Krönika: Därför får min gamla telefon duga

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Därför får min gamla telefon duga

Det var aldrig tänkt att bli en grej, men när nu lastgamla Iphone 7 ändå ligger kvar i fickan är "wittwang" sugen på att hålla kvar trotjänaren så långt det går.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul läsning! Hade jag inte fått ny telefon av min arbetsgivare hade jag också suttit kvar på någon äpple”skrutt”.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Less is more;) har uppgraderat varannat år, men kör en 12 PRO Max nu. Är jag sugen på 14 PRO Max? Absolut, vill jag betala 18K för 256GB-varianten? Inte nödvändigtvis. Den får följa med åtminstone ett år till. För då blir det äntligen Type-C och då kan man halvera antalet kablar.

Permalänk
Skäggig legend

Bra skrivet.

Ett batteribyte är sååå värt istället för att byta telefon när det är den felande länken. Jag sitter på min iPhone 11 PRO och bytte batteri för snart ett år sedan. Tänker fortsätta med den rackare tills den dagen den går sönder eller appar inte längre kan uppdateras till önskad version, säg BankID.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Lär stanna kvar på min 12 mini ett tag. Telefonerna bara växer och det verkar vara tyvärr vara låg efterfrågan på krutpaket i litet format. Samtidigt känns det som att vi nått en väldig platå i funktionalitet om man inte är extremanvändare.

Permalänk
Medlem

En stor fördel med Apple är att de supportar sina telefoner enormt länge med uppdateringar. Min Sony Xperia slutade få uppdateringar efter 2 år. Väldigt snålt och nästa gång kanske det inte blir Sony just på grund av det, trots att jag var väldigt nöjd med mobilen i övrigt. Jag vill att en mobil ska fungera och få uppdateringar i typ 5 år i alla fall. En kompromiss är att dela på det, t.ex. systemuppdateringar 3 år och säkerhetsuppdateringar 6 år.

Permalänk
Medlem

Det jobbigaste med batteribyte är att man måste lämna ifrån sig telefonen och inför det göra backup, kanske rensa den om man är säkerhetsmedveten. Men det finns hjälpmedel med molnbackup osv, och det finns gott om ställen som byter batteri medans du väntar, t.ex. i gallerian i Stockholm där de säger sig serva telefonen inom 30 min. Passa på att rensa lite appar som inte används och din telefon blir lika bra/dålig som när den var ny. 32GB är faktiskt inte katastroflite för en telefon.

Permalänk
Medlem

Har en Xiaomi Mi8SE sen 2018, den funkar fint och har genomgått två batteribyten med sprucket glasbakstycke som resultat (man måste ta sig in med skalpell och våld). Men vad bryr jag mig om det, har gaffatejpat baksidan och telefonen bor i ett fodral 100% av tiden så det syns inte ens att ett ingrepp är gjort. Att den kostade ca 2800kr ny vid inköp är jag inte heller missnöjd med 5 år senare.

Permalänk
Medlem

Håller helt med @wittwang 👍
Min 11:a får hålla ut den tills dagen den dör. Tappat otaliga gånger, både med och utan case, men den rackarn överlever allt typ.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Känner att vi i samhället börjat ifrågasätta våra tidigare vanor mera. Det är inte längre en sjävklarhet att köpa en ny mobil varannat år, utan att de får duga i 3-5 år istället.

Hoppas det tänker fortsätter växa, för jag är trött på hetsen från IT bolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Lär stanna kvar på min 12 mini ett tag. Telefonerna bara växer och det verkar vara tyvärr vara låg efterfrågan på krutpaket i litet format. Samtidigt känns det som att vi nått en väldig platå i funktionalitet om man inte är extremanvändare.

Japp, jag med! Tills Apple inser sitt misstag att sluta med mini så kommer jag hålla hårt i min iphone 13 mini. Även om det inte är en bästsäljare tycker jag det borde finnas utrymme för större variation i telefonstorlek. Måste alla verkligen vilja ha så stor telefon som möjligt?

Skrivet av Fulci:

En stor fördel med Apple är att de supportar sina telefoner enormt länge med uppdateringar. Min Sony Xperia slutade få uppdateringar efter 2 år. Väldigt snålt och nästa gång kanske det inte blir Sony just på grund av det, trots att jag var väldigt nöjd med mobilen i övrigt. Jag vill att en mobil ska fungera och få uppdateringar i typ 5 år i alla fall. En kompromiss är att dela på det, t.ex. systemuppdateringar 3 år och säkerhetsuppdateringar 6 år.

Där har du tur, för det är precis vad EU-kommissionen föreslår ska bli ett krav (inklusive mjukvarusupport)!

Permalänk
Inaktiv

Sitter på Iphone 13 max pro idag. Med tanke på hur bra den är (funktioner och UI för mig) och prestandan så kommer jag inte att byta ut den när den är färdigbetalad (månatlig + abbonemang) utan den får hänga kvar ett bra tag till. Särskilt eftersom nya iphone modeller har så liten prestandaskillnad mot förra generationen att det inte är värt att köpa nytt innan den gamla är helt slutkörd.

Senast jag bytte var ifrån en samsung något som var riktigt sliten, sprickor och nästan dött batteri. Då var det värde i att köpa nytt. Inte bara för att det kommer något nytt på marknaden. Jag håller dessutom lite extra koll på android 14 när det ska gå att avinstallera förinstallerade applikationer. Jag vill först veta vilka appar det gäller, annars så fortsätter jag med äppel-laget.

Permalänk
Medlem

Det här skrivs från en iPhone 8, ny i November -18, så drygt fyra år gammal. Den påstår att den har batterihälsa 83%, vilket har fungerat finfint i heltidsanvändning både i jobb och privat. Tyvärr är mikrofonen kass (och jag tänker inte lägga tid på att försöka laga den), så nu är den utbytt sedan två veckor (jobbet betalar).

Jag fattar verkligen inte poängen med att byta telefon vartannat år. Den nya iPhone 13 mini är ju rätt exakt samma sak.

Permalänk
Medlem

har en iphone 13 mini och tycker det är den ultimata telefonen. hygglig battertid, bra skärm, tillräcklig prestanda etc. lär behålla den så länge det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Där har du tur, för det är precis vad EU-kommissionen föreslår ska bli ett krav (inklusive mjukvarusupport)!

Trevligt! Jag vill gärna ha en telefon lite längre och samtidigt känna att jag får nya Android funktioner och säkerhet. Kommer förstås ta ett tag innan vi är där, men tycker det är bra. Så länge mobilen känns pigg finns det ingen anledning för mig att uppgradera t.ex. varannat år.

Många mobiler från mindre tillverkare som t.ex. Sony kör väldigt ren Android, de borde kunna klara kostnaderna att underhålla mobiler längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Känner att vi i samhället börjat ifrågasätta våra tidigare vanor mera. Det är inte längre en sjävklarhet att köpa en ny mobil varannat år, utan att de får duga i 3-5 år istället.

Nu handlar det ju lika mycket om att skillnaderna generation till generation blir allt mindre. När jag hoppade HTC Desire Z (2010) till en Note 2 (2012) fick jag inte bara en två år nyare modell utan gick också till mer än dubbla pixelantalet, en till fyra processorkärnor, 512 MB till 2 GB RAM och 1,5 GB till 32 GB eMMC. Och detta var alltså två års utveckling.

Vad ger oss två års utveckling idag? Knappt någonting alls.

Permalänk
Medlem

Trevlig och intressant läsning, vilket får en att reflektera över att man kanske inte behöver det senaste.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det jobbigaste med batteribyte är att man måste lämna ifrån sig telefonen och inför det göra backup, kanske rensa den om man är säkerhetsmedveten. Men det finns hjälpmedel med molnbackup osv, och det finns gott om ställen som byter batteri medans du väntar, t.ex. i gallerian i Stockholm där de säger sig serva telefonen inom 30 min. Passa på att rensa lite appar som inte används och din telefon blir lika bra/dålig som när den var ny. 32GB är faktiskt inte katastroflite för en telefon.

Fix my phone, löser ett batteribyte på iPhone på en halvtimme.
Har kompisar som jobbar där, de är väldigt noggranna.

Men ja, en backup är på sin plats, men det är ju aktuellt då och då även om man inte ska byta batteri.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Sitter på en iPhone X själv, ingen anledning att byta. Behöver ladda den 2-3ggr per dygn med många timmars skärmtid så ett batteribyte är nog på gång

Har tänkt och varit sugen på att gå upp till nyare, men inte så mycket mer att erbjuda än bättre kamerahårdvara egentligen

Det jag tycker är dock att redan min X är tung och stor, trots att jag har stora fickor och händer så stör det mig en del. Tog fram min gamla iPhone 6 en stund och den är mycket trevligare i handen

Det lär väl bli en 15 eller något framöver, mest för att man vill ha något annat och tror att man kan fylla något hål i livet, men batteribyte är mycket mer tilltalande

Permalänk

Jag kör en billig Xiaomi (2k importerad på black Friday) och den är ändå så snabb att jag kör den i batterisparläge konstant utan att det laggar.

Enda anledning till att byta är ifall den går sönder mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det här skrivs från en iPhone 8, ny i November -18, så drygt fyra år gammal. Den påstår att den har batterihälsa 83%, vilket har fungerat finfint i heltidsanvändning både i jobb och privat.

Min 12 mini köpte jag i februari förra året och den har nu 88% batterihälsa. Har påslaget "optimerad laddning" och laddar över natten. Har du skött batteriet på något speciellt sätt för att det ska hålla sig så bra efter så lång tid?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag hoppade från iPhone 6s till 11 Pro på grund av radikalt bättre lågljusegenskaper på kameran.

Om man inser att de förbättringar som kommer generation för generation är inkrementella, och att nya designer kommer ungefär vart tredje år eller så, så kanske man kan släppa uppgraderingshetsen. Uppgradera när det verkligen ger något, och laga i mellantiden. Folk har köpt sina telefoner vid olika tidpunkter så det är bra att det kommer nya modeller varje år, men det betyder inte att alla måste byta varje gång det kommer något nytt, precis som man förhoppningsvis inte byter bil bara för att det kommer en faceliftad modell.

Permalänk
Medlem

Tycker det borde bli krav på att mobilerna måste tillverkas så det är enkelt själv byta batteri, det gick ju så bra före smartphone-tiden. Det känns så förbaskat trist att man kasserar en bara för att batteriet är slut. Denna slit-och-släng-mentaliteten måste ta slut, tycker det är rent vansinne att en produkt ska vara användbar i 3-4 år på sin höjd.

Visst kan jag byta batteri själv, gjorde det för några år sedan på en gammal Z3, men det är mycket jobb och massa pillande för att lyckas och som de är byggda idag är det lätt att förstöra något annat i processen.

Min gamla XZ fungerar hur bra som helst, förutom att batteriet är helt slut. Bra ha en reserv ifall den jag använder idag skulle gå sönder, bli stulen eller så, men den är helt oanvändbar som den är. Känner inte jag har lust ge mig på det själv och när jag söker runt verkar de flesta ställen inte erbjuda batteribyten på den längre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Snusfri

Sitter idag med en OnePlus 9 som är ca 1 år gammal och det har varit en trevlig bekantskap för det mesta.
Dock så är det lite saker i OS'et som jag inte riktigt gillar.

När det kommer till prestanda så är den mer än tillräcklig för mig.

Värdesätter bra kamera samt stor skär över rå prestanda då jag inte spelar något som är direkt krävande utan det är mest surf, YouTube, Tidal som min telefon används till.

Känns som att hetsen med att uppgradera varje år börjar försvinna mer och mer bland folk, speciellt när pengar behövs till dyra elräkningar och mat istället för e-peen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Hmm, har bytt på flera telefoner utan problem o då är man ingen macgyver-värsting heller
Nu senast dotterns iphone 7 som fick nytt liv

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

Personligen känner jag att appar och annat snabbt anpassar sig utefter nyare modeller. Min mid-range Samsung från 2020 höll knappt två år innan den började kännas orimligt seg och icke-responsiv, även med aktiva åtgärder. Kanske att de håller längre ifall man köper ett flaggskepp, men telefoner nuförtiden är inte made to last.

Permalänk

Bra, jag kör på med min S10 vilken fortfarande känns som ny när jag bytt fodral och skärmskydd en gång om året ungefär. Ser ingen större anledning att byta till det senaste, mer än ett tillfälligt rus när man packar upp den nya typ. Men det beror väl på vad man ska ha den till såklart.

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 7 5800X3D | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair RM1000e
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2

Permalänk
Medlem

Kallar ni iPhone 11 ”rackare”? Samt ”håller i min 13 så länge det går…!”

Helt moderna telefoner som klarar allt. Återkom om 5år typ

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att lägga mer än 3500kr på en telefon i dagens penningvärde. I min värld är det lika sinnesrubbat att lägga 15-20k på en ny nalle varje år som att köpa en designväska/klocka för 30k om man nu inte är miljonär dvs men nu gör vilken medelinkomsttagare som helst just det när dom kunnat lägga dom pengarna på sina barn istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nu har äntligen Android mobiler hoppat på detta trur både Pixel och Samsung får 4 år med system uppdateringar från och med Pixel 6 och galaxy s20 serien och uppåt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO