Valheim når sex miljoner sålda exemplar – ny stor uppdatering på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

De kör nog snarare på mer innehåll för det är så man brukar utveckla spel? Först in med allt innehåll och sen kommer ju optimering typ sist, när allt finns på plats. Tänker jag iaf.

Är väl som alla andra produkter är de utvecklas liksom. Först ser man till att ha helheten klar, sen ger man sig in och finlirar i detaljerna. Gör man sånt för tidigt riskerar det ju vara arbete man tvingas kassera pga andra oförutsedda ändringar som sker under utvecklingen tex.

Sen visst, det är early access och de vill väl hålla det på en dräglig nivå så folk kan testa det och återkoppla kring problem. Men det är ju trots allt ett spel du betalar för att betatesta i slutändan.

Nu har jag ingen erfarenhet av spelutvecklning men det är väl en mer rimlig strategi att designa grundpelare i spelet (systemen) först och sen bygga innehåll runt ett stabilt ramverk?

Visserligen är det early access, men det är mer regel än undantag att spel släpps i det stadiet nu för tiden om man bortser från stortitlar då. Detta anser jag ska innebära att en viss standard kan förväntas, speciellt om det går väldigt bra för spelet. Utvecklarna bör se till intresset hos sina befintliga kunder först snarare än att försöka locka in fler spelare.

Early access som ett koncept är en fin idé där små utvecklare har en chans att finansiera utveckning, men tyvärr utnyttjas det ofta på ett tragiskt sätt enbart för att tjäna pengar, inte för att leverera en bra slutprodukt.

Sen vet vi ju som sagt inte om de kommer att optimera eller inte, jag hoppas, men förväntar mig det inte pga vad jag nämnt ovan.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelbranschen blivit väldigt intressant. Här är en liten startup i Skövde som slänger ut ett succéspel, samtidigt som stora spelutvecklares kommande stora AAA-titlar (GTA VI, TES VI, Starfield, Mass Effect 5 osv.) inte ens tycks vara under utveckling, trots att efterfrågan på spel borde vara större än någonsin när halva världen sitter inlåst i husarrest.

Är det B-titlar som Valheim som kommer dominera flödet de kommande åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Hade mer gärna sett att de optimerade lite snarare än att tjoffa på mer kontent som troligen gör befintliga problem värre. Desync är en sak de VERKLIGEN borde åtgärda med tanke på att spelet är designat att vara multiplayer. En annan sak är hur katastrofalt dålig fps (ganska standard att vi har 10-20 fps i vår bas...) man får om man terraformar där man har sin bas. Kan ju hoppas att de lägger till content och fixar, men tror nog mer på att de kör full tunnelvision på content för att sälja mer kopior.

Skrivet av Burain:

Håller med om att spelet har problem med desync och dålig fps. Gällande desync, i 2 av 3 bossfights så har jag haft svårt att slåss mot bossen för att han håller på att teleportera runt.

Det finns dock också trevliga saker med hur spelet hanterar lagg. Jag brukar spela Valheim med ett internationellt kompisgäng (Europa, USA, Indien) och ingen har haft några problem med lagg överhuvudtaget. Det är hyffsat ovanligt att ett spel vi kör över internet fungerar så här laggfritt. Andra liknande spel som exempelvis Don't Starve Together fungerar mycket sämre.

Skrivet av Shudnawz:

Good lord, the poor framerate.
Men okej, inte fullständig katastrof. Well, det blir att testa sig fram ikväll misstänker jag.

Sitter på en dator i7 3770 med inbyggd grafik och försöker spela. 2 FPS i startmenyn när jag dragit ner allt till minimum (var typ 0.3 innan) och det går inte ens att komma förbi karaktärsgenerationen. Min erfarenhet av det är alltså totalt kaputt och med så dålig prestanda så vågar inte jag hoppas på att det blir bättre i närtid.

Känns på sätt och vis trist att läsa att folk som har medioker prestanda och som även spelar det på bärbara klarar av att köra det. Jag hade nog tyckt om spelet och uppskattat lite annat att göra i denna pandemi och att teama up i multiplayer. Fy för dåligt optimerade spel, premium extradyr hårdvara, corona, dålig ekonomi och att ens egen dator inte har ett fungerande dedikerat grafikkort längre.

Innan någon påpekar något, ja det är lite svartsjuka, lite. Inte så jag skulle vilja ta av någon annan utan mest bara besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nu har jag ingen erfarenhet av spelutvecklning men det är väl en mer rimlig strategi att designa grundpelare i spelet (systemen) först och sen bygga innehåll runt ett stabilt ramverk?

Visserligen är det early access, men det är mer regel än undantag att spel släpps i det stadiet nu för tiden om man bortser från stortitlar då. Detta anser jag ska innebära att en viss standard kan förväntas, speciellt om det går väldigt bra för spelet. Utvecklarna bör se till intresset hos sina befintliga kunder först snarare än att försöka locka in fler spelare.

Early access som ett koncept är en fin idé där små utvecklare har en chans att finansiera utveckning, men tyvärr utnyttjas det ofta på ett tragiskt sätt enbart för att tjäna pengar, inte för att leverera en bra slutprodukt.

Sen vet vi ju som sagt inte om de kommer att optimera eller inte, jag hoppas, men förväntar mig det inte pga vad jag nämnt ovan.

Skulle tro att många Early Access-projekt dör ut p.g.a. att det ofta är ett resultat av några dedikerade nördar, som visserligen var bra på att göra en spelidé spelbar, men som är dåliga på att driva företag.

Titta hur lite som hände med Minecraft efter att Mojang fick in sina närmare två miljarder på kort tid, och hur det blev ordning på spelet först när ett bolag med en fungerande struktur och ledning tog över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker spelbranschen blivit väldigt intressant. Här är en liten startup i Skövde som slänger ut ett succéspel, samtidigt som stora spelutvecklares kommande stora AAA-titlar (GTA VI, TES VI, Starfield, Mass Effect 5 osv.) inte ens tycks vara under utveckling, trots att efterfrågan på spel borde vara större än någonsin när halva världen sitter inlåst i husarrest.

Är det B-titlar som Valheim som kommer dominera flödet de kommande åren?

Tittar man på den stora skillnaden mellan Valheim och de stora AAA titlarna så är det väl i så fall alla videosekvenser som ska bindas ihop i spelet och en hel del röstskådespeleri som måste till för att föra historien framåt. I Valheim har man helt enkelt skalat bort allt sånt och har lite finstämd musik i bakgrunden istället som stämmer överens med området man utforskar.

Grafiken är inte i topp men absolut inte dåligt och monstren är ändå smarta och går gärna till anfall fler i taget för att göra det extra jävligt. Det finns heller inget avancerat nivåträd där man lägger poäng på olika färdigheter utan här är det enkelt och smidigt, använder man yxan så blir man bättre med yxan. Hoppar man mycket så kan man hoppa bättre och springer man mycket så blir man snabbare och orkar längre. Men allt kostar på och orken är ett ständigt problem då man alltid har för lite

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker spelbranschen blivit väldigt intressant. Här är en liten startup i Skövde som slänger ut ett succéspel, samtidigt som stora spelutvecklares kommande stora AAA-titlar (GTA VI, TES VI, Starfield, Mass Effect 5 osv.) inte ens tycks vara under utveckling, trots att efterfrågan på spel borde vara större än någonsin när halva världen sitter inlåst i husarrest.

Är det B-titlar som Valheim som kommer dominera flödet de kommande åren?

Det är ju inte som att de studiosen som utvecklar sagda spel bara rullar tummarna. Det tar många år att göra spel i de storlekarna och samma personer jobbar även på andra titlar.

Permalänk
Skrivet av Thor:

En annan sak är hur katastrofalt dålig fps (ganska standard att vi har 10-20 fps i vår bas...) man får om man terraformar där man har sin bas.

Med vilken hårdvara?

Jag byggde en ö i havet, satte upp en komplett bas i tre våningar. Lägsta FPS är 55. 5600X, 1070, 2560x1440, vilket jag ändå tycker är rätt OK.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Balconette:

Sitter på en dator i7 3770 med inbyggd grafik och försöker spela. 2 FPS i startmenyn när jag dragit ner allt till minimum (var typ 0.3 innan) och det går inte ens att komma förbi karaktärsgenerationen. Min erfarenhet av det är alltså totalt kaputt och med så dålig prestanda så vågar inte jag hoppas på att det blir bättre i närtid.

Känns på sätt och vis trist att läsa att folk som har medioker prestanda och som även spelar det på bärbara klarar av att köra det. Jag hade nog tyckt om spelet och uppskattat lite annat att göra i denna pandemi och att teama up i multiplayer. Fy för dåligt optimerade spel, premium extradyr hårdvara, corona, dålig ekonomi och att ens egen dator inte har ett fungerande dedikerat grafikkort längre.

Innan någon påpekar något, ja det är lite svartsjuka, lite. Inte så jag skulle vilja ta av någon annan utan mest bara besvikelse.

Jag fattar inte, var detta nån slags bash för hur dåligt optimerat motorn är när din flera generationer gamla i7a med inbyggd grafik inte klarar av att driva ett splitter nytt indie-spel som är i early access?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Japp det finnas men i mina tester så kan man inte bygga den på sten eller trä. Den måste stå på barmark.

ahh, jag förstår. Synd. Hade nog snott din idé annars
får hålla koll på patch notes

Permalänk
Inaktiv

Även om jag inte läser något av spelprogrammet i Skövde brukar jag sitta i deras datorsalar och arbeta, riktigt sköna människor. Dom flesta brinner för spel på en helt annan nivå än oss vanliga "casuals" som skulle kalla oss gamers.

När högskolan är nedsläckt för kvällen lyser det alltid i fönstren högst upp fram till midnatt. Gissa vilka nördar som sitter där och knåpar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det är ju inte som att de studiosen som utvecklar sagda spel bara rullar tummarna. Det tar många år att göra spel i de storlekarna och samma personer jobbar även på andra titlar.

Det brukar komma ut några brödsmulor som ska bygga hype ett bra tag innan release, och om det har kommit några övertygande sådana senaste året så har jag nog missat dem. Mass Effect 5-grejen som kördes i december känns ju inte så jättespännande heller med tanke på att Bioware är i fritt fall nu, med flera hundra anställda i nyckelpositioner som slutat senaste året samtidigt som de tog utvecklarna som skulle laga Anthem (spelet som DA4 ursprungligen offrades för) för att försöka färdigställa DA4.

Mass Effect-remastern blir väl något att sätta tänderna i sålänge, men i övrigt känns det som att några stora, episka AAA-spel kommer lysa med sin frånvaro ett bra tag till.

Permalänk
Testpilot

Uppe i drygt 150 timmar snart, började spela ca. en vecka efter släpp... Är ett gäng med vänner som lirar, man blir helt fast och glömmer bort allt vad tid & rum heter emellertid.

Kör igenom spelet med en dedikerad ValheimPlus-server just nu, spelet får ett helt nytt lyft när man ändrar drop-rate på saker och hur mobsen skalar (vi har satt så mobs får +50% mer HP och skada för varje spelare inom en 100m radie av mobben i fråga) - Kommer aldrig glömma när jag sprang runt i Bronze gear och fick totalt med pisk av ett gäng med 5-6 grisar för dom slog mig i ryggen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem

Det finns en dedikerad server där många på SweCs hänger (se tråd här). Skriv där om ni vill ha access. Det finns även en Discord med 38 Swec-medlemmar

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag fattar inte, var detta nån slags bash för hur dåligt optimerat motorn är när din flera generationer gamla i7a med inbyggd grafik inte klarar av att driva ett splitter nytt indie-spel som är i early access?

Eftersom de utger sig för att vara ett spel med mitten av 2000-decenniets grafik, ja. På lägsta grafik borde det vara spelbart med min setup. Att HD 4000 är vekt mot andra grafikkort idag är en sak men jämfört med äldre grafikkort än sig själv så är det hyfsat bra. Därför jag skrev med vad jag hade så att andra kan jämföra.

Men är det något som jag är bitter över på riktigt så är det att mina manliga kollegor som sitter vid datorn tjänar tusenlappar mer i månaden än mig som både sitter vid datorn och leder gruppen - bara på grund av könet. Jag fattar inte ens att det är möjligt idag i Sverige 2021. De pengarna hade kunnat göra underverk med vardagen... Men det ska vi inte dra mer i här för då spårar tråden ur.

Permalänk
Medlem

Inte lirat denna, visste dock inte det var made in sweden

Permalänk
Medlem

Vilken kontrast, dagens spelnördar och dåtidens vikingar;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Eftersom de utger sig för att vara ett spel med mitten av 2000-decenniets grafik, ja. På lägsta grafik borde det vara spelbart med min setup. Att HD 4000 är vekt mot andra grafikkort idag är en sak men jämfört med äldre grafikkort än sig själv så är det hyfsat bra.

Intel HD 4000 (från 2012) är ungefär lika snabbt som Radeon HD4650 (från 2008), ett riktigt budgetkort som kostade under 500 kr nytt, så jag undrar vad du jämfört med som får det att framstå som "hyfsat bra"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Eftersom de utger sig för att vara ett spel med mitten av 2000-decenniets grafik, ja. På lägsta grafik borde det vara spelbart med min setup. Att HD 4000 är vekt mot andra grafikkort idag är en sak men jämfört med äldre grafikkort än sig själv så är det hyfsat bra. Därför jag skrev med vad jag hade så att andra kan jämföra.

Men är det något som jag är bitter över på riktigt så är det att mina manliga kollegor som sitter vid datorn tjänar tusenlappar mer i månaden än mig som både sitter vid datorn och leder gruppen - bara på grund av könet. Jag fattar inte ens att det är möjligt idag i Sverige 2021. De pengarna hade kunnat göra underverk med vardagen... Men det ska vi inte dra mer i här för då spårar tråden ur.

Du är ute och cyklar med betydelsen av "mitten av 2000-decenniets grafik". Det gäller bara stilen på grafiken. Ingen har sagt någonting om att spelet kör smidigt med knaper hårdvara från 200X. Och speciellt inte med integrerad grafik i en gammal intel-processor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Med vilken hårdvara?

Jag byggde en ö i havet, satte upp en komplett bas i tre våningar. Lägsta FPS är 55. 5600X, 1070, 2560x1440, vilket jag ändå tycker är rätt OK.

Är det mitt ute i havet? Inte så mycket övrigt att rendera i sådana fall.
Ligger närmare 200 FPS när vi är ute och seglar.
Jag kan stadigt ligga mellan 20-30 FPS med datorn i sign i våran "bas" på den värsta platsen. Spelet maxat i 1080P.
Har utjämnat ganska mycket mark och det är därför det droppar.
Normalt i basen är väl annars ca 50-60 FPS.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

Sitter på en dator i7 3770 med inbyggd grafik och försöker spela. 2 FPS i startmenyn när jag dragit ner allt till minimum (var typ 0.3 innan) och det går inte ens att komma förbi karaktärsgenerationen. Min erfarenhet av det är alltså totalt kaputt och med så dålig prestanda så vågar inte jag hoppas på att det blir bättre i närtid.

Känns på sätt och vis trist att läsa att folk som har medioker prestanda och som även spelar det på bärbara klarar av att köra det. Jag hade nog tyckt om spelet och uppskattat lite annat att göra i denna pandemi och att teama up i multiplayer. Fy för dåligt optimerade spel, premium extradyr hårdvara, corona, dålig ekonomi och att ens egen dator inte har ett fungerande dedikerat grafikkort längre.

Innan någon påpekar något, ja det är lite svartsjuka, lite. Inte så jag skulle vilja ta av någon annan utan mest bara besvikelse.

Kanske nämnts redan men vad för grafik kör du? Digital Foundrys optimeringsvideo som förvisso fokuserar på GTX 1060 kan vara sevärd:

Fortfarande aktuell, har inte hänt så mycket sedan 27e februari.

Skrivet av Sveklockarn:

Skulle tro att många Early Access-projekt dör ut p.g.a. att det ofta är ett resultat av några dedikerade nördar, som visserligen var bra på att göra en spelidé spelbar, men som är dåliga på att driva företag.

Titta hur lite som hände med Minecraft efter att Mojang fick in sina närmare två miljarder på kort tid, och hur det blev ordning på spelet först när ett bolag med en fungerande struktur och ledning tog över.

Skulle inte förvåna mig om Embracer vid något tillfälle inte nöjer sig med att äga utgivaren för spelet utan även köper utvecklaren. Finns nog mycket att uthämta ur Valheim och utvecklarna. Sedan intressant att se hur mycket kommande spel influeras av just Valheim. Minecraft lämnade efter sig tydliga spår.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/03/22/embracer-em...

Permalänk
Medlem

Med det sätt som ändringar av terrängen sparas och laddas in som modifierande värden som appliceras på den ursprungliga kartan, så lär det nog dröja ett tag innan utvecklarna kan göra så mycket åt den prestandaförlusten. Så bygg gärna baser utan att gå lös på terrängen mer än absolut nödvändigt för bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intel HD 4000 (från 2012) är ungefär lika snabbt som Radeon HD4650 (från 2008), ett riktigt budgetkort som kostade under 500 kr nytt, så jag undrar vad du jämfört med som får det att framstå som "hyfsat bra"?

Nu klarar inte grafikkortet av ens det värsta från 2008 men om du sätter ner grafiken i golvet så brukar spelen åtminstone vara spelbara. Hyfsat bra syftar jag på det klarar av det mesta från förr och ganska många nyare, men inte mer än så och definitivt inte elegant. Antagligen lite subjektivt vad som är bra men har jag nu inte sett fin grafik på år så...

Skrivet av Burain:

Du är ute och cyklar med betydelsen av "mitten av 2000-decenniets grafik". Det gäller bara stilen på grafiken. Ingen har sagt någonting om att spelet kör smidigt med knaper hårdvara från 200X. Och speciellt inte med integrerad grafik i en gammal intel-processor...

Sant sant. Det går inte att döma hunden efter håren, eller vad det sägs... Utseende != Specifikation

Skrivet av anon5930:

Kanske nämnts redan men vad för grafik kör du? Digital Foundrys optimeringsvideo som förvisso fokuserar på GTX 1060 kan vara sevärd:

https://www.youtube.com/watch?v=YkEP9y3Ydz8

Fortfarande aktuell, har inte hänt så mycket sedan 27e februari.

Skulle inte förvåna mig om Embracer vid något tillfälle inte nöjer sig med att äga utgivaren för spelet utan även köper utvecklaren. Finns nog mycket att uthämta ur Valheim och utvecklarna. Sedan intressant att se hur mycket kommande spel influeras av just Valheim. Minecraft lämnade efter sig tydliga spår.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/03/22/embracer-em...

Tack för tipset! Ska se om det går att göra något med detta som bas.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt underhållande spel. Längtar till nya uppdateringen dock. Har en dedikerad server tillsammans med några vänner. Har ca 120 timmar spelat och klarat de fem bossarna som finns nu. Inte spelat de senaste dagarna dock.

Mot Valhall!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem

Inga stora fps problem alls här. Tre spelare på min dator med 4k allt på high ger 75-120 fps.
Drog ned det i 1440p men del blev inte så värst stor skillnad.

I9 18core 5ghz/3090/8x raid 0 nvmeraid/4000mhz cl16 ram

Permalänk
Medlem

Embracer kan verkligen förvärva fina bolag såg dem nyligen plockade in 7.6 miljarder till lär blir fin förvärv igen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Är det roligare än cyberpunk 2077? Spelet är ju inte färdigt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Inga stora fps problem alls här. Tre spelare på min dator med 4k allt på high ger 75-120 fps.
Drog ned det i 1440p men del blev inte så värst stor skillnad.

I9 18core 5ghz/3090/8x raid 0 nvmeraid/4000mhz cl16 ram

Fast tycker du det är rimligt att spelet endast ger acceptabel prestanda på ett riktigt high end-system?
Jag kör en 5900X och 6900XT och ligger också i spannet 80-120 FPS.

Jag kan bara tänka mig hur ospelbart det är om man har en 4790K och t.ex. ett 980 som förövrigt är en rätt kompetent setup.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Balconette:

Eftersom de utger sig för att vara ett spel med mitten av 2000-decenniets grafik, ja. På lägsta grafik borde det vara spelbart med min setup. Att HD 4000 är vekt mot andra grafikkort idag är en sak men jämfört med äldre grafikkort än sig själv så är det hyfsat bra. Därför jag skrev med vad jag hade så att andra kan jämföra.

Men är det något som jag är bitter över på riktigt så är det att mina manliga kollegor som sitter vid datorn tjänar tusenlappar mer i månaden än mig som både sitter vid datorn och leder gruppen - bara på grund av könet. Jag fattar inte ens att det är möjligt idag i Sverige 2021. De pengarna hade kunnat göra underverk med vardagen... Men det ska vi inte dra mer i här för då spårar tråden ur.

Jag tror inte nåt spel de senaste åren har utgett sig för att funka "bra" på HD 4000. Jag hade åtminstone inte förväntat mig det. Integrerad grafik har aldrig varit byggd för rasterisering och liknande tekniker som behövs för moderna spel i en 3d-miljö. Att det ibland går är en sak, men att faktiskt bli upprörd när det inte funkar tycker jag inte är i linje med förväntningarna. Det finns gott om kort på SweC marknad som inte kostar skjortan och ändå presterar mångdubbelt bättre än ett HD 4000.

Alltså såhär: jag förstår din frustration över att inte kunna spela det du vill spela. Men jag tror det är dags att skruva ner förväntningarna på vad din integrerade grafik klarar av.

But if you persist, så finns här ett par listor över spel som är "spelbara" på ett HD 4000:
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/4dhmok/playable_ga...
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Internecio:

Det finns ju bonfires redan?

Mdn du måste ha mark under

Visa signatur

Processor: Intel 8700K @3.7GHz, Moderkort: MSI Z370 Gaming M5, Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 1080TI
Chassi: Fractal Design R4 Arctic White, RAM: Corsair Dominator 1600 MHz 8Gbx2, SSD Corsair Neutron 480 gb
Kylning: Antec H20 620 V4 PSU: Antec High Current Pro 750W

Permalänk
Skrivet av Barak:

Är det mitt ute i havet? Inte så mycket övrigt att rendera i sådana fall.
Ligger närmare 200 FPS när vi är ute och seglar.
Jag kan stadigt ligga mellan 20-30 FPS med datorn i sign i våran "bas" på den värsta platsen. Spelet maxat i 1080P.
Har utjämnat ganska mycket mark och det är därför det droppar.
Normalt i basen är väl annars ca 50-60 FPS.

Nja min ö är byggd i en havsvik mellan Plains och Forest med Swamp djupare in i viken, så kanske 90 grader är öppet hav. Taktiskt läge med tanke på råvaror, och första parkett när trollen slåss mot fulingarna. Byggde en fin swimming pool åt ett troll som kom lite nära, han verkar trivas bra där.

Det vore intressant att veta vad exakt det är som gör er värsta plats så resurssugande, så att vi andra lär oss vad man inte ska göra.