Telia och Viaplay = Problem. Råd mottages.

Permalänk
Medlem

Telia och Viaplay = Problem. Råd mottages.

Farsgubben är 89 år, snart 90. Skröplig.

Han gillar väldigt mycket att titta på Fotboll. Premier League i synnerhet, emellanåt Serie A / La Liga. Följer svenska spelare.
Lokala laget i Allsvenskan och dito i Hockeyallsvenskan.

Kör med stora tv-utbudet med Telia och har fyllt på med abonnemang där så han kan följa allt. Dyrt men det är det enda han har att göra.

Det var bakgrunden. Nu till mitt dilemma. Telia och Viaplay. Viaplay dissar Telia totalt. De förhandlar inte ens längre.

Jag tänkte att de kommer nog till bords snart och utbudet kickar igång igen men det händer inget. Farsan börjar bli ledsen då han vill se PL.

Jag gnällde på Viaplay och fick en länk tillbaks där vi kunde logga in med Teliauppgifterna, ledde till att det skulle kosta 449kr. Nej tack.

Sitter nu och undrar om ha ska byta från Telia till Telenor eller Allente så han får tillbaks Premier League.

Dilemmat är att han har lärt sig kanalplatser på fjärren till Telias box. Han hoppar runt mellan kanaler och emellanåt tittar han på text-tv för att se om det hänt något i världen. Jag vet inte hur Telenors / Allentes boxar fungerar. Text-tv t.ex? Kanalplatser för kanaler?

Han kirrar inte att snurra runt bland appar och så.

Jag är redigt förbannad på Viaplay och Telia. Mer på Viaplay..............

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du är mer arg på Viaplay?

Viaplay finns på 12 marknader, alla betalar ungefär samma pris för rättigheterna (beroende på avtalslängd). Telia däremot vill bara betala hälften så mycket som alla de andra. Varför skulle Viaplay släppa rättigheterna till halva priset bara för just Telia? Om de gjorde det - hur skulle Viaplays andra kunder reagera? Telia står för ett fåtal procent av Viaplays totala kundbas.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

Om du bestämmer dig för att byta TV-leverantör, skriv upp de nya kanalplatserna på ett papper så lär han sig nog dessa snabbare än du förväntar dig.
Det de äldre vill lära sig lär de sig väldigt snabbt även om de ger intrycket av att de inte vill lära sig något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Viaplay finns på 12 marknader, alla betalar ungefär samma pris för rättigheterna (beroende på avtalslängd). Telia däremot vill bara betala hälften så mycket som alla de andra. Varför skulle Viaplay släppa rättigheterna till halva priset bara för just Telia? Om de gjorde det - hur skulle Viaplays andra kunder reagera? Telia står för ett fåtal procent av Viaplays totala kundbas.

Att Viaplay inte ens är intresserade av att förhandla med Teliaochatt detta pågått i snart tre veckor. Telia vill förhandla.

Skrivet av Viita:

Om du bestämmer dig för att byta TV-leverantör, skriv upp de nya kanalplatserna på ett papper så lär han sig nog dessa snabbare än du förväntar dig.
Det de äldre vill lära sig lär de sig väldigt snabbt även om de ger intrycket av att de inte vill lära sig något...

Jepp och tack. Han lär sig nog såsmåningom. Mer småsaker jag är nyfiken på. OM en sådan fånig sak som om det finns möjlighet att titta på text-tv......

Värsta är all merkostnad som tillkommer. Köp av box t.ex. Troligen blir han av med förmånen han har hos Telia som "storkund". Billigare uppkoppling valde han.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Att Viaplay inte ens är intresserade av att förhandla med Teliaochatt detta pågått i snart tre veckor. Telia vill förhandla.

Vad får dig att tro att det ligger till på detta vis? Telia har historik även med Discovery att inte kunna signera avtal. Känner mig ganska säker på att det är Telia som är problemet här.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Kanalplatser och text-tv är något som håller på att försvinna från TV-tjänsterna.

Från Allente, Tele2/Boxer, Telenor med flera så är det du får en Android TV-box och fjärrkontroll där du behöver bläddra bland kanalerna, inte siffror och kanalplatser (även om några av dessa säkert kan ha fjärrkontroll med siffror är det inte säkert de kan styras med hjälp av dessa).

Mycket sport går heller inte på de linjära sportkanalerna.

De kanalerna du kan se i marknätet (med antenn, de som inte är fria kräver abonnemang från Boxer) är dessa: https://teracom.se/globalassets/kanallista/kanallista-marksan...

Med Allente och parabol bör det vara dessa: https://www.allente.se/globalassets/se/kundservice/docs/kanal...

I kanalpaket kan det ingå kanaler som bara går att få över internet och då måste man ha en box eller app, annars kan man se de ovan med ett programkort i TVn och med antenn/parabol och då brukar det bara vara att knappa in kanalplats.

Vill man se sport är det nog att knappa in sig på Viaplay-appen på TVn som gäller.

PS. Viaplay Total för 449 kr/mån är ett bra pris, sport kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vad får dig att tro att det ligger till på detta vis? Telia har historik även med Discovery att inte kunna signera avtal. Känner mig ganska säker på att det är Telia som är problemet här.

Inte bara Telia som har haft en historia med Discovery.

Skrivet av SpaceAce:

Hur vet du att det är halva priset som de vill betala?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

När jag frågar Telia så får jag detta svar:

"Jag förstår missnöjet med att förlora ett innehåll som för dig är intressant. Vår dörr står öppen, vi vill förhandla så fort Viaplay också vill. /****"

Viaplay svarar inte när jag hör med dem om förhandlingar med Telia. Jag försvarar inte Telia men de svarar iallafall och jag får ju tro på dem. Svårt att förhandla när en part har stängt dörren.

Edit:

Missade.

Från Allente, Tele2/Boxer, Telenor med flera så är det du får en Android TV-box och fjärrkontroll där du behöver bläddra bland kanalerna, inte siffror och kanalplatser (även om några av dessa säkert kan ha fjärrkontroll med siffror är det inte säkert de kan styras med hjälp av dessa).

Mycket sport går heller inte på de linjära sportkanalerna.

De kanalerna du kan se i marknätet (med antenn, de som inte är fria kräver abonnemang från Boxer) är dessa: https://teracom.se/globalassets/kanallista/kanallista-marksan...

Med Allente och parabol bör det vara dessa: https://www.allente.se/globalassets/se/kundservice/docs/kanal...

I kanalpaket kan det ingå kanaler som bara går att få över internet och då måste man ha en box eller app, annars kan man se de ovan med ett programkort i TVn och med antenn/parabol och då brukar det bara vara att knappa in kanalplats.

Vill man se sport är det nog att knappa in sig på Viaplay-appen på TVn som gäller.

PS. Viaplay Total för 449 kr/mån är ett bra pris, sport kostar.
[/quote]

Tack. Som sagt, farsgubben som äntligen lärt sig kanalplatser i Teliaboxen så han byter mellan PL-matcher osv. Om det blir mindre fjärrkontroller med appar och så så skiter det sig för honom.

Visa signatur