Microsoft miljardsatsar på svensk sjukvård

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ganska fascinerande att man kan koka ihop det här som du just skrev. Anledningen till att det inte går ihop är för att det inte är så

Du är välkommen att i vänlig ton bemöta mig i sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag förstår inte hur Swecklockers inte kan se genom detta. Ulf Kristersson ställer sig på en scen och lanserar tillsammans med Microsoft, Microsofts egen investering i sina svenska datacenter. Microsoft ska alltså köpa (investera) i hårdvara till sina egna datacenter, en investering som är avdragsgill mot intäkterna som hårdvaran ger. Projektet ger även väsentligen ökad elförbrukning i de svenska näten (antagligen har de även specialpris på elen) samtidigt som det inom samma elområde på många platser är etableringsstopp. Vad ger detta oss medborgare och till vilken kostnad?

Offentlig sektor är fullständigt inlåst i properitära lösningar som Azure, Microsoft 365, Teams, Sharepoint och Windows. Medan startups klarar sig med en stack som är helt öppen och inte har en enda Microsoft produkt i portföljen.

Ska vi tillhandahålla beräkningskapacitet till resten av världen samtidigt som vi inte mäktar med att hålla ett elsystem som klarar vintrarna utan att staten måste dela ut bidrag? Det går inte ihop. Det hjälper föga att vi konsumenter får betala för våra effekttoppar för att skapa incitament att minska dessa topparna, när Microsoft onlinear 20000 servrar med 700W GPU och 300W för resten. Det är 20MW bara för denna "satsningen". Hoppas det blir lite fjärrvärme av det åtminstone.

TL;DR Jag tror att detta är en nettoförlust för Sverige AB. MS tränger undan lokal innovation och bidrar till ytterligare effektbrist. Ett problem som driver populism och hindrar oss från att bli fossilfria.

Du menar att Sweclockers ska ha åsikter i nyhetsrapporteringen? 🤔

Men jag blir också förbannad som skåning med skyhöga elräkningar nu får pröjsa för 20 000 grafikkort i staffanstorp. Helt befängt samtidigt som svenska kraftnät häromdagen pratade om effektbristen i SE4 kommande vinter.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ganska nära men inte helt. Anledningen till att många tech jättar satsar här är på grund av klimatet och det är lättare att kyla här (i kombination med fossilfri el). Behovet i sig har inte ökat de senaste 25 åren. År 2020 förbrukades 146,7 TWh, att jämföra med 2022 som förbrukade 136,7 TWh. Effektiviseringar är också bra. Däremot har man lyckats ställa om relativt väl, avvecklingen av kärnkraften till trots så har under samma period exporten mer än fördubblats från 13,6 TWh till 33,2 TWh (faktan står i samma länkar). Sverige blev korat som innehavare världens bästa elsystem både 2022 och 2023

Med det sagt, så ja Tyskland tjatar på att lägga en ny kabel för att kunna ta in mer el härifrån men om det är problemet så är det nog snarare Nordpool och hela systemet som är problemet. Någon elbrist finns inte i Sverige och priserna går enbart upp om man exporterar mer, alternativt att Sverige skulle börja tokanvända 20 TWh mer per år och det ganska så omgående. Någon direkt brist kommer antagligen heller inte uppstå framåt då både Sverige och grannländer bygger mer eller skruvar upp kapaciteten på existerande verk och jag tycker att det verkar skala rätt väl med varandra. Risken är väl snarare när gammal teknik fallerar, vilket skedde i Finland senast igår när OL3 försvann. 2023 var även ett rekordår av saknad "planerbar" energi i Sverige. Oavsett vad man tycker om den så är det att lägga många ägg i en korg.

Ur ett energi/hållbarhets perspektiv är det en sund affär för techjättar att lägga verksamheterna här.

Vi talar inte om elbrist (elenergibrist), vi talar om effektbrist. Dvs. att momentan efterfråga överstiger momentan tillgång (inte ett snitt över delta T). Att exporten av el går upp kan bara motverka effektbrist om vi lan lagra energin i stor omfattning, vilket vi i dagsläget inte kan. Eftersom vi saknar möjligheter att lagra kan man tvärt om säga att exporten visar att behöver ett system med enorm överkapacitet för att hantera kalla, mörka och vindstilla vinterdagar.

Svenska Kraftnät har förklarar det hela i rapporten Kraftbalansen på den svenska elmarknaden, rapport 2022.

Det är nackdelen med "investeringen". Du får gärna berätta vilka positiva lokala effekter du kan se av Microsofts utbyggnad i Sverige. Jag menar att det inte finns några, varför man försökt sig på det där med att utbilda 250 000 personer i AI. Sverige har egen kapacitet att utbilda sin befolkning, vi behöver inte ett AI körkort av amerikansk modell där man är låst till att bygga "hello ai world" på Azure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du menar att Sweclockers ska ha åsikter i nyhetsrapporteringen? 🤔

Jag menar att även Sweclockers kritiskt behöver granska det man rapporterar, så som journalister ska göra. Att okritiskt förstärka pressmeddelanden kan bara leda till vilseledning och den tjänsten har vi redan i all form av sociala media.

Permalänk
Skrivet av beh:

Det är nackdelen med "investeringen". Du får gärna berätta vilka positiva lokala effekter du kan se av Microsofts utbyggnad i Sverige. Jag menar att det inte finns några

Det finns för och nackdelar med allt. Många myndigheter får ej använda Teams för de ej kan garanteta att informen hamnar på utlänska servrar. Exakt samma är det såklart med Ai, informationen får endast hanteras på servrar som finns i sverige.
Förutom det skapar det arbete i landet, vilken typ av jobb och vilken mängd är såklart en bra fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Jösses... Är det bakåtsträvarklubben som huserar här? Jag tipsade om nyheten då det är bra både för Sverige och för IT-branschen att det investeras här. Hade ni varit gladare om det hade skett i Danmark? Här kan ni iallafall se hela pressträffen. Eller, förresten, strunta i det och kryp tillbaka under stenen ni låg under.

https://www.youtube.com/watch?v=nxLXdqubvEo

Det gick ju inte så bra förra gången Microsoft lovade guld och gröna skogar, eller hur? Slutade det inte med en räkning på x antal miljarder som skattebetalarna fick stå för utan att, mer eller mindre, få ett jota för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns för och nackdelar med allt. Många myndigheter får ej använda Teams för de ej kan garanteta att informen hamnar på utlänska servrar. Exakt samma är det såklart med Ai, informationen får endast hanteras på servrar som finns i sverige.
Förutom det skapar det arbete i landet, vilken typ av jobb och vilken mängd är såklart en bra fråga.

Det spelar ingen roll om servern står i Sverige om huvudmannen som driver tjänster exempelvis lyder under amerikanska lagar för utlämnande. Det enda sättet att använda en sådan tjänst utan att risker att riskera att läcka information är att bara använda den för lagring av redan krypterad information samt hålla nycklar utanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

hur gick det när microsoft satsade i nokia?

Nu satsar de i egna datahallar, det går inte riktigt att jämföra med att köpa upp ett bolag. Det är inte så revolutionerande kanske, men i grund och botten är det bra när företag fortsätter investera i deras befintliga anläggningar för det brukar innebära att de kommer vara kvar ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är också bra att vara realist.

Hur ska du ens hitta 250.000 att utbilda?

Best case scenario så handlar ju det här om att Mivrosoft bjuder in till "kurser" om hur man använder deras Copilot, så med andra ord, kurser riktade mot befintliga kunder, primärt myndigheter, för att dom ska köpa Microsofts Copilot-tjänster.

Det kommer bland annat vara det, men som det står i artikeln handlar det också om samarbete med universitet. Jag har svårt att se nackdelen med att utbilda folk i framtidens teknik.

Inlåsningseffekten är lite överskattad tror jag, API:erna brukar vara rätt lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det kommer bland annat vara det, men som det står i artikeln handlar det också om samarbete med universitet. Jag har svårt att se nackdelen med att utbilda folk i framtidens teknik.

Inlåsningseffekten är lite överskattad tror jag, API:erna brukar vara rätt lika.

Du aldrig träffat en examinerad utvecklare som lärt sig att använda en hammare (.NET eller Java) till allt? En sådan som inte kan resonera på förhand kring hur programmet ska byggas, vilka begränsningar som finns utan istället sitter ned och hoppar mellan skriv, kompilera, kör tills det fungerar.

MS ger inte bort tid på sina servrar. De investerar i framtida utvecklare. Även om bara några tiotals procent blir kvar och inför senare använder Azure AI i alla sina AI-projekt så är det ca-ching för MS. Så här har alla de stora alltid gjort, exempelvis SUN, MS, Apple och NeXT.

Permalänk
Medlem

Som ägare till en massa solpaneler, så välkomnar jag denna nyhet. Det har varit alldeles för billigt med el ett tag nu, knappt man får tillbaka investeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Som ägare till en massa solpaneler, så välkomnar jag denna nyhet. Det har varit alldeles för billigt med el ett tag nu, knappt man får tillbaka investeringen.

Värre lär det bli. Denna anläggning kräver el 24/7/365. Du producerar el dagtid, mycket lite på vintern och mycket på sommaren. För att tillgodose datahallar med kontinuerlig förbrukning så behöver vi tillföra kontinuerlig effekt. Det gör att din produktion som följer solen riskerar att bli överflödig och sänka priserna ytterligare när du och alla andra som har solceller kan producera. Likt hur det har varit i Tyskland nu, där man betalar Frankrike för att ta emot överskottskraft från solpaneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Likt hur det har varit i Tyskland nu, där man betalar Frankrike för att ta emot överskottskraft från solpaneler.

Det där lät intressant, har du en länk till nån artikel om det?

Permalänk

Jag ger upp! Bakåtsträvarföreningen får sin vilja igenom

Permalänk
Medlem

Detta är så bra för Sverige. Vi ger MS el till reducerade priser och säkert andra skattelättnader samtidigt som vanligt folk får betala mer för elen och skatt. Jag vet inte hur det är bra för Sverige men om statsministern och världens högst värderade företag skakar hand för kamerorna så måste det ju vara det på något sätt…jag kommer bara inte på det just nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Att utbilda folk i AI är väl helt okej, även om jag nog tror att man kan kalla rätt mycket för AI under tider som dessa så lite oklart för min del exakt vad det är som de skall utbildas i?

Men om Microsofts investering betyder att folk får lära sig att använda deras verktyg så tycker jag också att det är helt helt fel. Och då får man verkligen inte kalla det att man utbildar folk i AI. Påminner mer om hur Google har lyckats smyga in chromebooks + deras appar på våra skolar. Teknik är en sak och hur den sedan används i diverse mjukvara och hårdvara är något helt annat och här skall folk själv få prova och välja enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Men om Microsofts investering betyder att folk får lära sig att använda deras verktyg så tycker jag också att det är helt helt fel.

Så länge Microsoft själva står för hela notan, så är det väl helt okej, men någonting säger mig att så inte är fallet. Det stod ju något om att de skulle samarbeta med Arbetsförmedlingen och några andra och det betyder garanterat att det är vi skattebetalare som i slutänden står för hela notan.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Hur var det nu med elbristen?
De kommer få subventioner och folket kommer att få betala mer för att inte frysa över vintern.

Finns ingen elbrist i Sverige, bristen ligger utanför Sverige i länder som tidigare varit beroende av Ryssland gas.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Du aldrig träffat en examinerad utvecklare som lärt sig att använda en hammare (.NET eller Java) till allt? En sådan som inte kan resonera på förhand kring hur programmet ska byggas, vilka begränsningar som finns utan istället sitter ned och hoppar mellan skriv, kompilera, kör tills det fungerar.

Med få undantag är det nästan alltid bättre att utveckla i ett språk som du redan kan.

Citat:

MS ger inte bort tid på sina servrar. De investerar i framtida utvecklare. Även om bara några tiotals procent blir kvar och inför senare använder Azure AI i alla sina AI-projekt så är det ca-ching för MS. Så här har alla de stora alltid gjort, exempelvis SUN, MS, Apple och NeXT.

Självklart lägger de fokus på deras egna tjänster, jag förstår inte problemet. Det är fortfarande bra att utbildas i nya tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Så länge Microsoft själva står för hela notan, så är det väl helt okej, men någonting säger mig att så inte är fallet. Det stod ju något om att de skulle samarbeta med Arbetsförmedlingen och några andra och det betyder garanterat att det är vi skattebetalare som i slutänden står för hela notan.

För mig handlar det primärt inte om vem som betalar utan vad man kommunicerar att man skall lära ut. På nyheterna kändes det som att Microsoft skulle lyfta vår kunskap och våra utbildningar runt AI. Om det sedan innebär utbildning i copilot så tycker jag mer det låter som att kränga produkter.

Lite som om Nike skulle göra samma sak och kommunicera att nu skall de investera i svenskars hälsa...och att det sedan innebär att man ger bort löparskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

SVT Nyheter tog upp en intressant poäng här, en stor anledning att Microsoft (och andra stora tech-bolag) är intresserade av att investera i norden är att dessa tech-bolag har satt som policy att de ska vara utan klimatavtryck och därför placerar sina datacenter där det finns tillgång till fossilfri el.
Problemet är att dessa datacenter kräver enorma mängder el, och dessutom har vi många industrier som är igång med att ställa om till fossilfri el, vi håller på med att gå över till eldrivna fordon så det kommer också kräva mer el framöver. Det finns dessutom också många stora företag som vill växa och behöver ytterligare tillgång till el, något de märkt börjar bli problematiskt både på grund av att vi närmar oss gränsen av vad vi kan producera och på grund av att elnätet har svårt för att transportera tillräckliga mänder.
Resten av europa har också ökande efterfråga på el och trycker på att vi ska exportera mer el.

Sammanfattningsvis så behöver vi alltså producera mer el, mer vindkraftverk eller kärnkraftverk, och bygga ut elnätet för att bättre kunna transportera och fördela elen. Risken är stor för att vi kommer drabbas av elbrist och högre el- och nätpriser.

Kan man inte villkora deras byggprojekt och etablering med att de bygger (själva eller tillsammans med andra tech-jättar) ett par kärnreaktorer i södra sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Hur kan du ens tro att det är det dom vill/försöker göra?

För att det är det som är Arbetsförmedlingens myndighetsuppdrag. De går inte in och finansierar arbetsmarknadspolitiska insatser ämnade för människor som redan har ett arbete och behöver vidarutbildas. Jag har själv varit med och designat ett par av deras program, senast Kundval Rusta och Matcha, och är (eller var i alla fall) hyfsat insatt i vad deras uppdrag och syfte är. Linköpings Universitet, som många andra universitet i Sverige, dras med finansiella svårigheter och kan inte finansiera något alls. Det är inte omöjligt att Microsoft donerar eller på annat sätt finansierar ett projekt genom dem men det känns som ett onödigt steg för att utbilda inom AI. De har även en eller ett par ledare anmälda med pågående case hos Personalansvarsnämnden inom divisionen för AI och big data så jag tror inte de är jätteattraktiva ur det sammanhanget idag,.

Skrivet av pg0n:

Hur var det nu med elbristen?
De kommer få subventioner och folket kommer att få betala mer för att inte frysa över vintern.

Den var icke existerande

Skrivet av beh:

Vi talar inte om elbrist (elenergibrist), vi talar om effektbrist. Dvs. att momentan efterfråga överstiger momentan tillgång (inte ett snitt över delta T). Att exporten av el går upp kan bara motverka effektbrist om vi lan lagra energin i stor omfattning, vilket vi i dagsläget inte kan. Eftersom vi saknar möjligheter att lagra kan man tvärt om säga att exporten visar att behöver ett system med enorm överkapacitet för att hantera kalla, mörka och vindstilla vinterdagar.

<Uppladdad bildlänk>

Svenska Kraftnät har förklarar det hela i rapporten Kraftbalansen på den svenska elmarknaden, rapport 2022.

Det är nackdelen med "investeringen". Du får gärna berätta vilka positiva lokala effekter du kan se av Microsofts utbyggnad i Sverige. Jag menar att det inte finns några, varför man försökt sig på det där med att utbilda 250 000 personer i AI. Sverige har egen kapacitet att utbilda sin befolkning, vi behöver inte ett AI körkort av amerikansk modell där man är låst till att bygga "hello ai world" på Azure.

El är effekt.
Man ska inte förvänta sig att Sverige som land ska vara självförsörjande på el. Det är inte så systemet är designat och anledningen till att jag skrev "Tyskland tjatar på att lägga en ny kabel för att kunna ta in mer el härifrån men om det är problemet så är det nog snarare Nordpool och hela systemet som är problemet." I sak har du en poäng att man bör sträva efter att vara självförsörjande. Vad som slår mig är att trots att du nämner lagring så ser du inte det som en lösning. Det känns som ett konservativt tänkande där lösningen måste vara på plats för att den ska vara acceptabel. Vi har ett system idag som klarar av stora variationer, samt energilagring både för kort och lång sikt är något man jobbar man på. En sak är att effektivisera energigenereringen via solen (inkl solpaneler, vind, vatten) men viktigt också är att lagra den.

Nej vi har ett bra system som fungerar så som det är tänkt. Vid brist så importeras det under några timmar per år. Detta kan minimeras genom off-grid lösningar och varianter på lagring. Bilden här ovan visar den riktiga faran och det är när den "planerbara" delen plötsligt tar en paus.

Ovan visar export och import för 2022 respektive 2021 (har slarvat bort 2023 men den är cirka 100h högre om jag minns rätt).

Skrivet av beh:

Värre lär det bli. Denna anläggning kräver el 24/7/365. Du producerar el dagtid, mycket lite på vintern och mycket på sommaren. För att tillgodose datahallar med kontinuerlig förbrukning så behöver vi tillföra kontinuerlig effekt. Det gör att din produktion som följer solen riskerar att bli överflödig och sänka priserna ytterligare när du och alla andra som har solceller kan producera. Likt hur det har varit i Tyskland nu, där man betalar Frankrike för att ta emot överskottskraft från solpaneler.

Poängen är att priserna ska nedåt. Vattenfall, Malmö Parkering, Energimyndigheten (tror jag) bör ha ett projekt i projektstadiet för att generera och lagra energi som sedan säljs till underpris. Nu är priserna rätt dryga som de är, mycket på grund av läget i Europa, så det är väl rimligt att trycka ned dem om det går. Vidare så är det ju dessa etableringar man har önskat i hela Norden. Den stora energisatsningen är lagd för att företag ska vilja komma hit och etablera sig. Menar du att hela upplägget, nu när det kan vara skarpt läge, är fel?

Permalänk

Tror inte vår käre statsminister förstår effekterna eller prislappen.

Skrivet av beh:

Jag förstår inte hur Swecklockers inte kan se genom detta. Ulf Kristersson ställer sig på en scen och lanserar tillsammans med Microsoft, Microsofts egen investering i sina svenska datacenter. Microsoft ska alltså köpa (investera) i hårdvara till sina egna datacenter, en investering som är avdragsgill mot intäkterna som hårdvaran ger. Projektet ger även väsentligen ökad elförbrukning i de svenska näten (antagligen har de även specialpris på elen) samtidigt som det inom samma elområde på många platser är etableringsstopp. Vad ger detta oss medborgare och till vilken kostnad?

Offentlig sektor är fullständigt inlåst i properitära lösningar som Azure, Microsoft 365, Teams, Sharepoint och Windows. Medan startups klarar sig med en stack som är helt öppen och inte har en enda Microsoft produkt i portföljen.

Ska vi tillhandahålla beräkningskapacitet till resten av världen samtidigt som vi inte mäktar med att hålla ett elsystem som klarar vintrarna utan att staten måste dela ut bidrag? Det går inte ihop. Det hjälper föga att vi konsumenter får betala för våra effekttoppar för att skapa incitament att minska dessa topparna, när Microsoft onlinear 20000 servrar med 700W GPU och 300W för resten. Det är 20MW bara för denna "satsningen". Hoppas det blir lite fjärrvärme av det åtminstone.

TL;DR Jag tror att detta är en nettoförlust för Sverige AB. MS tränger undan lokal innovation och bidrar till ytterligare effektbrist. Ett problem som driver populism och hindrar oss från att bli fossilfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Kan man inte villkora deras byggprojekt och etablering med att de bygger (själva eller tillsammans med andra tech-jättar) ett par kärnreaktorer i södra sverige?

De ansöker om lov precis som alla andra. Om de blir beviljade tillstånd så får de bygga för då har myndigheterna kommit fram till att det kommer finnas tillräckligt mycket el tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De ansöker om lov precis som alla andra. Om de blir beviljade tillstånd så får de bygga för då har myndigheterna kommit fram till att det kommer finnas tillräckligt mycket el tillgängligt.

Tillräckligt med el lokalt ja, med en ökande brist i resten av landet. Att öka överföringskapaciteten mellan energiområdena faller ju platt om det inte finns något överskott att överföra. Och att planera för hela landet är ju att föredra än att öka överskottet i norra/mellersta sverige. Därav min tanke att villkora anläggandet av energikrävande industri med kompenserande produktion placerad i de södra landsändarna. Om det sker direkt eller via fondering låter jag vara osagt. Kort sagt: Storskaligt energiutag i någon del av landet bör kompenseras av produktion där den behövs mest i landet.

Bara tankar jag har för att föra samhället vidare och inte låsa oss i gamla regler/tankegångar där varje kommun och region bara ser till sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

El är effekt.
Man ska inte förvänta sig att Sverige som land ska vara självförsörjande på el. Det är inte så systemet är designat och anledningen till att jag skrev "Tyskland tjatar på att lägga en ny kabel för att kunna ta in mer el härifrån men om det är problemet så är det nog snarare Nordpool och hela systemet som är problemet." I sak har du en poäng att man bör sträva efter att vara självförsörjande. Vad som slår mig är att trots att du nämner lagring så ser du inte det som en lösning. Det känns som ett konservativt tänkande där lösningen måste vara på plats för att den ska vara acceptabel. Vi har ett system idag som klarar av stora variationer, samt energilagring både för kort och lång sikt är något man jobbar man på. En sak är att effektivisera energigenereringen via solen (inkl solpaneler, vind, vatten) men viktigt också är att lagra den.

El är effekt. Effekt mäts i energi per sekund. Att mäta effekt över tid gör att man mäter mängden energi och inte mängden effekt. Det är en enkel dimensionsanalys. Du talar om energi och inte effekt.

Det är klart att alla ska sträva efter att vara självförsörjande på elektrisk energi och även när det kommer till momentan effekt. Om inte Sverige med sina relativt goda ekonomiska förutsättningar och höga svansföring när det kommer till miljö och klimat kan ha som mål att bli självförsörjande, vem ska då ha det? Än viktigare; vem ska ha överkapacitet och producera elen för våra toppar?

Skrivet av MsSmith:

<Uppladdad bildlänk>
Nej vi har ett bra system som fungerar så som det är tänkt. Vid brist så importeras det under några timmar per år. Detta kan minimeras genom off-grid lösningar och varianter på lagring. Bilden här ovan visar den riktiga faran och det är när den "planerbara" delen plötsligt tar en paus.

Det är ett mycket bra system, givet att orsaken som gör att vi har brist inte även påverkar de vi har tänkt att importera från. Vilket är just det som SKV påpekar i sina rapporter över kraftbalansen. Kalla vinterdagar kommer effektbrist att råda med frånkoppling som verktyg för att nå balans mellan tillgång och efterfråga.

Dom du påpekar är energilager en möjlig utväg. Men det är alltså 24000 MW som ska till, spritt runt om i landet under en timme för att täcka toppen utan frånkoppling.

Skrivet av MsSmith:

Poängen är att priserna ska nedåt. Vattenfall, Malmö Parkering, Energimyndigheten (tror jag) bör ha ett projekt i projektstadiet för att generera och lagra energi som sedan säljs till underpris. Nu är priserna rätt dryga som de är, mycket på grund av läget i Europa, så det är väl rimligt att trycka ned dem om det går. Vidare så är det ju dessa etableringar man har önskat i hela Norden. Den stora energisatsningen är lagd för att företag ska vilja komma hit och etablera sig. Menar du att hela upplägget, nu när det kan vara skarpt läge, är fel?

Vi är nu full cirkel i resonemanget, jag menar att samhällets kostnader för att förse MS AI hallar med EL är för höga i förhållande till vad dessa ger Sverige:

  • Kommer Sverige att få inkomster i form av skatt? Nej.

  • Kommer vi att få några nya arbetstillfällen? Nej. Inte om tidigare satsningar visar vägen.

  • Kommer vi att dra nytta av att hallen ligger just i Sverige och inte i ett land med kroniskt elöverskott? Troligen inte. AI är redan mycket långsamt, att ljusets hastighet i fiber inte blir den begränsande faktorn.

  • Kommer vi att få beräkningskapacitet som gör att 250000 personer kommer att kunna utbilda sig i att använda MS AI tjänster. Ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag har själv varit med och designat ett par av deras program, senast Kundval Rusta och Matcha.

And how did that work out for you/them...

Framgångsrikt? Kritiserat?

Jag kan ge dig svaret, hade jag skrivit ett program med 33% success-rate så skulle jag dels vara arbetslös, och det skulle definitivt inte vara något jag skulle skryta med.
"Jaha...var det bara 33% av kunderna som fick sina varor..men vet du, jag skriver ett nytt program, döper om det, och så kör vi igen.."

Det skulle innebära att 66öre på varje krona min uppdragsgivare betalade mig skulle vara bortkastad, i.e stöld.

Det är också raka motsatsen till en investering, för en investering antyder att dom satsade pengarna genererar en avkastning.

För mig skulle det såklart vara världens success,.jag får 100% betalt och levererar/jobbar 33%, katshing..

Och här vill du nu kasta in ett par extra miljarder för att få in begreppet AI.

Du som har designat dom här programmen, hur tror du resultatet utvecklas med denna förändring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Jösses... Är det bakåtsträvarklubben som huserar här? Jag tipsade om nyheten då det är bra både för Sverige och för IT-branschen att det investeras här. Hade ni varit gladare om det hade skett i Danmark? Här kan ni iallafall se hela pressträffen. Eller, förresten, strunta i det och kryp tillbaka under stenen ni låg under.

https://www.youtube.com/watch?v=nxLXdqubvEo

Är inte en väldigt vanlig kommentar som används för att försvara företags agerande att "företag sysslar inte med välgörenhet, de är vinstdrivande". Det borde väl även gälla Microsoft.

Jag kan förstå varför en del är skeptiska till Microsoft. Microsofts tidigare agerande i Norden gick inte så bra för Finland och Nokia.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Vilket är just det som SKV påpekar i sina rapporter över kraftbalansen. Kalla vinterdagar kommer effektbrist att råda med frånkoppling som verktyg för att nå balans mellan tillgång och efterfråga.

Du behöver inte överdriva, risken har minskat på senare tid. Inte ökat.

Skrivet av Di den 5e juni 2024:

Nvidia-backat molntjänstbolag miljardinvesterar i Falun

Molntjänstbolaget Coreweave miljardinvesterar i ett datacenter för AI-processorer i Sverige. Mer exakt plats blir Falun

I den här takten har vi snart ett nytt politiskt parti vars främsta syfte är att minska antalet datacenter i Sverige, det började på Swec

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du behöver inte överdriva, risken har minskat på senare tid. Inte ökat.
I den här takten har vi snart ett nytt politiskt parti vars främsta syfte är att minska antalet datacenter i Sverige, det började på Swec

Det är inte min avsikt att överdriva, men att försöka att belysa orsakssamband som många verkar avgränsa sig från. När expanderingar ger jobb, så är det positivt för ekonomin både lokalt och globalt. Sveriges energipolitik har länge byggt på att man säkerställer tillgång till relativt rimlig och driftsäker elenergi för att säkra arbetstillfällen för sin väljarbas. När det finns god tillgång på el, man kan anlägga massabruk eller bygga lastbilar. Det är klart att det är viktigt med datacenter men för dessa gäller andra spelregler och det finns enligt mig bara en handfull skäl till varför de ska ligga i Sverige:

  1. Om behandling och lagring av informationen av sekretesskäl behöver ske inom landets gränser. Omvänt kan det dock finnas goda skäl att spegla sådana funktioner utanför landet om man önskar en god tillgänglighet (lex. Ukraina).

  2. Om det behövs närhet till platsen där information behandlas och lagras för att krav på latens och jitter i överföring begränsar avstånd.

  3. Om det är fördelaktigt ur en energisynpunkt med tanke på tillgång till kyla, elenergi och möjlighet att återanvända spillvärme.

Några andra dimensioner ser jag inte. Dessa datacenter ger sällan arbetstillfällen eller andra synergier. De borde vara lika upphetsande för en politiker som en lagerlokal. Men på nått konstigt vis är det som att Sverige är utvalda av Microsoft och att vi medborgare ska vara tacksamma för att de lägger sina hallar hos oss. Jag ser det tvärt om, det är de som ska vara tacksamma för att de får tillgång till billig stabil elkraft och kan försöka skapa tjänster som klarar nationella säkerhetskrav så att Svenska marknaden med sådana krav öppnas för dem.

När det gäller prognoserna för effektbrist har du rätt, jag hade missat att SVK nu i dagarna publicerat årets rapport, där riskerna tonats ned något:

Citat:

Prognosen för eventuell effektbrist – att inte elen räcker – under kommande fyra vintrar ser något bättre ut än bedömningen Svenska kraftnät gjorde för ett år sedan. Det beror bland annat på att elanvändningen väntas öka i en långsammare takt och att utbyggnaden av stamnätet ger ökad överföringskapacitet från norra till södra Sverige.

Citat:

− Ser vi till hela prognosperioden, till och med vintern 2027/2028, försämras effektbalansen påtagligt, som en effekt av ökad elförbrukning. Men det är inte riktigt lika illa som vi bedömde för ett år sedan, säger Eva Vitell.

Kraftbalansen på den svenska elmarknaden, rapport 2024 (publicerad 3/6 2024)