Priserna för AMD:s kommande grafikkort smyger ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Priserna för AMD:s kommande grafikkort smyger ut på nätet

Priserna på de kommande Radeon RX 6050-grafikkorten ser ut att öka jämfört med lanseringspriserna på dess RX 6000-föregångare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite knepigt att kommentera produkter med några procent högre prestanda än föregångarna (märkbart alls?) och okänt pris i handeln. Så där vid ett första påseende verkar de DOA, och som att deras enda effekt på marknaden kommer att vara att sänka värdet på de gamla versionerna lite.
Men så länge man inte vet de faktiska priserna i handeln är det omöjligt att säga. Den enda förändringen på korten är ju en i bästa fall något högre bin på minneskretsarna. Krets-yielden är rimligen bättre nu än när de började tillverkas, så det borde finnas bra med utrymme för prisflexibilitet framöver.

Permalänk
Medlem

Är detta AMDs första kort med MSRP över 1000$?

Tråkig utveckling med priserna, men ska inte bry sig allt för mycket om en mellan-generation som denna... 7000-serien är den som avgör framtiden sen

Permalänk
Medlem

Med tanke på att nästa generation står för dörren med alla läckor som talar om en historisk prestandaboost känns detta ganska ointressant. Ska bli riktigt intressant med rtx 4000 och RX 7000 dock. Och Zen 4 på det. Blir en trevlig höst när det är dags att bygga nytt.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på den inflation vi har, så är det inte konstigt att priserna ökar. Vore konstigt om priserna inte ökade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Med tanke på att nästa generation står för dörren med alla läckor som talar om en historisk prestandaboost känns detta ganska ointressant. Ska bli riktigt intressant med rtx 4000 och RX 7000 dock. Och Zen 4 på det. Blir en trevlig höst när det är dags att bygga nytt.

Det är alltid en historisk prestandaboost dock

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke när jag läste priserna var "Ät bajs".

Är tråkigt att priserna drar iväg så pass. Jag löser det genom att ligga kvar på befintlig upplösning istället för att följa med uppåt.

Någonstans vid 4-5 går min smärtgräns. Spelar inte så mycket pga småbarnen så kan inte motivera ett svindyrt kort i dagsläget.

Edit: Å andra sidan ser jag gärna att man går ut med rimliga MSRP som faktiskt ligger i närheten av vad de billigast korten kommer att kosta. Gillar inte hur den biten skötts på sistone av båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Min spontana tanke när jag läste priserna var "Ät bajs".

Är tråkigt att priserna drar iväg så pass. Jag löser det genom att ligga kvar på befintlig upplösning istället för att följa med uppåt.

Någonstans vid 4-5 går min smärtgräns. Spelar inte så mycket pga småbarnen så kan inte motivera ett svindyrt kort i dagsläget.

Edit: Å andra sidan ser jag gärna att man går ut med rimliga MSRP som faktiskt ligger i närheten av vad de billigast korten kommer att kosta. Gillar inte hur den biten skötts på sistone av båda sidor.

+1 på allt du skrev (inklusive småbarnsåren 😁)

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Det är alltid en historisk prestandaboost dock

Hehe "stor" skulle nog in också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Med tanke på att nästa generation står för dörren med alla läckor som talar om en historisk prestandaboost känns detta ganska ointressant. Ska bli riktigt intressant med rtx 4000 och RX 7000 dock. Och Zen 4 på det. Blir en trevlig höst när det är dags att bygga nytt.

Jag säger detsamma. Ska uppgradera min ena dator med Zen 4 och RX 7000 alt RTX 4000 i höst. Återstår att se om Radeon 7000 klarar av likvärdig prestanda i Raytracing som Nividas 4000-serie

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Man ser massa kort ute på Tradera och Blocket nu. En del till fantasipriser och en del som ser ut att sluta billigare än på många månader.

Visst inflationen kommer öka priset lite, samtidigt kommer (har?) efterfrågan gått ner.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Jag säger detsamma. Ska uppgradera min ena dator med Zen 4 och RX 7000 alt RTX 4000 i höst. Återstår att se om Radeon 7000 klarar av likvärdig prestanda i Raytracing som Nividas 4000-serie

Ja och hur priserna blir. Jag tycker det är värt att lägga en hel del på burken men några 40 papp på en gpu blir det inte. Hoppas man kommer undan med max 15k för en gpu. Med tanke på inflation, komponentbrist och världsläge ska man nog inte ha allt för stora förhoppningar.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad ett 6950 XT kommer kosta kontra ett 3090 Ti där 6950 XT i princip krossar 3090 Ti i dess läckta benchmarks, så är priset inte direkt farligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

6650XT är väl Jaha? 5% högre pris när inflationen är vad den är är inget att bråka om. 6950XT är lite samma, ingen köper väl det kortet av pris/prestanda-skäl ändå. Det som sticker ut är 6750XT till samma pris som 6800. Tydligt vill man ersätta 6800 med ett kort som är billigare att tillverka.

Skrivet av medbor:

Är detta AMDs första kort med MSRP över 1000$?

Nej, de har haft 6900XT ”liquid cooled”, samt historiskt sett några dubbelmackor som 295X2. Det är mycket ovanligt, dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Mer produktsegmentering var väl inte direkt på någons önskelista, men man kan ju hoppas att dem kan leverera fler kort totalt sett då, så att priserna går ner totalt sett. Pris/prestanda brukar ordna upp sig så att man får vad man betalar för.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk

Konstigt att de släpper dessa nu när AMD ryktas släppa Navi 33 mellanklassen i höst. Lite för tätt inpå?

Nu hör det inte till tråden men verkar det inte som grafikkortspriserna stannat av på sistone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Konstigt att de släpper dessa nu när AMD ryktas släppa Navi 33 mellanklassen i höst. Lite för tätt inpå?

Nu hör det inte till tråden men verkar det inte som grafikkortspriserna stannat av på sistone?

Navi 33 är (enligt ryktena) i princip byggd på 6600 XT. 8GB GDDR6 på en smal 128-bitars buss, och med liknande TDP. Själva kretsen är större på en variant av 7nm processen som har varit i volymsproduktion i fyra år nu.

Det är en ur kostnadssynpunkt billig produkt, och en av spekulationerna kring prissättningen på de ”nya” korten från AMD är att den egentligen syftar till att bereda marken för att ha rejäla marginaler på RDNA3 produkterna, inte för att de sälja i sig själva.

Permalänk
Avstängd

Way too late. Inte så långt kvar till 7000-serien.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Man märker att GPU konkurrensen bidrar till lägre priser... Först Intel igår och nu detta från AMD.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

ZZZZzzzzzZZZZZZZzz

urusla priser.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Man får väl ta priset x 2.5 för att få fram vad det landar på i svensk butik Zzzz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Ja och hur priserna blir. Jag tycker det är värt att lägga en hel del på burken men några 40 papp på en gpu blir det inte. Hoppas man kommer undan med max 15k för en gpu. Med tanke på inflation, komponentbrist och världsläge ska man nog inte ha allt för stora förhoppningar.

Min gräns att lägga pengar på en gpu är 16k. Kommer att satsa på en Ryzen 9 med 16 kärnor från Zen 4. Samt att börja med ddr5-minnen på 5200mhz. Angående komponentbristen gäller det att vara först till kvarn för det jag vill köpa.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Min gräns att lägga pengar på en gpu är 16k. Kommer att satsa på en Ryzen 9 med 16 kärnor från Zen 4. Samt att börja med ddr5-minnen på 5200mhz. Angående komponentbristen gäller det att vara först till kvarn för det jag vill köpa.

Blir något liknande för mig med. Min gräns är lite flytande ska väl erkännas men när gpuerna drar iväg över 20k så försvinner mitt intresse. Zen 4 ska ju kunna ha riktigt snabba minnen så blir kul att se om det kommer några i samband med release. Men pris/prestanda är säkert åt skogen då med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Min gräns att lägga pengar på en gpu är 16k. Kommer att satsa på en Ryzen 9 med 16 kärnor från Zen 4. Samt att börja med ddr5-minnen på 5200mhz. Angående komponentbristen gäller det att vara först till kvarn för det jag vill köpa.

Idag är andelen 3090+6900 på steam hardware survey ungefär 0,5 procent.
Komponentbrist har inte mycket med de produkternas pris att göra, de är de mest lukrativa i konsumentsegmentet för tillverkarna, och kommer antagligen att vara det segment som lanseras först för att verkligen vrida ur maximalt med pengar. Om det blir brist, är det produkterna med lägst vinstmarginal som kommer i kläm.

Permalänk
Medlem

Kanske...kanske, kan jag tänka mig att gå över 5000 på ett grafikkort...men då ska det ge åtminstone 50-70 mer prestandan mot vad jag har. Och då jag sitter på ett 2060 Super vore det väl nice med ett 3070 kanske...men lär ju aldrig hända för under 5000 kr

Så...väntar väl 2-4 generationer till innan det blir en uppgradering.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på prestandan. FPS per krona är ju det viktigaste för mig.
Iom att Ethereum mining är på väg ut så tror jag priserna iaf inte kommer öka framöver och att AMD kommer bli mera populärt igen.

Svårt att inte välja Nvidia under mining hysterin, la ut runt 28k på grafikkort, minat in runt 90k till sommaren.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Blir något liknande för mig med. Min gräns är lite flytande ska väl erkännas men när gpuerna drar iväg över 20k så försvinner mitt intresse. Zen 4 ska ju kunna ha riktigt snabba minnen så blir kul att se om det kommer några i samband med release. Men pris/prestanda är säkert åt skogen då med.

Vill man ha de vassaste datorkomponenterna får man betala därefter. Själv har jag sett till att jobba ihop ordentligt med pengar för att kunna köpa det jag vill ha till datorn. Håller helt med dig att grafikkort från 20k och uppåt är helt ointressant.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är detta AMDs första kort med MSRP över 1000$?

Tråkig utveckling med priserna, men ska inte bry sig allt för mycket om en mellan-generation som denna... 7000-serien är den som avgör framtiden sen

Ja det blir ett 7970 här

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

svårt att känna hype när man det kommer GPU med multi chip lösning som verkar vara beast mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja det blir ett 7970 här

Har ett vattenkylt 7970 du kan få köpa billigt!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM