Tävla och vinn värstingdator!
Permalänk

Uppdatera wifi-setup...

Hej! tänkte uppdatera wifi här hemma. Bor i villa, L-format hus, 1plan med källare. Har sedan flera år en router från Bahnhof efter fiberboxen där fibern kommer in, vilket tyvärr är i änden av L:ets långa skänkel. Har dragit nätverkskabel i gamla vp-rör där koppartråden från fast telefon förut låg så har fast lina till bland annat flera sovrum på övervåning respektive tv-rum i källare, funkar bra. Har en "nätverkshub" i källaren i vinkeln mellan L:ets skänklar. En andra router finns i källaren, vilken täcker den mest avlägsna delen av korta skänkeln. Både Bahnhof-routern och routern i källaren sänder wifi, två olika nätverk. Tänkte nu ersätta dessa två trådlösa nätverk med ett och tänker mig att stänga av wifi i bahnhofroutern och istället sätta upp en accesspunkt i källartaket där skänklarna möts. Det borde täcka hela huset. Anslutning med nätverkskabel med PoE skulle vara enkel.
Har hört att wifi signal sprider sig bättre neråt än uppåt. Skulle exempelvis en Ubiquiti Unifi 6 Lite Wifi 6 Roaming-accesspunkt AX1500 i taket i källaren duga för att få wifi i källaren och på våningen över eller borde man satsa på en till acccesspunkt uppe?
Ett alternativ skulle kunna vara att flytta ner Bahnhofroutern men tycker wifi-prestandan i den är lite svajig så hade gärna skippat wifi på den helt. Kanske dags för en ny router från Bahnhof ändå, men den måste ju också köpas och då tänker jag att ovan nämnda accesspunkt kanske är ett bättre alternativ. Någon som har tid och lust att dela sina tankar om detta?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att wifi inte fungerar bättre åt något håll.
Det fungerar bäst dit antennen är riktad (vilket kan vara olika om den är inbyggd, har flera antenner osv).
Sen måste mottagaren sända tillbaka, så är routern högt upp och sänder neråt så måste mottagarna sänds uppåt...

Däremot finns det fördelar om routern placeras där det är minst hinder dit du vill ha täckning, vilket ibland är högre upp.

Permalänk

Tänker mig två accesspunkter, ubiquiti wifi 6 lite (alternativt long range) och undrar om någon som har dessa kan uttala sig om räckvidden? De är ju avsedda för takmontage och frågan är om de ger täckning även på våningen ovanför? Hade gärna monterat dem i taket i källaren, men vill alltså ha täckning också på bostadsplanet ovanför. Rent kabeldragningsmässigt hade montage i källaren varit mycket enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Tänker mig två accesspunkter, ubiquiti wifi 6 lite (alternativt long range) och undrar om någon som har dessa kan uttala sig om räckvidden? De är ju avsedda för takmontage och frågan är om de ger täckning även på våningen ovanför? Hade gärna monterat dem i taket i källaren, men vill alltså ha täckning också på bostadsplanet ovanför. Rent kabeldragningsmässigt hade montage i källaren varit mycket enklare.

Ubiquiti publicerar radiation patterns för sina olika accesspunkter. Där kan du se att mottagning uppåt när de sitter monterade i taket lär bli ganska begränsad, även om det skiljer lite beroende på modell.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UAP-...

För att svara mer direkt på din fråga är svaret nej, de är inte tänkta att ge bra mottagning även på våningen ovanför. Tanken är att man sätter en (eller flera) accesspunkter per våning.

Sedan kan det vara värt att veta att U6-LR skiljer sig från U6-Lite betydligt mer än förra generationens modeller gjorde. U6-LR är 4x4 medan U6-Lite är 2x2 så den förstnämnda kan leverera bättre total hastighet om man har många enheter anslutna.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Tack för bra svar och länk! Det var den typen av information jag sökte.
Kommer att införskaffa en LR och prova mig fram lite, sedan lägga till en enhet till vid behov.
En kompis kom med idén att lägga AP på en befintlig bokhylla strax under källartaket, då borde ju utbredningen ske uppåt. Kul med nytänkande, men jag vill ha en fast installation så planerar för AP i taket på båda våningarna. Tack igen!

Skrivet av blunden:

Ubiquiti publicerar radiation patterns för sina olika accesspunkter. Där kan du se att mottagning uppåt när de sitter monterade i taket lär bli ganska begränsad, även om det skiljer lite beroende på modell.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UAP-...

För att svara mer direkt på din fråga är svaret nej, de är inte tänkta att ge bra mottagning även på våningen ovanför. Tanken är att man sätter en (eller flera) accesspunkter per våning.

Sedan kan det vara värt att veta att U6-LR skiljer sig från U6-Lite betydligt mer än förra generationens modeller gjorde. U6-LR är 4x4 medan U6-Lite är 2x2 så den förstnämnda kan leverera bättre total hastighet om man har många enheter anslutna.

Permalänk

Köpte slutligen en Ubiquiti Unifi 6 LR Wifi 6 Roaming-accesspunkt AX3000 och satte den i taket i källaren. Bra hastighet och täckning både i nedervåningen och i våningen ovanför, inget behov av en accesspunkt till i nuläget. Knappt 130 m2 på ovan- respektive nedervåning. Kanske kan vara av intresse om någon funderar på liknande lösning.