Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll går kring temat att ena sekunden klagar "alla" på matpriserna och inflationen rent generellt. Usch, fy, blä. Den andra sekunden klagar "alla" på "höga" räntor. Usch, fy, "jag var 'överklass' ett tag" (SvD), blä.

Damned if you do, damned if you don't säger jag till vår kära Riksbank.

Keep calm and carry on my dear gents.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Dagens gubbgnäll går kring temat att ena sekunden klagar "alla" på matpriserna och inflationen rent generellt. Usch, fy, blä. Den andra sekunden klagar "alla" på "höga" räntor. Usch, fy, "jag var 'överklass' ett tag" (SvD), blä.

Riksbanken är inkompetent. Hade de inte tryckt ut monopolpengar in i absurdum under covid hade vi inte varit här. Hade de inte kört minusräntor under hela 10-talet hade vi inte varit här.

FED lika inkompetent och korrumperad, banken som Riksbanken måste följa efter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oggan:

Jo, samtidigt är väl kopplingen mellan styrräntan och inflationen långt ifrån så direkt som det framställs i media och av politiker? Man hoppas att genom att öka priset på pengar, räntan, ska folk spendera mindre och spara mer. Men inflationen handlar ju om prisökningar inte hur mycket pengar folk spenderar egentligen.

Nu vill jag inte dra detta mot en politisk diskussion, men det är inte så enkelt att riksbanken kan styra inflationen, speciellt inte nu när inflationen är hög i typ hela världen (utom Spanien som har satsat på pristak på diverse saker, med än så länge bra resultat). Dock är den ju väldigt hög här även jämfört med andra länder, så någonstans är det ju ett misslyckande för våra politiker eller vår riksbank, men det betyder inte att räntehöjningar hjälper. Mer expansiv ekonomisk politik är ju det som brukar hjälpa mot lågkonjunktur, enligt Keynes och historien i alla fall. Dagens ännu mer perverterade form av trickle down economics, eller Reaganomics, där vi ger all tillväxt åt företagen och deras ägare och hopas att det på något odefinierat sätt ska ge bra ekonomi fungerar uppenbarligen inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Du får fundera på vad som påverkar mest? 20% på matpriset, om man köper mat för 4000kr i månaden ger det 4800kr nu i matpris, eller, om man har lån på boendet, och öka räntan med 400%. Undra vad som påverkar mest då alla i princip tvingats köpa boende pga en horribel politik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Du får fundera på vad som påverkar mest? 20% på matpriset, om man köper mat för 4000kr i månaden ger det 4800kr nu i matpris, eller, om man har lån på boendet, och öka räntan med 400%. Undra vad som påverkar mest då alla i princip tvingats köpa boende pga en horribel politik.

Jo, samtidigt kanske man borde förstått att extremt låg eller negativ ränta inte skulle vara något varaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag skulle vilja ändra och säga

Skrivet av Semjonov med en klick SuperSverker:

...alla i princip tvingats köpa boende de inte har råd med på grund av en ohållbar inställning till lån pga horribel politik

Problemet är att Sverige har gått från att ha en av de lägre belåningsgraderna till en av de högsta för det har varit på tok för billigt och enkelt att få lån.

Om alla som tjänar 25.000 kan låna 1.7 miljoner så klart som fasiken att huspriserna går upp, och det fanns ju absolut ingen som trodde att denna trenden skulle på något sätt vända.

Jag lider enormt med de som sitter med stora huslån men det blir ju rätt tydligt att det är husägare som styr finanspolitiken idag - Man kan inte rå på inflationen för då spricker bubblan omedelbart...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vill gnälla lite på telefoner i allmänhet. För en 7-8år sedan fick man ju en jättebra lur för runt 5-600 euro, och för 3-4 år sedan runt 7-800.

Nu fick jag en ny jobbtelefon, en Galaxy A53, och den är ju helt skit egentligen. Den väger ungefär 0,0001gram och kvalitén är obefintlig, den är så slö så själva OSet är laggigt rakt ur lådan, och kameran är medelmåttig. Den skräpluren kostade nästan 500€.

Helt fucking otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Vill gnälla lite på telefoner i allmänhet. För en 7-8år sedan fick man ju en jättebra lur för runt 5-600 euro, och för 3-4 år sedan runt 7-800.

Nu fick jag en ny jobbtelefon, en Galaxy A53, och den är ju helt skit egentligen. Den väger ungefär 0,0001gram och kvalitén är obefintlig, den är så slö så själva OSet är laggigt rakt ur lådan, och kameran är medelmåttig. Den skräpluren kostade nästan 500€.

Helt fucking otroligt.

Jag är otroligt nöjd med min Pixel 6a som jag köpte för 2 990 kr. Riktigt rapp är den och kameran är bra. Jag måste säga att jag är förvånad över hur mycket jag fått för pengarna.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag är otroligt nöjd med min Pixel 6a som jag köpte för 2 990 kr. Riktigt rapp är den och kameran är bra. Jag måste säga att jag är förvånad över hur mycket jag fått för pengarna.

Tror inte det går få mer telefon för pengarna i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tror tyvärr inte det går att hitta en enda stor leverantör av lösningar för företagstelefoni här i Finland som tillhandahåller såna dock.

Allt är bara Samsung eller Apple.

Permalänk

Jag vill gubbgnälla på cheaters och hackers. Jag spelar ibland Battlefield (4,V,2042) online och det känns som det har blivit riktigt illa. Fuskare har ju alltid funnits i dessa spel, så man är ju "van" och inser att det tillhör. Jag behöver inte vara bäst i matchen och är själv ganska medioker så att det finns de som är bättre och de som fuskar får man bara acceptera. Men nu på senare tid känns det som det går över alla gränser, vissa spelare är så "bra" att de t.o.m. tippar balansen mellan lagen och det blir nästan löjligt. De kommer och avrättar en hel samling folk med en ärtbössa till rifle. När spelare är så "gudalika" så att de påverkar hela omgången blir det för mycket. Jag vet inte men det sägs att det är illa hos andra FPS som COD också. Har branschen tappat kontrollen och FPS-spelens tid är över?

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Helt fucking otroligt.

Nu överdriver du hur dålig den är. Dock är det tragisk att den är så dyr, runt 3000kr hade varit mer rimligt och vad man hade förväntat sig om priserna ej hade skenat iväg.

Jag har tillgång till A53 och de är ganska robusta, jag vill påstå att rent fysisk är det ingen superskillnad kvalitemässigt på denna och en 15 000kr mobil.
Mer mjukvarumässigt kan man klaga på kvaliten. Det jag främst märker av är problem med Bluetooth, detta förbättras varje år, så om man köper en sprillans ny 20 000kr mobil, så har man ej den senaste bluetooth versionen nästa år. Detsamma gäller ens 5-10 000kr trådlösa hörlurar, nästa år finns det kanske hörlurar som stöder senaste.

Det jag tycker fungerar dåligt är kopplingen att ansluta trådlös headset emot många enheter och den automatisk ska växla mellan dessa.
Denna funktion jag pratar om lär typ alla se som självklarhet en dag. Idag är det mer som trådlösa hörlurar var för några år sedan, där folk ansåg det bara var dumheter och de sa att det aldrig skulle bli riktigt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheFlyingFin:

Tror tyvärr inte det går att hitta en enda stor leverantör av lösningar för företagstelefoni här i Finland som tillhandahåller såna dock.

Allt är bara Samsung eller Apple.

Så pest eller kolera.

Jag bryr mig inte så mycket om jobbtelefonen för det är ju jobbtelefonen liksom, privat kör jag en Pixel däremot. Inte för att jag inte får använda jobbets telefon privat utan för att jag inte vill behöva tänka på spårningen det innebär, att jag alltid är tillgänglig och förstås de kraftiga begränsningar jobbet tvingar in på telefonen med inga appar utanför butiken, max skärmtimeout på en minut, och så vidare. Att själv få välja telefonen är ju också trevligt förstås.

Permalänk
Medlem

18 år - träna för beachen.

46 år - träna för att förebygga smärta och hälsoproblem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Epa-traktorer/A-bilar kl.06:45 på vägarna när man ska till jobbet - på smala kurviga vägar, borde vara skottpengar på såna...åk buss ungj*vlar..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Epa-traktorer/A-bilar kl.06:45 på vägarna när man ska till jobbet - på smala kurviga vägar, borde vara skottpengar på såna...åk buss ungj*vlar..

De är fan som pensionärerna vid lunch, tar alla köer.. sparka en snöflinga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Var bor du där det finns buss på landsbygden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så pest eller kolera.

Jag bryr mig inte så mycket om jobbtelefonen för det är ju jobbtelefonen liksom, privat kör jag en Pixel däremot. Inte för att jag inte får använda jobbets telefon privat utan för att jag inte vill behöva tänka på spårningen det innebär, att jag alltid är tillgänglig och förstås de kraftiga begränsningar jobbet tvingar in på telefonen med inga appar utanför butiken, max skärmtimeout på en minut, och så vidare. Att själv få välja telefonen är ju också trevligt förstås.

Tur har vi inte nån egentlig spårning alls i våra jobbtelefoner, och skulle det inte ha varit för att jag köpte en iPhone 13 Pro Max för strax under ett år sedan privat, så hade jag nog tagit chansen att få jobbet att betala hälften istället, men får se om 2 år då servicekontraktet på A53:an går ut och iPhonen är slutnött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det sägs att Ikea slutade med hålen i hörnen för att resten av världen lämnade tillbaka mängder av deras påslakan för att dom var "sönder" i hörnen.

Jag blir fly fakking tosig när jag ska byta sängkläder med påslakan utan hål i hörnen. Men tyvärr finns det knappt att får tag på längre. Så för hälsans skull byter jag bara sängkläder varannan månad.

Har du provat påslakan med hålet på långsidan?

Den som kom på det måste ha missförstått hur man sover i en säng. Dessutom så har de lakanen en otrolig förmåga att "svälja" all annan tvätt när de kommer i maskinerna så att allt blir en klump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Det är inte så stort problem, prova på en del 2-filiga trafikleder runt städer på landsbygden istället. 200 bilar i kö bakom...

"Det är många som vill om just nu men du behåller din plats i kön..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheFlyingFin:

Tur har vi inte nån egentlig spårning alls i våra jobbtelefoner, och skulle det inte ha varit för att jag köpte en iPhone 13 Pro Max för strax under ett år sedan privat, så hade jag nog tagit chansen att få jobbet att betala hälften istället, men får se om 2 år då servicekontraktet på A53:an går ut och iPhonen är slutnött.

Jag vet inte vad de spårar, vilket är problemet. De får inte spåra ens plats exempelvis, men Intune måste installeras och det ger företaget ganska stora möjligheter till spårning och granskning.

Senast jag fick ny jobbtelefon så valde jag att inte "aktivera" Outlook (installationen kan jag inte stoppa) för Outlook ville ha administratörsrättigheter för hela telefonen, vilket jag inte var så intresserad av att ge. Det går bra att köra mail via den specifika jobb-webbläsaren utan att ge några mer rättigheter, dock utan notifikationer men det ser jag inte som negativt. Teams fungerar och det räcker bra för det är mestadels där internkommunikationen sker och det känns som om "online i teams" betyder att man jobbar när man inte är på kontoret typ. Inte för att någon följer upp sånt utan mer intrycket det ger om man inte är "grön" när man jobbar hemifrån. Då kan jag också vara med i möten när jag är ute eller sitter i bilen exempelvis.

Den förra jobbtelefonen gjorde jag ett försök att köra bara den, jag tog ett (mindre) löneavdrag för att få en telefon med dubbla simkortsplatser och hade båda abonnemangen på den, men det höll typ en månad innan jag blev trött på begränsningarna det innebar och köpte en egen telefon igen. Droppen den gången var att jag försökte köra ett AR-headset jag har som använder telefonen som skärm (inte något superavancerat, Jedi Challenge någonting med ett Star Wars spel, men sonen gillar att spela det), men det gick inte att ändra skärmtimeouten så telefonen låstes innan setupen var klar. Men jag kunde heller inte "sideloada", kopiera saker fritt mellan appar, dela saker som jag ville och liknande.

Permalänk
Medlem

Hela idén med just in time och privatägda apotek är helt värdelöst. hälften av gångerna man ska hämta mediciner så finns det inte i lager. och dom håller alldeles för små lager på vanliga mediciner. blir en försändning försenad så rycker dom på axlarna å säger att det är inget jag kan göra.Förr hade dom inget emot att söka i registret och se hur många mil det var till närmaste förpackning. det gör man inte längre. Få tag i sin läkare på en fredag för att få samma substans i annan form utskrivet kan man ju drömma om.
Ska man verkligen själv behöva ha stående kontakt med apoteket för att få veta om man kan få några mediciner eller inte. Tänker att dom blir upprörda om man ringer två gånger i månaden för att kontrollera deras lagersaldo.
Innan privatiseringen var lagren betydligt mer välfyllda. fanns inte medicinerna inom rimligt avstånd så fanns det service med bilar som gick dagligen från storlager i storstäderna för att göra extraleveranser av mediciner.
Tröttsamt när det enda som räknas i världen är kortsiktig vinst för ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Hela idén med just in time och privatägda apotek är helt värdelöst. hälften av gångerna man ska hämta mediciner så finns det inte i lager. och dom håller alldeles för små lager på vanliga mediciner. blir en försändning försenad så rycker dom på axlarna å säger att det är inget jag kan göra.Förr hade dom inget emot att söka i registret och se hur många mil det var till närmaste förpackning. det gör man inte längre. Få tag i sin läkare på en fredag för att få samma substans i annan form utskrivet kan man ju drömma om.
Ska man verkligen själv behöva ha stående kontakt med apoteket för att få veta om man kan få några mediciner eller inte. Tänker att dom blir upprörda om man ringer två gånger i månaden för att kontrollera deras lagersaldo.
Innan privatiseringen var lagren betydligt mer välfyllda. fanns inte medicinerna inom rimligt avstånd så fanns det service med bilar som gick dagligen från storlager i storstäderna för att göra extraleveranser av mediciner.
Tröttsamt när det enda som räknas i världen är kortsiktig vinst för ägare.

Det går att titta på webbsidan för apoteket ifall det finns på lager (det jag använder iaf). Men du har rätt att det blivit sämre med att lagerhålla medicin.

Samtidigt så är det lite det som blir konsekvensen när det slösas med skattemedel eller i andra situationer att vi som konsumenter hela tiden (generellt) vill ha våra varor billigare.

De av oss som vill och framför allt kan betalar lite mer för någon vara, tjänst osv är så få att det inte spelar roll i det stora hela.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Slöseri med skattemedel att säkerställa att kritiska mediciner finns i lager för medborgarna? det får stå för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Slöseri med skattemedel att säkerställa att kritiska mediciner finns i lager för medborgarna? det får stå för dig

Nej - slöseri med skattemedel som gör att vi inte har möjlighet att ha stora lager tillräcklig nära medborgarna så att mediciner finns att få tag på när det behövs.

Det kostar ju naturligtvis att ha lager. Och idag vill ju väldigt få betala mer skatt, och den skatt som kommer in "slösas" bort på ineffektiva områden vilket gör att inte tillräckligt finns där de verkligen behövs.

Kanske slarvigt skrivet av mig innan där det går att tolka åt båda hållen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Nej - slöseri med skattemedel som gör att vi inte har möjlighet att ha stora lager tillräcklig nära medborgarna så att mediciner finns att få tag på när det behövs.

Det kostar ju naturligtvis att ha lager. Och idag vill ju väldigt få betala mer skatt, och den skatt som kommer in "slösas" bort på ineffektiva områden vilket gör att inte tillräckligt finns där de verkligen behövs.

Ja absolut, håller med. svårt å tolka när man är gubbtjurig med. Trevlig helg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Omega5509:

Regeringen har läst ditt gubbgnäll och reagerat direkt: https://regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2023/01/...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Det är väl inte riktigt det som @Gustav-P skriver. Han menar att det slösas med skattemedel på annat så att det inte finns ekonomi för att hålla kritiska mediciner i lager på ett rimligt sätt. Det är i alla fall vad jag läser ut av hans inlägg. Inte att det är slöseri med skattemedel att hålla tillräckliga mängder medicin i lager.

EDIT: Såg att ni redan avhandlat detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Problemet är att vi privatiserade en så kritisk funktion som apoteken utan att ställa några krav på dessa områden. Skatter spelar inte in alls sedan dess.

Permalänk
Inaktiv

Nog för att Göteborg alltid varit knöligt att köra bil i, och nog för att bygget av Västlänken gjort det hela sju resor värre, men vafan, en timma och fyrtio minuter för att ta sig från nya brofästet på fastlandssidan och sedan till järntorget???!!!!??!?!?!?!?!???!??!?!?!?????!!!?!?!?!!!!!!!!!!!!!

Det är vad jag och farsgubben utsattes för igår kväll - götatunneln var stängd, men måste i grunden ha varit något annat som gjorde att det var så satans jävla igenkorkat - bilarna rörde ofta inte ens en meter på sig även när det var grönt i trafikljusen i korsningarna. Och detta utmed allén, långt ifrån tunnelröret. Var samma skit på götaleden ovan mark för övrigt innan vi lämnade den för att spara tid (trodde vi). Och det bara fortsatte och fortsatte, långt efter normal rusning borde ha varit över.

...Vi fick iallafall bord på Sjöbaren i Haga dock (ute på gården under bar himmel såklart), även fast det tog sådan tid att komma dit. Kalasmums fiskgratäng där! Rekommenderas dubbelplus bra!