Permalänk
Medlem

170hz till 280hz märker man skillnad?

Min fråga lyder, märker man någon skillnad om man går ifrån 170hz skärm till en 280hz skärm?
Och hur stor % skillnad blir det?

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/asus-vg27aq1a/...
vs
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/asus-vg279qm/1...

Spelar cs
Tacksam för seriösa svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där är så pass individuellt att det är svårt för andra att ge ett bra svar.
En del märker inte skillnad mellan 60 och 120hz - medan andra lider om det går under 100.

Jag tror det går att hitta både folk som upplever det som en relevant skillnad - och de som inte märker skillnaden.
Hur just du upplever skillnaden är det bara du som kan säga ;).

Men man kan väl säga att det finns någon form av diminishing returns ju högre uppdateringsfrekvensen blir.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Bildexpert 📺

Total skillnad. Eller ingen skillnad alls.

Det är en komplex jämförelse eftersom det är så mycket än bara frekvensen som ändras. Ena skärmen kör QHD/1440p och den andra FHD/1080p. Påverkar så mycket. Helt olika paneler. Bara det i sig kan ge enorma skillnader som inte alls handlar om 170 eller 280 Hz.

Plus att du som individ har en högst personlig upplevelse. Som dessutom kan ändras med tiden och vanan.

Så vill du ha svar på frågan köper du den som klarar 280 Hz och ställer den till max 170 Hz och jämför. Då får du ett svar på hur just du reagerar på 170 till 280 Hz på just den skärmen. Annan skärm kan vara annan upplevelse.

Högre frekvens är annars en sådan där detalj som ofta faller under kategorin att man saknar det när det är borta. Det vill säga att du märker först ingen större skillnad. Men när du väl av någon anledning kör långsammare märker du direkt en försämring mot vad du tog för givet.

Permalänk
Medlem

Tackar för dom grymma svaren, lite klokare kanske..
Som jag fattar det så är QHD lite bättre.

Får se hur jag gör om jag köper hem den med 280hz och testar skillnaden.
Kan ju vara så att man är för lat för att lämna tillbaka så kanske nöjer mig med den jag har.

Permalänk

Jag personligen märker ingen skillnad öht när man går över 60hz mer än att om panelen inte klarar mer än 60hz så börjar tearingen visa sig som "horisontella linjer" där bilden delar sig.

Så skulle säga att det är nog väldigt från person till person om man märker någon skillnad.

Men rätt tvek på att någon kan se någon skillnad när man närmar sig 200hz om varje bild byts ut varje 2-3 ms eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Jag är en av dessa som märker skillnad från 24>30>60FPS.

Även 60>75.

och nu 144>240FPS.

Dock, det sistnämnda är för mig, svårt att se skillnad på.

Men jag ta stabila 120FPS över FPS som dippar -+ 50FPS hela tiden.

30FPS klipps bort direkt, fyfan..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.