Detdära med att nå ut till nytt folk utan att vara jobbig (Video och streaming)
Hejsan alla glada!
Började sedan några år tillbaka streama och lägga upp videor på YouTube(streamar där med då jag inte älskar Twitch precis), då jag tycker det är ganska trevligt att sitta och streama lite och ha folk komma in och snacka om lite allt möjligt medans man drar igenom gamla eller nya spel som man kanske aldrig hade rört annars.
Men när det kommer till att få lite views och "nytt" folk så har det varit en nedrans uppförsbacke. Både när det kommer till streaming och uppladdning av spel videor är det ett stort överflöde, och mycket är algorithm och trender. Tror faktist att YouTube som en platform har gett mig väldigt lite rum, och de flesta som hittar eller aktivt lystnar och kollar på mitt matrial är folk som jag direkt känner/har pratat med, eller som följt mig på andra platformar eller vetat om mig sedan tidigare.
Att man har runt 5 viewers när man är live är inte ett problem för mig, mest bara att jag har något interaktion så blir jag glad.
Men att fixa med ljud, redigera och rendera, och ladda upp som tar en del tid för att knappt nå 20 klick känns väldigt tufft ibland. Kan vara värt att nämna att jag är inte ute efter att bli känd eller tjäna massa pengar, utan mer en hobby som jag har kul med och nå ut till folk som och skapa en positiv entitet på världs vida nätet. Förstår mycket väl att man inte bara kan köpa lite streaming gear och sedan bli poppis under en natt.
Min helhetsbild är att det handlar en del om tur, eller bara att rå trycka sig in med clickbait och trender något som kanske inte driver mig. Aldrig haft en spel releterad video som stått ut inte ens lite grann i statistiken, eller en stream som rekomendarats. Det enda minnet jag har på 3 år är någon gång då min livestream tillfälligt hamnade i recommended på sidan av en nyuppladdad video från en större kanal och detta i tur gav mig kanske 20 nytt folk som tittade in under loppet av 2-3 timmar och kanske 7 nya subscribers.
Förstår att siffror inte är allt utan att man ska gilla det man gör, men lite tillväxt hade varit trevligt och man börjar tveka på sig själv :). Det var inte så jätte många år sedan man kunde ladda upp nästan vad som helst och få flera tusen views och flera hundra nya följare utan mycket anstränging, men nu känner man sig bara dålig. Är inte så sugen på att göra massa 5-15 minuters videor där man bara sitter å skriker när mitt material är mer lugn workshop sällskap eller backgrunds ljud för den som är ensam om ni fårstår mig.
Så då undrar jag finns det någon plats eller sätt att nå ut till folk om det man håller på med, dela sina videor utan att vara invasiv eller låta som en säljare på cold calling? Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av eller bara tycke och tänk är det uppskattat.
TL:DR
Jag har streamat och laddat up videor ett tag nu, men känner att jag inte når ut till folk på platformen jag är på. Finns det något bra sätt eller plats att göra lite reklam för sig själv utan att var invasiv? Är ingen höjdare precis och kvalitén skulle jag säga är "mediocre at best", men har fått positiv feedback till och från som driver mig att våga fråga folk ibland.
Har någon här lite erfarenhet av att kämpa sig framåt och få se resultat de senaste åren? Kanske någon liten historia att dela med sig av. Jag antar bara att jag är långt ifrån ensam nu när så mycket folk streamar och laddar upp videor.