Permalänk

Ingen signal vid uppstart

Jag har ett lite annorlunda problem.

Cirka 90 % av gångerna när jag startar upp min dator och sätter på mina bildskärmar så startar datorn upp normalt men bildskärmarna visar bara "ingen signal" och går sedan in in viloläge. De visar dock bild så småningom efter att jag har startat om hela systemet flera gånger om, men det är inte särskilt hållbart och det är otroligt irriterande.

Är det någon som har någon aning om vad som kan orsaka detta beteende och vad jag kan göra för att fixa det?

Permalänk
Medlem

Kanske trasig kondensator i moderkort, grafikkort, skärmen, nätagg mm. Troligen funkar skärm / kabel om du ser "ingen signal" men kan vara bra att felsöka ändå om du vill vara säker.

Börja med att utesluta så mycket som möjlight genom att koppla ur ALLT grejer / kablar FRÅN datorn som inte behövs för att få bild.

Sånt som många tror inte spelar roll som mus, tangentbord, USB grejer / kablar, kringutrustning, kablar till diskar mm är ökända för att orsaka allvarliga fel. Sen så vill du inte riskera diskar, Windows mm i onödan medan man felsöker.

Du behöver 5 delar för att få bild.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg
Grafikkort+Skärm

Grafikkort, skärm, kabel kan du låna eller testa med annan dator. Nätagg lånas (vissa märken modeller kan delvis gå sönder mm).

Dom 3 som är kvar bruka man inte hitta nån som har delar som passar. Av dom är moderkort troligast. Minnen kan man testa 1 i taget i alla platser och sen olika kombinationer. Processor antar man funkar om man inte har överklockat sönder den eller nått annat med den.

Nollställa bios / cmos kan vara bra att kunna vid felsökning. Tex behövde vissa ta bort trasig grafikkort, trasig mus osv och nollställa innan dom fick bild med annat grafikkort, datorn startade normalt osv.

Ta loss och sätta tillbaka grejer / kablar har fixat konstiga fel trots att man aldrig hittar orsaken.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem.
Jag löste det genom att byta skärmkabeln.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][23 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Kanske trasig kondensator i moderkort, grafikkort, skärmen, nätagg mm. Troligen funkar skärm / kabel om du ser "ingen signal" men kan vara bra att felsöka ändå om du vill vara säker.

Börja med att utesluta så mycket som möjlight genom att koppla ur ALLT grejer / kablar FRÅN datorn som inte behövs för att få bild.

Sånt som många tror inte spelar roll som mus, tangentbord, USB grejer / kablar, kringutrustning, kablar till diskar mm är ökända för att orsaka allvarliga fel. Sen så vill du inte riskera diskar, Windows mm i onödan medan man felsöker.

Du behöver 5 delar för att få bild.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg
Grafikkort+Skärm

Grafikkort, skärm, kabel kan du låna eller testa med annan dator. Nätagg lånas (vissa märken modeller kan delvis gå sönder mm).

Dom 3 som är kvar bruka man inte hitta nån som har delar som passar. Av dom är moderkort troligast. Minnen kan man testa 1 i taget i alla platser och sen olika kombinationer. Processor antar man funkar om man inte har överklockat sönder den eller nått annat med den.

Nollställa bios / cmos kan vara bra att kunna vid felsökning. Tex behövde vissa ta bort trasig grafikkort, trasig mus osv och nollställa innan dom fick bild med annat grafikkort, datorn startade normalt osv.

Ta loss och sätta tillbaka grejer / kablar har fixat konstiga fel trots att man aldrig hittar orsaken.

Det låter som en förnuftig felsökning, på så sätt kan man nog hitta de flesta felen. Mitt problem verkar jag dock ha löst nu genom att ansluta processorn och grafikkortet till olika rails på nätagget, alla 3 PCIe kablar var tidigare inkopplade på samma rad så tror att det var felet.

Permalänk
Skrivet av tsivqdans96:

Det låter som en förnuftig felsökning, på så sätt kan man nog hitta de flesta felen. Mitt problem verkar jag dock ha löst nu genom att ansluta processorn och grafikkortet till olika rails på nätagget, alla 3 PCIe kablar var tidigare inkopplade på samma rad så tror att det var felet.

Fick idéen från en av redaktörerna som hade gett tipset till en annan medlem som sökte hjälp för ett ganska likt problem.