Följ Black Week på SweClockers

AMD patenterar flerkretslösning för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Det är helt otroligt hur vissa patent kan godkännas. Jag är på jakt efter en robotdammsugare med en auto-empty bin så att dammsugaren tömmer all smuts automatiskt och iRobot Roomba har fått patent på just det. Helt sjukt. Nu är iRobot tydligen och stämmer andra tillverkare för att de också har en automatisk tömning av smuts. Så jädra störande då Roombas är de sämsta med navigation och mjukvara på marknaden och kostar sjukt mycket mer än konkurrenterna.

Allt skulle vara okej om de fick patent på sin exakta lösning av automatiskt tömning men nej de fick en blank patent på all automatisk tömning.

Hm. iRobot har stämt SharkNinja, tillverkaren av ”Shark IQ” för en självtömmande lösning, men det finns lösningar från Ecovacs och Kyvol bland dem som Wirecutter rekommenderar, och iRobot har inte stämt dem. Dessutom ser det ut som om iRobot håller på att förlora stämningen mot SharkNinja. Ser ganska mycket ut som om stämningen gäller en specifik lösning för att tömma roboten. För övrigt säljs inte Shark IQ i Sverige, vad jag kan se - Prisjakt hittar dem i alla fall inte - så jag begriper inte hur den stämningen påverkar dig.

För övrigt har Roomba olika navigationsprogram för olika modeller, och alla med självtömning (s9, i7, i3, 900-serien) har det nyare med logisk navigation, så att den gör en karta och tar ett rum i taget, systematiskt per rum.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Helt oinsatt.. vad innebär det att dom har en flerkretslösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Helt oinsatt.. vad innebär det att dom har en flerkretslösning?

Normalt brukar GPU:er bestå av ett stort (monolitiskt) chip (=krets), liksom CPU:er gjorde för inte så länge sedan. Eftersom chip inte kan göras hur stora som helst, eftersom risken ökar för att det finns ett eller flera fel som gör att chippet måste kasseras (låg yield), är det bättre att inte låta chippen öka i storlek och istället fördela beräkningarna över flera mindre chip. Problemet blir då att chippen måste kommunicera med varandra längre avstånd som begränsar hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Helt oinsatt.. vad innebär det att dom har en flerkretslösning?

Lite förenklat...
Tänk dig kretsskivan som en piltavla, och de slumpmässiga defekterna som pilar som träffar tavlan.
Om det är två kretsar på hela piltavlan, och du kastar tio pilar, så är chansen att ett av de två är fritt från pilträffar mikroskopisk. Om det i stället är 200 kretsar på den, så är du i princip garanterad 190 kretsar som är ok. I detta förenklade exempel.
Dvs, om man i genomsnitt får ett visst antal fel, så blir andelen felfria kretsar större om de är mindre. Så om man kan dela upp det en stor krets gör på 2-4 mindre kretsar, så slipper man kassera lika mycket.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hur skiljer detta sig från gamla 4850X2 ?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Hur skiljer detta sig från gamla 4850X2 ?

Skillnaden är att detta inte handlar om två GPU:er ihopfogade genom en integrerad CF-brygga utan detta handlar om snarare om samma funktion som AMD kör med i sina Zen-processorer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Hur skiljer detta sig från gamla 4850X2 ?

Förhoppningsvis väldigt mycket, men detaljerna har inte framkommit ännu. Risken finns för liknande problem som med gamla teknikerna (att saker kan komma i osync, eller långsammare minnesaccesser när man läser från ’fel’ minne vilked borde kunna leda till liknande microstuttering som gamla CF/SLI led av.

Det visar sig framöver...