Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Medlem

"Huston! We have a problem!"

Jag har antagit i hela mitt liv att eftersom NASA's rymdraketer reser ifrån Florida att Huston var en stad i Flordia, kanske några mil från...

Fel hade jag

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Och eftersom det är är den tråden det är så kan du få lära dig att stadens namn stavas Houston.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Och eftersom det är är den tråden det är så kan du få lära dig att stadens namn stavas Houston.

Och att Huston finns det två av bland kändisarna: John Huston, legendarisk regissör och hans dotter Anjelica Huston som var skådespelerska. Finns säkert fler men de två kommer jag ihåg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clnr:

Och också eftersom det är denna tråden så var det inte exakt det som sades. Lite "Luke, I am your father" över detta -- det är vanligare att felcitera (som jag gjorde där).

Citat:

The words actually spoken, initially by Jack Swigert, were "Okay, Houston, we've had a problem here". After being prompted to repeat the transmission by CAPCOM Jack R. Lousma, Jim Lovell responded, "Ah, Houston, we've had a problem."

https://en.wikipedia.org/wiki/Houston,_we_have_a_problem

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Att tomat är en frukt och inte en grönsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Tomater är bär, har jag fått lära mig, men bär är ju en sorts frukt så du har väl rätt och förhoppningsvis även jag. Morsan odlade flera sorters tomater och hon påstod att de var bär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tomater är bär, har jag fått lära mig, men bär är ju en sorts frukt så du har väl rätt och förhoppningsvis även jag. Morsan odlade flera sorters tomater och hon påstod att de var bär.

Stämmer. Men bär är en typ av frukt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miindz:

Skrivet av serafim:

Bär betyder ju att det är en frukt. Tomater är alltså ett bär vilket är en frukt, men också en grönsak. Det finns ingen liksom biologisk definition av grönsak utan det handlar om användning, många grönsaker är frukter som paprika eller gurka (som också är ett bär), andra är inte det som sallad (som ska skrivas sallat men det är bara fånigt).

Mer förvånande kanske är ju att vanliga bär som hallon och björnbär inte är bär utan en grupp stenfrukter. Körsbär är inte heller bär enligt den biologiska definitionen då de bara har en kärna. Däremot är ju exempelvis apelsin ett bär, och banan och melon. Men den biologiska definitionen skiljer ju sig från hur begreppen används.

Permalänk
Medlem

Stämmer det att banan är en ört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Stämmer det att banan är en ört?

Ja, bananplantan har ingen förvedad stam (vilket är vad "ört" innebär).
Frukten är ett bär.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att energi/ström inte färdas i kablar, utan i magnetiska och elektromagnetisk fält runt kablen.

Länk lite youtube klippet som förklarade det för mig. Av Veritasium:
https://youtu.be/bHIhgxav9LY

förtydligande av länken
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tror dock att barn över hela världen uppskattar att disneyfilmerna inte resulterar i tre månaders mardrömmar efter att ha sett dem. Inget konstigt med det.

Håller med om detta, men 70-talets SVT hade inte dessa spärrarna och har gett mig och en hel generation psykotiska/skarpa återkommande mardrömmar om Storpotäten från Vilse i Pannkakan (Av Staffan Westerberg).

Permalänk
Skrivet av Minthon:

Att energi/ström inte färdas i kablar, utan i magnetiska och elektromagnetisk fält runt kablen.

Länk lite youtube klippet som förklarade det för mig. Av Veritasium:
https://youtu.be/bHIhgxav9LY

Ibland är det uppenbart att energi färdas i kablar. Fiberkablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Håller med om detta, men 70-talets SVT hade inte dessa spärrarna och har gett mig och en hel generation psykotiska/skarpa återkommande mardrömmar om Storpotäten från Vilse i Pannkakan (Av Staffan Westerberg).

Och Mårran i Mumindalen, brrrr...., så iskall att marken frös under henne och blommorna en bit bort frös ju också. Brrrr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det förklarar saken.

Med vänlig hälsning, en vars föräldrar var barn på 70-talet.

Permalänk
Medlem

Handlar inte om mig (trot' eller ej ), men när jag bytte till vinterdäck så kom det in en tjej och började prata med mannen i kassan.
Han försökte förklara att fälgen hade blivit skadad, det var inte akut, men den behövde bytas ut.
Hon sa inte så mycket, såg mest frågande ut. Sen pekade hon på en av utställningsfälgarna på väggen och undrade om han menade den där, som hjulet sitter på.
Han var tyst i 5 sekunder, och sa sen ja, kom så går vi ut och tittar.

Det som slog mig här, är ju hur totalt ointresserad man kan vara av något (fordon i detta fall), för att inte under 30 år har snappat upp vad en fälg är.

Slår inte ner på henne på nåt sätt, det finns säkert massa "enkla" saker som jag inte har koll på, men denna händelse satte verkligen en spotlight på hur det är.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det som slog mig här, är ju hur totalt ointresserad man kan vara av något (fordon i detta fall), för att inte under 30 år har snappat upp vad en fälg är.

Jag är i 40-årsåldern och blev nu osäker på vad en fälg var. Men så har jag inget körkort och tycker att bilar är enormt tråkiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Handlar inte om mig (trot' eller ej ), men när jag bytte till vinterdäck så kom det in en tjej och började prata med mannen i kassan.
Han försökte förklara att fälgen hade blivit skadad, det var inte akut, men den behövde bytas ut.
Hon sa inte så mycket, såg mest frågande ut. Sen pekade hon på en av utställningsfälgarna på väggen och undrade om han menade den där, som hjulet sitter på.
Han var tyst i 5 sekunder, och sa sen ja, kom så går vi ut och tittar.

Slår inte ner på henne på nåt sätt, det finns säkert massa "enkla" saker som jag inte har koll på, men denna händelse satte verkligen en spotlight på hur det är.

En jag svenska jag besökte i USA för länge sedan hade kommit in till verkstaden och klagat på trög styrning.

"Ever heard of power steering oil, ma'am?"

Svaret var nog nej...

(Sedan berodde bristen förstås på att bilen var gammal och hade smygläckt ut den under lång tid.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Trodde väldigt länge att det hette insektsnyckel, de ser ju till och med ut som att de är antenner! Var ett riktigt facepalm-moment när jag kom på/fick reda på att det var insexnyckel (dvs invändig sexkant) någon gång runt 25årsåldern...

Åk till Dollarstore så kan du köpa hur många insektsnycklar du vill.

https://happyride.se/forum/attachments/20181230_145720-jpg.369862/

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Det tog väldigt lång tid i mitt liv innan jag insåg att Krichansta och Kristianstad var samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För de som vill slippa gå in på aftonbladet så kan jag säga att Skalman träffade Eragord som gav skalman en dryck (drog). Skalman var först mot det men tänkte att äh, man ska väl testa en gång i alla fall. Han testade, blev drogmotståndare och hällde ut resten av drickat så inte Bamse (som var sugen) kunde dricka det.

Någon blev, på äkta svenskt maner, alldeles för upprörd och stormade till ICA som slutade sälja den tidningen.

När jag läste tidigare inlägg av detta tolkade jag heroin och senare morfin som heroin(e) och morfin(g) (med f istället för ph).
När jag läste ditt fick jag först Eragord till dragare av någon anledning. Först efter omläsning fattade jag vad orden faktiskt var och refererade till.

Så inte nog med att jag inte visste det sedan innan, jag visste det inte efter att jag läst förklaringen heller... Känner att jag kanske borde ändra nick här till Okcupekrä nu

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det lärde jag mig för bara några månad sedan, som 36-åring. Och det kunde ha gått "illa".

Körde sönder ett av mina däck när jag skulle parkera på landet i somras. Eftersom jag hade dryga veckans semester kvar och de gamla däcken började bli slitna bestämde jag mig för att onlineshoppa en hel uppsättning nya sommardäck och sedan montera dem själv. Lätt gjort, tänkte jag. Alla onlinebutiker söker ju fram matchande däck baserat på registreringsnummer. Omöjligt att göra fel.

Väl igång med shoppingen blev jag överraskad över hur stor priskillnaden var mellan a) bara däck och b) däck med fälg. "Hur i allsin dar kan folk betala så mycket för lite bling-bling?", muttrade jag mer än en gång. Varpå jag lade däck utan fälg i varukorgen. Jag hann till och med knappa in kortuppgifterna innan jag bestämde mig för att googla "Vad är en fälg?".

Tur var väl det. För det visade sig att en fälg inte är detsamma som en navkapsel. D.v.s. trodde jag att folk betalade ~1000 kr/däck för att pynta dem med spejsade navkapslar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oegat:

Jag trodde i tidiga tonåren att R.I.P. på gravstenar skulle uttalas "Resting piece", och skulle betyda ungefär "den återstående biten" (av den döde).

Finns fler saker som jag insett mer i närtid, men jag kommer inte på dem nu...

Jag har sett folk skriva "smocking mirrors" på fullt allvar, dessutom folk som har engelska som sitt modersmål. Eller ta you're, your, there, their, would of istället för would've, från personer som har engelska som modersmål! Resting peice som svensk är heeelt ok då!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Ja, alla tycker ju olika. Men med tanke på att Disney är ett av världens största företag i branschen (kanske till och med den största?) så har de uppenbarligen gjort rätt enligt den stora massan.

Den stora massan trodde att jorden var platt förr i tiden. Vetenskapsmän som kom på att så var inte fallet blev i vissa fall dödade.

Den stora massan har ofta fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270778:

Den stora massan trodde att jorden var platt förr i tiden. Vetenskapsmän som kom på att så var inte fallet blev i vissa fall dödade.

Den stora massan har ofta fel.

Du pratar dock om faktiska saker där det finns ett rätt eller fel. Jag pratar om hur folk upplever saker, där finns inget rätt eller fel och det är i regel den stora massan som bestämmer den rådande normen.

En liten men betydande fråga om man frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det tog väldigt lång tid i mitt liv innan jag insåg att Krichansta och Kristianstad var samma sak.

Då måste jag ju upplysa att det uttalas med ett she-ljud (som i sjuk, sked) inte ett tje-ljud (tjock, känna) som du skrivit. Det ska inte heller va ett ng-ljud innan ”sta” vilket stockholmare av nån besynnerlig anledning ofta vill ha dit.

Det är för övrigt ungefär allt som är värt att veta om stan i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Då måste jag ju upplysa att det uttalas med ett she-ljud (som i sjuk, sked) inte ett tje-ljud (tjock, känna) som du skrivit. Det ska inte heller va ett ng-ljud innan ”sta” vilket stockholmare av nån besynnerlig anledning ofta vill ha dit.

Det är för övrigt ungefär allt som är värt att veta om stan i fråga.

Jag försökte lite härma det subtila gurglandet som skåningar gör när dom säger Kristianstad (så som danskarna säger Kung Christian). Har inte hört skåningar använda det i orden sked eller sjukt dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m97marro:

Ok. Idag har jag 44år gammal lärt mig att det finns en tysk bok bakom Disneys film. Jag ska läsa den på originalspråk. Om jag kan hitta en. Ich versperchte. So bitte um von ihnen kennst eine.... PM bitte!

Edit. 385:- på Amazon. Nu kör vi. 👍 Jävlar om Bambi inte är från Europa i boken... "Eine Lebensgeschichte aus dem Walde".

Soo... efter att läst mestadels av boken. Bambi är i originalutgåvan - kronhjortkalv. Har aldrig och kommer aldrig vara rådjur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag trodde i tidiga tonåren att R.I.P. på gravstenar skulle uttalas "Resting piece", och skulle betyda ungefär "den återstående biten" (av den döde).

Finns fler saker som jag insett mer i närtid, men jag kommer inte på dem nu...

Fast ibland så kan det bli "Rest in Pieces" (svart humor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Låt oss samla en tråd med svar på följande rubrik. Jag börjar.

...att Intel socketnummer motsvarar antal pins på en CPU. Jag skäms för jag är "datatekniker" sedan 27 år. ALDRIG tänkt på detta samband förrän för 2 veckor sedan. STÖRT!

Ja fast bli inte så lässen av det. De använs inte altid samtliga. Vissa är för framtida använding, Andra för cpuer med vissa funktioner. Så bara för att det finns en pinne i socketen behöver det inte finnas en pungt som faktist svarar på krestkortet som CPUn sitter på.
Socketen behöver ha antalet kontaktytor kopplade åtminstone på utsidan till moderkortet. Det behöver inte CPUn.
CPUn behöver inte stöja framtida moderkort. Men moderkorten om Intel så vill. Inte så vanligt i konsumentbranchen däremot.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.