55 år senare – första buggen hittad i spelet Lunar Lander

Permalänk
Melding Plague

55 år senare – första buggen hittad i spelet Lunar Lander

I början av 1970 publicerade gymnasisten Jim Storer spelet Lunar Lander. Nu har den första buggen hittats i spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

YeeZ!!

Äntligen kan dom fixa det, nästa patch kommer bli helt 100!!!1!

Permalänk
Medlem

Vilken konstig nyhet, men jag uppskattar den ändå!

Permalänk
Medlem

Haha småkul ju!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Cool nyhet!

Permalänk
Medlem

Lunar Lander, det var ju ett namn man inte hört på år och dar!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Nostalgiskt, det satt jag som liten knodd och spelade en hel del hos en farbror som köpt en ABC800.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Nostalgisk. Minns utropet då någon lyckades landa korrekt. Nu ska jag googla PDP-11 emulatorer Kunde väl ge mig på det, någon har skrivit en PDP-11 emulator i Phyton!

Permalänk
Medlem

såhär nördig är nog ingen här

Permalänk
Medlem

Obs: bilden till artikeln är inte från spelet.

Permalänk
Medlem

Åhå, nu kanske inte ryska månlandaren krashar nästa gång då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Obs: bilden till artikeln är inte från spelet.

Denna är.. ^^

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Obs: bilden till artikeln är inte från spelet.

Menar du att vi inte hade fotorealistiska spel för 55 år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

såhär nördig är nog ingen här

Hrumph. Prata för dig själv

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade för mig att jag spelade något liknande på min Vic-20 under tidigt 80-tal, och det visade sig stämma. Klonen Jupiter Lander: https://en.wikipedia.org/wiki/Jupiter_Lander

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja, de flesta datornördar i min generation har nog spelat det spelet. Kom ihåg att det svåra var att gasa precis rätt för landningen.

Drog man på för mycket stack den iväg uppåt igen och det gick åt bränsle att reda ut det hela så ibland fick man soppatorsk och kraschade.

Drog man på för lite när man skulle landa så sjunkhastigheten blev för hög=Krasch. Gällde att ha rätt timing.

Tänk vad man ändå kunde ha roligt med dåtidens streckgubbe grafik.

Är ju samma sak med flygsimulatorer, de var ju också streckgrafik i början men när det begav sig så var det ju det man hade att tillgå.

Utvecklingen har ju varit enorm på den fronten, där dagens simulatorer erbjuder en grafik och känsla som gör att det verkligen börjar kännas som på riktigt oavsett om man som mig är flygnörd som gillar själva flygandet och de verklighetstrogna miljöerna.

Eller som en del andra som mer bara är intresserad av realistiska vackra scenerier och inte så mycket i avancerade detaljer i flygandet som stick skills och instrumentflygning samt navigering.

Är ju lite fantastisk känsla när man sedan flyger i verkligheten och känner igen sig på en helt ny plats där man inte varit eftersom man har flugit dit i simulatorn innan.

Är också rätt kul när man flyger med realtidsväder och konstaterar att vädret stämmer mer överens med verkligheten i simulatorn än smhi prognos.

Har ju hänt flera gånger att jag gjort en egen prognos innan på vädret och när jag är ute och flyger i simulatorn så stämmer den och det där regnvädret som jag prognosticerat finns både i simulatorn och på vädertjänsternas radarkartor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Menar du att vi inte hade photorealistiska spel för 55 år sedan?

Jo. Om man använde fantasin!

Text based adventures for the win!

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt mer avancerad grafik än jag trodde.

Permalänk
Medlem

Lunar Landing != Lunar Lander

Så här fin "grafik" har spelet som artikeln refererar till:

Lunar Landing (1970):

I övrigt var just Lunar Lander ett av mina favoritspel till C=64

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lunar Landing != Lunar Lander

Så här fin "grafik" har spelet som artikeln refererar till:

Lunar Landing (1970):
https://www.cs.brandeis.edu/~storer/LunarLander/LunarLander/LunarLanderSampleOutputPage2.jpg

I övrigt var just Lunar Lander ett av mina favoritspel till C=64

Herregud! Det där är ju inte ens ett spel.
Det där är ju bara någon form textrapport på en simulering av hur gravitation påverkar en månlandare.
Så otroligt simipelt! Typ som en programmeringuppgift under Programmeringsmetodik 1.
Kunde någon tycka det här var roligt ens på den tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Kunde någon tycka det här var roligt ens på den tiden?

Jag gissar att du växte upp med internet. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Kunde någon tycka det här var roligt ens på den tiden?

"A simple text game, you pilot a moon lander, aiming for a gentle touch down on the moon. All motion is vertical and you decide every 10 simulated seconds how much fuel to burn."

Låter det inte lockande?

Själv har jag dock spenderat mer tid än jag vill erkänna med Telnet för att spela MUD

Permalänk
Medlem

Jag spelade på ABC80 en version som även hade grafik.
... Men så var det också ungefär 15 år efter att originalet släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Jag gissar att du växte upp med internet. 😅

Nope. Första datorn var en 8 bitars Atari på 80-talet.

Permalänk
Medlem

https://lunar69.uber.space/lunar.html

Bästa jag lyckades med på en kort stunds spelande var en 66 fots krater.

Permalänk
Medlem

Jag spelade orginalet! På en PDP-11!
Otroligt rolig, om än bisarr, nyhet.😀😀