Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på folk?

Var på förskoleavslutning, barnen sjöng, och det lät ju inte så högt då de 1) är barn och 2) några är blyga 3) inte kan låtarna så bra och 4) sjöng utomhus. Jättefint givetvis.

Problemet var såklart FÖRÄLDRAR eller andra släktingar, som stod och tjötade med varandra samtidigt som barnen sjöng. Har man inte träffats på evigheter och vill catcha upp, gör då det via telefon, eller efteråt vid fikat, inte när barnen sjunger.

JA, jag är givetvis för feg för att säga till och kanske ställa till en scen. Resignerade istället, och applåderade extra högt - för det behövdes också, när barnen som slutar förskolan och ska upp i "riktiga" skolan fick sina diplom blev det färre och färre applåder vartefter barnen ropades upp.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av serafim:

Det är de som är dumma och tror att de kan få slut på samtalet genom standardsvar och sedan hoppas de att någon annan tar nästa samtal från dig. Kanske tror de att kunderna är lika okunniga som de själva.

Ja det som retar mig är att dom påstår att kablarna blir för gamla. Men kablarna i deras grejer kan inte bli för gamla. Sen visar det sig att man haft rätt hela tiden.
Jag bad om namn på den jag pratade med, för att kunna fakturera för onödigt inköp av kablar. Då var tonen inte lika kaxigt dryg.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Fy för glada politiker, oavsett parti. Ja, jag förstår att en del är glada, men...nä.

Skrivet av mrTLU:

Glada människor i allmänhet också. Drar ner humöret så fort man ser/hör dem.

Skrivet av Aphex:

Glada, är människor som inte vet bättre.

Permalänk
Medlem

Bara jag eller är ribs overrated som in i helvete? Det är typ 90% ben och bråck(?) och 10% ätbart kött. Fy fan. Spelar ingen roll hur god marineringen är, finns för fan inget kött att marinera.

Permalänk
Medlem

Sitter och tittar på en dokumentär om D-dagen på SVT och reagerade på att de blurrat döda kroppar och allvarligt skadade soldater. Kanske dumt att gnälla på men krig är hemskt och jag tycker inte vi ska glömma det. När jag var ung och såg dokumentär om krig var det inte blurrat och det gav ett större intryck av hur hemskt det är. Vi ska inte sanitera historien, vi ska komma ihåg den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

Bara jag eller är ribs overrated som in i helvete? Det är typ 90% ben och bråck(?) och 10% ätbart kött. Fy fan. Spelar ingen roll hur god marineringen är, finns för fan inget kött att marinera.

Bra ribs är köttiga och asgott. Synd att du fått dåliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

Bara jag eller är ribs overrated som in i helvete? Det är typ 90% ben och bråck(?) och 10% ätbart kött. Fy fan. Spelar ingen roll hur god marineringen är, finns för fan inget kött att marinera.

Skrivet av Hyllbert:

Bra ribs är köttiga och asgott. Synd att du fått dåliga

Revbensspjäll, om jag får be.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

Bara jag eller är ribs overrated som in i helvete? Det är typ 90% ben och bråck(?) och 10% ätbart kött. Fy fan. Spelar ingen roll hur god marineringen är, finns för fan inget kött att marinera.

Därför jag saknar välkryddade, grillade kotletter som lokala ICA hade när jag växte upp. Och några spel på Oddset.

Tipslördag i soffan med dessa kotletter, några öl och med pappa i fåtöljen brevid, det var livskvalitet!

Gubbgnället blir då att ingen säljer grillade kotletter längre, bara dessa jäkla "ribs" o kycklingklubbor

Permalänk
Medlem

Uppsagd pga arbetsbrist + för dyrt för företaget att skicka mig som lärling till Katrineholm för 2v teori/praktisk lära som rörmokare. Omskolad 31 åring.

I steg 8 utav 10, beräknat vara helt färdig med utbildningen nästa år. Nu är man uppsagd med lön i 3 månader, vare sig om jag jobbar eller inte. Blir säkert en period på akassa :/

Känns jävligt piss ändå, speciellt när man var med från starten av företaget. Om chefen har sifferkod 001, så är/var jag 002, samt chefen är/var en privat vän som nu verkar ha ghostat mig helt. Man känner sig riktigt backstabbad. Att få ny anställning kräver också att det nya företaget vill betala resterande av utbildningen, ca 60% som är kvar. Både för & nackdel med det.

Om någon behöver rörmokare i Helsingborg/malmö med omnejd så är det bara att hojta. Vare sig de är anställning eller extrajobb.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Uppsagd pga arbetsbrist + för dyrt för företaget att skicka mig som lärling till Katrineholm för 2v teori/praktisk lära som rörmokare. Omskolad 31 åring.

I steg 8 utav 10, beräknat vara helt färdig med utbildningen nästa år. Nu är man uppsagd med lön i 3 månader, vare sig om jag jobbar eller inte. Blir säkert en period på akassa :/

Känns jävligt piss ändå, speciellt när man var med från starten av företaget. Om chefen har sifferkod 001, så är/var jag 002, samt chefen är/var en privat vän som nu verkar ha ghostat mig helt. Man känner sig riktigt backstabbad. Att få ny anställning kräver också att det nya företaget vill betala resterande av utbildningen, ca 60% som är kvar. Både för & nackdel med det.

Om någon behöver rörmokare i Helsingborg/malmö med omnejd så är det bara att hojta. Vare sig de är anställning eller extrajobb.

Är det någon licensbaserad utbildning som måste gås med jämna mellanrum?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Revbensspjäll, om jag får be.

Inte nödvändigtvis.

Permalänk
Medlem

Favoritdäcken till hojen har höjts rejält, så nu kostar en uppsättning 4600 kr jämfört mot 3400 kr när jag köpte sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Revbensspjäll, om jag får be.

Jag föredrar kamben.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Är det någon licensbaserad utbildning som måste gås med jämna mellanrum?

Nej nej, utan själva vvs utbildningen.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Hahaha...vilken kul tråd...

1) Manliga cyklister i åldern 35-55 som tror att resan t/r jobbet är en tävling. Att cykla i 35 km/h och skita i stoptecken eller rödljus och dagisbarn på gångbanan är oansvarigt. Att tro att alla ska se att man kommer farande i högre fart än vad många bilar i närheten kör är bara egoistiskt. Kolla på 99% av all tjejer..de cyklar som man ska...vuxna karlar tror att de kan tävla överallt hela tiden. En +40 spandex-cyklist "hytte med näven" när en bilist inte ens såg att han kom i 40 km/h genom några buskar bara för att han ville tävla mot sig själv. Det kunde gått j-vligt illa och det hade inte gjort ont på bilisten...hur kan man inte ens tänka på sin egen säkerhet.

Nummer 1) ska ha plats 1-8...

9) Ny företeelse där bilister i cirkulationsplats kör ut trots att det är bilar i rondellen...jag tutar på 2-5 bilister varje vecka som kör in i rondellen när de faktiskt ska lämna företräde.

10) bilister som redan har nämnts här..."jag ska bara" och sen ställer de bilen och blockar andra bilar eller till och med bussen på busshållplatsen.

Anti-gnäll - kram till alla i trafiken som visar ödmjukhet och hänsyn. Det känns alltid bra att visa hänsyn och vinka fram andra och ett leende och en liten hälsning med ena handen från ratten sitter aldrig fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Hahaha...vilken kul tråd...

1) Manliga cyklister i åldern 35-55 som tror att resan t/r jobbet är en tävling. Att cykla i 35 km/h och skita i stoptecken eller rödljus och dagisbarn på gångbanan är oansvarigt. Att tro att alla ska se att man kommer farande i högre fart än vad många bilar i närheten kör är bara egoistiskt. Kolla på 99% av all tjejer..de cyklar som man ska...vuxna karlar tror att de kan tävla överallt hela tiden. En +40 spandex-cyklist "hytte med näven" när en bilist inte ens såg att han kom i 40 km/h genom några buskar bara för att han ville tävla mot sig själv. Det kunde gått j-vligt illa och det hade inte gjort ont på bilisten...hur kan man inte ens tänka på sin egen säkerhet.

Nummer 1) ska ha plats 1-8...

9) Ny företeelse där bilister i cirkulationsplats kör ut trots att det är bilar i rondellen...jag tutar på 2-5 bilister varje vecka som kör in i rondellen när de faktiskt ska lämna företräde.

10) bilister som redan har nämnts här..."jag ska bara" och sen ställer de bilen och blockar andra bilar eller till och med bussen på busshållplatsen.

Anti-gnäll - kram till alla i trafiken som visar ödmjukhet och hänsyn. Det känns alltid bra att visa hänsyn och vinka fram andra och ett leende och en liten hälsning med ena handen från ratten sitter aldrig fel.

9 o 10 har vi fått från "kontinenten".
Ganska fantastiskt att man inbillar sig att inga trafikregler gäller alls bara man slår på varningsblinkersen.

Och 1-8 ... finns nog inget mer självupptaget än en medelålders spandexförpackad herre på en trettitusenkronors cykel.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

Jag fortsätter väl på trafik-temat då.

Stör mig på bilar som kör när det är grönt trots att de inte borde, på grund av trafikstockning. Sedan står de där i korsningen och blockerar korsande trafik, helt i onödan.

Permalänk
Medlem

Elcyklar också.

Många får ett helt annat sätt att cykla när de har en sådan. Jag menar inte att det går fortare (även om det för en del gör det), jag syftar på att de inte saktar ner lika mycket i kurvor, när de passerar övergångsställen, kör ikapp bilar snett bakifrån innan de brakar över vägen framför en, osv. Och det gäller båda könen. Rörelsemönstret är helt annorlunda än för en traditionell cyklist, speciellt just när man förväntar sig att hastigheten ska sänkas.

Rimligen borde det kunna vara tvärtom, med elcykel blir det enklare att accelerera upp igen så man borde kunna sakta ner bra vid lämpliga lägen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vad är det för fel på folk?

Var på förskoleavslutning, barnen sjöng, och det lät ju inte så högt då de 1) är barn och 2) några är blyga 3) inte kan låtarna så bra och 4) sjöng utomhus. Jättefint givetvis.

Problemet var såklart FÖRÄLDRAR eller andra släktingar, som stod och tjötade med varandra samtidigt som barnen sjöng. Har man inte träffats på evigheter och vill catcha upp, gör då det via telefon, eller efteråt vid fikat, inte när barnen sjunger.

JA, jag är givetvis för feg för att säga till och kanske ställa till en scen. Resignerade istället, och applåderade extra högt - för det behövdes också, när barnen som slutar förskolan och ska upp i "riktiga" skolan fick sina diplom blev det färre och färre applåder vartefter barnen ropades upp.

Nej men va F-N säger du nu?! Menar du att det finns föräldrar som går på barnens sommaravslutning för att hänga med andra föräldrar?! Menar du att det verkar gälla de flesta föräldrarna också?! Att de sedan inte förstår att man är där för barnen skull, håller god ton och ger sitt stöd till alla barn, det kan du väl inte mena?!

/Sarkasm

Själv blir jag förbannad om det inte bjuds in till sommaravslutning där barnen sjunger den blomstertid nu kommer! Skulle någon förälder påpeka att barnen sjunger fel eller falskt så blir det fan skampålen! Det är ju just det som är det fina att ungarna sjunger en fin sommarlåt efter bästa förmåga. Långt bättre än att höra på någon artist med 48års erfarenhet och som sätter varenda ton rätt.

/Absolut INTE sarkasm!

Jävligt kul att höra att det finns föräldrar med rätt känsla! Kör på! Nästa gång kan du tex sätta en "förälder med fel fokus" på plats genom helt enkelt applodera när denne tar en bulle/saft/kaffe/vad som. När de tittar på dig så säger du bara "Jaha jag trodde vi var här för oss föräldrars skull och du var så duktigt som tog en kaka".

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Jag fortsätter väl på trafik-temat då.

Stör mig på bilar som kör när det är grönt trots att de inte borde, på grund av trafikstockning. Sedan står de där i korsningen och blockerar korsande trafik, helt i onödan.

Jag trodde detta bara hände i filmer.
Tänker på när trafikljusen blir hackade eller omkopplade och det blir totalt kaos

I så fall undrar jag om dessa personer borde få behålla körkortet. Ser de inte att det är stopp redan?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Jag trodde detta bara hände i filmer.
Tänker på när trafikljusen blir hackade eller omkopplade och det blir totalt kaos

I så fall undrar jag om dessa personer borde få behålla körkortet. Ser de inte att det är stopp redan?

Detta är i Göteborg och sker varje dag under rusningstimmarna, vissa vägar värre än andra.

Skulle det varit ett hack hade det nästan varit lite roligt, så länge ingen kommer till skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Jag fortsätter väl på trafik-temat då.

Stör mig på bilar som kör när det är grönt trots att de inte borde, på grund av trafikstockning. Sedan står de där i korsningen och blockerar korsande trafik, helt i onödan.

Helt sjukt att vi inte har implementerat lösningar för detta. Dom har haft på plats bra lösningar för detta i andra länder sedan 20 år tillbaka. I Los Angeles var detta ett stort problem. Sen införde dom korsningskameror, typ som fartkameror fast som håller koll på om man blockerar en korsning. Första två gångerna blir det böter, tredje blir det böter + rättegång. Fortfarande bara en misdemeanor, men sjukt jobbigt att behöva inställa sig i rätten etc, så folk undviker det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Folk som ställer sig nånstans och tror det är okej att göra det bara för att man sätter på varningsblinkers är en speciell typ av människor. Och med det menar jag givetvis inget bra.

Dessutom är det väl inte tillåtet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Folk som ställer sig nånstans och tror det är okej att göra det bara för att man sätter på varningsblinkers är en speciell typ av människor. Och med det menar jag givetvis inget bra.

Dessutom är det väl inte tillåtet?

Håller absolut med, men så länge det inte sitter skyltar med stoppförbud antar jag att det är tillåtet?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Håller absolut med, men så länge det inte sitter skyltar med stoppförbud antar jag att det är tillåtet?

Grundreglen är snarare tvärtom, är det inte markerat att man får parkera/stanna så får du i regel inte det. Stanna kan man dock göra på många ställen, men det är inte det folk gör, dom parkerar med varningsblinkers...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

Bara jag eller är ribs overrated som in i helvete? Det är typ 90% ben och bråck(?) och 10% ätbart kött. Fy fan. Spelar ingen roll hur god marineringen är, finns för fan inget kött att marinera.

Ribs är grymt gott! Men har du bråck i dem fattar jag om det inte är en hit... Lite brosk kan det dock finnas. Kör dem i 5-6 timmar i pelletsgrillen. Möra så köttet faller av benen. Glöm inte att ta bort hinnan på bensidan - den kan förstöra mycket!

Men jag kan hålla med lite i gnället: Illa tillagade tunna revbensspjäll är riktigt trist.

Skrivet av GinTonic:

9) Ny företeelse där bilister i cirkulationsplats kör ut trots att det är bilar i rondellen...jag tutar på 2-5 bilister varje vecka som kör in i rondellen när de faktiskt ska lämna företräde.

Detta. Hände mig i dess mest extrema form tidigare i veckan. Jag kom in från norr i en mindre rondell med en släpkärra bakom bilen och skulle svänga vänster. Rusningstrafik och i princip kö genom rondellen med trafik från söder. En lirare kommer söderifrån, gasar ordentligt och kastar sig in i rondellen så att jag måste bromsa in ordentligt. Idioten kommer inte längre än just in i rondellen utan blir stående i kön och blockerade så att jag inte kunde köra ut ur rondellen.

Skrivet av immutable:

Håller absolut med, men så länge det inte sitter skyltar med stoppförbud antar jag att det är tillåtet?

Fortfarande fel att sätta på varningsblinkers - de ska bara användas vid olycka och haveri samt att de kan användas vid bogsering.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Folk som ställer sig nånstans och tror det är okej att göra det bara för att man sätter på varningsblinkers är en speciell typ av människor. Och med det menar jag givetvis inget bra.

Dessutom är det väl inte tillåtet?

Skrivet av kundun:

Grundreglen är snarare tvärtom, är det inte markerat att man får parkera/stanna så får du i regel inte det. Stanna kan man dock göra på många ställen, men det är inte det folk gör, dom parkerar med varningsblinkers...

Skrivet av [SH]:


Fortfarande fel att sätta på varningsblinkers - de ska bara användas vid olycka och haveri samt att de kan användas vid bogsering.

Jag anser att vi behöver en lagändring som gör att bärgningsföretagen utan ingående kontroller kan bogsera bort varningsblinkande bilar till uppsamlingsplatser där bilägaren får betala ett par tusenlappar för att hämta ut bilen (om det inte är ett äkta haveri då försäkringsbolagen förstås ska hantera problemet).
Det hade kanske varit ett bra sätt att minska antalet fulparkeringar med varningsblinkers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Grundreglen är snarare tvärtom, är det inte markerat att man får parkera/stanna så får du i regel inte det. Stanna kan man dock göra på många ställen, men det är inte det folk gör, dom parkerar med varningsblinkers...

Skrivet av [SH]:

...
Fortfarande fel att sätta på varningsblinkers - de ska bara användas vid olycka och haveri samt att de kan användas vid bogsering.

Ni har helt rätt så klart, vet inte hur jag tänkte där

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Grundreglen är snarare tvärtom, är det inte markerat att man får parkera/stanna så får du i regel inte det. Stanna kan man dock göra på många ställen, men det är inte det folk gör, dom parkerar med varningsblinkers...

Där jag bor parkerar en del på gata, en del på en vändplats, fastän det finns parkeringsplatser (som kostar ca 6kr/timme eller något). Men sedan finns de där speciella människorna som vill stå "ur vägen" och istället ställer sig halvvägs på trottoaren, med varningsblinkers. Det är ju sju resor värre. Tanter med rullatorer kommer inte förbi, osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tyska husbilar överallt......
På vägen hem från djursjukhuset igår så tryckte jag nästan in baken på en husbil.
Från en mindre väg så kör en husbil in på 100 vägen jag ligger på så det ser ut som att den nästan ska välta. Så jag tänker att den gasar på bra, men nehe, jag får nästan tvärbromsa. Kan tilläggas att jag hade flera bilar direkt bakom varpå det syntes att den som låg direkt efter mig också fick bromsa hårt.

Angående det felaktiga användandet av varningsblinkers. Om det inte finns nyare dvs...
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS_2009-83.pdf

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.