Följ Black Week på SweClockers

IT-bolag: Teknikstrul är största tidsboven idag

Permalänk

Office365 det skapar jobb i varje fall mot RDS miljö.

Visa signatur

[Vev och Grus] @ 1hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Vi vanliga användare är sjukt trötta på att inget fungerar som det ska.

Då kan ni ju börja begära att rimliga budgetar sätts så det går att klara av att skapa den förutsättningen för er

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Datorer, internet, hela klabbet behöver byggas om från grunden. Man ska inte behöva nåt molnkonto med 25-tecken långt lösenord och 2fa för att logga in på skrivaren på arbetsplatsen för att få ut utskriften av matsedeln för veckans lunch på gästgiveriet så den kan hängas upp i personalrummet.

Nu gör jag mig lite lustig men, skrivare är det verkligen något som vi bör ha för sådana saker nuförtin?

Men jag håller med till viss del, gammal skit som kostar ofantlig mängt tid att underhålla och sen är resurserna typ nästan slut så det är småkämpigt att byta ut den gamla skiten. Sen när man äntligen är där att byta ut så visar det sig att nån gammal skit-enhet bara "måste fungera" så man degraderar hela lösningen för ALLA för att den där skitsaken ska fungera.

Men intressant tanke, hur ska man re-inventa IT/kommunikation tycker du, göra det enkelt kommer man inte så långt på, hur ska det gå till i praktiken?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nu gör jag mig lite lustig men, skrivare är det verkligen något som vi bör ha för sådana saker nuförtin?

Men jag håller med till viss del, gammal skit som kostar ofantlig mängt tid att underhålla och sen är resurserna typ nästan slut så det är småkämpigt att byta ut den gamla skiten. Sen när man äntligen är där att byta ut så visar det sig att nån gammal skit-enhet bara "måste fungera" så man degraderar hela lösningen för ALLA för att den där skitsaken ska fungera.

Men intressant tanke, hur ska man re-inventa IT/kommunikation tycker du, göra det enkelt kommer man inte så långt på, hur ska det gå till i praktiken?

IT tekniker här.

Håller med helt och hållet. Du pratar av erfarenhet kan jag läsa.

Printers - kostar oss minst 30% av allt IT strul, mestadels för att företaget snålar och absolut inte vill investera i att byta ut dom, eller göra nät även mera vettig som att komma in i framtiden vart papper inte finns. Vi borde använda PDF och direkt kommunikation mellan alla mjukvara lösningar vi har, men suck - det kostar miljoner att fixa, vi har även 35+ år gammal mjukvara som vi bara inte kan ersätta direkt så där, och dom har skriptas till att kommunicera med annan mjukvara "patches'r'us" typ.

Och så har vi inte råd med moderna server licenser, så det finns ett 100 tals servers kring i världen som ett litet IT team med typ 1. pers. per 5 land som ska styra o meka med, extra roligt blir det när inte alla har samma server version, och servern inte bara kan uppdateras direkt då den innehåller kritiska funktioner och behöver kompatibilitet med vissa grejer.

Sen finns det urgamla CNC, säkerhets och alarm lösningar som inte bara kan bytas direkt, label printers, substratprinters, etikett, beskärnings och förpacknings maskiner vi inte bara kan uppgradera, då kostar det miljarder.

På toppen av detta ska vi sörja för att alla klienter fungerar med 32 och 64 bitars program och plug-ins (java är ett helvete i sig själv), och allt måste fungera ihop.

Ja du - jag skrattar lite smått galen varje dag och tänker, hur länge håller detta?

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Hela vårt kontor har dagliga problem med dockningsstationerna (svarta skärmar, blinkade skärmar, ingen laddning, externa enheter fungerar inte mm) och det sägs inte finnas någon lösning.

Försvinner nog 20min per person och dag pga det.

Räknar man in hemsidor som går ner och liknande problem så ökar tiden såklart ännu mer.

Räknar man in att vänta på accesser osv spårar det totalt ur. Fick just access till ett program jag väntat på i tio månader (med konstanta uppföljningar och samtal med höga chefer om det). Och det är ett program som behövs mer eller mindre dagligen för att göra jobbet, som inte gått att göra då.

Dessa dockningsstationer..
Tidigare var de proprietär, en docka för en datormodell. Inte ens ett och samma märke hade samma dockor till alla datorer. Sedan kom usb C, standarden och det skulle bli så bra.
Varenda kotte klagar på dessa usb c dockningsstationer med fel som du nämnde, men jag tror det är en tidsfråga.

Sedan beror det på vad man har för jobb. Vissa har mer åt ackordshållet. Man får betalt för att lösa en sak för en viss kostnad, skulle något mindre strula, så synd om dig själv. På dessa jobb blir folk mer bara sura på strulande IT, men det kostar inte så mycket för företaget. Motsatsen gäller då vid ackordslön om det flyter på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Då kan ni ju börja begära att rimliga budgetar sätts så det går att klara av att skapa den förutsättningen för er

Problemet är ju att målbilden ständigt förändras, och kommunikation är svårt

Oavsett budget så går inte allt att göra utan att störa verksamheten

Permalänk
Medlem

Ja tusen lösenord och externa system som krånglar och tar extremt tid ibland på att "tänka".
Ett system vi har klickar vi uppdatera sen tar vi en fika, sjukligt segt. Man kan tro att servern befinner sig på mars eller ännu längre bort.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

hur ska man re-inventa IT/kommunikation tycker du

Om jag hade ett enkelt svar på det vore jag antingen miljardär eller åtminstone världskänd. Men i grova drag, förenkla det som inte behöver vara krångligt.

Exempel: Man behöver inte ens abonnemang eller simkort för att ringa 112, varför ska man behöva så mycket säkerhet och https och certifikat och uppdaterad webläsare för att komma åt värdshusets matsedel som i sin tur ligger på nån onödigt krånglig och sårbar wordpress som nån webfirma sålt på dom för att webfirman inte vet hur man knackar html-kod och värdshusets ägare har ingen tonåring som kan ändra i html längre för det är inte en del av snapchat eller tiktok. Förr gick det bra med enbart ren html utan css utan script på en server man själv knackade html koden på i notepad och det tog 15k utrymme totalt, laddar direkt, inga konstigheter. Det är dit jag vill komma, ta bort allt strul och tillbaka till grunderna.

Eller för att få ut sitt papper ur skrivaren, varför måste utskriften ens mellanlagras i "molnet" och inte gå direkt till skrivaren? Idag har ju knappt något mellanstort företag ens egna servrar, allt är "moln", kommunen, regionen, de sitter i 365, det har blivit så omfattande och så känsligt, så onödigt tillkrånglat, går över ån efter watten.

Det som måste vara krångligt ska såklart vara det, som att komma in i försvarets it-system, det får givetvis inte vara vidöppet. Det bör till betydande delar inte ens vara uppkopplat mot det publika nätet, jag hoppas det inte är det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad gör du de andra 10 timmarna, slösurfar SweC?

Webbutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nu gör jag mig lite lustig men, skrivare är det verkligen något som vi bör ha för sådana saker nuförtin?

Men jag håller med till viss del, gammal skit som kostar ofantlig mängt tid att underhålla och sen är resurserna typ nästan slut så det är småkämpigt att byta ut den gamla skiten. Sen när man äntligen är där att byta ut så visar det sig att nån gammal skit-enhet bara "måste fungera" så man degraderar hela lösningen för ALLA för att den där skitsaken ska fungera.

Men intressant tanke, hur ska man re-inventa IT/kommunikation tycker du, göra det enkelt kommer man inte så långt på, hur ska det gå till i praktiken?

Så hur ska man se menyn i lunchrummet? Visst man kan använda papper och penna eller ha en whiteboard. Gissar att du menar att man ska ha med sig en smartphone men det är onödigt krångligt för besökarna enligt min mening. Man ska kunna göra saker utan att alltid ha med sig en smartphone.

Permalänk
Medlem

Angående inloggningar. Jag stör mig på alla 2FA och ständiga inloggningar. Citrix-sessioner över webben som stängs ner efter 30 mins inaktivitet.

Men, jag vill ha mer säkerhet. Total. Det behövs!

Tycker man motsatsen så är det så klart okej, då kan man säkert få jobb på TietoEvry.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det finns behov för många examensarbete (högskola/universitetet) i denna kategori t ex "Konsten att minska tiden för teknikstrul" Konstigt nog så görs det få sådana.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag upplever att dåliga användarinterface är största problemet, de designas uppenbarligen nästan alltid av någon som inte har kunskap om uppgiften som ska göras med hjälp av interfacen.
Näst största problemet är bristen på tvingande standardisering, att man intuitivt känner igen interfacen och hur de fungerar och att program/system kan kommunicera med varandra på ett effektivt sätt utan att man behöver ha speciella separata system för att formatera data eller behöver någon som gör det manuellt.

Hårdvaruproblem är nog en mycket liten del av det som är it-relaterade problem, de uppträder ju sällan mer än den gång man ändrar nått hårdvarurelaterat medans dåliga interface och dåliga funktioner för kommunikation hela tiden påverkar användaren negativt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet är ju att målbilden ständigt förändras, och kommunikation är svårt

Oavsett budget så går inte allt att göra utan att störa verksamheten

Så är det absolut, sen kan man realisera hur man arbetar på olika effektiva sätt. Välja att investera i dyrare produkter som klarar av det som behövs för att kunna leverera robusta lösningar som fungerar bra och säkert på en dagligbasis. Resten löser man med bra rutiner.

Att inte beakta förutsättningarna som behövs för att tillhandahålla en funktion på ett bra sätt är riskfyllt och resulterar garanterat i en högre totalkostnad vågar jag påstå. Det skapar komplexitet och degraderar lösningen. Dubbelt så dyr klient? Inget problem, för drift, förvaltning & framtida utvecklig sparar in de utläggen med grov marginal.

Men du har rätt i att det är verksamheterna man ska utgå från, synd bara att det är mer vanligt att de med beslutanderätt inte förstår vad de beslutar om.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Det du skriver om är väl snarare att det skapas onödig komplexitet där sådan inte behövs. För det behöver vi inte börja om från noll.

Jag kan garantera dig att du kommer bli rik om du startar bolag med den utgångspunkten, har en klar vision om hur det realiseras & resurser tillgodo. Skapar du goda strukturer & ett sätt att klassa tjänster vilken går att omsätta i praktiken är du i mål.

Problemet med dagens tekniska samhälle är att tjänsteleverans missbrukas och hanteras fel & oansvarigt, det är väl inte helt ovanligt att man läser nyheter om cyberattacker med påföljder där delar av ursäkten är att leveratör höll sig inom avtal eller åtagande.

Tjänsteleverans är bra, om det görs rätt. Vilket inte är jätteenkelt, det kräver att både kund & leverantör förstår sina roller väl.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så hur ska man se menyn i lunchrummet? Visst man kan använda papper och penna eller ha en whiteboard. Gissar att du menar att man ska ha med sig en smartphone men det är onödigt krångligt för besökarna enligt min mening. Man ska kunna göra saker utan att alltid ha med sig en smartphone.

Du kan ganska enkelt ersätta klassiska pappersmenyer med e-ink skärmar med bakrundsbelysning som exempel. Snackar vi lite mera fine-dining kan man lösa det med lite mer exklusiva plattor eller rent av bygga in funktionen i bordet eller liknande. För lunch-hak kan man ju köra stora displayer. Det finns fullgoda alternativ till utskrivna papper. Själv tycker jag att skrivare & utskrifter bör vara specialicerade till vissa uppgifter.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Och än värre när man jobbar för ett svenskt bolag med nedlåsta datorer och IT-supporten är på knacklig, supersnabb indisk/pakisatanistiskt engelskt verbalt språk som är ljusår ifrån indiern i Michael Bays Transformers https://www.youtube.com/watch?v=lbfV7EQpz_I

Då försvinner alla spärrar och man undrar vilken planet man befinner sig på.

En kollega fick ett samtal ifrån dessa IT-tekniker när han ville ha hjälp med att byta sitt efternamn inom bolagets IT-system, och denna indier ville att han skulle starta Teams så att han kunde hjälpa kollegan med sitt efternamn via Teams. Snacka om stolpskott.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Och än värre när man jobbar för ett svenskt bolag med nedlåsta datorer och IT-supporten är på knacklig, supersnabb indisk/pakisatanistiskt engelskt verbalt språk som är ljusår ifrån indiern i Michael Bays Transformers https://www.youtube.com/watch?v=lbfV7EQpz_I

Då försvinner alla spärrar och man undrar vilken planet man befinner sig på.

En kollega fick ett samtal ifrån dessa IT-tekniker när han ville ha hjälp med att byta sitt efternamn inom bolagets IT-system, och denna indier ville att han skulle starta Teams så att han kunde hjälpa kollegan med sitt efternamn via Teams. Snacka om stolpskott.

Grejen är att cheferna får VIP support som är baserad i Sverige så de slipper problemen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.