Fråga om spolarvätska och många minusgrader.

Permalänk

Fråga om spolarvätska och många minusgrader.

Fyllde på med 3liter spolarvätska(-18grader) häromdagen, och ser nu att det ska bli -24 där jag bor om några dagar.

Kan jag köpa en liter koncentrerad spolarvätska och bara fylla upp med för att få ner fryspunkten? Bör få plats med en liter ungefär. Tänker mig att den blandas ut ganska snabbt i tanken?

Vill helst slippa spruta slut för att tömma tanken och sedan fylla på med rätt blandning, som jag läst att någon ”tipsade” om när jag googlade.

Jag har bara haft körkort drygt två år, och bor där det sällan blir så kallt.

Permalänk
Medlem

Spolarvätska är ju inte lika noga som kylarvätskan med att få blandningen rätt.
Och i regel så behövs ju ingen spolarvätska när det blir så kallt.
Så länge du har en skaplig blandning så fryser det inte som vatten, det blir mer en sörja som inte fryser sönder nånting.
Framförallt inte om du redan har en stark blandning.
Och även om det skulle frysa så tinar det rätt snabbt under huven när motorn blir varm.

Men du kan absolut göra som du har tänkt.
Det enda som händer om du blandar "för starkt" är att du slösar lite och att det stinker mer än vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Fyllde på med 3liter spolarvätska(-18grader) häromdagen, och ser nu att det ska bli -24 där jag bor om några dagar.

Kan jag köpa en liter koncentrerad spolarvätska och bara fylla upp med för att få ner fryspunkten? Bör få plats med en liter ungefär. Tänker mig att den blandas ut ganska snabbt i tanken?

Vill helst slippa spruta slut för att tömma tanken och sedan fylla på med rätt blandning, som jag läst att någon ”tipsade” om när jag googlade.

Jag har bara haft körkort drygt två år, och bor där det sällan blir så kallt.

Yes! Köp en liter koncentrat och häll i tanken

Vi var ute och körde i väldigt kallt väder förra helgen och "problemet" var inte is på rutan, utan att munstyckena frös.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Yes! Köp en liter koncentrat och häll i tanken

Vi var ute och körde i väldigt kallt väder förra helgen och "problemet" var inte is på rutan, utan att munstyckena frös.

Det känner jag igen, brukar ske när det blir tillräckligt många minus. Förra årets vinter körde jag norrut en vända där det var ca -4C och stänkte upp lort från vägen ändå medan munstyckena var frysta. Inte optimalt att behöva stanna för att försöka få rent rutan manuellt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Är 'norrlandsblanding' en okänd begrepp hos er - dvs. kör med outblandad spolarvätska! eller åtminstone med mindre del med vatten typ 30-40% av volymen (för att kunna lösa salter mm. vilket går dåligt med helt ren sprit/spolarvätska)

det krävs 30% etanol för fryspunkt kring -19 grader, över 38% för att klara -30 grader C och för att klara -40 grader C behöver etanoldelen vara över 57%

vid 94% klarar man nedåt -118 grader C men vid 100% så höjs temperaturen igen till -110 grader C igen.

Med andra ord behöver det vara rejält kallt innan dunken med konc. spolarvätska fryser och då har man andra bekymmer att ta hand om innan dess.