en annan butik alternativt bara åka in en annan dag när en annan person står där :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Gällande återlämning av produkt så kan det handla mycket om vem som står i "kassan" just den dagen. Upplever du att du inte får lämna tillbaka produkten kan du välja att åka till en annan butik alternativt bara åka in en annan dag när en annan person står där :D.

Varför ska man göra det för? Butiken skall följa sina egna regler och inte gå på personliga preferenser.

Hur hade det annars sett ut med ett jäkla surkart till människa som nekar varje person?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför ska man göra det för? Butiken skall följa sina egna regler och inte gå på personliga preferenser.

Hur hade det annars sett ut med ett jäkla surkart till människa som nekar varje person?

Ja du, välkommen till verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Ja du, välkommen till verkligheten

Då ber man att prata med någon högre upp i hierarkin, funkar inte det så gör man en anmälan av företaget i fråga.

Oseriösa företag ska inte gödas.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Är väldigt nyfiken på att höra från fler Philips The One ägare med tanke på att jag starkt misstänker att detta kan ha varit en av de absolut storsäljarna i Sverige under black friday helgen, syftar i synnerhet på 58 och 70 tums varianterna med va panel nu.

Jag är själv mycket nöjd och ångrar inte ett dyft att jag inte satsade på en dyrare/finare tv, visst, lite backlight bleed om hela skärmen är helt kolsvart men aldrig någonsin något som bekymrat mig eller som jag tänkt på under vanligt tv eller filmtittande. @vargeEEEEn var schysst att ge mig sina inställningar vilket säkert också hjälpt.

Själv har jag 70 tums varianten med VA panel.

Tänkte själv slå till på en The One, 58-tummaren. Står på Elgiganten och får ett bra intryck, snyggt format på 58 tum. Med tur så kostar den 6k om några dagar, definitivt värt pengarna.
Men läser sedan hur folk är missnöjda med den och lämmar tillbaka.
Gick tillbaka för att titta på Sony XH95, en toppmodell. Kampanjpris 10k. Men kommer från Elgiganten mer konfunderad än innan, fick inget wow-intryck.. jättesvårt att se nåt konkret i butik öht.. är det local dimming som är en av de största skillnaderna?
Byter TV var 10e år så lägger ner både tid och möda i detta

Edit: Det var XH90 som var för 10k men tittade på en XH95 H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders451:

Tänkte själv slå till på en The One, 58-tummaren. Står på Elgiganten och får ett bra intryck, snyggt format på 58 tum. Med tur så kostar den 6k om några dagar, definitivt värt pengarna.
Men läser sedan hur folk är missnöjda med den och lämmar tillbaka.
Gick tillbaka för att titta på Sony XH95, en toppmodell. Kampanjpris 10k. Men kommer från Elgiganten mer konfunderad än innan, fick inget wow-intryck.. jättesvårt att se nåt konkret i butik öht.. är det local dimming som är en av de största skillnaderna?
Byter TV var 10e år så lägger ner både tid och möda i detta

Folk måste vara jäkligt petiga, jag är mycket nöjd med min The One 70 tum, åtminstone efter lite inställningar jag fick.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Folk måste vara jäkligt petiga, jag är mycket nöjd med min The One 70 tum, åtminstone efter lite inställningar jag fick.

Kanske det, jag uppskattar ju tråden/guiden jättemycket. Försöker nog fiska efter att bli övertalad om att det ena eller andra är det bättre valet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders451:

Kanske det, jag uppskattar ju tråden/guiden jättemycket. Försöker nog fiska efter att bli övertalad om att det ena eller andra är det bättre valet

Klart det kan vara mera safe att satsa på tex på en Oled eller en av de bättre QLED men hålet i plånboken blir avsevärt större. I mitt fall blev det lockande med en 70 tum (kunde inte hålla mig när jag såg att den fanns för 8990kr) men ett tag var jag inne på en mindre Oled istället.

Stort är dock bra och man vänjer sig snabbt så jag är inte missnöjd med mitt val, tycker helt klart tex filmtittande blir skönare och mer avslappnande på en större TV. Men jag spelar inte på min TV, gör man det mycket kan det finnas fler aspekter att tänka på.

Har man en jätte TV är det dock bra om man försöker se på filmer etc i bra kvalité, källan spelar större roll ju större TV du har.

Går man upp i prisklass kan jag tycka att man lika gärna kan löpa linan ut med en Oled men det är min personliga åsikt. I ljusstarka rum har jag dock hört att många upplever Qled som bättre.