Permalänk
Medlem

Få bättre Wi-Fi utomhus

Tjena!

Jag undra om ni har nått tips på att få lite bredare täkning med Wi-Fi?

Har installerat 3st övervakningskameror som går på Wi-Fi och en av dom som är närmast routern får jag dålig signal på märkligt nog. Ska ligga på 70% i styrka men får bara 30-40%

Mvh Andreas

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Själv har man rätt kass wifi täckning i sitt egna rum (längst bort ifrån routern) så jag drog en ethernet kabel till en router jag hadde liggandes och satte upp den som en wifi extender, funkar skit bra.

Man får tillomed riktigt bra täckning utomhus på altanensom mitt rum ligger brevid.

Låter som de kanske är nåt annat som spökar med tanke på att kameran närmast har dåligt signal ? Kanske är så enkelt som att flytta routern.

Visa signatur

Corsair RM850x / Samsung 980 1TB m.2 / Gainward 2080 ti Phoenix GS 11gb / I7-7700 / Crucial 16gb DDR4 2400 Mhz / ASUS B150M-PLUS / Carbide SPEC-03 Midi Tower /

Permalänk
Rekordmedlem

Installera en eller flera accesspunkter utomhus så att de får fri sikt mot kamerorna de ska kommunicera mot, det gör mycket för signalstyrkan om du inte behöver passera väggar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wirpy:

Själv har man rätt kass wifi täckning i sitt egna rum (längst bort ifrån routern) så jag drog en ethernet kabel till en router jag hadde liggandes och satte upp den som en wifi extender, funkar skit bra.

Man får tillomed riktigt bra täckning utomhus på altanensom mitt rum ligger brevid.

Låter som de kanske är nåt annat som spökar med tanke på att kameran närmast har dåligt signal ? Kanske är så enkelt som att flytta routern.

Jag har en fast router där fibern går in i huset den kan ja ej flytta. Sen har jag en kabel till min vanliga router dom är typ 30cm ifrån varandra.. har redan 3 st 30m kablar som går in i min vanliga router så vill helst ej flytta den och behöva dra om allt

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Installera en eller flera accesspunkter utomhus så att de får fri sikt mot kamerorna de ska kommunicera mot, det gör mycket för signalstyrkan om du inte behöver passera väggar.

Som sakt den som är närmast routern ha ja sämst signal till, där har jag 3 väggar sammanlagt från router till kamera. Hade de räckt o sätta nån booster inomhus precis vid kameran ? Har möjlighet till de

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Som sakt den som är närmast routern ha ja sämst signal till, där har jag 3 väggar sammanlagt från router till kamera. Hade de räckt o sätta nån booster inomhus precis vid kameran ? Har möjlighet till de

Där fibern kommer in har du en mediaomvandlare, inte router.
Sedan har du din router.
Dra kabel närmare din kamera och montera en accesspunkt. Du kan testa med en lång lös kabel först och sedan när du är nöjd, dra kabel.
Jag rekommenderas Unifi 6 Lite AP + en POE injektor, även många routrar går att konfigurera om till AP, om du har något liggande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av e@s:

Som sakt den som är närmast routern ha ja sämst signal till, där har jag 3 väggar sammanlagt från router till kamera. Hade de räckt o sätta nån booster inomhus precis vid kameran ? Har möjlighet till de

Det du kallar booster är en accesspunkt, det blir inte sämre avc en AP inomhus om den komemr närmare kameran men det man helst vill undvika är att passera väggar oc speciellt ytterväggar dämpar mycket men kan du montera en inomhus så att du bara får en väggpassage blir det ju bättre även om det blir bäst att montera den utomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skapa ett par olika WiFi nät som ligger på helt olika frekvenser som ingen annan använder. Låt kamerorna gå mot dessa. Plus att det är inte alltid optimalt att ligga för nära accesspunkten. Gärna minst 2 meter ifrån.

Förresten, har Du något problem med den kamera som rapporterar lägst signalstyrka? Eller är det bara signalstyrkan som Du hänger upp dig på?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Skapa ett par olika WiFi nät som ligger på helt olika frekvenser som ingen annan använder. Låt kamerorna gå mot dessa. Plus att det är inte alltid optimalt att ligga för nära accesspunkten. Gärna minst 2 meter ifrån.

Förresten, har Du något problem med den kamera som rapporterar lägst signalstyrka? Eller är det bara signalstyrkan som Du hänger upp dig på?

Det tar lång tid att komma åt kameran i appen, och när jag får pushmedelande att den har registrerat nått och tagit bild/film så är bilden helt vit, dom rekommenderade minst att man skulle ha 70% för att den ska kunna arbeta redigt

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Det tar lång tid att komma åt kameran i appen, och när jag får pushmedelande att den har registrerat nått och tagit bild/film så är bilden helt vit, dom rekommenderade minst att man skulle ha 70% för att den ska kunna arbeta redigt

Är detta någon molnlösning(var Du tvungen att skapa ett konto på en webbsida?) eller har Du all logik hemma? Hur många bildpunkter ligger en stillbild på eller om det är film vilken upplösning?

Annars är det att prova öka avståndet lite eller skapa nya WiFi nät(om Din accesspunkt har stöd för det) på frekvenser som inte används och därefter lägga kamerorna på vars eget sådant WiFi nät som dock ligger på samma IP-adress serie.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Är detta någon molnlösning(var Du tvungen att skapa ett konto på en webbsida?) eller har Du all logik hemma? Hur många bildpunkter ligger en stillbild på eller om det är film vilken upplösning?

Annars är det att prova öka avståndet lite eller skapa nya WiFi nät(om Din accesspunkt har stöd för det) på frekvenser som inte används och därefter lägga kamerorna på vars eget sådant WiFi nät som dock ligger på samma IP-adress serie.

Nej jag var ej tvungen tilll det, men jag kan göra det men då kostar det pengar. Jag har sd-kort i alla kamerorna som lagrar allt.
Den ligger bara på Full HD-upplösning 2MP dock jädra bra bild för att bara vara 2MP

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Då borde Du få något annat än en vit bild så länge den ligger ständigt över 0%, dock gärna över 10%. Verkar mer som om mjukvaran inte är färdig i kameran, d.v.s. den skickar inte om eller justerar dynamiskt hastigheten när antalet bitfel stiger.

Kolla om Du kan lägga problemkameran på ett WiFi som ligger ensamt på sin frekvens.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.