Apple Airpods intäkter större än Nvidia och AMD – tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast airpods har så usel passform att man faktiskt kan misstänka att det handlar om planned misplacement. Den dyrare pro-versionen är ju designad att sitta kvar, som alla andra in-ear lurar.

Säg inte att du gått och trillat ner i Applegropen? *Snyft*
Du som så länge höll PC-fanan högt (tillsammans med chain-gun?)

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Viking
Skrivet av Aphex:

Fast airpods har så usel passform att man faktiskt kan misstänka att det handlar om planned misplacement. Den dyrare pro-versionen är ju designad att sitta kvar, som alla andra in-ear lurar.

Usel passform är ju från person till person. Jag kan knappt ha in-ear eftersom de oftast sitter dåligt. Vanliga Airpods sitter däremot väldigt bra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ett stort tekniskt problem med samtliga produkter av denna typ, de är byggda så att de är självförstörande och går inte att renovera, de har fasta batterier och kommer inte att fungera om några år och de är också ganska svåra att återvinna så det är tekniskt en skitprodukt oavsett vilket företag som gör dem men Apples är dessutom en extremt överprissatt skitprodukt.

Det finns folk som byter batterier på dem, men i sammanhanget är det försumbart. När det gäller livstid på dem så borde man räkna när de kommer bort. Låt oss anta det är 2år. Så är det egentligen så mycket avfall per person? Visst den där laddstationen är klumpig, men vid nästa köp så har man dubbla.
Kostnadsmässigt så la jag nog 1500kr året med trådbundna hörlurar som ständigt gick sönder för att man hade dem i byxfickan och kontakten.

Permalänk
Medlem

Det lär ju vara en sanslöst bra marginal på Airpodsen jämfört med exempelvis grafikkort. Billiga att tillverka, lätta att frakta etc

Permalänk
Inaktiv

Sicket kommentatorsfält, frågan är om inte anti-Apple folket är tröttare än Apple-familjen…

Inge fel på airpods som produkt, var själv en skeptiker mot trådlöst ljud å skulle aldrig någonsin kunna tänka mig en telefon utan 3.5mm osv osv, men efter att jag till slut köpte ett par trådlösa in ear för att träna med kommer jag aldrig köpa ett par trådade lurar som ska lämna hemmet. Bara prispåslaget tjänar man in direkt för att slippa att den där lilla j-ävla kabeln som går sönder första gången man trycker ner dom i fickan, jag har bytt och köpt så mycket in-ear lurar över åren att jag hade kunnat köpt en hel bunt airpods. Å inte för att tala om allt trassel å skit man fastnar i… Nä önskar att jag kröp till korset ännu tidigare!

Hur som, häpnadsväckande volym! Riktigt sjukt.

Ps. Köpte såklart inte airpods eftesom jag är en snålk*k, utan xiaomi, som inte bara låter högst mediokert utan är även rätt buggiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ptja, skapa en kult med galna människor och sen släpper en produkt som lätt tappas/går sönder så....
Känner några som köper nya 1-2 gånger i månaden för att dom tappas bort, och dom absolut måste ha såna annars är deras liv över av någon anledning.

Överdriften är ju enorm.

Jag har haft mina Airpod Pros i ett år nästan. De har stått ut med mycket slit utan att ha gått sönder. Själva fodralet har fått tåla duktiga mängder damm och skit i arbetsbyxor.

Dessutom är de försäkrade från det att jag köpte dem på Elgiganten. 300 kr för ett år, ingen självrisk. Täcker både om jag råkar ha sönder dem eller om jag tappar bort dem.

Aldrig tappat bort dem, aldrig haft sönder dem. Fungerar utmärkt. Skitnöjd.

Permalänk
Medlem

Värsta sortens E-waste. bara å slänga efter ett halvår ungefär. Om de ens håller så länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och snart kommer det kanske nya: https://wccftech.com/airpods-3-launch-may-18/
Jag har dock svårt att förstå att Apple skulle släppa nya grymma hörlurar som de inte har någon hårdvara som klarar av att spela upp dem. Så om Apple släpper airpods-3 redan nu så lär det bli gamla Bluetooth Classic (dvs innan version 5.2).
Om jag känner Apple rätt så kanske de utvecklar en egen codec som de påstår är överlägsen, det kanske den är. Men såvida inte ej Apple prylar stöder codecen så blir den inte precis överlägsen för alla.

Det vanligaste ryktet är att det blir nya bas-Airpods som man kan stoppa in i hörselkanalen som Airpods Pro, samt med övrigt godis som Airpods Pro har fått (tror inte att den där spatiala effekten finns med i basvarianten.

De som har Apple Music säger att Apple håller på med en ny tier där, typ "Apple Music Hifi" eller nåt åt det hållet. Antingen är det lossless (mest sannolikt FLAC i så fall, Apple verkar ha övergett ALAC) eller så är det Dolby Atmos. Hade ju passat att lansera tillsammans med nya Airpods.

Skrivet av tvelander:

1-2 gånger i MÅNADEN? what the hell? dom kanske inte ska äga något med den hanteringen.

Lätt tappas bort är bara på enskild person inte produktens fel och går sönder? RMA rate på dom är inte hög.

Det finns små snören man kan sätta på dem om man har problem med att de faller ur hela tiden. Finns även krokar som går runt örats utsida, eller klämmer mot insidan.

Angående RMA så är den faktiskt betydande på Airpods Pro före ett visst datum. Någon del sitter lite löst så att man får ett klickande ljud när man går. Apple har dock gratis utbyte på dem, jag fick min på mindre än 24 timmar.

Skrivet av gonace:

Känns som att det alltid automatiskt blir två läger när det kommer till nyheter som röra Apple, de som nitiskt hatar dem och de som nitiskt älskar dem.

Vart är vi rationella som håller oss utanför de två lägrena?

Det som brukar hända på Sweclockers är att någon häver ur sig nåt i stil med "Apple suger!" i ett av de första inläggen. De av oss som är rationella ignorerar inlägget för det finns ingen anledning att debattera med sådana personer, medan de mer maniska ger sig in i att svara, och då ser det ut som om det bara är två läger om skriker och inte lyssnar. De gånger jag lägger mig i debatterna är när det är rena faktafel - om folk vill tycka att Apple suger så får de gärna göra det, men de får gärna ha rätt i vad de baserar åsikten på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Viking
Skrivet av Nimrood:

Värsta sortens E-waste. bara å slänga efter ett halvår ungefär. Om de ens håller så länge.

Säger han som aldrig ägt ett par...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Har ett par Airpods Pro. En sjukt bra produkt om man har en iPhone. Funkar utan strul och med bra batteritid. Ljudet är "bra", som förväntat av en trådlös lur som inte siktar på att vara bäst Hi-Fi, duger gott åt telefon / pods och spotify.

Ska jag klaga på något så är det att det följde med för få modeller av muffar och att det tydligen inte är superlätt att hitta 3:e parts muffar

Räknar med att dessa håller i minst 2 år(om jag inte tappar bort dem)

Det är lite dyra - vi fick dock ett presentkort från firman i julklapp på en slant, så med detta presentkort och någon julrea så tror jag att jag betalade typ 1000:- ur egen ficka, vilket kändes mer än OK

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Min bakgrund är att den sista iPhone:n jag hade var 3GS som jag övergav 2010, sen gick jag över till Android de senaste tio åren, sist en Huawei P30 Pro, för att nu en månad sedan skaffat en iPhone 12 Pro eftersom resten av familjen varit i Apples ekosystem de senaste 5 åren, och jag alltid varit utanför all Facetime och iMessages-grupper. Om jag ska placera mig på en skala lutar jag nog marginellt mer åt att vara en Apple-hatare, än Apple-älskare.

Jag lyssnar på podcasts och ljudböcker minst åtta timmar varje dag medan jag arbetar, så det är väldigt viktigt för mig hur lurarna är, och AirPods Pro är nog de bästa jag haft hittills, och då har jag säkert gått genom tio andra från olika märken under åren. Batteritiden är ju inte den bästa, men i mitt fall spelar det ingen roll eftersom jag vanligtvis bara har en i örat åt gången, så när den ena börjar gå tom, byter jag bara till den andra (vilken är en möjlighet många andra modeller konstigt nog fortfarande inte har).

Den bästa funktionen är nog att om jag sitter med min iPad och sätter lurarna i örat, kopplar de sig upp till min iPad, och vice versa om jag sitter med min iPhone. Till skillnad från de flesta andra true wireless jag provat så fungerar faktiskt mikrofonen bra. Jag kan vara i en bråkig ljudmiljö och det är aldrig några problem för den jag pratar med att höra vad jag säger, och om jag sätter i bägge enheter och slår på brusreduceringen fungerar det bägge vägar.

Vanliga AirPods hade jag dock aldrig använt. Dålig passform, ingen ljudisolation, och den extra långa pinnen är riktigt ful.

Nu var det inte meningen att jag skulle komma med en microrecension, men när folk säger det är galenskap att betala 2,000+ kr för ett par bluetoothlurar, så kontrar jag med att säga att när man använder dem så flitigt som jag gör, är det faktiskt en billig penning att betala för något som fungerar så sömlöst och bra.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Det finns folk som byter batterier på dem, men i sammanhanget är det försumbart. När det gäller livstid på dem så borde man räkna när de kommer bort. Låt oss anta det är 2år. Så är det egentligen så mycket avfall per person? Visst den där laddstationen är klumpig, men vid nästa köp så har man dubbla.
Kostnadsmässigt så la jag nog 1500kr året med trådbundna hörlurar som ständigt gick sönder för att man hade dem i byxfickan och kontakten.

Jag har aldrig haft sönder mitt 3.5mm jack. Men jag har inte heller telefonen i bakfickan, utan i framfickan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Sant att många traditionella hörlurar inte håller mer än några år p.g.a. de är gjorda av billig plast som går sönder, sladdar/kontakter slits ut, "kuddarna" nöts bort o.s.v. På lite dyrare hörlurar kan man själv enkelt byta sådant, men knappast på billig skit.

När det gäller avfall får man också se till hur mycket energianvändning och avfall som orsakas vid tillverkningen. Det är inte säkert att det genereras mindre avfall vid tillverkningen av varje Airpod bara för att slutprodukten är fysiskt mindre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

När överprisade tillbehör belönar företagen mer än seriösa produkter som gör verklig nytta.

När man är väldigt avundsjuk på Apple och hur mycket pengar dom tjänar

Permalänk
Medlem

SJukt så många som blir lurade och köper så extremt dyra hörlurar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Personligen kan jag inte använda airpods alls, passformen är helt fel så dom trillar ur när jag sitter still. Sambon däremot kunde inte använda mina jaybird vista men airpods sitter så hon kan gå på springtur. Vista låter fantastiskt mycket bättre än airpods men om hon inte kan använda dem är ju det skitsamma. Däremot så är mikrofonen katastrofal så det handlar ju om vad man har för behov.
Så från mitt perspektiv är det en vettig produkt till rätt kund. Däremot misstänker jag att väldigt många går misste om en bättre produkt för deras behov pga allt annat helt enkelt drunknar i havet av hörlurar som slåss om resterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va tycker du är en bättre produkt true-wireless om man har apple telefon då?
Tycker priset är inget fel på dom.

1249kr och Airpods pro 1969kr

Länka gärna bättre så jag kan köpa dom.

Vilken som hellst från kina i princip, har köpt flera stycken och dom har ganska exakt samma ljud som airpods och kostar 200kr med frakt. Och man får ett 6000+ mAH laddningsfodral på köpet så man behöver inte ladda fodralet max en gång i månaden, sen kan man ladda telefonen från den om det skulle behövas. Micen är sämmre men helt ok, folk hör vad jag säger även i bullrig miljö.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Fått Iphone via jobbet och kommer nog köpa ett par såna lurar själv.

Faktist helt otroligt att de ska vara så svårt för Android telefoner att ha en trådlös hörlur som inte sitter med någon jävla gummigrejs som ska in i örat.

Inte undra på att Iphones hörlurar säljer som smör.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har aldrig haft sönder mitt 3.5mm jack. Men jag har inte heller telefonen i bakfickan, utan i framfickan

Jag tror inte han sa jacket gick sönder, det var pluggen Det har jag själv erfarenhet av eftersom kabeln fastnar överallt när man går runt. Dörrhandtag, handtag i bussar, armstötta till stolen, osv. I tid och otid rivs de brutalt ur öronen. Det gör ont, det är irriterande som fan, och hörlurarna skadas lite varje gång.

Trådlösa lurar är utan tvekan det absolut bästa som hänt oss som konsumerar mycket ljud via mobilen.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Airpods är designade så att alla skall se att det är just Airpods även på avstånd. Det har inget med ljudkvalite eller nått annat mer än att de skall vara lätt igenkännbara och det är Apples hela affärsidé. Det skall synas att du har råd.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag minns första året med airpods, fanns inte många i sverige. Helt omöjliga att få tag i de första 6månaderna. Jag lyckades hitta ett par i en audio-video butik i någon förort, ca 4månader efter release. Idag ser man ju dom överallt.

Är ju en sann vardagsförbättring att slippa den där jävla sladden på traditionella hörlurar dock. Edit: Skulle inte förvåna mig om jag lagt minst en hel dag av mitt liv på att trassla ut hörlurssladdar.

Men till priset att vi nu går med produkter som har bäst före datum i öronen. Lyckas man hålla reda på båda lurarna är väl batteriet ändå tvärdött inom tre år. Visst att in ear lurar sällan höll i evigheter men vardagsförbättring utan negativa aspekter tycker jag inte det är, kommer alltid plågas av mobiler utan 3.5.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Känner några som köper nya 1-2 gånger i månaden för att dom tappas bort, och dom absolut måste ha såna annars är deras liv över av någon anledning.

Känns som en grov generalisering.

Du känner alltså flera personer som köper 1-2 nya airpods i månaden? Så om vi tar ett snitt på 1,5 st per månad så säg 20-22 tusen om året. Och inte en unik person utan flera. Det låter ju helt bananas.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

rätt roligt faktiskt, jag äger inte en enda apple telefon, platta eller dator, men jag äger 4x apple airpods, lurarna är överlägsna alla andra jag testat

för mig är det :

1. passformen
2. att man kan köra en lur åt gången (mer eller mindre dubbla batteritiden + 0 downtime för du laddar en lur medans du använder den dandra)
3. inga konstiga disconnects

som gör dessa överlägsna, har testat jabra och nått annat märke som kostade precis lika mycket (om inte mer) och de var helt värdelösa, passformen sög och kunde bara köra 1 lur solo, den andra luren kräver att man använder hörlur nr1 och det gör ju bara det att de går bort direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

AirPods (Inte pro) är de enda jag kan ha som verkligen sitter skönt i mina öron och då har jag testat en massa.

Permalänk
Sötast

På dotterns skola är man inte inne om man inte har Airpods.

Like taking candy from a babies....sheep parent.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Scirocco:

Vilken som hellst från kina i princip, har köpt flera stycken och dom har ganska exakt samma ljud som airpods och kostar 200kr med frakt. Och man får ett 6000+ mAH laddningsfodral på köpet så man behöver inte ladda fodralet max en gång i månaden, sen kan man ladda telefonen från den om det skulle behövas. Micen är sämmre men helt ok, folk hör vad jag säger även i bullrig miljö.

Ja och massa saker som jag går miste om så va vill du komma med det?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Säger ju mer om dig än produkten.
Mina första fungerar fortfarande efter snart 4 år även om batteritiden nu är under en timme musik / halvtimme samtal.

Det är absolut motiverat med kritik mot livslängden på batterierna och att de inte går/är väldigt svåra att byta dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du cycklar då inte när du lyssnar va? Jag cyklade till jobbet varje dag i några år och tror jag hade sönder minst 3 telefoners 3.5mm jack under processen

Permalänk
Skrivet av dakke:

rätt roligt faktiskt, jag äger inte en enda apple telefon, platta eller dator, men jag äger 4x apple airpods, lurarna är överlägsna alla andra jag testat

för mig är det :

1. passformen
2. att man kan köra en lur åt gången (mer eller mindre dubbla batteritiden + 0 downtime för du laddar en lur medans du använder den dandra)
3. inga konstiga disconnects

som gör dessa överlägsna, har testat jabra och nått annat märke som kostade precis lika mycket (om inte mer) och de var helt värdelösa, passformen sög och kunde bara köra 1 lur solo, den andra luren kräver att man använder hörlur nr1 och det gör ju bara det att de går bort direkt.

Jag själv äger ingen ps5, men har 20spel till den.
Skämt åsido varför 4x? Jag själv äger flera trådlösa hörlurar bl.a. samsungs och oneplus senaste, man testar runt olika modeller och har jag dem för olika ändamål. Ett problem är att det är hygienartiklar så för mig att veta hur Apples Airpods står sig emot mina, så får jag först köpa ett par såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Hur klarade vi oss förr?

Nej men seriöst, 2k för ett par lurar är extremt.

vad tycker du är ok för ett par "lurar" då ? 2k är uppenbarligen inte extremt eftersom efterfrågan är så hög. Folk har på sig dessa förmodligen större delen av arbetsdagen. Att ha ett par man är nöjd med med och har så många brukstimmar skulle jag säga att 2k är väldigt billigt. (Jag har inga själv) men de håller betydligt högre kvalitet än gemene handsfree vilka de ersätter för många som använder dem i jobbet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled