Tietoevrys VD ber om ursäkt och öppnar för haverikommission

Permalänk
Melding Plague

Tietoevrys VD ber om ursäkt och öppnar för haverikommission

Kimmo Alkio säger sig vara öppen för att samarbeta med myndigheter i en utredning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Han säger fortfarande att de inte gör något fel utan jobbar på ett bra sätt, men är ledsen att det drabbade deras kunder… det är väl inte en ursäkt? Då är det medvetet att de inte prioriterar säkerhet

Permalänk

Det blir intressant att se.

En lärdom för de som köper molnlösningar är att ha backuplösningar.

Jag kommer från lantbruk. Vi har hur mycket utrustning som helst som under inga omständigheter får gå sönder. Man kan argumentera hur mycket som helst att grejerna är nyservrade och superbra, men lika förbaskat går saker sönder. Då ska man ha alternativa sätt att lösa problemet. Det är lätt för dig att säga säger de som bygger ubåtar, rymdstationer etc.
Jovisst, men nu pratar vi bl.a. om helt vanliga butiker som bara inte kunde ta betalt. Där de nog de flesta här på forumet skulle kunna komma på någon betallösning som hade fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir intressant att se.

En lärdom för de som köper molnlösningar är att ha backuplösningar.

Jag kommer från lantbruk. Vi har hur mycket utrustning som helst som under inga omständigheter får gå sönder. Man kan argumentera hur mycket som helst att grejerna är nyservrade och superbra, men lika förbaskat går saker sönder. Då ska man ha alternativa sätt att lösa problemet. Det är lätt för dig att säga säger de som bygger ubåtar, rymdstationer etc.
Jovisst, men nu pratar vi bl.a. om helt vanliga butiker som bara inte kunde ta betalt. Där de nog de flesta här på forumet skulle kunna komma på någon betallösning som hade fungerat.

Väldigt många bolag som köper molntjänster antar att det ingår backup och vägrar betala extra. Kan jag säga enligt många av de kunder jag jobbat med. Men hoppas också att det ändras.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det är bara ett svar, men inte på kritiken.

Tyvärr ser jag samma inkompetens på många chefer hos oss också, de är.öppna på feedback men svara alltid med motprestationer och att hålla huvudet högt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han säger fortfarande att de inte gör något fel utan jobbar på ett bra sätt, men är ledsen att det drabbade deras kunder… det är väl inte en ursäkt? Då är det medvetet att de inte prioriterar säkerhet

Det närmaste du kan komma, att be om ursäkt på riktigt så erkänner man ju att man gjort fel, därför politikerna säger "Det är tråkigt att detta hände." xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det närmaste du kan komma, att be om ursäkt på riktigt så erkänner man ju att man gjort fel, därför politikerna säger "Det är tråkigt att detta hände." xD

De brukar också vara snabba med att poängtera att det minsann inte var deras fel :). Vilket är ju precis vad Tieto gjorde förut.

Nej, om jag vore en molnkund så skulle jag absolut vara skeptisk till allt Tieto säger och gör en bra tid framåt, så får Tieto tids nog bevisa igen att de är en leverantör man kan lita på.

De hamnar iaf på svarta listan hos oss tills de bevisat att de kan ta ansvar för sina misstag, sätta munkavle på sina klapprande PK-chefer och visa lite värdighet och ödmjukhet mot sina presumtiva kunder.

Permalänk
Medlem

Usch, får bara en dålig smak i munnen av att läsa hans uttalanden... tror inte på ett ord han säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir intressant att se.

En lärdom för de som köper molnlösningar är att ha backuplösningar.

Jag kommer från lantbruk. Vi har hur mycket utrustning som helst som under inga omständigheter får gå sönder. Man kan argumentera hur mycket som helst att grejerna är nyservrade och superbra, men lika förbaskat går saker sönder. Då ska man ha alternativa sätt att lösa problemet. Det är lätt för dig att säga säger de som bygger ubåtar, rymdstationer etc.
Jovisst, men nu pratar vi bl.a. om helt vanliga butiker som bara inte kunde ta betalt. Där de nog de flesta här på forumet skulle kunna komma på någon betallösning som hade fungerat.

Natura?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tror det är bra att vissa aktörer överväger att ta tillbaka sin drift iom man står med brallorna nere om backups är uppeldade. Risk-reward lirar inte riktigt då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av izzie:

Jag tänkte att man loggar in på Mindcraft och det gör den i kassan likaså. Sedan gör man i spelet utbyte av något som motsvarar det värde man handlade för.
Ett alternativ Zettle Kortläsare som foodtrucks och liknande har, förutom såklart kontanter. Detsamma gäller bokföringen.

Permalänk

Haha ja, invitation

, EFTER vi har städat

Haha!!

Permalänk
Musikälskare

Suck

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han säger fortfarande att de inte gör något fel utan jobbar på ett bra sätt, men är ledsen att det drabbade deras kunder… det är väl inte en ursäkt? Då är det medvetet att de inte prioriterar säkerhet

This 👆

Tyvärr är det ett beteende jag upplever från flera andra inom samma organisation. Man är väldigt snabb på att berätta att kundens slutsatser är felaktiga; att det som är uppenbart för alla inblandade inte alls stämmer; att det egentligen är kunden som gör fel; samt att man själv inte behöver korrigera någonting annat än möjligen sin kommunikation mot omvärlden.

Jag har pluggat en del krishantering och kriskommunikation. Mycket handlar om att ta ansvar och påvisa vilka konkreta åtgärder man vidtar för att hantera problemet. Jag ser noll och inget av detta från TE.

Det är en klen tröst att beteendet återfinns genom hela hierarkin.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur länge marknaden ska acceptera TE som aktör med tanke på hur mycket skit som historiskt orsakats av de.

Tog över en större nätverksmiljö som ny leverantör från de och herrejösses säger jag bara, vi hittar fortfarande problem som de orsakade såhär några år senare. Ett fint pärlband av slammkrypare.

Skolsystemet i Stockolm minns väl en och annan, finfin kostnad för skattebetalaren.

Sen rör det väl sig kanske inte jättemycket om acceptans från marknaden, kanske okunskap hos beslutsfattare men framför allt ett totalt idiotiskt upphandlingssystem.

Det jag dock inte förstå är varför man jobbar för det bolaget, det är ju så otrolig kompetensbrist i allt som heter IT/Nät/Server osvosv. Det är enkelt att hitta jobb idag i dessa sektorer, möjligen att det kanske kan vara lite utmanande för juniora systemutvecklare/programmerare.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Jag förstår inte hur länge marknaden ska acceptera TE som aktör med tanke på hur mycket skit som historiskt orsakats av de.

Tog över en större nätverksmiljö som ny leverantör från de och herrejösses säger jag bara, vi hittar fortfarande problem som de orsakade såhär några år senare. Ett fint pärlband av slammkrypare.

Skolsystemet i Stockolm minns väl en och annan, finfin kostnad för skattebetalaren.

Sen rör det väl sig kanske inte jättemycket om acceptans från marknaden, kanske okunskap hos beslutsfattare men framför allt ett totalt idiotiskt upphandlingssystem.

Det jag dock inte förstå är varför man jobbar för det bolaget, det är ju så otrolig kompetensbrist i allt som heter IT/Nät/Server osvosv. Det är enkelt att hitta jobb idag i dessa sektorer, möjligen att det kanske kan vara lite utmanande för juniora systemutvecklare/programmerare.

Utan LOU skulle de aldrig överleva. Den enda avdelning hos dem som tycks ligga i framkant är betting/upphandling (och möjligen juristavdelning, efter denna resa).

Sen förstår jag det som att det faktiskt sker något av en personalflykt från dem. Mycket av det beror nog på nedskärningar inför uppköp också.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Detta var ju herren som tyckte det var för dyrt med bra säkerhet.
https://www.breakit.se/artikel/40271/struntade-i-varningarna-...

Citat:

“Vid minst tre tillfällen har rekommendationerna om att investera mer i säkerhet tagits bort i styrelsematerialet”, säger en källa till tidningen.

“Detta på uppdrag av vd Kimmo Alkio, för att hålla uppe vinsten.”

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Vilken sopa till chef, men en utmärkt VD. Bevisligen tjänar TE massor med pengar trots dessa shitstorms. Han lyckas också med bedriften att inte be om ursäkt när han ska be om ursäkt också. 10/10.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit beslutsfattare på Rusta hade jag lämnat TE så fort det bara går!

Permalänk
Medlem

Finns många extremt viktiga system som ligger hos TE. Även om TE är skräp, så kostar det åtskilliga miljarder att byta.

Jag håller med om att TE borde åka på stryk, på ett eller annat sätt. Men, hur vet vi att vi inte har fler oseriösa aktörer som är marknadsmässiga och vinstdrivande, men lyckats hålla sina brister borta från media?

Vi kan inte fokusera på att någon är skit utan att veta att andra är bättre.

Statlig Hosting och Drift tyckar jag vore en väg att gå.. kanske: https://www.sgit.se ... men då måste lönerna vara bra, annars blir det inget.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Finns många extremt viktiga system som ligger hos TE. Även om TE är skräp, så kostar det åtskilliga miljarder att byta.

Jag håller med om att TE borde åka på stryk, på ett eller annat sätt. Men, hur vet vi att vi inte har fler oseriösa aktörer som är marknadsmässiga och vinstdrivande, men lyckats hålla sina brister borta från media?

Vi kan inte fokusera på att någon är skit utan att veta att andra är bättre.

Statlig Hosting och Drift tyckar jag vore en väg att gå.. kanske: https://www.sgit.se ... men då måste lönerna vara bra, annars blir det inget.

Detta är ett stort ämne som vi inte lär lyckas avhandla på ett förtjänstfullt sätt i denna tråd, men diskussionen om statlig centralisering VS kommunalt egenbestämmande är ständigt förekommande. Bekymret, ur mitt perspektiv, är att idag föreslår SKR/inera centrala lösningar som bara är gångbara så länge tillräckligt många (läs: den absoluta majoriteten) av myndigheter/kommuner väljer att köpa dem, samtidigt som själva grundfundamentet i kommunal verksamhet stavas "självbestämmande". Kontentan blir väldigt dyra egenutvecklade lösningar av SKR/Inera, som i regel är otroligt mycket dyrare än marknadens motsvarigheter (typ Microsoft och Google). Man har också svårt att konkurrera med privata aktörers lönenivåer, vilket leder till hög personalomsättning samt/eller undermålig kompetens.

Samtidigt sitter typ alla kommuner och hittar på snarlika lösningar på egna kammare för sina snarlika problem (hur många miljarder ska vi gissa att skattebetalarna lagt på snarlika konsekvensanalyser det senaste decenniet?). Men så länge vi behåller självbestämmandet så är det en mer eller mindre omöjlig ekvation att lösa. Detta - anser jag - kan bara lösas genom att Regeringen beslutar om obligatorisk centralisering av vissa tjänster.

Men likt allting annat i offentlig sektor går det trender i detta, och pendeln har nog svängt och färdas nu mot centralisering. Så det är en tidsfråga tills vi ser detta. Och när vi nått 90% av vägen mot en fungerande centralisering är det dags för pendeln att svänga på nytt och då ska vi konkurrera genom decentralisering.

Jaja, det kommer finnas gott om jobbtillfällen åtminstone.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

En statlig "knäck"-fabrik som har till uppgift att hacka och påvisa brister i säkerhet hos större företag?

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Att använda ”admin”, eller andra standardlösenord, på ett bolag som TE är ju bara hål i huvudet. Och att sen inte erkänna att man gjort något fel när något sådant är offentligt är ju ännu ett hål i huvudet. Det är ju ganska uppenbart vad som gått snett, så vad haverikommissionen ska dit och göra känns ju bara onödigt när vi redan har svar på tal…

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Att använda ”admin”, eller andra standardlösenord, på ett bolag som TE är ju bara hål i huvudet. Och att sen inte erkänna att man gjort något fel när något sådant är offentligt är ju ännu ett hål i huvudet. Det är ju ganska uppenbart vad som gått snett, så vad haverikommissionen ska dit och göra känns ju bara onödigt när vi redan har svar på tal…

Sant, lägg pengarna som haverikommisionen skulle kostat på att bryta avtalen pga kontraktsbrott och flytta avtalen så att det svider ordentligt för dem.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Väldigt många bolag som köper molntjänster antar att det ingår backup och vägrar betala extra. Kan jag säga enligt många av de kunder jag jobbat med. Men hoppas också att det ändras.

Men om det inte ingår backup så måste företaget vara mycket tydliga med att all data försvinner om det händer något. Det har jag aldrig varit med om att någon nämnt.

Köper man lagring så betyder det implicit att lagringen är säker. Ingen skulle betala något alls för osäker lagring.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Men om det inte ingår backup så måste företaget vara mycket tydliga med att all data försvinner om det händer något. Det har jag aldrig varit med om att någon nämnt.

Köper man lagring så betyder det implicit att lagringen är säker. Ingen skulle betala något alls för osäker lagring.

Det är för att de som upphandlar de här systemen inte förstår bättre. De checkar av "backup", och sedan är de nöjda, och de förstår inte att det finns olika nivåer av backup. Jag vet inte hur det fungerar när TE hostar, men hos andra molnleverantörer kan man välja att ha backup på andra datacenter, vilket borde vara någon slags lägstanivå om den data man har är väldigt affärskritisk. Men som vanligt handlar det om pengar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Undrar hur detta ransomeware virus kunnat göra så stor skada, har man spridit det genom att hoppa runt på jump servrar och installerat det på varje server? Det borde ju gå att återställa ganska fort i en hosting miljö värre om de kommit åt databas servrar och krypterat data där, men db servrar brukar ju generellt vara säkrade från att kunna jumpa till. Sen bör ju kanske databas backuper finnas på helt andra ställe, typ att man kör någon form av bandlagring eller liknande.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför företag har de som leverantör när de är så jävla dåliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Jag fattar inte varför företag har de som leverantör när de är så jävla dåliga?

För de lägger sig så billigare är konkurrensen, jobbar med många kunder som har Atea, TietoEvry å CGI som leverantörer och de är fan mardrömmar att jobba med. Ordagant varenda gång att jag tappat tilliten så snabbt någon konsult från deras sida är med

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

För de lägger sig så billigare är konkurrensen, jobbar med många kunder som har Atea, TietoEvry å CGI som leverantörer och de är fan mardrömmar att jobba med. Ordagant varenda gång att jag tappat tilliten så snabbt någon konsult från deras sida är med

Tror alla som är i branschen vet att de är hopplöst dåliga.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B