Permalänk
Medlem

Lucka sönder - Fjärrkontroll

Dagens fundering:

Är det någon som vet varför det alltid är batteri luckan till fjärrkontrollen som går sönder först av allt o alla ?? Det slår aldrig fel. Är som att det går troll i huset med alla sockor som försvinner i tvättmaskinen.

Varför ??

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Haha, det har du faktiskt rätt i

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk

Vad jag vet har inte en enda batterilucka gått sönder för mig. Inte ens de små till de gamla Nintendo Game&Watch-LCD-spelen jag har. Däremot har jag fått laga flera av kompisars batteriluckor om möjligt, med allt från tejp och lim till skruv och mutter.

Jag har också märkt att en del av de bekanta som sitter i min soffa och zappar håller på och fingrar på batteriluckorna. öppna- SNÄPP-öppna-SNÄPP-öppna-SNÄPP... "Sluta med det där!" Säger jag då

När jag bodde hemma satt jag själv och fingrade på batteriluckan till pappas TV-fjärr. Själva låsmojängen har en spricka genom halva godset...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

de har en viss tendens att gå sönder, vem kan vara den skyldige?..... kanske jag som öppnar och stänger dem hela tiden:D

Visa signatur

Fråga/ämne: "Ska träffa en tjej o vi ska säkert nuppa jag är nervös"

Svar: Drick en bärs och sluta ljuga, din date består utan en toarulle och en tysk lädersmisk film"

Permalänk
Medlem

Hehe, känner igen det där precis. Plötsligt kommer man på sig själv att sitta och öppna och stänga batteriluckan.

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Permalänk
Medlem

Jag är ägare av 5st fjärrkontroller i mitt rum just nu som används. ALLA har trasiga batteriluckor.
Ingen aning hur det kan ha blivit så ^^

Permalänk
Medlem

Ingen av mina är trasiga. Ingen annan i huset heller. Men hos familjer med "vilda barn" (eller normala... Jag är kanske för lugn) så kan jag ofta se trasiga luckor...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

VaCUm: jag kommer över och kollar till dem, sedan ska du se att de kanske inte är så hela längre ^^

Permalänk

gaffa-tejp

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

Det beror valigtvis på att det är en dålig konstruktion. Framför allt har philips en på en del fjärrkontroller som såldes under andra halvan av nittiotalet som är riktigt kass, den går alltid sönder. Sony till exempel har ofta mera genomtänkta konstruktioner, som håller bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Det beror valigtvis på att det är en dålig konstruktion. Framför allt har philips en på en del fjärrkontroller som såldes under andra halvan av nittiotalet som är riktigt kass, den går alltid sönder. Sony till exempel har ofta mera genomtänkta konstruktioner, som håller bra.

Mmmm...Min Nokia har då hållit bra, fram tills nu.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året

Permalänk
Medlem

Detta är ett allvarligt problem. Tillverkarna borde verkligen dimensionera materialet till att stå emot åratal av

Citat:

öppna- SNÄPP-öppna-SNÄPP-öppna-SNÄPP...

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zvenzzon
Detta är ett allvarligt problem. Tillverkarna borde verkligen dimensionera materialet till att stå emot åratal av

Man tycker ju att luckorna borde hålla längre än vad dom gör, i längden. Kontrollen i sig är ju , brukar vara, stabil och hållbar. Men så efter en tid, så .... PLOPP... ligger luckan till batteriern på govet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har en Philips tv från mitten av 90 talet och batteriluckan på fjärrkontrollen sitter hur bra som helst. Iofs har inte en enda lucka till någon fjärrkontroll i huset gått sönder

Permalänk
Medlem
Citat:

Dom som är "bra" är dom som är jävligt jobbiga att öppna, då blir det inget man sitter och leker med

Permalänk
Medlem

Jag har 6 st fjärrkontroller. Samtliga har intakta batteriluckor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Har en Philips tv från mitten av 90 talet och batteriluckan på fjärrkontrollen sitter hur bra som helst. Iofs har inte en enda lucka till någon fjärrkontroll i huset gått sönder

Det finns även ett par riktigt bra philips-kontroller från samma tid, men en variant är riktigt kass. Du har säkert en av de riktiga.

Permalänk
Medlem

har 3st fjärrkontroller i rummet.. alla är hela och fina. använder dom inte så ofta, efter som att:
1, kontrollen till videon behöver jag inte rör då jag inte har nån tv :D.
2, kontrollen till DVDn används knappt.. kanske om jag tar ner dvdn till tvn.
3, kontrollen till Recivern är ganska onödig när man har recivern brevid sig här på bordet
men visst, den är bra att han när man ligger i sängen och lyssnar på musik eller kolla på film.

plus att det finns 4st till fjärrisar i vardagsrummet som också är intakta.

Visa signatur

[color="blue"]"Farfar är så gammal att han inte ens tillhör däggdjurssläktet, han föddes i ett ägg nånstans" R Gustavsson[/color]

Permalänk
Medlem

så jäkla snyggt på alla elektronikvaruhus:
det brukar finnas surroundsystemvisningar med tv, högtalare och dvdspelare där. typ små rum uppbyggda där man kan sitta och kolla på dvdfilm.
jag och en kompis gick till elgggggg och kollade lite. fjärrkontrollerna sitter fast med en wire eller något liknande. men mupparna på elggggg har ju lyckats sätta fast wiren på batteriluckan.
vill man stjäla är det ju bara att lämna kvar batteriluckan. det är lite komiskt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Våra kontroller går sönder pga att någon klantskalle lägger den i soffan. Senast i förrgår hade jag sönder en pga det. That poor remote never saw that big butt comin'

Visa signatur

Jag lider av Tropophobia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet precis vad du menar, Philips-fjärrkontroller är verkligen typ-exempel på värdelös luck-konstruktion.

Jag tycker man ska sluta ha enkelt öppningsbara batteriluckor och börja med en skruv t.ex (Gärna torx ;D).
Hur ofta byter man batteri? En gång varje år som mest kanske, och då kan man ta sig den lilla stunden att skruva upp locket.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
så jäkla snyggt på alla elektronikvaruhus:
det brukar finnas surroundsystemvisningar med tv, högtalare och dvdspelare där. typ små rum uppbyggda där man kan sitta och kolla på dvdfilm.
jag och en kompis gick till elgggggg och kollade lite. fjärrkontrollerna sitter fast med en wire eller något liknande. men mupparna på elggggg har ju lyckats sätta fast wiren på batteriluckan.
vill man stjäla är det ju bara att lämna kvar batteriluckan. det är lite komiskt.

Elgiganten är inte så klyftiga En gång så var där en Nokia 3650 och 5100 (fungerande exemplar, fast batteriet var inte i) och dom hade satt larmet på skalet, var lätt att bara ta loss skalet och sticka iväg...

PS: Om ni undrar hur jag visste att dom var riktiga så ska ni förstå att det är lätt att se om en mobil är riktig, tex. det syns tydligt på displayn om det bara är en svart papperslap eller en massa små pixlar med skyddslager över osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder

Jag har också märkt att en del av de bekanta som sitter i min soffa och zappar håller på och fingrar på batteriluckorna. öppna- SNÄPP-öppna-SNÄPP-öppna-SNÄPP... "Sluta med det där!" Säger jag då

det känner jag igen nu har jag dock tejpat igen alla fjärrkontroller i huset

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
det känner jag igen nu har jag dock tejpat igen alla fjärrkontroller i huset

Då är det nån som kommer och sliter bort tejpen, och tejpen slits ut.

Permalänk
Medlem

Jag har slitit ut luckan till min tv-dosa med öppna-snäpp-öppna-snäpp-metoden
Nu håller den ihop med hjälp av en tejpremsa.

Permalänk
Medlem

Så är det på två av våra fjärrkontroller också

Visa signatur