Xbox Game Pass slutar dra pengar från inaktiva konton

Permalänk
Melding Plague

Xbox Game Pass slutar dra pengar från inaktiva konton

Microsofts Xbox Game Pass och Live får bättre översikt av löpande kostnader samt tydligare instruktioner för att avsluta tjänsterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inför samma tvång på filmtjänster. Hur många har egentligen inte olika tjänster som de har glömt bort? Jag själv åkte på en dyr räkning från Nintendo. Jag hade helt glömt bort att jag hade förnyelse på deras årsabonnemang vad det nu hette.
Detta skulle jag såklart senare skaffa ändå. Men inte just den perioden då jag gjorde det.

Skulle ett konto inte aktivt användas om en period på 24 månader ska automatisk förnyelse tas bort utan att användaren behöver göra något. Ser jag som självklart. Men jag skulle vilja ha kortare där användare själv har möjlighet att öka tiden om den vill. -Jag tänker på mitt HBO abonnemang för halva priset. Däremot Netflex, så kan de likaväl säga upp mig.

Permalänk
Medlem

Det var ju rätt snällt, fler borde följa. Lurigt det där med en betalning per år. Lättare att följa betalningar månadsvis.

Permalänk
Medlem

Bra goodwill. Om ni vill se ett nästan komiskt desperat försök att hålla kvar kunder så rekommenderar jag att försöka avsluta en Audible prenumeration från mobilen. Det är dussintals redirects och felmeddelanden utan förklaring. Man kan inte avsluta från appen, och försöker man avsluta prenumerationen från mobilen så hamnar man bara på startsidan utan förklaring. Givetvis är det en vägg av skräp även när man använder en windowsdator, men det är vanligare för amerikanska halvbedrägerier.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det låter väl som att de gör minsta möjliga eftergift för att hålla sig till lagen.

Varje gång du löser in en kupong måste du se till att ha ett kreditkort registrerat även om det inte behövs och så blir du automatiskt (eller via en popup) registrerad för prenumeration.

Det riktigt skumma med microsoft är ju att du köper något på xbox.com men måste göra dig av med prenumerationen i en inställning gömd på microsoft.com...

Men många företag som Google (som jag inte räknar med att någonsin kunna frigöra mig från) eller Amazon (där du måste klicka igenom 7 olika varningar innan du lyckas avboka något och det sedan visar sig att vartenda varning och info var felaktig och lögn) gör på samma sätt, det påminner mycket om ringsignaler från 90-talet.

Permalänk
Medlem

Helt rätt.
Detta borde gälla alla prenumerationer

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Läser folk inte? De är tvingade... Detta är inget de ändrade av good will...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Läser folk inte? De är tvingade... Detta är inget de ändrade av good will...

I England ja, men inte i resten av världen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Den som köpt sig Xbox Series S genom att inte köpa i fullpris utan betala abonnemang och inte varit aktiv ser jag som stackare ännu mer.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Minns fortfarande när jag skulle avbryta min prenumeration med någon MS tjänst när jag hade ett 360. Man var tvungen att ringa kundtjänst, fanns inget annat sätt. När man kom fram fick man hoppa igenom flera olika ringar för att avbeställa tjänsten. Jag frågade kundtjänst varför det var så svårt, det var för min säkerhet som kund. Men beställa det igen gick på en knapptryckning om man ville: utan lösenord, så länge man var inloggad och hade betalkort länkat till kontot.

TLDR - MS körde på: lätt att aktivera betal-tjänst, onödigt svårt att avaktivera samma tjänst.

Så det är skönt att det är på rätt väg för kunden.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på den gången jag fick ett nytt VISA och min Xbox 360 hade en aktiv Gold-sub. på sig. Kortet gick ut, det kom ett nytt, men eftersom jag inte spelade så mycket så glömde jag bort det. Några månader sedan kom jag på det och skulle gå in för att ta bort den, då var det låst och jag var tvungen att ringa supporten. Det hela slutade med att de ville ha betalt för de månaderna som kortet inte kunnat dra, alltså de hade inte bara stängt av min sub utan den var aktiv, även fast de inte kunde dra några pengar. Antar teknologin inte fanns för auto cancel, men det hela slutade med att jag blev ganska sur så de släppte det så slapp betala.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle ett konto inte aktivt användas om en period på 24 månader ska automatisk förnyelse tas bort utan att användaren behöver göra något.

24 månader? Det var... lång tid. Varför ska ett konto som inte används faktureras över huvud taget? Digitala tjänster som dessa borde faktureras månadsvis endast de månader som används. När den månaden passerat så kan kontot pausas direkt, för att genast starta igen när personen börjar använda det.

Bra att de gör något, men det vore bättre om de tog steget fullt ut.

Permalänk
Medlem

Borde bara debiteras om tjänsten används, ser man på Netflix under 10 timmar kanske man kan få halva priset den månaden?

Känns urbota dumt med alla dessa tjänster, man kan ju lätt hamna på över 1000kr per månad med HBO/Netflix/Viaplay/Cmore/Spotify/PS Now/Gamepass...

Förr hade man ju bara mobil och fibernotan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde bara debiteras om tjänsten används, ser man på Netflix under 10 timmar kanske man kan få halva priset den månaden?

Känns urbota dumt med alla dessa tjänster, man kan ju lätt hamna på över 1000kr per månad med HBO/Netflix/Viaplay/Cmore/Spotify/PS Now/Gamepass...

Förr hade man ju bara mobil och fibernotan...

Men istället fick man köpa spel, filmer och musik för typ samma peng

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Men istället fick man köpa spel, filmer och musik för typ samma peng

’Köpa’ ja, jo... hade själv ingen lön på den tiden, men man hyrde ju och rippade en del film

Det går ju fortfarande att köra pay-per-view om man vill även idag, trots dyra abonnemang

Skillnaden är ju att det då var mer knutet till omsättning av media, och man kunde låna från grannen och sånt, idag tickar det bara på med full kostnad oavsett hur mycket man använder tjänsten

Självklart kan man byta tjänst varje månad, men det blir snabbt ganska omständigt

Permalänk
Medlem

Så borde det gälla för allt i samhället som har en löpande betalning, många som t ex inte använder sina gymkort, och det dras 300-500 kr varje månad. Dock var 24 månader lite väl lång tid, borde max ligga på 12, gärna mindre.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

’Köpa’ ja, jo... hade själv ingen lön på den tiden, men man hyrde ju och rippade en del film

Det går ju fortfarande att köra pay-per-view om man vill även idag, trots dyra abonnemang

Skillnaden är ju att det då var mer knutet till omsättning av media, och man kunde låna från grannen och sånt, idag tickar det bara på med full kostnad oavsett hur mycket man använder tjänsten

Motsvarande mängd pengar la många nog ändå på att få stora kanalpaket förr i tiden.

Citat:

Självklart kan man byta tjänst varje månad, men det blir snabbt ganska omständigt

Det är bara att se till att det hamnar runt den 26 varje månad och köra bytet samtidigt som du betalar räkningar så blir det inte så jobbigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Motsvarande mängd pengar la många nog ändå på att få stora kanalpaket förr i tiden.

Det är bara att se till att det hamnar runt den 26 varje månad och köra bytet samtidigt som du betalar räkningar så blir det inte så jobbigt.

Bra tips! Än så länge snyltar jag på andra, men snart är det ju OS

Permalänk
Medlem

Där är Sony lite luriga. Varje gång man köpt säg ett år PS Plus så sätts automatisk förnyelse igång automatiskt och man måste gå in och bocka ur den varje gång. Väldigt irriterande.
Alla vet att man förnyar Black Friday ;P

Grymt av Microsoft, som gjorde Xbox live i princip omöjligt att säga upp för i alla fall 10 år sen. Det lättaste sättet var att skaffa ett nytt bankkort och klippa det gamla.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Minns fortfarande när jag skulle avbryta min prenumeration med någon MS tjänst när jag hade ett 360. Man var tvungen att ringa kundtjänst, fanns inget annat sätt. När man kom fram fick man hoppa igenom flera olika ringar för att avbeställa tjänsten. Jag frågade kundtjänst varför det var så svårt, det var för min säkerhet som kund. Men beställa det igen gick på en knapptryckning om man ville: utan lösenord, så länge man var inloggad och hade betalkort länkat till kontot.

TLDR - MS körde på: lätt att aktivera betal-tjänst, onödigt svårt att avaktivera samma tjänst.

Så det är skönt att det är på rätt väg för kunden.

Antar att deras gaming division inte är densamma som deras andra produkter. Deras gaming sida verkar, än så länge, riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Antar att deras gaming division inte är densamma som deras andra produkter. Deras gaming sida verkar, än så länge, riktigt bra

Det var Xbox Live gold kom jag ihåg nu. Men det var när jag hade ett xbox 360, vilket är extremt länge sedan, de kanske blivit lite bättre sedan dess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nasder:

Det var Xbox Live gold kom jag ihåg nu. Men det var när jag hade ett xbox 360, vilket är extremt länge sedan, de kanske blivit lite bättre sedan dess.

De har blivit mycket bättre sedan dess. På XBone var det bara att gå in och bocka ur förnya automatiskt så var det inget mer med det.