Söker tyst och halvsnål bil. Max 150.000

Permalänk
Medlem

Söker tyst och halvsnål bil. Max 150.000

Hej

Finns säkert någon liknande tråd men de enda jag kunde hitta är ett par år gamla och därmed inte speciellt aktuella i mitt tycke så jag slänger iväg en fråga till er alla.

Jag söker en bil för absolut max 150.000 kronor men allra helst billigare än så.

Krav:
Hyfsat tyst. Min 2010 Audi A3 var lite väl högljudd enligt mig.
Ganska snål, runt 0,5 l per mil.
Inte de minsta modellerna då jag behöver kunna köra släp.

Nästan krav:
Automat. Sambon ska övningsköra med mig nästa år och då vore det skönt med en automat. Men samtidigt är det min bil så...

Önskvärt:
Hyfsat fin inredning, d.v.s. inte de plastigaste bilarna men det behöver inte heller vara de finaste. VW och Audi är bra riktmärke.
Backkamera, apple carplay, uppvärmd ratt och annat lull-lull.

Jag har bara haft en bil innan och det var en 2010 Audi A3 2.0 TDI som jag var väldigt nöjd med. Bortsett från den lilla detaljen att den bestämde sig för att börja läcka diesel vilket på något vis förstörde kamremmen som i sin tur förstörde lite annat. Så nu är den på verkstaden och kommer kosta lika mycket att laga som den är värd. Eventuellt behövs till och med en ny motor för bilens dubbla värde. Lagom kul då den skulle in på service om två veckor för att fixa dieselläckaget och byta kamremmen. Så... Om någon sitter med en bil som läcker lite diesel vid bränslefiltret så ta det inte med en axelryckning, det kan bli dyrt. Jävligt dyrt

gnäll om min gamla bil
Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera att övningsköra i en automat om det inte är automatkörkort som det siktas på.
Skulle nog också hävda att audi är av de tystare bilmärkena.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Tyvärr har Audi A3 kass isolering mot just vägbuller på grov asfalt som är den vanligaste i Sverige. Övrig isolering är riktigt bra så är det fin asfalt så är den riktigt tyst. Kör själv en 2014 Audi A3, har valt 16 tum och tysta däck för att försöka dämpa bullret på våra vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Skulle inte rekommendera att övningsköra i en automat om det inte är automatkörkort som det siktas på.
Skulle nog också hävda att audi är av de tystare bilmärkena.

Det är nog automatkort som hon kommer ta. Sambon tillhör de som inte tagit körkort trots att hon är 30+ och hennes bil kommer garanterat bli en laddhybrid eller renodlad elbil och såvitt jag vet är de alla automat. Hon är också lite bekväm av sig (berätta inte att jag sagt det!) så att lära sig manuellt ”i onödan” finns inte riktigt på radarn. Tyvärr.

Jag håller med om att de större audi (A4 och större) kan vara ganska tysta men min gamla a3:a är på pappret 75 dB. Motsvarande modeller från flera andra märken ligger runt 70-72 dB på pappret. Ingen jättestor men ändå hörbar skillnad.

Sen spelar förstås karaktären på ljudet in en del. 75 dB av ”behagligt” ljud är ju lättare att stå ut med en ett högfrekvent tjut på 72 dB

Permalänk
Medlem

Nu är det dags att lägga mig. Kommer ha tid att provköra en bil efter jobbet imorgon. Funderar på om jag ska testa en Seat Leon 2017. Ca 5.000 mil för ca 140.000 kronor innan prutning.

Någon som har åsikter? Jag har intrycket av att Seat är lite plastigare än vad jag vill ha men samtidigt var det många år sedan jag satt i en. Har inte heller kollat om priset är vettigt, det får bli på lunchrasten imorgon.

En annan nackdel är att den bara har 110 hk men det är väl egentligen en fördel. Suck.

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på Prius. Billigare att övningsköra med också tack vare hybrid samt så kanske hon fortsätter köra det efter körkortet då den var så smidig och miljövänlig ☺️

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att man fortfarande skall ta körkort för manuell låda - även om man till vardags kör automat/hybrid/el så blir det väldigt bökigt om man lånar en bil eller hyr och det är manuell... vid hyrbil har man inte alltid möjligheten att välja med automat då de redan är uthyrda eller har högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jag hade satsat på Prius. Billigare att övningsköra med också tack vare hybrid samt så kanske hon fortsätter köra det efter körkortet då den var så smidig och miljövänlig ☺️

Tanken har florerat i mitt huvud. Ska eventuellt provköra en men jag är lite tveksam. Vi får se.

Skrivet av xxargs:

Själv tycker jag att man fortfarande skall ta körkort för manuell låda - även om man till vardags kör automat/hybrid/el så blir det väldigt bökigt om man lånar en bil eller hyr och det är manuell... vid hyrbil har man inte alltid möjligheten att välja med automat då de redan är uthyrda eller har högre pris.

Jag håller med dig men samtidigt så år automat framtiden oavsett om man gillar det eller ej, bortsett från entusiastbilar förstås. Så även om det idag kan ställa till det i mycket sällsynta fall om man bara har automat så gissar jag att det om 5-10 år är ett fullständigt ickeproblem.

Till saken hör att hon ser körkortet som ett nödvändigt ont. Som exempel har hon i fyra år valt att cykla 20 minuter till bussen varje dag året om oavsett väder, detta istället för att ta körkort. Och det är just själva övningskörningen jag tror hon tycker är mest jobbig så hon vill ha det så enkelt som möjligt.

I värsta fall kan man ju fixa manuellt körkort hyfsat enkelt i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu är det dags att lägga mig. Kommer ha tid att provköra en bil efter jobbet imorgon. Funderar på om jag ska testa en Seat Leon 2017. Ca 5.000 mil för ca 140.000 kronor innan prutning.

Någon som har åsikter? Jag har intrycket av att Seat är lite plastigare än vad jag vill ha men samtidigt var det många år sedan jag satt i en. Har inte heller kollat om priset är vettigt, det får bli på lunchrasten imorgon.

En annan nackdel är att den bara har 110 hk men det är väl egentligen en fördel. Suck.

Föräldrarna har en -19 tarraco diesel. Helt ok att köra med ljud, men den är rätt plastig av sig Påminner rätt mycket om vw's bilar.

Annars kanske en v40 eller v60 D3 hade kunnat passa in på din beskrivning? Snåla och relativt tysta. Dock kanske inte speciellt roliga bilar.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

Kanske värt att kolla på en Volvo V60 som jag tycker är riktigt sköna, aldrig själv blivit vän med Audis säten.
Den är inte enorm men är ändå stor nog för en mindre familj och kan absolut dra både släp och husvagn om det nu behövs. Drar väl runt 0,6 i Dieselversionen om man inte trycker gasen i botten hela tiden.

Vad det gäller körkortet så skulle även jag råda sambon att ta för manuell låda även om de är på väg att försvinna mer och mer. Vid hyra av bil framförallt då man blir mer flexibel om man kan köra båda varianterna och ska man ha en mindre lastbil eller buss så är det nästan alltid manuell låda. Kanske kommer din sambo byta jobb i framtiden där det krävs bilkörning med manuell låda.
Kan hon så bör hon ta manuellt körkort, men vill hon inte så vet jag också att det är svårt att få dem att ändra sig.
Tycks inte vara superkrångligt att uppgradera körkortet i framtiden om nu behovet kommer men då gäller det att tid ska finnas. Min systers son har redan beställt uppkörning och tidigast var i April 2022

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag är lite av en Seat fan med ett gäng modeller bakom mig. Både Ibiza och Leon.
Just 2017 modellen är året då det kom en facelift till Leon, det är inga stora förändringar men lite störa infotainment skärm, bättre LED ljus (vill du ha bra lyse fram är LED det du vill ha). Lite bättre detaljkänsla osv.
Väljer du en Leon som inte har de största fälgarna så kommer du även få bra komfort.

Du som har en 2010 Audi kommer nog inte känna att du byter ner dig allt för mycket, hade det däremot handlat om en 2017 Audi så är Seaten plastigare på sina ställen och inte lika ombonad.
Samtidigt har båda bilarna för och nackdelar.

Jag gillar Seat, den är billigare i inköp men du "tjänar" samtidigt inte något på det då värdeminskningen procentuellt är lika mkt (eller ibland mer) samt att Seat är mer svårsåld än t.ex. Skoda Octavia eller Golf.
Jag gillar designen men sneglar rätt ofta avundsjukt på Skoda som känns mer anpassat för Sverige där vissa har fjärrstyrd diesel eller bensinvärmare osv.

Så ett tips, ta en sväng till Skodahandlaren och testkör även lite där.
Och tänk på att om du ska ta bilen på avbetalning så spelar dom där tusenlapparna inte så stor roll. Visst den är billigare i inköp men du får mindre för den när du säljer den.

Största omställningen för dig blir nog att gå från en 2.0 TDI med bra vrid till något annat (om du inte kör samma motor i Seaten.

Permalänk

Jag köpte en passat-r 2014 2.0 tdi och är så jävla nöjd. Drar 0.58 efter att ha kört 3 timmar från dalarna till västerås. Tycker själv att med lite justeringar så blir det en sjukt snygg bil också. Samt så är den optimerad till 240 hästar ca och är jävligt körglad. Drar de flesta familjeräzers i samma prisklass Bettan kostade 159.000 och då hade den gått 9000 mil.

19" tiguan fälgar
sänksats 40/40
vindavvisare
bytt ut alla högtalare, bytt stereo samt installerat baslåda 2x10" med ett slutsteg på 1200 watt rms

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

BMW F30 320Dx 2014.
Drar runt 0.5-0.6
Modern inredning och bra material val
Rolig att köra
Snygg

Köpte min för runt 100K, Då har den Harmon Kardon ljudet, skinnsäten, taklucka, stora skärmen etc.
Hade dock åkt 16 000mil, nu är den på 19 000 mil utan problem

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Försök hitta en Volvo V40 D2 eller D3 från årsmodell 2014-2016 som inte gått så jävla långt. Det är väldigt fina bilar med modern teknik och billiga att äga.
Min D2 drar 0,36-0,45 när jag åker till jobbet. Skatten är väl på 1080kr per år ungefär.
Sedan är det underbart med Dieselvärmare och kunna starta med appen på vintern

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hej

Många av oss på det här forumet har olika krav och tjänar olika. Det är många grejer som kan påverka vad du ska köpa. Några av dom är skatten, service, försäkring osv. Om jag tar mig till exempel, för mig vissa saker är inte alls intressanta.
Jag bryr mig inte om hur mycket bilen drar, backkamera, dragkrok, uppvärmd ratt, farthållare. Bilar som VW, SIAT, KIA, Toyota o.s.v. jag tittar inte alls på.
Personligen när jag köper en ny bil, enda grejer som jag tittar på är: komfort att jag sitter bra, att bilen är snygg, att den passar min personlighet och priset. (har jag råd att köpa den eller inte)
Många i dagens läge köper billiga bilar med full utrusning. (SIAT, KIA o.s.v) samt att dom tjänar massa pengar.
Du som vill ha bil för max 150.000. du kan inte få allt. Tyvärr du måste öppna plånboken eller offra nåt.
Små bilar, dom är inte tysta och dom är plastiga. Om du vill kvalitet då måste du gå på premium bilar som kostar mycket mer.
Jag har en dyr premium bil och upplever att den är plastig (ej värt pengar). Den drar inte så mycket, väldigt bra utrustat, snygg. En stor service kostar mig mellan 6000 till 10000kr. Och när det gäller försäkring på den, då måste jag jobba hel månad för den.

Eftersom din sambo ska börja ta lektioner, min tips är att du ska satsa på en lite äldre bil, eller eventuellt behålla din gamla. (beror på hur mycket kommer att kosta dig att reparera).

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Försök hitta en Volvo V40 D2 eller D3 från årsmodell 2014-2016 som inte gått så jävla långt. Det är väldigt fina bilar med modern teknik och billiga att äga.
Min D2 drar 0,36-0,45 när jag åker till jobbet. Skatten är väl på 1080kr per år ungefär.
Sedan är det underbart med Dieselvärmare och kunna starta med appen på vintern

En bil utan dieselvärmare är inte en hel bil här i Sverige😀
Älskar denna lilla funktion och att få sätta sig i en bil som är riktigt varm även en vintermorgon i norrland är underbart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10