Svensk Diesel efter Januari 2022 är urvattnad
I januari 2022 körde jag från Karesuando till Helsingfors, en bilkörning på drygt 13 timmar nonstop med en sträcka på ca. 110 mil. Jag tankade bilen full med diesel i Sverige på OKQ8 och fick i 68,22 liter i tanken. Tanken rymmer ca 70 liter.
Sedan gick resan via Karesuando och över gränsen och in i Finland. Enligt färddatorn skulle jag komma 138 mil på full tank. Hastigheten var varierande mellan 60-110 km/t. Alltså inga höga hastigheter och temperaturen ute var några få minusgrader. Ingen nederbörd och ingen blåst. Resan gick ned genom Finland på väg E8 och slutligen E75 mot Helsingfors.
Men när jag hade 13 mil kvar till Helsingfors gick bilen på dieselångor. Lampan för låg bränslenivå tändes och innan jag nådde en bensinstation visade färddatorn bara "streck" (inga siffror) att jag inom kort skulle få bränslestopp. Jag hade alltså bara kommit 97.6 mil på full tank med diesel som tankades i Sverige. Jag kom fram till bensinstation och fyllde upp tanken tillräckligt för att komma fram till Helsingfors.
Efter två dagar var det dags att göra resan tillbaka till Sverige från Helsingfors, ca 110 mil. Det var liknande väder som vid nedresan, några minusgrader och ingen nederbörd eller blåst. Jag fyllde upp hela tanken med diesel i Helsingfors, Finland. Denna gången gick 68.97 liter i tanken. Enligt färddatorn skulle jag komma 138 mil. Resan gick exakt samma väg tillbaka, E75 och sedan vidare upp mot Karesuando på E8. Hastighet precis som nedresan, runt 60-110 km/t.
-----
Väl tillbaka i Sverige passerade jag nu Karesuando i Sverige för att nu ta mig ytterligare dryga milen till samma OKQ8 mack, där jag tankade före avresan mot Helsingfors. Väl framme vid macken visade min färddator att jag kommer ytterligare 23 mil och att jag har kvarts tank kvar.
Den svenska dieseln är urvattnad i och med reduktionsplikten med upp till så mycket som 20% men fler och fler drivmedelskedjor har ända upp till 50%. Detta medför att ursprungsdieseln helt tappar sin verkningsgrad. Du kommer kommer alltså betydligt kortare sträckor eftersom motorn behöver mer drivmedel att förbränna.
I Finland finns inte denna reduktionsplikt vilket gör att dieseln är betydligt mer effektiv för motorn att förbränna vilket gör att mindre bränsle går åt.