Permalänk
Medlem

Telias Mobilabonnemang med 5g/5g+

Hej

Jag undrar om någon vet om jag får köpa ett Telia mobilabonnemang obegränsat och använda det som router-simkort för 5g/5g+ hastighet. I dagsläget finns inget mobilt bredband hos Telia med "ingen bindningstid" och 5g/5g+ utan det finns bara med 4g!

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skulle du inte få göra det eller menar du att du har dålig kreditvärdighet så de stoppar dig av den anledningen ?
Telia bryr sig inte om var du använder abbet utan funkar det i din hårdvara och tillämpning så kör på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför skulle du inte få göra det eller menar du att du har dålig kreditvärdighet så de stoppar dig av den anledningen ?
Yelia bryr sig inte om var du använder abbet utan funkar det i din hårdvara och tillämpning så kör på.

Ah, så bra. Då kör jag på! Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Nån som har erfarenhet av att göra så? För jag undrar om det finns någon begränsning på datamängden hos Telia per månad?

Permalänk
Skrivet av nage:

Nån som har erfarenhet av att göra så? För jag undrar om det finns någon begränsning på datamängden hos Telia per månad?

Det finns några abonnemang som inte har någon gräns.
Men dom är luriga. Istället gör många såhär att dom sänker hastigheten när du kommer upp i en viss datamängd.

En vän fick tag i ett mobilabonnemang med obegränsad surf via Telenor.
Och han gick igenom allt finstilt i avtalet och det stod ingenting om att dom sänker hastigheten eller faktiskt har ett "tak" för hur många gigabyte han använder.
Men efter 200gb (tror jag det är) så får han ett SMS som han måste svara "Ja" på för att kunna använda ytterligare 50gb. Oh så håller det sen på tills nästa period startar.
Men dom har nu rättat till detta så dom har ett tak eller sänker hastigheten.
Jag själv har tele2 med 50gb surf. Då hade dom inga abonnemang med obegränsad surf. Utan dom skrev alltid mängden data man hade och tillgå.
Men jag vet inte hur det är nu.

Det enda sättet jag vet idag att verkligen få obegränsad surf är fasta tjänster så som fiber, DSL, Coaxial.
Om du har möjlighet till en fast tjänst så hade jag valt detta alla dagar i veckan.

Detta är visserligen många år sedan, men dom som hade ett bredbandsabonnemang hos telia kunde använda deras trådlösa nätverk som finns/fanns lite överallt i städer.
Gratis WI-FI finns dock lite överallt idag om du är på språng.

Jag har fiber hemma och 50gb data jag har med telefonabonnemanget räcker för mig. Men nån gång så behöver jag köpa till extra surf om man inte är hemma på ett antal dagar. Publika WI-FI brukar vara väldigt långsamma.

Men ett svar på din fråga är att köpa ett modem/router separat och sedan kolla olika operatörer vad dom kan erbjuda. Jag vet att vissa operatörer erbjuder extra simkort "tvillingkort) så att man kan ha ett i telefonen och ett i en 5G router.
Jag har liknande lösning till min Smartwatch som har ett E-sim i sig (4G), så jag kan använda klockan helt fristående utan att ha den synkad med telefonen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Tror jag läste någonstans här på forumet att det finns en "gräns" för fair-use. Siffrorna som nämndes där var någonting i form med 200-500GB/mån på Telias mobilabonnemang. - Men jag kommer inte ihåg när det skrevs, och jag har ingen aning om det fanns någon trovärdighet i påståendet.

Vi har numer obegränsad surf på mobilen genom Telia's förmån - men har aldrig kommit över 100GB användning/månad, så kan inte vara till någon hjälp där

Permalänk
Medlem

Jag använde Tres obegränsade "mobilabonnemang" som mobilt bredband i router utan några begränsningar, om det är ett alternativ

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter Telia's eftersom de har 5g täckning på stället jag bor på. Har i dagsläget Tre men det ger bara 6-40mbit via 4g, lite beroende på väderförhållandena.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa om det inte är bindningstid, i teorin ska det funka

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nage:

Hej

Jag undrar om någon vet om jag får köpa ett Telia mobilabonnemang obegränsat och använda det som router-simkort för 5g/5g+ hastighet. I dagsläget finns inget mobilt bredband hos Telia med "ingen bindningstid" och 5g/5g+ utan det finns bara med 4g!

Telia har Mobilt bredband som dom säljer för 5g varför inte köra med det?
Alla deras abbonnemang har bindningstid på minst 12 månader vad jag kan se men ser inte att dom har någon begränsning över hur mycket surf du får använda det heter plus 5g abonnemanget.

https://www.telia.se/produkt/bredband?id=bredband-via-mobilna...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Tyvärr är jag bunden hos Tre ett bra tag framöver, så Telia hade jag bara velat ha det som tillfälligt abonnemang över sommaren. Jo jag testar något sen när det blir dags! Tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nage:

Jag är ute efter Telia's eftersom de har 5g täckning på stället jag bor på. Har i dagsläget Tre men det ger bara 6-40mbit via 4g, lite beroende på väderförhållandena.

5G täckning betyder inte med automatik att det blir nån fart.
Såg till min "glädje" att det är 5G i mitt område nu. Fick 100% bättre fart från 2 till 4 Mbit/s

Man måste alltid kolla med en telefon och olika abonnemang vilken fart man kan få, glöm inte att kolla runt 8 snåret på kvällen eftersom en hel del master är överbelastade.
En 5G router kostar skjortan förnärvarande, så det är kanske bättre att investera i en bra antenn.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Jag har upplevt att 4G nätet kan vara snabbare än 5G nätet ibland då 5G nätet är mer belastat. Ibland har jag även provat att köra 3G och få snabbare hastigheter.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz