Gammal Windows 7-dator börjar bete sig konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

För mig är det som meditation och qwiss att laga grejer, kul problemlösning.

Lite samma sak för mig. Jag ser på datorer som att trimma mopeder. Kul att se hur snabbt de kan gå, men samtidigt vet jag att nyare är bättre (och tråkigare).

Brukar kolla upp varifrån folk skriver, just för att det är lättare att hjälpa någon på plats

Jag drivs/triggas även av det som andra säger är omöjligt.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Vill dom ha 10k för det där? Vad jag kan se så finns det inte ens ett grafikkort i den? Jag tror vem som helst här på Sweclockers kan ge dig en mkt bättre maskin för lååååångt under 10k som kan köra Windows7 utan större problem.

Jag har nog eventuellt en burk som faktiskt kan fungera, jag ska bara se så att allt är kompatibelt.

Jag tittar på flera alternativ så vi får se vad som händer. Men erbjudandet är intressanjt.

Skrivet av Modellören:

Ja detta är diverse hårdvara man kunde finna i soprummet över sex år sen eller längre bakåt så det bör gå att hitta för nån tusenlapp. Det där med att en affär vill ta tio är ju för att man ska jaga rätt på den och gå genom och installera.

Bör ju bli en fin timpeng att hitta något på annons, installera win7 på en halvtimme, stresstesta den och leverera till kund.

Problemet med gamla och begagnade grejor är att de riskerar att nötas ut med tiden, precis som flera komponenter i min dator.

Skrivet av Modellören:

Den du länkat till är det här.

Intel Core2Duo socket 775
8 GB DDR2 RAM
240 GB SSD SATA hårddisk
Miditower chassi
500W nätdel ATX
DVD brännare
Det är ungefär vad jag har ståendes i skrubben, Detta är egentligen ett värde på några hundralappar.

Känner inte till ???

vad menar du egentligen med "Känner inte till" är det ett standardsvar på allt och sen blir det bara tyst du går vidare utan att ens kolla vad det är?

En hel värld köper gamla och nya spel på Steam nuförtiden

Kolla upp det före innan du gör något annat, några få av dom spel du har spelat på din gamla dator kommer du finna där, om du ens tar dig tid att läsa där och du verkar ju ha en dator med w10 på redan. Du kan ju installera steam på den nu med en gång.

Där är det bara att installera något av dom spelen du hittar där i sökrutan.

Titta här och installera steam först innan du gör något annat. https://store.steampowered.com/

Som jag skrev, jag känner inte till "steam" men jag ska titta på det.

Skrivet av walkir:

Vilket spel handlar det om?

Det mesta går att köra i Windows 10, där det ofta finns flera sätt att lösa det på.

DOSBox eller QEMU brukar vara att föredra för äldre titlar. Annars kan wrappers såsom dgVoodoo2 (3dfx Glide/DirectX) vara en lösning. Om något strular vid installation, så kan det fungera att först installera det på en virtuell miljö (äldre Windows-version) och sedan flytta allt till ens vanliga system (exempelvis Windows 10).

Ang. dator, så kan du få något komplett med skärm från ~2015 för under 1000:- idag.

Slumpmässigt exempel från privatannonserna (känns 2013-2014):
https://www.sweclockers.com/marknad/240929-dator-med-skarm-oc...

NHL 2004 är spelet som inte fungerar i Windows 10.

Skrivet av Modellören:

Jag håller så klart med men ts verkar inte kunna sätta sig in i det.

jag själv kan känna så där i bland av anledningar vi inte behöver gå in på den här gången. men om vi säger området bil så är jag lika ointresserad som TS verkar av allt runt om. Man vill bara sätta sig och köra från A till B helt enkelt. Så egentligen är jag på TS sida om man säger så.

Jag skulle fixat den åt TS om jag var TS granne TS kanske är bra på något helt annat typ fixa pizza.

För mig är det som meditation och qwiss att laga grejer, kul problemlösning.

Tack för support. Trevligt att någon står på min sida.
Hårdvara är inte min starka sida, inte så bra på det där med att bygga och felsöka.
Och någon vidare pizzabagare är jag inte heller.

Men jag är bra på mycket annat som texter, bildredigering, ljud och liknande.

Hur som helst så drar jag i många trådar just nu så vi får se vad som händer efter midsommar.

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

NHL 2004 är spelet som inte fungerar i Windows 10.

Tack!

Det ska fungera i Windows 10 utan större trixande:
https://www.myabandonware.com/game/nhl-2004-do1#download
https://www.tapatalk.com/groups/nhl04rebuilt/guide-playing-nh...

Första länken är spelet i sig. I den andra länken kan du följa steg 3 & 4 för att få det fungera.

Glad midsommar!

Edit: Som referens kör jag med dgVoodoo 2.82.5 till Intel UHD Graphics, men såg att länken ovan rekommenderar en äldre version om man kör med AMD-grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Problemet med gamla och begagnade grejor är att de riskerar att nötas ut med tiden, precis som flera komponenter i min dator.

Jag tror du misstolkar denna annons lite mer än vad du tror.
Socket LGA775 som datorn du länkade till på den där datorfirman slutade tillverkas runt 2011-2012, eller ja, CPU:erna i alla fall.
Det är möjligt att moderkortet och RAM är något nyare om än från samma tidsera.
Det är egentligen frågan om gamla prylar även om de skulle komma från "nya" obrutna förpackningar, "New Old Stock" så att säga.
Datorn har inte ens ett dedikerat grafikkort utan förlitar sig på den inbyggda grafikkretsen på moderkortet.
De har inte heller specificerat vilken core2duo-CPU som kommer installerad vilket mer talar för att de petar in vad de kommer över.
Det som möjligtvis är nytt i datorn är kabinettet, nätagget, DVD och SSD.

Tittar man närmare på annonsen så ser den faktiskt väldigt märklig ut.
Man har listat specifikationerna för moderkortet, nästan som att man har för avsikt att få det att se mer avancerat ut än det är, men ändå har man inte listat varken tillverkare eller modell av moderkort...

Min uppfattning är att de använder ordet "Nyproducerade" på ett vilseledande sätt i detta fall.
Även om det är frågan om att de bygger datorer som kanske ser nya ut så är inte alla komponenter nyproducerade.

Permalänk

Jag hade kollat upp vilka gamla spel som funkar med

https://www.protondb.com/

Skulle spelen funka ok med proton så hade jag kört en etablerad linuxdist, tex Fedora med KDE.

Fördelen är ju att den kan vara ansluten mot nätet vid behov.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Jag tror du misstolkar denna annons lite mer än vad du tror.
Socket LGA775 som datorn du länkade till på den där datorfirman slutade tillverkas runt 2011-2012, eller ja, CPU:erna i alla fall.
Det är möjligt att moderkortet och RAM är något nyare om än från samma tidsera.
Det är egentligen frågan om gamla prylar även om de skulle komma från "nya" obrutna förpackningar, "New Old Stock" så att säga.
Datorn har inte ens ett dedikerat grafikkort utan förlitar sig på den inbyggda grafikkretsen på moderkortet.
De har inte heller specificerat vilken core2duo-CPU som kommer installerad vilket mer talar för att de petar in vad de kommer över.
Det som möjligtvis är nytt i datorn är kabinettet, nätagget, DVD och SSD.

Tittar man närmare på annonsen så ser den faktiskt väldigt märklig ut.
Man har listat specifikationerna för moderkortet, nästan som att man har för avsikt att få det att se mer avancerat ut än det är, men ändå har man inte listat varken tillverkare eller modell av moderkort...

Min uppfattning är att de använder ordet "Nyproducerade" på ett vilseledande sätt i detta fall.
Även om det är frågan om att de bygger datorer som kanske ser nya ut så är inte alla komponenter nyproducerade.

Ja, vem fasen ska man lita på i denna värld?

Det är ju rena lotteriet om man lyckas få tag på något som fungerar nuförtiden.

När det sedan gäller dessa "nygamla" komponenter så finns ju ändå en chans att de aldrig är använda, detta jämfört med exempelvis den dator jag lämnat in för översyn som väl är 17 år gammal och använts flitigt sedan dess.

Men jag har också ett par alternativ på gång. Äldre datorer men som kanske fungerar.

Skrivet av walkir:

Tack!

Det ska fungera i Windows 10 utan större trixande:
https://www.myabandonware.com/game/nhl-2004-do1#download
https://www.tapatalk.com/groups/nhl04rebuilt/guide-playing-nh...

Första länken är spelet i sig. I den andra länken kan du följa steg 3 & 4 för att få det fungera.

Glad midsommar!

Edit: Som referens kör jag med dgVoodoo 2.82.5 till Intel UHD Graphics, men såg att länken ovan rekommenderar en äldre version om man kör med AMD-grafik.

Hmm...........
En lista på en del "fixar" men det står inte exakt vad de fixar. Kan ju vara bra att veta innan man laddar ner något.

Grejerna från NHL rebuilt-sidan är knepiga att installera och jag får intrycket av att man måste ladda ned allt därifrån, inklusive laguppställningar, matchdräkter, logos och liknande annars funkar det inte. Själv vill jag köra med det som jag själv modifierat under årens lopp. jag gillar inte att sitta och vänta på uppdateringar utan vill fixa det själv, något som jag varit otroligt bra på ända sedan jag skaffade NHL 2004 för många, många år sedan.

Tyvärr verkar de som håller i denna sida inte gillar det för när man frågar hur man ska göra för att kombinera deras interface med egna editerade filer så får man inget svar!

Glad midsommar till dig själv i efterskott!

Skrivet av Shane Vendrell:

Jag hade kollat upp vilka gamla spel som funkar med

https://www.protondb.com/

Skulle spelen funka ok med proton så hade jag kört en etablerad linuxdist, tex Fedora med KDE.

Fördelen är ju att den kan vara ansluten mot nätet vid behov.

Tyvärr fick jag svaret "no games found"

Jag vet att någon på NHL 2004 rebuilt-forumet började peta med en Linux-version för några år sedan men det verkar som om projektet dött ut.