Får inte hjälp av Blocket trots köp med "Blocket paket med köpskydd"
TLDR: Blocket är inte hjälpsamma trots att de gjort fel. Jag varnar härmed andra att använda deras tjänster.
Jag köpte en telefon via Blocket paket med köpskydd. Fick paketet och det visade sig att produkten (en mobiltelefon) inte var som beskriven. Den saknade tillbehör och var helt sönder (skärmen har sprickor över hela ytan). Jag gick in på blocket och skulle "Ej godkänna" köpet men hitta inte någon sådan knapp. Såg bara en "Godkänn varan"-knapp. Jag visste att om jag inte "Ej godkänn"-er köpet inom 24h så kommer säljaren få pengarna utbetalda så jag skriver till Blocket support. Här följer vår konversation: (Jag är XXX)
(15:10:17) Jenny : Hej XXX!
Hur kan jag hjälpa dig?
(15:10:23) XXX: Hej. Jag hämtade ut ett Blocket-paket igår och jag vill inte godkänna varan. Hittar inte någon sådan knapp.
(15:11:06) XXX: Artikeln var i mycket sämre skick än annonserat. I detta fall var den varken komplett eller hel, då hela framsidan av telefonen är sönder.
(15:12:02) XXX överförd: IMG_1178.JPG
Webbadress: https://blocket.zendesk.com/attachments/token/qg1ToOTTUad3nx0...
Typ: image/jpeg
Storlek: 2676716
(15:12:18) Jenny : ok precis, jag beklagar detta, ett ögonblick så kollar jag, vilken annons eller vara gällde detta?
(15:12:35) XXX: Redmi 10c 64GB
800 SEK
(15:13:10) XXX överförd: 38c178142df64b2a8371085d6090b9b0.jpg
Webbadress: https://blocket.zendesk.com/attachments/token/rtm8Tf0hMH5FeF1...
Typ: image/jpeg
Storlek: 120221
(15:13:11) XXX överförd: 1710946137.693098.jpg
Webbadress: https://blocket.zendesk.com/attachments/token/0SLK3JLC33gBYOO...
Typ: image/jpeg
Storlek: 232517
(15:13:11) XXX överförd: 560e7297d21e4b7a840a116670b5cd05.jpg
Webbadress: https://blocket.zendesk.com/attachments/token/T3OedKTpYSi0Zfu...
Typ: image/jpeg
Storlek: 105456
(15:13:17) XXX: Här är bilderna säljaren skickade till mig.
(15:13:29) XXX: Och nämndes ingenstans att den var sönder.
(15:23:18) Jenny : då gör jag som så att jag tar och skickar detta vidare till mina kollegor som hanterar dessa typer av ärenden, går det bra att du får återkoppling på XXX@gmail.com ?
(15:23:43) XXX: Ja tack.
(15:24:56) Jenny : toppen, fanns det något mer jag kunnat hjälpa till med? 🙂
(15:25:01) XXX: Nej tack
(15:27:45) Jenny : Hoppas att du är nöjd med min hjälp och känner att jag hjälpt dig så gott jag kan. När denna chatt är stängd så kommer det ut ett separat mejl till dig där du kan betygsätta min service. Du får jättegärna svara på den! Önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂
(15:31:27) *** XXX lämnade chatten ***
Jag väntar en hel dag innan Blocket hör av sig och de säger detta:
""
Hej,
tack för ditt inkommande.
Jag beklagar det inträffade men jag ser att reklamationsknappen har funnits tillgänglig i chatt konversation. Men då en utbetalning redan gjorts så rekommenderar jag dig att kontaktar säljaren angående detta för att se om ni kan nå en alternativ lösning samt att du upprättar en skadeanmälan gentemot DB Schenker.
Då det är Schenker som hanterar och ansvarar över frakten under frakt med köpskydd så behöver mottagaren av varan ta kontakt med dem istället.
Detta är vad som gäller vid en skadeanmälan till Schenker
""
Jag såg ingen sådan knapp och sa det även i första kontakt med supporten. Det var hela föranledningen till att jag hörde av mig till supporten. De har svarat likadant igen och vägrar hjälpa mig. Jag kommer anmäla de till ARN. Något annat ni rekommenderar mig att göra?