Youtube skrotar experiment med låst 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Räntan går upp, så då kommer alla som har lån att få betala mer på dem. I princip alla mediebolagen hamnar i den kategorin, så räkna med prisökningar där. Det handlar inte om att de är kundfientliga, de behöver täcka sina kostnader.

Mina räntekostnader går också upp så mediebolagen behöver snarare sänka sina priser om jag ska kunna fortsätta vara kund på alla. Har precis stängt av Netflix och 1-2 streamtjänster till kommer nog ryka framöver. Youtube lite kommer få vara kvar dock, iaf så länge inte priset ökar.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

jag kan tycka att 4k för dom som betalar är inget konstigt.. rätt få så verkligen drar nytta av det ändå.

Det må vara sant men blir förvånad om inte majoriteten av tech-tuber publiken uppskattar den högre upplösningen (Ja, jag kollar mycket på MKBHD osv). Tech-tubers och deras publik kanske är en minoritet mot andra kategorier men i youtube sammanhang är en minoritet fortfarande väldigt många personer.

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Är aktieägare i Alphabet (är inte miljardär), men förstår verkligen inte vad man är så rädd för när det gäller "spårningen", alltså data samlingen av tjänster som jag frivilligt använder; data som de använder för att dels visa mig content som jag vill se och dels sälja riktade annonser (istället för random annonser) till användare som kanske vill köpa något på plattformar som jag frivilligt använder. Alternativt så kan man t.ex. som jag betala för YouTube Premium å slippa annonser. Jag förstår inte varför man ska låtsas tycka synd om användare som använder en tjänst frivilligt, men när de som gjort tjänsten försöker ta mer betalt så är det på något sätt konsumentfientligt? Det är ju en frivillig association mellan två parter. Huruvida det är rätt pris kontra rätt mängd värde som levereras där båda parter blir lagom nöjda kan ju debbateras, men det är ju upp till båda parterna att välja om det är värt eller inte.

Många verkar tycka att ett bolag gör onda saker om de tjänar mycket pengar, för det vore absurt att påstå att alla de använder deras tjänster frivilligt inte förstår att blir "utnyttjade". Sanningen är att alla förstår relationen och accepterar den, det är irrationellt att tro att man kan få ut något gratis.

Riktade annonser är väldigt bra för annonsören, de kan se träffsäkerhet och massa bra saker och rikta in sig på specifika kundgrupper och på så sätt sälja mer och bättre. Absolut är det så

Jag tror dock verkligen långt från alla vet hur ingående spårningen är (som platshistorik på android som ett exempel).

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att betala för samtliga funktioner, och det är precis vad jag redan gör.

För min del betalar jag främst av två orsaker:

1. Ingen jävla reklam (förutom kanalernas egna sponsring som är ett jävla fanskap men det är ju inte YouTubes fel)

2. Ersättning till kanalerna jag tittar på

Betala extra för 4K vet jag däremot inte om jag skulle göra, ifall YouTube skulle få för sig att införa olika abonnemangsvarianter, för SÅ viktigt är det inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

...förstår verkligen inte vad man är så rädd för när det gäller "spårningen", alltså data samlingen av tjänster som jag frivilligt använder; ...

Sanningen är att alla förstår relationen och accepterar den, det är irrationellt att tro att man kan få ut något gratis.

Du ser INGET problem i att spåra folk så länge tjänsten är gratis?

Scenario: Du googlar ALS, ganska mycket.
Google lagrar detta tillsammans med all annan data - även från tjänster du betalar för. Några år senare vill du teckna en extra hälsoförsäkring och företaget du kontaktar kollar upp vilken info de kan hitta om dig. De undersöker även om de kan nå dig via riktade annonser och andra kanaler - bingo. De vet nu att du googlade ALS för ett par år sedan - din permie blir 5000kr dyrare för du är nu bedömd som en större risk än de som inte googlade ALS.

Enjoy.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag kan tycka att 4k för dom som betalar är inget konstigt.. rätt få så verkligen drar nytta av det ändå.

Med tanke på den ökade bitraten så har alla använding av det, även om man sitter på en 1080-skärm.

Skrivet av Matvraket:

Är aktieägare i Alphabet (är inte miljardär), men förstår verkligen inte vad man är så rädd för när det gäller "spårningen", alltså data samlingen av tjänster som jag frivilligt använder; data som de använder för att dels visa mig content som jag vill se och dels sälja riktade annonser (istället för random annonser) till användare som kanske vill köpa något på plattformar som jag frivilligt använder. Alternativt så kan man t.ex. som jag betala för YouTube Premium å slippa annonser. Jag förstår inte varför man ska låtsas tycka synd om användare som använder en tjänst frivilligt, men när de som gjort tjänsten försöker ta mer betalt så är det på något sätt konsumentfientligt? Det är ju en frivillig association mellan två parter. Huruvida det är rätt pris kontra rätt mängd värde som levereras där båda parter blir lagom nöjda kan ju debbateras, men det är ju upp till båda parterna att välja om det är värt eller inte.

Många verkar tycka att ett bolag gör onda saker om de tjänar mycket pengar, för det vore absurt att påstå att alla de använder deras tjänster frivilligt inte förstår att blir "utnyttjade". Sanningen är att alla förstår relationen och accepterar den, det är irrationellt att tro att man kan få ut något gratis.

Ja det dom använder datan till nu kan vara väldigt smidigt för användarna då google lär sig var man bor, när man går upp, vilken tunnelbana man tar etc etc vilket kan ge en en mer skräddarsydd väckarklocka som gör allting automagisk åt dig. Typ. O allt sånt är ju smidigt. Det läskiga är ju bara i framtiden när USA eller Sverige kanske blir ett facist-land o tvingar google att ge ut all den infon om alla för att kunna fängsla alla som nånsin sagt nånting elakt om presidenten/statsministern. För att dra det till sin extrem då så finns det rätt stora risker med att stora företag har SÅ mycket info om SÅ många människor.

Skrivet av Matvraket:

Riktade annonser är bättre än slumpmässiga annonser. Du får det att låta som att det är något dåligt.

Riktade annonser är svårare att ignorera o är därför sämre.

Permalänk
Medlem

Hörde att dom skulle testa det men har ännu inte märkt att någon film inte gått att spela upp i 4K så gissar att dom bara testade det på ett fåtal filmer men att det inte gillades

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Du ser INGET problem i att spåra folk så länge tjänsten är gratis?

Scenario: Du googlar ALS, ganska mycket.
Google lagrar detta tillsammans med all annan data - även från tjänster du betalar för. Några år senare vill du teckna en extra hälsoförsäkring och företaget du kontaktar kollar upp vilken info de kan hitta om dig. De undersöker även om de kan nå dig via riktade annonser och andra kanaler - bingo. De vet nu att du googlade ALS för ett par år sedan - din permie blir 5000kr dyrare för du är nu bedömd som en större risk än de som inte googlade ALS.

Enjoy.

Hypotetiskt scenario, men över lag är självklart bra om hälsoförsäkring kan bättre reflektera verkligheten genom bättre koppling till alla riskfaktorer.

Om någon kunde koppla ditt konto till din verkliga person kanske du inte skulle kunna söka jobb inom ekonomi eller data-analys? Eller något annat kopplat till verkligheten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Med tanke på den ökade bitraten så har alla använding av det, även om man sitter på en 1080-skärm.

Ja det dom använder datan till nu kan vara väldigt smidigt för användarna då google lär sig var man bor, när man går upp, vilken tunnelbana man tar etc etc vilket kan ge en en mer skräddarsydd väckarklocka som gör allting automagisk åt dig. Typ. O allt sånt är ju smidigt. Det läskiga är ju bara i framtiden när USA eller Sverige kanske blir ett facist-land o tvingar google att ge ut all den infon om alla för att kunna fängsla alla som nånsin sagt nånting elakt om presidenten/statsministern. För att dra det till sin extrem då så finns det rätt stora risker med att stora företag har SÅ mycket info om SÅ många människor.
Riktade annonser är svårare att ignorera o är därför sämre.

Om du bor i ett fascistland har alla utom fascisterna något vara orolig över, men åter igen så måste jag påminna om att du använder tjänsterna frivilligt.

Riktade annonser är uppenbarligen bättre eftersom folk ser oftare saker som de vill köpa. Ingen tvingar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Riktade annonser är bättre än slumpmässiga annonser. Du får det att låta som att det är något dåligt.

Nej Tack.
Har jag googlat något så har jag antingen redan köpt det, eller så är jag inte intresserad. Så när det kommer annonser som försöker sälja något jag redan är "klar" med så blir det bara irriterande. Samma sak med annonser som är riktade mot kön, ålder etc.
De enda annonserna jag någonsin klickat på, förutom av misstag då,, är oväntade grejor som för mig att undra, "va, vafan är det där?". eller helt nya saker som jag inte visste fanns.

Det enda "riktade" med annonser som faktiskt är användbart, är att göra reklam för dataprylar på swec tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Om du bor i ett fascistland har alla utom fascisterna något vara orolig över, men åter igen så måste jag påminna om att du använder tjänsterna frivilligt.

Riktade annonser är uppenbarligen bättre eftersom folk ser oftare saker som de vill köpa. Ingen tvingar dom.

Poängen är att nånting som är bra o frivilligt nu kanske inte är bra o frivilligt senare.

Finns många som har _väldigt_ svårt att motstå så fort dom ser ett bra erbjudande för nånting dom egentligen inte alls behöver, så att kalla det helt frivilligt är det tyvärr inte, reklam ÄR ju byggt för att lura våra psyken att konsumera. Så då ser jag hellre reklam som är helt orelaterad till mig, fast såklart MYCKET hellre ingen reklam alls. Tänk vad mycket trevligare vardagen hade varit om man slapp reklam i fejjan 24/7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Nej Tack.
Har jag googlat något så har jag antingen redan köpt det, eller så är jag inte intresserad. Så när det kommer annonser som försöker sälja något jag redan är "klar" med så blir det bara irriterande. Samma sak med annonser som är riktade mot kön, ålder etc.
De enda annonserna jag någonsin klickat på, förutom av misstag då,, är oväntade grejor som för mig att undra, "va, vafan är det där?". eller helt nya saker som jag inte visste fanns.

Det enda "riktade" med annonser som faktiskt är användbart, är att göra reklam för dataprylar på swec tex.

Självklart finns det individer där det fungerar dåligt. Samma för mig, men synnerligen irrelevant att diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Hur vet du vad konsumenter vill ha?

Det vet jag inte, men jag tycker det är upp till varje konsument att välja det fritt.

Skrivet av Masyve:

Svårt att avgöra om det här är ett klyftigt trollinlägg eftersom att en del muppar på fullt allvar resonerar typ såhär, men om det är det så var det jävligt roligt.

Det var allvarligt menat, men överdrivet med flit. Mitt största bekymmer med betalsändning är inte själva monetära priset, utan det är instegskostnaden i integritet.
Det blir lite som att behöva betala för att slippa reklam i brevlådan och samtidigt behöva ge ut portkoden så att dem får fler vägar att nå ut med reklam.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Poängen är att nånting som är bra o frivilligt nu kanske inte är bra o frivilligt senare.

Finns många som har _väldigt_ svårt att motstå så fort dom ser ett bra erbjudande för nånting dom egentligen inte alls behöver, så att kalla det helt frivilligt är det tyvärr inte, reklam ÄR ju byggt för att lura våra psyken att konsumera. Så då ser jag hellre reklam som är helt orelaterad till mig, fast såklart MYCKET hellre ingen reklam alls. Tänk vad mycket trevligare vardagen hade varit om man slapp reklam i fejjan 24/7.

Om du anser att värdet av risken i framtiden är större än värdet får idag så bör du sluta använda tjänsterna.

Skillnad på att lura och övertyga. "Inte alls behöver" - in your OPINION.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det vet jag inte, men jag tycker det är upp till varje konsument att välja det fritt.

Bra, då är vi överens! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Hypotetiskt scenario, men över lag är självklart bra om hälsoförsäkring kan bättre reflektera verkligheten genom bättre koppling till alla riskfaktorer.

Om någon kunde koppla ditt konto till din verkliga person kanske du inte skulle kunna söka jobb inom ekonomi eller data-analys? Eller något annat kopplat till verkligheten?

Öppnar ju upp för deskriminering - det kan du ju inte tycka är bra?
Finns en risk att du blir sjuk - sorry du får inte jobbet på grund av det.
Ahh din tjej har precis blivit gravid så du kommer antagligen gå på föräldraledighet om ett år - vi anställer börje med 2 utflugna barn istället för dig.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Öppnar ju upp för deskriminering - det kan du ju inte tycka är bra?
Finns en risk att du blir sjuk - sorry du får inte jobbet på grund av det.
Ahh din tjej har precis blivit gravid så du kommer antagligen gå på föräldraledighet om ett år - vi anställer börje med 2 utflugna barn istället för dig.

Diskriminering pga en verklig risk av kapital? Öhh, ja tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Diskriminering pga en verklig risk av kapital? Öhh, ja tack!

Hehe kapital över allt annat - välkommen till ett underbart samhälle

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Helheten är att någon köper en tjänst av google, så google frontar deras produkt/tjänst/affär mot mig. Google tjänar alltså pengar på mina vanor. Vilket tolereras upp till en viss gräns, speciellt som betalande för YT Premium.

Det bådar till inget gott att försöka fullt ut utnyttja sin kundbas. Få går nog tillbaka till en och samma butik som tog ut ett hutlöst överpris, för en tjänst eller vara. Klart att företag behöver tjäna pengar, men gör det med en aning integritet.

Edit: svenska

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Hehe kapital över allt annat - välkommen till ett underbart samhälle

Eget ansvar över mycket, men inte allt. Vet att det inte går att diskutera i Sverige

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Helheten är att någon köper en tjänst av google, så google frontar deras produkt/tjänst/affär mot mig. Google tjänar alltså pengar på mina vanor. Vilket tolereras upp till en viss gräns, speciellt som betalande för YT Premium.

Få går nog tillbaka till en och samma butik som tog ett hutlöst överpris för en tjänst eller vara. Det bådar till inget gott att fullt ut utnyttja sin kundbas.

Ja, det är synd att det alltid finns en kostnad för allt. Största "överpriset" är orsakat av skatten. Köp deras aktier, var långsiktig -> profit.

Diggar ditt nickname btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Mina räntekostnader går också upp så mediebolagen behöver snarare sänka sina priser om jag ska kunna fortsätta vara kund på alla. Har precis stängt av Netflix och 1-2 streamtjänster till kommer nog ryka framöver. Youtube lite kommer få vara kvar dock, iaf så länge inte priset ökar.

Fast

1) du har sannolikt lägre kvot av lån till inkomst än de högst belånade mediebolagen. Discovery-WB ligger på 53 miljarder dollar, och de måste ganska så omedelbart reducera den.
2) Netflix bryr sig inte så mycket om du säger upp Disney+ eller HBO Max. De vill vara den mest intressanta streamingtjänsten. Om de tror att de är en av de mest attraktiva streamingtjänsterna så kommer det att försöka sakta höja. Nu tror jag iofs att just Netflix har nått taket av vad folk är villiga att betala, men de andra som är billigare kan mycket väl vilja höja.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jag är väll då en av dom "få" som faktiskt har nytta av 4K då.
Kollar nämligen nästan all youtube på min TV och där märks det skilnad.

Som nämts tidigare så är jag mer för, för att det tar pängar för något nytt som inte tidigare varit gratis.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Vill YouTube få fler att skaffa premium så kan dom sänka priset. Jag premium för att slippa all reklam, 69kr/månad. Blir de dyrare kommer jag nog skrota premium och minska mitt YT tittande.

Permalänk
Medlem

Jag har premium. Kollar aldrig 4K. Kollar sällan youtube på TVn. Kan inte se när jag skulle vilja ha 4K förutom på specifika klipp. Så för mig får de gärna låsa den bakom premium och istället hålla reklamen på en rimlig nivå istället, för det blir man mer störd av de gånger man tittar på en dator där man inte är inloggad

Permalänk
Medlem

Först NVIDIA med korkade 12GB och nu YouTube.

Alla dessa STORA ska alltid komma med något så korkat.

Kritikerna vinner alltid!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför folk blev arga, men jag förstår också Youtubes perspektiv. Sedan förstår jag inte varför så många har något emot Youtube Premium överlag, av alla subscriptions som man kan ha så ser jag denna som den mest självklara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Skillnaden är väl att Netflix har månatlig kostnad med diverse olika nivåer beroende på behov och krav. Medan en tjänst som YouTube är gratis för nästan uteslutande alla användare, som dessutom inte minst är fyllt med personer som använder Ad- och track-blockers – något som direkt påverkar deras bottenlinje då Google (Alphabet) är först och främst ett reklamföretag och sökmotor än något annat.

Någon gång lär de introducera en modell som kostar att använda, mer än YouTube Light/Music det vill säga. Nuvarande förhållande är inte gångbart i längden för att YouTube ska kunna gå med vinst eller utöka potensen av plattformen.

Går inte Youtube med vinst?? Trollar Alphabet bort över 200 miljarder om året i annonsintäkter?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Går inte Youtube med vinst?? Trollar Alphabet bort över 200 miljarder om året i annonsintäkter?

Det mesta går till innehållsskaparna. Resten ska räcka till att driva plattformen, och det är ingen liten en. Varje minut laddas det upp över 500 timmar video till sajten (alltså ca 30 000 gånger realtid). Detta ska transkoderas, lagras, och levereras till 2,6 miljarder tittare. All video som laddas upp skall också analyseras mot alla andra videor för att kolla upphovsrätt etc, samt textas med AI. Utöver det ska det ske utveckling av plattformen och alla stödsystem och appar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

De kan väl försöka hålla skutan flytande utan sånt här, genom att kapa bort lite lull-lull och inte förnya saker i onödan. Jag hade inte haft något emot om Youtube såg ut som, och fungerade som, det gjorde för urmånga år sedan. Längtar tillbaka till tiden då man kunde buffra hela videor.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s