Snabbtest: Framework Laptop 13 – äntligen en bärbar dator som går att uppgradera

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Framework Laptop 13 – äntligen en bärbar dator som går att uppgradera

Framework äntrar testlabbet med sin uppgraderingsbara bärbara dator Laptop 13, vilken bjuder på imponerande modularitet men en ganska saftig prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med svensk layout äntligen. Tyvärr hade jag blivit galen på tangentbordet.
Ingen separering mellan f tangenterna. Så man kan inte känna var f5 vs f4 är t.ex.
Ingen home end i raden. För små peltangenter
Och som indoktrinerad thinkpad användare så är fn och ctrl tangenterna på flippade om man nu kommer över att inte ha nub

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Geeks Gaming

Är väldigt taggad på en laptop från de, men har inte så mycket behov av laptop när jag också har en stationär. Men kommer behovet ligger denna högt upp. Kul med en snabbtitt! Hade gärna velat se mer av hur batteritid och enkelt spelande skulle kunna vara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Kul med svensk layout äntligen. Tyvärr hade jag blivit galen på tangentbordet.
Ingen separering mellan f tangenterna. Så man kan inte känna var f5 vs f4 är t.ex.
Ingen home end i raden. För små peltangenter
Och som indoktrinerad thinkpad användare så är fn och ctrl tangenterna på flippade om man nu kommer över att inte ha nub

Det är i princip exakt samma layout som på en HP EliteBook Dragonfly som jag har som jobbdator, ESC-knappen är lite större bara och alla F-tangenterna är därmed förskjutna till höger. Så det är väl en smaksak och inte unikt för Framework!

Men vem vet, tangentborden är ju utbytbara så teoretiskt skulle någon kunna tillverka ett tangentbord med en layout som passar dig bättre? Hur coolt hade det inte varit om man kunde bygga ett eget custom-tangentbord för sin laptop? (Alltså inte med mekaniska brytare då menar jag, för det skulle ta för mycket plats, utan att man skulle kunna göra en egen layout på något sätt.)

Extremt taggad att byta jobblaptopen på en sådan, frågan är bara om man kan övertyga chefen att de ska godkänna Framework som leverantör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är i princip exakt samma layout som på en HP EliteBook Dragonfly som jag har som jobbdator, ESC-knappen är lite större bara och alla F-tangenterna är därmed förskjutna till höger. Så det är väl en smaksak och inte unikt för Framework!

Men vem vet, tangentborden är ju utbytbara så teoretiskt skulle någon kunna tillverka ett tangentbord med en layout som passar dig bättre? Hur coolt hade det inte varit om man kunde bygga ett eget custom-tangentbord för sin laptop? (Alltså inte med mekaniska brytare då menar jag, för det skulle ta för mycket plats, utan att man skulle kunna göra en egen layout på något sätt.)

Extremt taggad att byta jobblaptopen på en sådan, frågan är bara om man kan övertyga chefen att de ska godkänna Framework som leverantör...

Ja hade varit extremt coolt om man hade kunnat klämma in gamla thinkpad 7 row. i den. Bästa layouten jag använt i en lappis.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Min första tanke är 3000kr dyrare än asus datorn om man köper eget minne, lagring och OS.

Helt klart värt de för för en dator som inte är skrot när hårdvaran blir lite slö..

Sen det faktum att man kan köpa nytt moderkort/cpu efter 4 år och sen skriva ut ett chassi till de gamla och bygga tillexempel nas eller mediaburk av dom gamla delarna =p

Så vad man faktiskt får för pengarna är nog fasen mer i sin helhet på frameworken än på asusen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kul att Framework har kommit till Sverige och med Svensk/Finskt-tangentbord.

Gillar också att de har brytare för webkamera och mikrofon.

Jag vill ha en.
Men vill inte lägga de pengarna nu.

Men då vet jag åtminstone om att de är ett alternativ nu.
Så om/när jag bestämmer mig för att köpa en ny laptop i den prisklassen så blir det troligtvis en Framework.

Permalänk
Medlem

Är bara lite sugen på nästa gen AMD som ska släppas i juli. Bara det som stoppar mig från att köpa en framework nu

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta lär lagstiftare att det går att bygga laptops som går att repare och uppgradera utan att det blir bisart dyrt eller en dålig och osmidig produkt.
Varför tillåter vi att det säljs oreparerbara saker när det går att göra så mycket bättre?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Är skärmen också utbytbar eller ingår den i chassit? Tänker om de som köpt modellen tidigare kan byta till nyare särmen? Undrar också om de har en andrahandsmarknad för typ gamla moderkort som folk bytt ut när de uppgraderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är skärmen också utbytbar eller ingår den i chassit? Tänker om de som köpt modellen tidigare kan byta till nyare särmen? Undrar också om de har en andrahandsmarknad för typ gamla moderkort som folk bytt ut när de uppgraderar?

Det går att byta panelen också mot en bättre.

https://frame.work/se/en/products/display-kit?v=FRANJF0001

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@JonasT

Är detta ett låneexemplar eller är det en enhet som kommer få torteras av en stackars redaktör?
Mitt stora orosmoln är livslängd och flex i modellerna såklart.

Gillar visionen och kan absolut tänka mig betala lite extra för att få möjligheten att reparera och uppgradera datorn även om det i dagsläget kanske är lite för dyrt för att nå en bred marknad nog för att säkra överlevnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hur ofta byter folk en bärbar? Vad blir kostnaden under tex 5 eller 10 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Hur ofta byter folk en bärbar? Vad blir kostnaden under tex 5 eller 10 år?

Det beror på hur fort datorn går sönder utan att kunna repareras eller hur fort delarna anses för omoderna utan att kunna uppgraderas…

I Apple-fallet så finns ju ett tydligt planerat åldrande inbyggt när MacOS slutar uppgraderas för hårdvaran. Det verkar ju tyvärr dock gälla även för Windows numera, där många laptops kommer falla över kanten eftersom man inte kan uppgradera processorn.

Permalänk
Medlem

Trevligt snabbtest! 👍
Svårt att inte gilla det här initiativet. Med lite finputsning på detaljerna (missmatchen i färg bland annat) kan det bli ännu bättre. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan här maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det beror på hur fort datorn går sönder utan att kunna repareras eller hur fort delarna anses för omoderna utan att kunna uppgraderas…

I Apple-fallet så finns ju ett tydligt planerat åldrande inbyggt när MacOS slutar uppgraderas för hårdvaran. Det verkar ju tyvärr dock gälla även för Windows numera, där många laptops kommer falla över kanten eftersom man inte kan uppgradera processorn.

Det går dock att uppgradera till Windows 11 även på de datorer som inte stöds officiellt, till skillnad från Apple datorer. Jag kör Windows 11 på en HP Elitebook som släpptes 2012 så det finns mer spelrum med en icke Apple datorer enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Hur ofta byter folk en bärbar? Vad blir kostnaden under tex 5 eller 10 år?

Grejen med dessa är att man kan hantera dom som en stationär dator, sen sure just 13" modellen är de kanske inte så intressant för (en laptop med 10th gen cpu duger gott och väl för kontorsarbete osv)

Men 16" modellen däremot! Köp datorn idag, efter två år kommer ett nytt spel ut då köper man en dubbelt så bra gpu och året efter när cpun börjar bli trött så byter man ut moderkortet för halva priset av en ny dator!

Är helt klart rätt väg att gå men kräver nog att dom slår igenom ordentligt! Så pass att man kan köpa grafikkort från säg asus och moderkort/cpu kombo från msi.
Tror mer på dessa som en öppen standard och skulle det bli av och få fart så skulle det kunna bli enormt!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare

Spännande att detta alternativ växer fram. Men är personligen långt ifrån övertygad om att speciellt många egentligen är beredd att betala för den här flexibiliteten.

18 400 SEK för en dator med den specifikationen är rätt dyrt.

Visst den går att uppgradera, men en CPU-uppgradering för 155H (en aktuell "middle of the road" Core Ultra modell och till skillnad från 7840U den senaste generationen, vilket man kanske vill ha vid uppgradering) ligger på ca 10k. Köper en helt ny dator är ju även alla mekaniska delar nya, skärmarna utvecklas fortfarande, etc.

Kan däremot se värdet för dessa för Linux-användare då de specifikt verkar tänka på dessa. Var helt med på att betala lite extra för garanterad bra Linux-upplevelse under de år jag körde det som desktop OS. Men frågan är på vilket sätt dessa är tillräckligt mycket bättre jämfört med modeller från Dell och Lenovo där de garanterar Linux-stöd.

Skrivet av KAD:

Det beror på hur fort datorn går sönder utan att kunna repareras eller hur fort delarna anses för omoderna utan att kunna uppgraderas…

I Apple-fallet så finns ju ett tydligt planerat åldrande inbyggt när MacOS slutar uppgraderas för hårdvaran. Det verkar ju tyvärr dock gälla även för Windows numera, där många laptops kommer falla över kanten eftersom man inte kan uppgradera processorn.

Det normala är att en modell stöds i nya OS-versioner under 7 år. Ovanpå det underhålls typiskt 3 versioner med säkerhetsuppdateringar, så totalt 10 år i genomsnitt (finns enskilda modeller som fått kortare stöd). Hur mycket problem är det i praktiken m.a.p. "planerat åldrande"?

Vill vi verkligen att Microsoft och Apple ska fortsätta stödja HW som är mer än 10 år gammalt? Det har en kostnad både i pengar (som vi kunder få ta) och en kostnad i begränsningar i vilka funktioner nya program kan förutsätta finns.

Om Framwork Laptop konceptet faktiskt skulle ta fart, är inte en av de stora fördelarna då just att OS/programutvecklarna kan med gott samvete droppa stöd för äldre HW då de som vill köra den ändå kan uppdatera sin dator?

Skrivet av jnsson:

Det går dock att uppgradera till Windows 11 även på de datorer som inte stöds officiellt, till skillnad från Apple datorer. Jag kör Windows 11 på en HP Elitebook som släpptes 2012 så det finns mer spelrum med en icke Apple datorer enligt mig

Om vi räknar med "inte officiellt stöds" går det att installera nuvarande MacOS version på MBP släppta 2009 och senare. Det lär nog inte heller ändras fram till den dagen x86_64 stödet droppas totalt, för man lär knappast lägga in nya CPU-specifika optimeringar (typ kräva AVX) innan den dagen kommer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag hoppas att detta lär lagstiftare att det går att bygga laptops som går att repare och uppgradera utan att det blir bisart dyrt eller en dålig och osmidig produkt.
Varför tillåter vi att det säljs oreparerbara saker när det går att göra så mycket bättre?

hah osannolikt. Alla lagstiftare "vet" ju att det är farligt att ens titta på batterier. Kan ju spränga ett helt kvarter ifall man inte är kvalificerad apple tekniker med 5 årig utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om vi räknar med "inte officiellt stöds" går det att installera nuvarande MacOS version på MBP släppta 2009 och senare. Det lär nog inte heller ändras fram till den dagen x86_64 stödet droppas totalt, för man lär knappast lägga in nya CPU-specifika optimeringar (typ kräva AVX) innan den dagen kommer.

Nu är jag inte insatt i MacOS, men vad jag förstått är det lite bökigare att uppdatera en icke supportad Mac än för motsvarande i Windows. Jag tror inte heller att Apple kommer supporta x86_64 så många år till

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jnsson:

Nu är jag inte insatt i MacOS, men vad jag förstått är det lite bökigare att uppdatera en icke supportad Mac än för motsvarande i Windows. Jag tror inte heller att Apple kommer supporta x86_64 så många år till

Metoden är rätt analog med hur Rufus kan användas till att fixa till en Windows 11 installation för icke-supportad HW.

Vad det gäller x86_64, tror vi kan utgå från att man droppar det 2026. D.v.s. 6 år efter introduktionen av M1 och ca 7 år efter sista x86_64 modellen. Vilket i så fall gör x86_64 officiellt dött på MacOS 2029.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Wow! De där modulära portarna var bland det bästa och smartaste jag sett!! Då kan man ju fritt välja vilka portar man vill ha, och byta ut dom om de går sönder istället för dyra moderkortsbyten.... mycket bra, mer sånt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Metoden är rätt analog med hur Rufus kan användas till att fixa till en Windows 11 installation för icke-supportad HW.

Vad det gäller x86_64, tror vi kan utgå från att man droppar det 2026. D.v.s. 6 år efter introduktionen av M1 och ca 7 år efter sista x86_64 modellen. Vilket i så fall gör x86_64 officiellt dött på MacOS 2029.

Nu tänkte jag mer på efter att man installerat. Nu var det visserligen ett par år sedan jag gjorde det på en Mac, men jag har för mig att det stod att man inte skulle installera uppdateringar inne i OS:et om man körde unsupported på Mac, vilket är en skillnad i så fall från Windows

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

hah osannolikt. Alla lagstiftare "vet" ju att det är farligt att ens titta på batterier. Kan ju spränga ett helt kvarter ifall man inte är kvalificerad apple tekniker med 5 årig utbildning.

Osäker på om du försöker vara skämtsam eller ej. Att batterier kan vara farliga är ju inte kontroversiellt. Litiumbatterier behöver under-/överspänningsskydd och hanteras varsamt för att inte utgöra brandfara.

Samtidigt har EU historiskt drivit fram right-to-repair-lagstiftning. Detta är ju inte ett otänkbart steg framöver och hur modulärt det behöver vara kan ju begränsas. Batterier skulle defitivt vara kapslade och "do not open".

Permalänk
Skrivet av Hoggaforfan:

Hur ofta byter folk en bärbar? Vad blir kostnaden under tex 5 eller 10 år?

Jag köpte min Dell Latitude 7490 med en i5 för lite över 5 år sedan nu. Har bytt batteri 1 gång och uppgraderat både SSD och minne sedan dess. Det enda problemet nu är att den är lite slö vad gäller CPU men det kan jag leva med ett tag till utan problem.

MEN. Det som nu gör att jag ändå funderar på att köpa nytt är att den enda USB-C-porten datorn har (och därmed enda som går att använda med Thunderbolt-dockor och USB-C-laddare) har börjat glappa. Och porten är lödd på moderkortet och den reparationen är mycket svårare än jag kan klara själv, och jag vet inte något ställe som kunde göra det åt mig. Så på grund av en glappande port får jag välja mellan att leva utan USB-C eller köpa helt ny bärbar dator. Hade jag haft en Framework hade bara dongeln för 10-20€ gått sönder och jag kunde köpt ny. Hade USB-C på moderkoret mot all förmodan vart det som gått sönder kunde jag köpa nytt bättre moderkort och sätta in själv, för troligtvis mycket mindre pengar. Vore det värt det? Beror nog på hur mycket resten av alla komponenter slits. Blir chassit fult och slitet? Tangentbord? Touchpad? Om man ändå måste byta alla delar allt eftersom kanske man bara sprider ut pengarna över tid? Jag har ingen aning, men det är de frågorna jag är rätt nyfiken på. Och där får vi nog mer information ju längre tid det går från att folk började köpa dessa laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Osäker på om du försöker vara skämtsam eller ej. Att batterier kan vara farliga är ju inte kontroversiellt. Litiumbatterier behöver under-/överspänningsskydd och hanteras varsamt för att inte utgöra brandfara.

Samtidigt har EU historiskt drivit fram right-to-repair-lagstiftning. Detta är ju inte ett otänkbart steg framöver och hur modulärt det behöver vara kan ju begränsas. Batterier skulle defitivt vara kapslade och "do not open".

såklart batterier kan va farliga om man hanterar dem ovarsamt. Men inte till den milda grad som apple och andra tillverkare som kämpar mot rtr hävdar... Därav min kommentar om att man behöver hantera batterier som om de vore en större pinne tnt och att de exploderar bara man tittar snett på dem.

Permalänk
Medlem

En sak man inte ska glömma heller med fokuset på moduläritet är att det snabbt kommer krylla av alternativa komponenter som inte enbart kommer från Framework. T.ex. andra tangentbord, andra expansionsportar et cetera. Kanske andra och mer polerade chassin osv. Jag ser fram emot att se vad som kommer bli av detta.

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Wow! De där modulära portarna var bland det bästa och smartaste jag sett!! Då kan man ju fritt välja vilka portar man vill ha, och byta ut dom om de går sönder istället för dyra moderkortsbyten.... mycket bra, mer sånt!

Och eftersom de bara är USB-C adaptrar kan användarna skapa egna. T.ex har jag skaffat till min en med en extern USB3 port och pins för två interna USB2 så man kan bygga in musdongle för att slippa ha de så de sticker ut ur datorn.
Har haft min i typ ett år nu och har ofta räddat MacBook användare som saknat hdmi port genom att bara rycka loss min.

Permalänk
Skrivet av hypermode:

En sak man inte ska glömma heller med fokuset på moduläritet är att det snabbt kommer krylla av alternativa komponenter som inte enbart kommer från Framework. T.ex. andra tangentbord, andra expansionsportar et cetera. Kanske andra och mer polerade chassin osv. Jag ser fram emot att se vad som kommer bli av detta.

Finns till och med ett annat företag som nu släpper ett moderkort med RISC-V nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Hur ofta byter folk en bärbar? Vad blir kostnaden under tex 5 eller 10 år?

Är nog väldigt individberoende, främst vad man har för prestandakrav. En surflaptop kan du idag lätt använda över 10 år om den kunde överleva så länge. Jobbar du med prestandatunga uppgifter kan det helt klart vara värt att uppgradera var 3:e år.

Själv är jag supertaggad på en. Inte så mycket för att det går att "uppgradera" mobo. Uppgradera känns som en stretch att kalla ett byte av över 50% av elektroniken. Hade jag behov av en modern dator alltid så hade jag nog köpt en ny laptop (Framework eller vanlig) och sålt den istället för att uppgradera moderkort och göra "något" av det

Med det sagt. Min laptop jag har idag är snart 9 år gammal och den är helt OK att använda fortfarande. Jag skulle till och med kunna tänka mig ha den ett par år till. Förutom att batteriet är absolut skräp. Det är en XPS13 som faktiskt är ganska servicebar, men det är typ omöjligt att köpa ett batteri till den. Jag fick tag på något tredjeparts för nästan 1000kr, men övervakningen i det var skräp och pajade mitt nya batteri på strax över ett år.

Nu idag så tycker jag hårdvarukraven utvecklas ännu långsammare så köper jag en modern dator idag räknar jag kunna använda den i runt 12 år. Men det förutsätter att jag kan byta ut slitdelar så som batteri och byta saker som kan gå sönder enkelt (skärm, tangentbord, trackpad, gångjärn etc). En framework laptop är enda jag känner till idag som säljer alla reservdelar officielt till oss vanliga dödliga. Dell är (var) helt OK för vissa modeller, som min XPS13 men tex batteri får jag inte tag på. Just det skall inte underskattas tycker jag. Att köpa vettigt prissatta OEM delar är så mycket enklare än att chansköpa på Ebay

Jag skulle räkna med att 12 års bruk kommer kräva köp av datorn, 2 batterier för 8 - 900kr/st och kanske lämna utrymme för andra reservdelar för säg 1500kr. Släng in 300kr för en WiFi uppdatering mitt i livslängden med. Så säg inköpspris + 3600kr för 10 år om du skall använda datorn för "lätt normalbruk" kanske?