Vanlig skrivare som funkar fast man sällan skriver ut, finns det?

Permalänk

Vanlig skrivare som funkar fast man sällan skriver ut, finns det?

Skriver ut lite och sällan och har tröttnat på bläckstråleskrivare som inte funkar när de behövs! Bläckpatroner sägs vara tomma och när man bytt samtliga är skrivhuvudet ohjälpligt ihoptorkat - och ett nytt kostar som en ny skrivare.

Funderar nu på en enklare färglaserskrivare.
Bra idé?
Vilket märke/modell rekommenderas? Behöver inte ge fotokvalitet...

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Avstängd

Laserskrivare.
Enda som kan behövas är att du tar ut tonern och skakar om den om det gått en längre tid mellan utskriften.

Permalänk
Medlem

S/V laserskrivare finns i regel att handla - färglaser är det värre med och man får köpa det som för tillfället finns hemma hos säljarna och kan inte vara kräsen när det gäller vare sig modell eller tillverkare.

Det är komponentbristen internationellt och covid med periodvis stängda fabriker som har skapat situationen och det är CROW-chipen (enkla (var) billiga 2kbytes EE-prom) på färgpatroner som skall spärra för återfyllning av toner som plötsligt blivit så stor bristvara att det hotar hela skrivarmarknaden och dess överlevnad - en situation som de själva försatt sig förvisso i girighetens namn...

en av bristerna är tillgången av kiselskivorna för att göra wafer och dessa de får tag på används till mer lönsamma chip som GPU och CPU och kraftelektronik (för bl.a elbilar och elektronik i vanliga moderna bilar då dess förbrukning räknat i kiselyta är ansenlig idag) än att göra 2-kronors små eepromar med gamla 35 - 50 nm processer som idag troligen dessutom är skrotade under covid-perioden och ingen är intresserad att starta upp nytt igen...

Permalänk
Medlem

Köp en laserskrivare i svartvitt så är du "säker". Hade med samma problem som dig innan gällande bläckstråleskrivare. En laserskrivare i svartvitt är bland det bästa jag har köpt. Själv har jag Brother och de 2 skrivarna jag har haft därifrån har fungerat problemfritt.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk

Har en epson ecotank som kör automatisk rengöring varje dag. Alltid igång och funkar alltid