Permalänk
Medlem

Installera Bahnhof 10g fiber

Hej! Har en kanske dum fråga men Bahnhofs support är katastrof och lyckas inte få ut den befintliga fiberkabeln ur dosan i bifogad bild för att sätta in en ny. Någon som vet hur man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Hej! Har en kanske dum fråga men Bahnhofs support är katastrof och lyckas inte få ut den befintliga fiberkabeln ur dosan i bifogad bild för att sätta in en ny. Någon som vet hur man gör?<Uppladdad bildlänk>

Det stod inte i Bahnhofs instruktioner hur man får ut den befintliga kabeln bara hur sätter i den nya. Så jag körde med den befintliga som var lite längre och det funkar ok.
Kör dock vara 1 Gbit så om kabeln-anslutningen skiljer fysiskt mot 10 G så går det inte.

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof instruerat dig att byta fiberpatch?

Permalänk
Medlem

Hej! Som ovan skrev så har dom bara skrivit i guiden hur man sätter i en ny och tyvärr ska man ska byta kabel för är en annan kontakt i deras SFP än i gamla men lyckades bända upp luckan med en skruvmejsel och få bort den och då gick det att få loss kabeln...

Permalänk
Medlem

Är

Skrivet av Almtom:

Hej! Har en kanske dum fråga men Bahnhofs support är katastrof och lyckas inte få ut den befintliga fiberkabeln ur dosan i bifogad bild för att sätta in en ny. Någon som vet hur man gör?<Uppladdad bildlänk>

Jag har varit i samma situation. Den är klurig och få loss. Du skall trycka på den blå kontakten med fingret från baksidan. Du skall inte dra utan den skall komma loss rätt lätt.

För övrigt mitt första inlägg på kanske 15 år eller så. Medlem sedan ”den gröna tiden”.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det stod inte i Bahnhofs instruktioner hur man får ut den befintliga kabeln bara hur sätter i den nya. Så jag körde med den befintliga som var lite längre och det funkar ok.
Kör dock vara 1 Gbit så om kabeln-anslutningen skiljer fysiskt mot 10 G så går det inte.

Fiberkablar (single mode) har ingen begränsning i hastighet. Det är porten som styr hastigheten, tex SFP. SFP+, SFP28 etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Fiberkablar (single mode) har ingen begränsning i hastighet. Det är porten som styr hastigheten, tex SFP. SFP+, SFP28 etc

Jo, men nu var det tydligen en annan kontakt i 10G SFP:n jämfört med 1G så TS behövde byta kabel ändå.