Detta är en recap av min upplevelse i onsdags när jag fick igenom en beställning på Webhallen.
Varning för vägg av text. tl:dr finns vid slutet.
Först och främst vill jag verkligen tacka samtligas insatser i denna tråd för uppdatering av lagerstatus och nya batches. Ytterst hälsosamt beteende från er.
Precis innan Webhallens magiska batch missade jag spelbutikens få exemplar för att sidan buggade när jag försökte betala med kort. Trodde jag... Mer om detta senare. Nåväl. Jag återgick till mitt arbetsmöte och fortsatte glatt refresha flikarna lite halvt om halvt.
Då dyker helt plötsligt följande svar på tråden upp:
Jag klickar in och ser 4 olika produkter och alla är lagerstatusmässigt gröna. En mindre panik väller över mig och jag går igenom beslutskedjan för de olika alternativen och kommer fram till att köra PS5 med svart handkontroll, så jag lägger den i kundvagn och går till kassan. Allt är förifyllt utifrån min profil på Webhallen och jag bara klickar vidare med PayPal som betalmetod. Samtidigt som jag trycker vidare mot PayPal märker jag att det är fel postadress ifylld. Jag måste ha glömt uppdatera min profil efter flytt. Nu i efterhand insåg jag att det inte hade spelat någon roll då jag flyttade inom samma förening och att utlämningsstället hade varit samma. Men jag backade tillbaka för att ändra. Av någon anledning tömdes kundvagnen då. Så jag stänger alla flikar för Webhallen och börjar om. Väljer samma produkt, PS5 med svart handkontroll, men kundvagnen uppdateras inte. Jag åker istället på ett "toast"-meddelande i botten av webbsidan med texten; Du får endast köpa en av dessa produkter. NEJ!
Jag jobbar som systemutvecklare och min gissning var att de har byggt in en kontroll som slår till då man klickat vidare till en betaltjänst men inte kontrollerar att själva beställningen gick igenom. Det enda alternativet jag har då är att välja ett annat paket. Jag kan ju inte nu ta upp telefon och ringa dem och försöka "reda ut" något...
Jag väljer istället PS5 med vit kontroll och går vidare till kassan på nytt, vilket gick bra. Denna gång med korrigerad adress innan klick till PayPal. Väl inne i PayPals gränssnitt får man det vanliga framför sig. Vilket kort, adress osv. Jag klickar vidare och det funkar inte. Nu i efterhand kommer jag inte exakt ihåg vad det stod men det var väldigt otydligt vad felet var. Då insåg jag det värsta. Jag har för lite pengar på kortkontot :facepalm:. Lite extra panik på redan befintlig panik då. Jag tar upp telefonen, loggar snabbt in och flyttar pengar från sparkontot och lyckas komma igenom PayPal-sidan och fick en bekräftelse på beställningen.
Följande timmar, från kl 10:18, var då rena berg&dalbanan av stress då jag väntade på att få bekräftelse på att beställningen verkligen gått igenom. 14:32 kom det dock i postnordappen att elektroniska transporthandlingar tagits emot och inte långt efter det såg man att den förväntas levereras dagen efter.
Vilken lättnad.
tl:dr: Totalt oförberedd på att köpa PS5an, hade inte pengar på kontot, fel adress på webhallen, men lyckades ändå stressa igenom ett köp som har levererats