Begränsad reklamationsrätt på hemelektronik som innehåller batterier?

Permalänk

Begränsad reklamationsrätt på hemelektronik som innehåller batterier?

För två och ett halvt år sedan köpte min far en portabel 4G-router av Telia. Garantin på den varade i två år.

För en månad sedan svällde batteriet i den plötsligt upp så till den grad att hela routern sprack i delar. Eftersom garantin var över funderade vi på om det kunde anses vara ett fabrikationsfel, och därmed gå att reklamera.

Vi gick därför till Teliabutiken idag och frågade om det gick att göra, men fick svaret att tre års reklamationsrätt inte gäller på någon hemelektronik som innehåller batterier. Där gäller istället bara sex månaders reklamationsrätt.

Mer specifikt förklarade säljaren att om batteriet har fungerat i sex månader är det därmed bevisat att det inte fanns något fabrikationsfel på produkten som helhet, och därmed gäller inte reklamationsrätten längre. Detta undantag i reklamationsrätten gällde enligt säljaren alla produkter som innehåller batterier.

Nu blir jag då lite nyfiken, för det är första gången jag har hört talas om den här inskränkningen i reklamationsrätten. Så jag undrar, är det verkligen så? Är det någon som vet? Eller var det något säljaren tolkade lite fritt för att slippa ta emot vår reklamation?

För att vara tydlig: min far ville inte bråka om det, utan köpte helt enkelt en ny router istället. Så frågan akademisk, jag är bara nyfiken på att lära mig vad som gäller.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk

3 år gäller, punkt.

Permalänk
Medlem

Konsumentköplag har inte något som benämner förbrukningsvara.

Jag hade försökt med att säga att ett dåligt batteri är sin sak. Men eftersom det svällt har det skadat utrustningen vilket inte skall hända.

Det du behöver tänka på är att eftersom det gått så långt tid är det du som konsument som måste bevisa det är fabrikationsfel.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MvonSchantz:

För två och ett halvt år sedan köpte min far en portabel 4G-router av Telia. Garantin på den varade i två år.

För en månad sedan svällde batteriet i den plötsligt upp så till den grad att hela routern sprack i delar. Eftersom garantin var över funderade vi på om det kunde anses vara ett fabrikationsfel, och därmed gå att reklamera.

Vi gick därför till Teliabutiken idag och frågade om det gick att göra, men fick svaret att tre års reklamationsrätt inte gäller på någon hemelektronik som innehåller batterier. Där gäller istället bara sex månaders reklamationsrätt.

Mer specifikt förklarade säljaren att om batteriet har fungerat i sex månader är det därmed bevisat att det inte fanns något fabrikationsfel på produkten som helhet, och därmed gäller inte reklamationsrätten längre. Detta undantag i reklamationsrätten gällde enligt säljaren alla produkter som innehåller batterier.

Nu blir jag då lite nyfiken, för det är första gången jag har hört talas om den här inskränkningen i reklamationsrätten. Så jag undrar, är det verkligen så? Är det någon som vet? Eller var det något säljaren tolkade lite fritt för att slippa ta emot vår reklamation?

För att vara tydlig: min far ville inte bråka om det, utan köpte helt enkelt en ny router istället. Så frågan akademisk, jag är bara nyfiken på att lära mig vad som gäller.

Intressant fråga. Undra om det finns något prejudikat kring detta när det kommer till reklamation där just ett batteri har förstört produkten och ÅF säger att det inte finns något att täcka.

(Reklamationsrätten förutsätter numera 2 års bevisningsbörda på ÅF och inte 6 månader som tidigare, så länge produkten är köpt efter lagändringen).

Jag länkar in kunniga @pv2b som också brukar ha bra infall och vinklar på just konsumentfallsfrågor.

På påståendet från ÅF:
" Där gäller istället bara sex månaders reklamationsrätt."
Så är det rent och skärt båg, det är totalt lögn. Reklamationsrätten är en icke-dispositiv lag, dvs, de kan inte avtala, friskriva sig eller på annat sätt begränsa lagens omfattning utan lagen gäller oavsett hurlänge de tycker eller säger att den ska vara applicerbar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av iller:

Det du behöver tänka på är att eftersom det gått så långt tid är det du som konsument som måste bevisa det är fabrikationsfel.

Yep, det är jag fullt medveten om, och det var en av anledningarna till att min far inte ville bråka om det i det specifika fallet.

Men det jag var intresserad av i det generella fallet var att Telia uttryckligen förklarade att det bara var sex månaders reklamationsrätt som gällde om produkten innehöll ett batteri (uttryckligen nämnde han surfplattor och telefoner som produkter med begränsad reklamationsrätt, men utökade det sedan till att innefatta all hemelektronik som innehåller batterier).

Efter sex månader är du ju fortfarande inom tidsramen där det är upp till säljaren att bevisa att det inte är handhavandefel (det är väl två år som är brytpunkten, har jag för mig?). Så i det generella fallet är det då ett spann på ett och ett halvt år där det är upp till Telia att bevisa handhavandefel, men där de inte accepterar reklamationer på någon produkt som innehåller batterier.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

3 år gäller, punkt.

Både ja och nja.

För djupare förståelse så Garantiansvar vs. konsumentköplagen vid batterifel

Konsumentköplagen (1990:932)

Kortfattat reklamation har man alltid i 3år men eftersom tillverkaren/säljaren inte ger någon garanti på batteriet utöver de första 6månader som via lag som gör att bevisbördan ligger på säljaren/tillverkaren efter det så måst DU bevisa att batteriet har gått sönder p.g.a. fabrikationsfel och inte p.g.a. handhavande fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

...eftersom tillverkaren/säljaren inte ger någon garanti på batteriet utöver de första 6månader som via lag som gör att bevisbördan ligger på säljaren/tillverkaren efter det så måst DU bevisa att batteriet har gått sönder p.g.a. fabrikationsfel och inte p.g.a. handhavande fel.

Men då skulle väl det innebära att de genom att ge en kortare garantitid (6 månader) än brytpunkten för bevisbördan vid reklamation (2 år) kan minska brytpunkten till 6 månader? Är det verkligen så? Då blir ju på sätt och vis reklamationsrätten begränsad av garantitiden - och jag har alltid uppfattat det som att garanti och reklamation inte har något med varandra att göra. Men det är tydligen lite mer komplicerat än så!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Men då skulle väl det innebära att de genom att ge en kortare garantitid (6 månader) än brytpunkten för bevisbördan vid reklamation (2 år) kan minska brytpunkten till 6 månader? Är det verkligen så? Då blir ju på sätt och vis reklamationsrätten begränsad av garantitiden - och jag har alltid uppfattat det som att garanti och reklamation inte har något med varandra att göra. Men det är tydligen lite mer komplicerat än så!

Det stämmer Garanti och reklamation är helt två olika grejer där ¨Garantin¨ är mer ett sälj argument.

Tidsfrist för reklamation är enligt lag tre år och har inte gått ut för dig (23 § tredje stycket KköpL). Men då det har gått 2½ år sedan köpet så får du en tung bevisbörda då du inte får använda dig av "bevislättnadsregeln" i (20 a § KköpL). Denna regel gäller endast i ett halvår från köpet och innebär att säljaren måste bevisa att felet inte fanns vid köpet (dvs när routen köptes). Utan garanti, och utan denna bevislättnadsregel, svänger denna bevisbörda. Därmed måste du som köpare som vid en reklamation försöka påvisa att felet på batteriet fanns redan vid köpet.

Visa signatur

G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Men då det har gått 2½ år sedan köpet så får du en tung bevisbörda då du inte får använda dig av "bevislättnadsregeln" i (20 a § KköpL).

Ja, är införstådd i det, i det specifika fallet. Men jag är alltså mer intresserad av det generella fallet: Säljaren förklarade uttryckligen att de idag informerar kunder de säljer telefoner och surfplattor och andra produkter med batterier i, att reklamationsrätten är generellt begränsad till sex månader pga av att de produkterna innehåller just batterier. Så om en kund köper t.ex. en surfplatta idag och säg, en lödning spricker på moderkortet efter sju månader, kommer Telia inte att ta emot reklamationer på produkten, då den innehåller ett batteri och reklamationsrätten därmed är begränsad till sex månader istället för tre år. Det är vad han förklarade för oss, och det var det som gjorde mig nyfiken att ställa frågan här, om det generellt verkligen är så, eller om han kanske var frikostig i sin tolkning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Ja, är införstådd i det, i det specifika fallet. Men jag är alltså mer intresserad av det generella fallet: Säljaren förklarade uttryckligen att de idag informerar kunder de säljer telefoner och surfplattor och andra produkter med batterier i, att reklamationsrätten är generellt begränsad till sex månader pga av att de produkterna innehåller just batterier. Så om en kund köper t.ex. en surfplatta idag och säg, en lödning spricker på moderkortet efter sju månader, kommer Telia inte att ta emot reklamationer på produkten, då den innehåller ett batteri och reklamationsrätten därmed är begränsad till sex månader istället för tre år. Det är vad han förklarade för oss, och det var det som gjorde mig nyfiken att ställa frågan här, om det generellt verkligen är så, eller om han kanske var frikostig i sin tolkning.

De kan inte neka att ta emot reklamationen men efter 6månader så är det upp till dig att ta fram och lägga fram alla bevisen att ¨lödningen¨ va dålig redan vid köpet. Innan den sjunde månad efter köp så är det upp till säljaren/tillverkan att bevisa att det har gått sönder p.g.a. handhavande fel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hellmix:

De kan inte neka att ta emot reklamationen men efter 6månader så är det upp till dig att ta fram och lägga fram alla bevisen att ¨lödningen¨ va dålig redan vid köpet. Innan den sjunde månad efter köp så är det upp till säljaren/tillverkan att bevisa att det har gått sönder p.g.a. handhavande fel.

Bara så att vi är kristallklara: de har alltså rätt att minska brytpunkten för bevisbördan från 2 år till sex månader för alla produkter som innehåller batterier?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Bara så att vi är kristallklara: de har alltså rätt att minska brytpunkten för bevisbördan från 2 år till sex månader för alla produkter som innehåller batterier?

Som jag skrev tidigare garanti är bara ett säljargument om säljaren/tillverkaren vill så kan de sätta sin egen garantin på ALLT till 6 månader. Eftersom Konsumentköplagen har 6månader som minimum allt över det är helt frivilligt för säljaren/tillverkaren.

Säljare/Tillverkaren har satt 6månader på batterier eftersom det är lag och batterier är lite av rysk roulette vissa kan hålla i flera år utan att tappa någon mätbar tapp medans andra kan kasta in handduken efter några månader av normalt användande.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Intressant fråga. Undra om det finns något prejudikat kring detta när det kommer till reklamation där just ett batteri har förstört produkten och ÅF säger att det inte finns något att täcka.

(Reklamationsrätten förutsätter numera 2 års bevisningsbörda på ÅF och inte 6 månader som tidigare, så länge produkten är köpt efter lagändringen).

Jag länkar in kunniga @pv2b som också brukar ha bra infall och vinklar på just konsumentfallsfrågor.

På påståendet från ÅF:
" Där gäller istället bara sex månaders reklamationsrätt."
Så är det rent och skärt båg, det är totalt lögn. Reklamationsrätten är en icke-dispositiv lag, dvs, de kan inte avtala, friskriva sig eller på annat sätt begränsa lagens omfattning utan lagen gäller oavsett hurlänge de tycker eller säger att den ska vara applicerbar.

Tack för inpingningen, men jag vet inte om jag har något bra svar att bidra med, annat än det du skrivit ovan.

Men jag tycker att det skulle vara väldigt märkligt om man skulle kunna kringgå reklamationsrätten bara genom att stoppa ett batteri i en produkt.

Med det sagt så vill jag ifrågasätta en sak - har produkten verkligen gått helt sönder av att batteriet svällt upp, eller är det bara så att någon panel hoppat av av trycket? Det kan ju vara så att tillverkaren har tagit höjd för att batterier sväller genom att designa att skalet går upp på ett kontrollerat sätt, och att lösningen är att byta batteriet och sedan sätta ihop produkten igen.

För om produkten faktiskt gått sönder till den grad att den inte går att reparera om batteriet svällt upp så känns ju det i sig som ett ursprungsfel, då det är väldigt vanligt att just litiumbatterier sväller upp. Felet är då att produkten inte tagit höjd för detta. Dessutom då att kunden inte haft någon möjlighet att påverka det förloppet, och då borde också återförsäljaren stå för konsekvenserna av en sådan design.

Ofta sväller litiumbatterier på grund av hög värme, men om produkten i sig alstrar så mycket värme så att batteriet sväller, under normal användning enligt tillverkarens instruktioner, så är ju i så fall det också ett ursprungsfel. Eller?

Det skulle ju då vara om kunden hade ställt produkten någonstans där den blir onormalt varm. I ett stängt skåp utan ventilation, i direkt solljus eller liknande. Men om man följt tillverkarens instruktioner och den ändå överhettas har jag svårt att se att det är något annat än ett fabrikationsfel.

Nä, det hade nog varit intressant att få höra från någon som vet mer om litiumbatterier och varför de sväller. För beroende på vem man frågar är det antingen ett normalt tecken på att batterier åldras, eller ett tecken på att batterierna blivit för varma. Oavsett vad så behöver produktdesignen ta hänsyn till det, särskilt om batteriet inte är utbytbart!

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen kapitel 4, paragraferna 1-3 är relevanta för frågan.

Där behandlas hur en vara förväntas uppträda för att det INTE ska vara fel på den. I korthet ska säljaren före köpet informera om hur varan ska uppträda, eller i alla fall ska köparen kunna ha någon form av förväntan på att varan fungerar som andra liknande varor.

Om jag köper ett paket mjölk så är det inte (köprättsligt) fel på varan om den blivit äcklig efter en månad i rumstemperatur, eftersom det står på paketet att den ska förvaras i kylskåp och har ett bäst-före-datum.

Om jag köper en dunk bensin och låter den stå ett år innan jag tankar så är det inte fel på varan om den inte funkar för att starta moppen, eftersom det är så bensin åldras (har jag hört, jag har aldrig testat). Här någonstans börjar saker naturligtvis bli oreglerade…

Att sälja ett batteri, även i en vara, bör därför rimligen vara OK, utan att informera speciellt om att varan kan sluta fungera på grund av att batteriet blir dåligt. Det bör köparen fatta.

Men om varan blir obrukbar innan normal reklamationstid har gått ut, eftersom batteriet inte går att byta, eller om ett medföljande batteri kan orsaka skada på produkten… då bör det rimligtvis finnas väldigt tydlig information om det vid köpet, annars är det troligen fel på varan. Jag tvivlar på att man som (av säljaren oinformerad) konsument ska förvänta sig att batterier (utbytbara eller ej) sväller så att de tar sönder omgivande produkt, det är knappast en rimlig design.

Som påpekats ovan så finns det inte egentligen något utrymme att neka att ta emot en reklamation inom tre år. Däremot så behöver företaget gå med på att faktiskt göra något och då blir det att gå till ARN eller domstol.

Nya lagen med två års bevisbörda för säljaren trädde i kraft 2022-05-01.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Med det sagt så vill jag ifrågasätta en sak - har produkten verkligen gått helt sönder av att batteriet svällt upp, eller är det bara så att någon panel hoppat av av trycket? Det kan ju vara så att tillverkaren har tagit höjd för att batterier sväller genom att designa att skalet går upp på ett kontrollerat sätt, och att lösningen är att byta batteriet och sedan sätta ihop produkten igen.

Det är en intressant aspekt på det hela, och jag vågar inte svara säkert på det. Produkten i fråga är uppskattningsvis 8-10 cm stor och skalet hade öppnat sig 2-3 cm. Tillräckligt mycket för att t.ex. ett barn skulle kunna sticka in fingrarna och röra vid elektroniken. Det är ju i och för sig inte högspänning i den, så det kanske inte är farligt (fast batteriet har ju rätt mycket ström i sig). I alla fall var det den risken vi tänkte på när vi funderade på om det kanske gick att reklamera den.

Höljet hade snäppfästen och det var de som hade släppt, så hade inte batteriet varit svullet skulle jag själv tro att det hade gått att stänga den igen. Men säljaren bad oss uttryckligen att lämna in den på elektronikåtervinningen de hade i butiken, så jag uppfattar det som att Telia ansåg att den inte gick att reparera. Det kan ju ha varit pga att batteriet kanske inte gick att byta.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KAD:

Nya lagen med två års bevisbörda för säljaren trädde i kraft 2022-05-01.

Tack för datumet! Det är viktigt, förstås. I det specifika fallet frågade dock inte säljaren efter inköpsdatum eller tittade på kvittot, utan berättade direkt att det är sex månaders reklamationsrätt som gäller generellt för produkter de säljer som innehåller batterier.

I det mer allmänna fallet så frågade jag av nyfikenhet säljaren uttryckligen om det gäller för produkter som de säljer nu, på vilket han svarade att ja, de informerar kunder som köper t.ex. en telefon i butiken idag att reklamationsrätten på telefonen är begränsad till sex månader. Han kvalificerade dock svaret senare genom att förklara att de bara informerar kunden om det, om kunden uttryckligen ställer frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förklara för säljaren att 3 års reklamationsrätt inte kan avtalas bort. Om han är av annan åsikt, be han skicka till dig skriftligt vad han anser, med namn o datum. Förklara att du behöver det till din bevisning i tingsrätten eller ARN. Då ska du se att säljaren inte är så stursk längre.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Både ja och nja.

För djupare förståelse så Garantiansvar vs. konsumentköplagen vid batterifel

Konsumentköplagen (1990:932)

Kortfattat reklamation har man alltid i 3år men eftersom tillverkaren/säljaren inte ger någon garanti på batteriet utöver de första 6månader som via lag som gör att bevisbördan ligger på säljaren/tillverkaren efter det så måst DU bevisa att batteriet har gått sönder p.g.a. fabrikationsfel och inte p.g.a. handhavande fel.

Första länken är från 2017, dvs innan förändringen 2022 där den omvända bevisbördan förlängdes från sex månder till två år, din sista paragraf är alltså fel.

Din andra länk är till den gamla konsumentköpslagen som upphävdes 2022.

Och som redan påpekats så finns det inte några begränsningar i reklamationsrätten gällade produkter med batterier.

Hade du i ditt kommentar hänvisat till TS fars köp istället för att svara någon som förklarade att reklamationsrätten gäller i tre år, så hade ett argument om sex månader när de gäller bevisbördan gällt, men inte pga batteriet utan eftersom den nya konsumentlagen är från maj 2022 vilket då är mindre än två och ett halvt år sedan.

Edit: ändrade sista meningen.

Permalänk
Medlem

Vet ej hur källkritisk denna sida är https://alltomelcyklar.nu/nyheter/arn-avvisar-krav-pa-biltema.... Men här verkar något ARN ärende testas, är det under två år så ska verkstaden bevisa att man använt batteriet fel medans efter två så verkade all bevisbörda ligga hos konsumenten. Vilket i detta ARN ärende gav butiken rätt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hellmix:

Skrivet av hellmix:

Som jag skrev tidigare garanti är bara ett säljargument om säljaren/tillverkaren vill så kan de sätta sin egen garantin på ALLT till 6 månader. Eftersom Konsumentköplagen har 6månader som minimum allt över det är helt frivilligt för säljaren/tillverkaren.

Säljare/Tillverkaren har satt 6månader på batterier eftersom det är lag och batterier är lite av rysk roulette vissa kan hålla i flera år utan att tappa någon mätbar tapp medans andra kan kasta in handduken efter några månader av normalt användande.

Gammal länk, det är två års bevislättnad sedan 2022.

Skrivet av macan7:

Vet ej hur källkritisk denna sida är https://alltomelcyklar.nu/nyheter/arn-avvisar-krav-pa-biltema.... Men här verkar något ARN ärende testas, är det under två år så ska verkstaden bevisa att man använt batteriet fel medans efter två så verkade all bevisbörda ligga hos konsumenten. Vilket i detta ARN ärende gav butiken rätt.

Skulle vara bra om vi kan få fram det där ärendet. Känns väldigt relevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle vara bra om vi kan få fram det där ärendet. Känns väldigt relevant.

Tycker nog inte att den är relevant.

Artikeln må vara från 2024, men cykeln köptes 2020 och då gällande den omvända bevisbördan bara i sex månader. Han anmälde till ARN 2022 och det blev avslag på hans krav då han inte kunde bevisa att det var ett ursprungligt fel.

Citat:

ARN motiverar detta med att konsumentköpslagen, som säger att det är köparen, i det här fallet Mats Nilsson, som ska bevisa att felet fanns vid avlämnandet.

– Omständigheten att ett batteri med en förväntad livslängd om 3–5 år slutar fungera tidigare än den förväntade livslängden är i sig inte tillräckligt för att det ska anses bevisat att det finns ett ursprungligt fel på batteriet. Enligt nämndens bedömning har Mats Nilsson inte på föreliggande utredning bevisat att felet med batteriet fanns redan vid avlämnandet. Hans krav ska därför avslås, skriver ARN i sitt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

så måst DU bevisa att batteriet har gått sönder p.g.a. fabrikationsfel och inte p.g.a. handhavande fel.

Här är viktigt att känna till att det inte är tal om någon CSI-bevisning utan beviskravet är väldigt lågt ställt på konsumenten.
"Jag har laddat det enligt instruktion" ska mer eller mindre anses vara tillräckligt bevis för att det ska gå över till säljaren att motbevisa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av filbunke:

Tycker nog inte att den är relevant.

Artikeln må vara från 2024, men cykeln köptes 2020 och då gällande den omvända bevisbördan bara i sex månader. Han anmälde till ARN 2022 och det blev avslag på hans krav då han inte kunde bevisa att det var ett ursprungligt fel.

Det är egentligen rätt ointressant om det produkten är köpt 2020 och har 6 månaders beviskrav hos ÅF eller köpt senare halvan av 2022 och har 2 års beviskrav hos ÅF. Principen kvarstår och resonemanget från ARN är sunt.

Jag misstänker att en jurist hade hållit med och gjort samma bedömning, det jag är ute efter är huruvida det finns något i ärendet som är relevant för att väga åt edera sida eller om det har blivit ett prejudikat i ärenden med inbyggda batterier.

Finns ju även ett gäng Macbooks och mobiltelefoner som fått svullna batterier att leta prejudikat hos.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Inte särskilt relaterat då batteriet inte sitter fast monterat och kunden givetvis yrar om planerat åldrande då batteridoktorn lurar i folk detta. När jag jobbade på Biltema så gick det fortfarande att få tag i dessa batterier så man fick köpa ett nytt om det gick sönder utanför garantitiden. Jag bytte BMS på en del batterier och lagade dem men idag är det förbud mot att skruva med batterier på Biltema så man skickar bara över ansvaret på kunden istället, vilket är rätt jävla grisigt av dem.

Tidigare när jag jobbade i en annan butik så hade vi ett ärende liknande det med TS pappas router, fast det var en mätningsmaskin av nåt slag där batteriet pajat efter 2 år. Vi fick då beskedet från tillverkaren att batteriet hade 6 mån reklamationstid men maskinen 3 år. Och då det kostade mer att skicka in maskinen och byta batteriet än vad en ny kostade så blev det ju i princip samma som för TS pappa. Jag ifrågasatte då detta med 6 mån reklamationstid och då drog de upp att batteriet räknades som en förbrukningsvara men jag har svårt att tro på att ett fast batteri verkligen kan räknas som det? Det verkar ju helt sinnesjukt. Nu skickade jag bara ärendet vidare till företagets centrala kundservice som efter att ha pratat med tillverkaren nekade kunden en reklamation och han blev givetvis sur som ättika. Jag tyckte att det var dåligt så jag lurade till kunden en ny vara som vi hade reklamerat då kartongen var skadad, wink wink. Men säg inget till någon för faan för då blir det väl ett jävla liv.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

@talonmas: Säljaren har inget att säga till om, men ska givetvis hänvisa till någon ansvarig och det kostar mer i ansökningsavgift att lämna in en stämningsansökan än vad det kostar med en mobil 4G-router. Visst vill du ha ett gott skratt så!

Det är i övrigt nästan ingen som erbjuder 3 års garanti på batterier i hemelektronik.

Permalänk
Medlem

Nej, alltså jag har också alltid fått informationen att batteri är en förbrukningsvara och det är kortare reklamationstid på dem. Men Eftersom den nya lagen kom tänker jag att man alltid kan lämna in den under 2 år och så måste verkstaden bevisa att du misskött produkten. Kanske tänker fel här och försökt kolla några arn ärenden, men de verkar vara svåra att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Gammal länk, det är två års bevislättnad sedan 2022.

Eftersom TS skrev att routen köptes in för 2½år sen antog jag att den blev köpt innan 1 maj 2022 då nya/ändrade lagen trädde i kraft.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Eftersom TS skrev att routen köptes in för 2½år sen antog jag att den blev köpt innan 1 maj 2022 då nya/ändrade lagen trädde i kraft.

Jag uppskattar informationen jag har fått i den här tråden, och fortsätt gärna att ge mer information. Det är intressant, även när det inte direkt rör min fråga. Tack för all input! Men bara så att inte ursprungsfrågan helt kommer bort såhär en bit ner i tråden, vilket är lätt hänt:

Frågan handlar alltså inte om hur vi kan reklamera routern eller om vi ens får göra det.

Frågan handlar däremot om att jag blev nyfiken på Telia-säljarens motivering till varför han inte tog emot reklamationen: att reklamationsrätten (alltså inte brytpunkten för bevisbördan, utan hela reklamationsrätten) på all hemelektronik som innehåller batterier är begränsad till sex månader, att det gäller oavsett anledning till reklamation (alltså även om det inte är kopplat till batteriet), och att den begränsningen gäller för produkter de säljer även idag (notera att säljaren avfärdade reklamationen med detta argument innan han fått reda på när produkten var köpt).

Då jag inte kände till den regeln blev jag nyfiken och frågade honom mer om det för att lära mig, men det var inte läge att djupdyka där i Teliabutiken med kö efter mig, så därför tog jag frågan hit för att för att lära mig ännu mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på TS senaste inlägg tycks detta mer röra semantik.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Med tanke på TS senaste inlägg tycks detta mer röra semantik.

Jag hoppas att det har varit tydlig i alla inlägg jag har gjort, inte bara det senaste. Har det inte varit det, ber jag så mycket om ursäkt.

Men det har varit intressant läsning, även de svar som inte berör ursprungsfrågan. Tack för alla svar!

Det jag tar med mig är att jag uppfattar från de sammanlagda svaren att det verkar (även om det har framkommit olika åsikter, och allt kanske inte är helt klarlagt än) som att det faktiskt finns ett vedertaget undantag i reklamationsrätten som säger att:

A) Batterier är specialfall och har enbart sex månaders reklamationsrätt.
B) Som konsument förutsätts man förstå att det är så (någon jämförde med att man bör förstå att mjölk inte heller har tre års reklamationsrätt), och är inget som säljaren behöver informera om.
C) Om batteriet inte är utbytbart begränsas reklamationsrätten till sex månader för hela produkten.

En personlig reflektion jag kan ge är att jag tycker att det känns lite som ett kryphål i konsumentköplagen - vill man inte ta emot reklamationer längre än sex månader är det mer eller mindre bara att löda fast batteriet - men är det så, så är det så! Man lär sig alltid något nytt. Tack så mycket!

Visa signatur