Bredband2 höjer priset med 135kr nästan precis efter att jag täknat bredband.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Nu när denna tråden har kommit igång igen 😅 så kan jag skälv tillägga att Bredband2 just höjde priset med 10kr för mig denna månaden, utan förvarning utan såg det på räkningen.
Har kontaktat de och väntar på svar.

Grejen med fibernätet som jag har skrivit är att det är telia som äger det här där jag bor. Och det är de som tar ut så höga avgifter just här.

Så ni som sitter i storstäder och på ställen där telia inte äger fibernätet och de som äger det har billigare avgifter kan skratta er lyckliga.

Jag har egen erfarenhet av det inom familjen. Jag bor i en ort med ca 2000 hushåll och jag har dyrare abonnemang att välja på än vad min mamma och Mormor och morfar har som bor 2-3km bort (på landet) och de sitter på en annan som äger fibernätet där.

Just nu ligger priset på 100/100 på runt 500kr plus/minus någon tjuga beroende på operatör om jag byter nu...

Jag skulle inte vara så snabb på att ge Telia skulden.

Många operatörer har satt i system att ha låga priser på sina hemsidor för att sedan höja sakta men säkert. Bredband2 och Bahnhof är några av de värsta bovarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

I så fall borde ju även boende, mat, el, vatten ingå genom skatten, det är ju minst lika livsnödvändigt som tillgång till internetanslutning.

Informationsinhämtning via bibliotek kan liknas vid internet i pappersform, vilket finansieras genom skattemedel. Så omöjligt är det inte. Nu blev det OT, mod får radera eller flytta till en egen tråd, ber om ursäkt för OT.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som fått sitt 250/250 höjt till 400kr/månad utan någon förklaring från Bredband2?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Är det någon mer som fått sitt 250/250 höjt till 400kr/månad utan någon förklaring från Bredband2?

Tror det är lag på att de måste förvarna först innan de höjer priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror det är lag på att de måste förvarna först innan de höjer priset.

Fick tag på supporten som sa att den infon gått ut i september men då var mitt bundet. Nu kunde kundtjänst bekräfta att jag hade ett högre pris än listpris ”av misstag”. Sa upp det direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Fick tag på supporten som sa att den infon gått ut i september men då var mitt bundet. Nu kunde kundtjänst bekräfta att jag hade ett högre pris än listpris ”av misstag”. Sa upp det direkt.

Jag förstår inte så de höjde priset när du hade bundet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte så de höjde priset när du hade bundet?

Ja, de aviserade höjningen i september men den började gälla nu i april när bindningstiden löpte ut. Sedan september hade de tydligen sänkt sina priser en gång men sen sänkningen slog inte igenom på mig, varför jag fick ett högre pris än listpriset.

Struligt värre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Ja, de aviserade höjningen i september men den började gälla nu i april när bindningstiden löpte ut. Sedan september hade de tydligen sänkt sina priser en gång men sen sänkningen slog inte igenom på mig, varför jag fick ett högre pris än listpriset.

Struligt värre.

Då är det bara att byta till en billigare. Kolla bara så de inte kör cgnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Undvik skojarföretaget Bredband2 till varje pris. Skulle inte rekommendera mitt värsta fiende eller ens Putin att teckna bredband hos ärkeidioterna på Bredband2. Ingen förtjänar att handskas med de tokstollarna. Finns gott om vettiga alternativ som inte ägnar sig åt avtalsbrott. Om jag hade råd så skulle jag köpa upp skiten och lägga ner det på en gång så att ingen mer skulle behöva utstå deras värdelösa bemötande och hantering.

Vad är det som du tycker dom är så dåliga på? Jag sitter just nu på Telia 500/500 och betalar 699:- i månaden.
Är inte så sugen på det så 459:- i månaden för 500/500 hos Bredbands2 är mer lockande.
Sparar närmare 2900:- spänn på ett år på det..
Såvida Bredband2 inte höjer priset då.. Men eftersom det inte är någon bindningstid så är det ju bara att byta om dom höjer massor? Så länge dom inte kostar mer än hos Telia så har man ju sparat pengar så att säga..
Känns som alla operatörer höjer sina priser som fan :/
Jag har betalat 299:- för 500/500 hos Telia innan min bindningstid tog slut..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad alls att Bredband2 gör såhär hänt mig när jag hade dem fick ingen förvarning bara såg att priset var högre när jag fick fakturan då hade de höjt 100/10 från 249:- till 369:- utan att förvarna mig varpå jag sa upp det tur jag inte hade autogiro.
Sen såg jag priset åkte ner till 269:- upp till 299:- för att sen landa på 369:- igen.
Bredband2 tar jag inget avtal med längre då de även höjde under period jag hade ingått avtal med ett pris under 12mån mot bindning på 12mån. Så nej Bredband2 blir jag inte kund hos igen de må kanske vara billigast en gång men sen stiger priset allt för att lura in kunderna.
Ta hellre någon annan operatör för att visa på att ni inte tolererar deras sätt.

Permalänk
Medlem

Angående CGNAT så fick jag uppgift från Bredband2 att det inte var något problem att få publikt ip-nummer, bara att kontakta deras support om man var satt bakom CGNAT så skulle man få publikt ip.

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Så drabbas jag igen av deras höjningar, från 419 med 15% = 356, till 481 utan rabatt (från månad 9). Ringde och frågade och dom kunde erbjuda något i stil med 432 men jag sa nej.

Skrivet av anon343854:

Halebop har fiber 100/100 för 295kr månaden eller 250/250 för 345kr och de 3 första månaderna gratis.

Samt extra rabatt om du har mobilabb mm där .
https://www.halebop.se/bredband

Jag har 250/250 via de och fungerar kanon, de går väl under Telias nät.

Ligger på nästan 300/300 när jag kör test.

Har du öppen fiber kan du välja vad som.

Mvh

Jag har också kollat in Halebop. Och det lutar till att jag väljer Halebop. 250/250 för 419kr
Efter Bredband2:s höjning så kostar 100/100mbit 420 kr.
Kollade även med halebop om jag kommer att vara ansluten till en NAT vilket dom sa att jag inte kommer att vara ansluten till då jag har home assistant på en lokal burk.

Skrivet av SanTeoX:

Angående CGNAT så fick jag uppgift från Bredband2 att det inte var något problem att få publikt ip-nummer, bara att kontakta deras support om man var satt bakom CGNAT så skulle man få publikt ip.

Detta stämmer. Jag var ansluten till en nat och jag ringde och sa att jag inte vill vara ansluten till en nat. Dom löste det men det tog 5 dagar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Mitt Bredband2-abonnemang har blivit aktiverat nu.
Sade upp Telia till den 24:e augusti och ville ha aktiveringsdatum den 25:e för Bredband2, enligt vad BredBands2 support nämde till mig innan jag beställde. D.v.s. Att man bör ta aktiveringsdatum dagen efter den andra tjänsten stängs av.
Telias bredband avaktiverades 23:00 den 24:e augusti och Bredband2 fungerade på morgonen när vi vaknade.
Så det var en otroligt smidig övergång.

Har även meddelat dom att jag vill ha en publik IP, vilket jag fick meddelande om strax efter om att det har lagts ett ärende om det och att det kommer aktiveras inom 1-5 dagar. Mycket smidigt det med med andra ord.

Har kört Bredbandskollen ett antal gånger och ligger på ca 525/525 på min 500/500-lina med svarstider på 4-5ms.
Mycket bra med andra ord.

Än så länge har jag inget att klaga på, det har fungerat över förväntan första tiden.

Edit: Och nu två minuter efter jag skrev detta inlägg fick jag sms från Bredband2 att publik ip aktiverats.. Kanon

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är de igång igen. Får väl leta en annan leverantör, börjar bli sjukt dyrt detta med bredband.

Från och med 2025-02-01
Prisändringen avser 500/500 Mbit/s.
Nytt pris blir 495,00 kr/mån.
Priset ovan är inklusive moms.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Skrivet av Mormis:

Nu är de igång igen. Får väl leta en annan leverantör, börjar bli sjukt dyrt detta med bredband.

Från och med 2025-02-01
Prisändringen avser 500/500 Mbit/s.
Nytt pris blir 495,00 kr/mån.
Priset ovan är inklusive moms.

Samma för mig. Tecknade om mig under black-week, 350:-/månad var mitt nya pris för 250/250.
Var nog att fråga om de förväntar sig nå prishöjningar. Nej inget vi vet om.
Idag, 10 dagar efter tecknande, kom ett mail. Vi på bredband2 höjer nu våra priser. Har svårt att tro att de var ovetandes för 10 dagar sedan. Nu vill de ha 479:- för 250/250 anslutning.

Frågade om de kunde erbjuda mig nå bättre deal än att bli påkastad en månatlig höjning på 129:-. Det kunde de inte. Tackade direkt för mig och bad de avsluta mitt abonnemang med en månads uppsägningstid.

Permalänk
Medlem

Jag körde Bredband2 under några månader.. På det stora hela fungerade det bra och under de månader jag hade dom så hade jag samma pris hela tiden. Men ogillar lite deras rabattsystem. Man kan få en viss rabatt på deras ordinarie pris, men sen kan ju det priset ändras och då ändras ju priset man själv har. Man verkar alltså inte kunna låsa fast sitt pris i typ 12 månader som man kan med de allra flesta andra leverantörer.
Men I vilket fall som helst så sa jag upp Bredband2 igen och gick tillbaka till Telia under Black Week. De hade bra priser så nu får man köra Telia i ett år igen tills man får ringa och tjata om priserna igen.

Måste berömma Bredband2 support, tycker de har varit väldigt bra att ha att göra med. Trevliga och smidiga de gånger jag kontaktat dom. Dels vid beställning, sedan vid en fakturafråga, ytterligare en gång när jag ville ha publikt ip och sedan vid uppsägning. Snabba svar och trevligt bemötande varje gång. Tummen upp där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dagens uppdatering från Zmarket på gatan där jag bor....

Bredband2: 100/100mbit - 465kr/mån
500/500mbit - 459kr/mån

bra jobbat där bredband2.

Permalänk
Medlem

Men förutom prishöjningar är det stabilt o så?
funderar på byta till deras 10/10 för 251kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Men förutom prishöjningar är det stabilt o så?
funderar på byta till deras 10/10 för 251kr

Jag har aldrig haft problem med det där jag bor i alla fall. Men det samma gäller även alla de andra leverantörerna också. Det ända som krånglat lite är bytet mellan leverantörerna bara.

Här där jag bor är det Telia som äger kablarna och sköter om det hela (det är också dom som tar ut den höga avgiften...). Det kan ju vara anolunda hos dig.
https://www.sweclockers.com/nyhet/40539-bredbandspriserna-oka...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Undvik skojarföretaget Bredband2 till varje pris. Skulle inte rekommendera mitt värsta fiende eller ens Putin att teckna bredband hos ärkeidioterna på Bredband2. Ingen förtjänar att handskas med de tokstollarna. Finns gott om vettiga alternativ som inte ägnar sig åt avtalsbrott. Om jag hade råd så skulle jag köpa upp skiten och lägga ner det på en gång så att ingen mer skulle behöva utstå deras värdelösa bemötande och hantering.

Vilka alternativ skulle det vara menar du? För exakta varenda leverantör håller på och höjer så här och hänvisar till att nätägaren höjt priset.

Permalänk
Medlem

Bredband2 höjer priserna igen för alla hastigheter. För 250/250mbit kommer de nu ta 539 kr i månaden.

Global Connect höjer lite hur de vill för alla invånare som är kopplade stadsnät som i sin tur höjer mot alla operatörer och till sist oss. Vi kommer vänta oss väldigt mycket högre priser på bredband framöver.

Var är PTS någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bredband2 höjer priserna igen för alla hastigheter. För 250/250mbit kommer de nu ta 539 kr i månaden. Bredband2 ägs av Global Connect och Global Connect driver många stadsnät runt om i sverige. Så det är någon slags monopolställning där Global Connect höjer lite hur de vill. Vi kommer vänta oss väldigt mycket högre priser på bredband framöver.

Var är PTS någonstans?

Bredband2 ägs inte av varken Global Connect eller EQT, som äger GC.

https://www.bredband2.com/om-bredband2/investor-relations/aga...

Däremot kan nog GC äga nätet / vara KO där du bor varför majoriteten av priset du betalar går till GC.

För övrigt håller PTS just i detta nu på att se över marknaden för villafiber: https://pts.se/contentassets/0b908eb126fa4f52a90bd00d45756201...

"2.1.1.3 Kommande reglering av marknader för lokalt tillträde till fibernät
PTS har under år 2024 fortsatt arbetet med att analysera marknaden för lokalt
tillträde i syfte att ta fram förslag till ny reglering avseende lokalt tillträde till fibernät
som ansluter enfamiljshus. Innan PTS kan fatta beslut ska myndigheten fastställa vilka
nätägare som har betydande marknadsmakt (SMP) samt bedöma vilka skyldigheter
som bör åläggas dessa. PTS förslag till beslut ska samrådas med såväl marknaden
(marknadsaktörer) som Europeiska kommissionen (EU-kommissionen). Sannolikt
kommer PTS beslut innebära att ett större antal nätägare blir föremål för reglering.

PTS planerar att fatta beslut under första halvåret 2025 och sedan följer i de flesta fall
en implementeringsperiod. Under år 2025 kommer det därför i första hand endast
vara aktuellt att utöva tillsyn över Telias nät, med stöd av befintlig reglering."

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Bredband2 ägs inte av varken Global Connect eller EQT, som äger GC.

https://www.bredband2.com/om-bredband2/investor-relations/aga...

Däremot kan nog GC äga nätet / vara KO där du bor varför majoriteten av priset du betalar går till GC.

Nej du har rätt! Jag ändrade precis mitt inlägg när jag såg att du hade svarat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej du har rätt! Jag ändrade precis mitt inlägg när jag såg att du hade svarat!

Se min uppdatering angående PTS

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Se min uppdatering angående PTS

Okej! Det låter ju bra men jag undrar om det kommer falla ut i något vettigt som är till gagn för oss. Är skeptiskt fram tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Det låter ju bra men jag undrar om det kommer falla ut i något vettigt som är till gagn för oss. Är skeptiskt fram tills dess.

Det lutar åt att fiberägarna måste ge virtuell tillgång till sina nät, vilket innebär konkurrens på själva nätet. Kommer dra ner priserna lite, men inte gigantiska nedgångar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är lite märkligt att det inte är mer prat om internet priserna i media?
För det är ju mycket när Mat, El, Bränsle, Värme, Vatten stiger.
Men inte mycket om priserna på Internet/fiber? Förstår att det kanske inte är lika viktigt som de andra, men det har ju ändå blivit ett måste i vardagen ändå.

Mins när fiber kom. För mig föräldrarna betalde runt 70kr i månaden och det var rena räddningen mot vad ADSL som vi hade innan kostade. Nu kostar ju fiber 100/100 typ mer än vad ADSL gjorde då. 😅

Hade varit intressant och kul att veta vart de pengarna man betalar för internet tar vägen igentligen mer exakt 🤔🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Senaste höjningen gick till den omfattande annons-kampanjen i bl.a. tunnelbanan i Sthlm dom har, just nu.
Vidrigt att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Men inte mycket om priserna på Internet/fiber? Förstår att det kanske inte är lika viktigt som de andra, men det har ju ändå blivit ett måste i vardagen ändå.

Mins när fiber kom. För mig föräldrarna betalde runt 70kr i månaden och det var rena räddningen mot vad ADSL som vi hade innan kostade. Nu kostar ju fiber 100/100 typ mer än vad ADSL gjorde då. 😅

Hade varit intressant och kul att veta vart de pengarna man betalar för internet tar vägen igentligen mer exakt 🤔🙂

Beror nog lite på med. Vi betalar 75kr för 1000/1000 i Brf'en. Men då delar huset på en 10/10Gbit lina så det finns ett tydligt maxtak närmare 150/150 om alla brassar på samtidigt.
Så det är inte dyrt för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Skrivet av Kwirek:

Beror nog lite på med. Vi betalar 75kr för 1000/1000 i Brf'en. Men då delar huset på en 10/10Gbit lina så det finns ett tydligt maxtak närmare 150/150 om alla brassar på samtidigt.
Så det är inte dyrt för alla.

Den lite tillspetsade analysen är att journalister bor i lägenhet på södermalm

Visa signatur