Bahnhof email fungerar på alla enheter, förutom Outlook

Permalänk
Medlem

Bahnhof email fungerar på alla enheter, förutom Outlook

Tänkte migrera från en gammal utdöende epost till den jag har hos Bahnhof.
Fungerar på telefonen, surfplatta med mera. Men inte i Outlook 2016

Alla uppgifter är de samma som på andra enheter.
Outlook klagar inte på lösenord, användarnamn, portat med mera utan Skicka/hämta säger den att det fungerar.

Men inget i inkorgen, inget i skickat.
Jag kan skicka från Outlook, det kommer fram till andra enheter men fortfarande inget på datorn, inte ens i skickat/sent.

Det är IMAP jag kör.

Telefon:

Samtidigt i Outlook:

EDIT:
Det fungerar till och med i Win10s E-post app.

EDIT: Löst.

Fråga mig inte varför, men detta måste vara inskrivet:

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Tänkte migrera från en gammal utdöende epost till den jag har hos Bahnhof.
Fungerar på telefonen, surfplatta med mera. Men inte i Outlook 2016

Alla uppgifter är de samma som på andra enheter.
Outlook klagar inte på lösenord, användarnamn, portat med mera utan Skicka/hämta säger den att det fungerar.

Men inget i inkorgen, inget i skickat.
Jag kan skicka från Outlook, det kommer fram till andra enheter men fortfarande inget på datorn, inte ens i skickat/sent.

Det är IMAP jag kör.

Telefon:
https://i.imgur.com/P1VGolA.png

Samtidigt i Outlook:
https://i.imgur.com/3f7M9Lg.png

EDIT:
Det fungerar till och med i Win10s E-post app.

EDIT: Löst.

Fråga mig inte varför, men detta måste vara inskrivet:

https://i.imgur.com/LWJ8DEl.png

Bra att det löste sig.
Men bahnhofs e-post inställningar är dessa:

Serveradress för inkommande e-post POP3
Inkommande e-postserver: pop3.privat.bahnhof.se
Port inkommande (POP3) SSL: 995
Kryptering: SSL

Om du läser din e-post från flera enheter så måste du använda dig av IMAP. Du måste använda IMAP på samtliga enheter för att detta ska fungera.

Serveradress för inkommande e-post IMAP
Inkommande e-postserver: imap.privat.bahnhof.se
Port inkommande (IMAP) SSL: 993
Kryptering: SSL

Serveradress för utgående e-post SMTP
Utgående e-postserver: mailout.privat.bahnhof.se
Port utgående SSL: 465
Kryptering: SSL

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@edroon: Hm, men det är ju de inställningar jag kör med redan?
IMAP

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Gjorde susen även i Outlook 2021

Skrivet av SirMacke:

Tänkte migrera från en gammal utdöende epost till den jag har hos Bahnhof.
Fungerar på telefonen, surfplatta med mera. Men inte i Outlook 2016

Alla uppgifter är de samma som på andra enheter.
Outlook klagar inte på lösenord, användarnamn, portat med mera utan Skicka/hämta säger den att det fungerar.

Men inget i inkorgen, inget i skickat.
Jag kan skicka från Outlook, det kommer fram till andra enheter men fortfarande inget på datorn, inte ens i skickat/sent.

Det är IMAP jag kör.

Telefon:
https://i.imgur.com/P1VGolA.png

Samtidigt i Outlook:
https://i.imgur.com/3f7M9Lg.png

EDIT:
Det fungerar till och med i Win10s E-post app.

EDIT: Löst.

Fråga mig inte varför, men detta måste vara inskrivet:

https://i.imgur.com/LWJ8DEl.png

Tack! Att skriva dit ”Inbox” i ”Rotmappens sökväg:” gjorde susen även för mig när jag skulle konfigurera ett e-postkonto hos Bahnhof i Outlook 2021.

Permalänk
Medlem

I den nya outlook clienten som följer med windows 11 så fungerar det inte. Den inhämtar alla inställningar själv, men det fungerar ändå inte att logga in.

Via webmailen så fungerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

I den nya outlook clienten som följer med windows 11 så fungerar det inte. Den inhämtar alla inställningar själv, men det fungerar ändå inte att logga in.

Den vanliga Outlook gör samma sak och då blir det fel då Outlook använder mailadressen, tex nisse@bahnhof.se, och lägger den som själva kontot. (automatiskt även där...)

När man då skall hämta mail blir det fel då kontot hos Bahnhof heter något i stil med mb123456 istället för det som Outlook har registrerat, dvs mailadressen. Då får jag alltid upp en ruta som innehåller Användarnamn+Lösenord. Där ändrar jag Användarnamnet från nisse@bahnhof.se till kontots namn, dvs mb123456. Efter den ändringen fungerar allt som förväntat.

Det borde gå att ändra i nya Outlook. I den gamla kan man göra det under Arkiv > Kontoinställningar > Serverinställningar för resp konto.

Jag har inte testat nya Outlook så inget jag skrev kanske hjälper, men jag har råkat ut för det i vanliga Outlook alla gånger jag konfigurerat det. Jag gillar Outlook, men sedan dom införde detta värdelösa, automatiska blaj är jag mer skeptisk än vad jag var förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Den vanliga Outlook gör samma sak och då blir det fel då Outlook använder mailadressen, tex nisse@bahnhof.se, och lägger den som själva kontot. (automatiskt även där...)

När man då skall hämta mail blir det fel då kontot hos Bahnhof heter något i stil med mb123456 istället för det som Outlook har registrerat, dvs mailadressen. Då får jag alltid upp en ruta som innehåller Användarnamn+Lösenord. Där ändrar jag Användarnamnet från nisse@bahnhof.se till kontots namn, dvs mb123456. Efter den ändringen fungerar allt som förväntat.

Det borde gå att ändra i nya Outlook. I den gamla kan man göra det under Arkiv > Kontoinställningar > Serverinställningar för resp konto.

Jag har inte testat nya Outlook så inget jag skrev kanske hjälper, men jag har råkat ut för det i vanliga Outlook alla gånger jag konfigurerat det. Jag gillar Outlook, men sedan dom införde detta värdelösa, automatiska blaj är jag mer skeptisk än vad jag var förr.

Jag har testat alla varianter som den nya outlooken kan möjligen ge, och det fungerar ändå inte. Det måste vara fel i den där klienten då. Synd är att bahnhof använder sig av nå mb123456 istället för användare@bahnhof.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Jag har testat alla varianter som den nya outlooken kan möjligen ge, och det fungerar ändå inte. Det måste vara fel i den där klienten då. Synd är att bahnhof använder sig av nå mb123456 istället för användare@bahnhof.se.

Jag testade nyss nya Outlook och fick det inte heller att fungera. Förr hade ju Bahnhof lite guider man kunde kolla i men dom verkar helt borttagna från hemsidan numer. Jag hittade dom först när jag googlade, men dom är ju från stenåldern...

Så nya Outlook verkar helkass och Bahnhof borde rycka upp sin support och göra den mer up to date.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite anarki kring mail-konfigureringar. Det verkar som om de automatiska inställningar Microsoft jobbar med förutsätter att det är gjort på ett visst sätt. Om det inte stämmer så blir det problem. Jag tycker det bästa är när man kan ställa in allt själv. Då blir det oftast rätt vid första försöket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Jag testade nyss nya Outlook och fick det inte heller att fungera. Förr hade ju Bahnhof lite guider man kunde kolla i men dom verkar helt borttagna från hemsidan numer. Jag hittade dom först när jag googlade, men dom är ju från stenåldern...

Så nya Outlook verkar helkass och Bahnhof borde rycka upp sin support och göra den mer up to date.

https://bahnhof.se/privat/kundservice/

Klicka på E-post & webbhotell och sedan Kom igång med e-post. Där har du guiderna och dom är som sagt ifrån stenåldern.
Bahnhof borde ändra sina system så att det passar mailklienterna, typ dom top 10 populäraste. Dom verkar ha snickrat den där mailfunktionen kring webmail endast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker det är lite anarki kring mail-konfigureringar. Det verkar som om de automatiska inställningar Microsoft jobbar med förutsätter att det är gjort på ett visst sätt. Om det inte stämmer så blir det problem. Jag tycker det bästa är när man kan ställa in allt själv. Då blir det oftast rätt vid första försöket.

Mja, fast en generell standard borde vara på sin plats och sedan får alla följa efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Mja, fast en generell standard borde vara på sin plats och sedan får alla följa efter.

Det vore trevligt med en standard men är nog helt orealistiskt idag. Ingen operatör är tillräckligt dominerande för att kunna diktera villkoren. Då är vägen framåt att operatörerna är noggrannare med att dokumentera vilka inställningar deras tjänst kräver och de som levererar klienterna ser till att konfigurationen är tillräckligt flexibel för att klara olika krav.

När det gäller t ex Outlook tycker jag det verkar som om Microsoft medvetet gör det svårare att använda andra mail-leverantörer. Det brukar kallas inlåsning och tillämpas av de som säger sig gilla fri konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det vore trevligt med en standard men är nog helt orealistiskt idag. Ingen operatör är tillräckligt dominerande för att kunna diktera villkoren. Då är vägen framåt att operatörerna är noggrannare med att dokumentera vilka inställningar deras tjänst kräver och de som levererar klienterna ser till att konfigurationen är tillräckligt flexibel för att klara olika krav.

När det gäller t ex Outlook tycker jag det verkar som om Microsoft medvetet gör det svårare att använda andra mail-leverantörer. Det brukar kallas inlåsning och tillämpas av de som säger sig gilla fri konkurrens.

Ja så kan det vara, skulle inte förvåna mig ett dugg.

Permalänk
Medlem

Ser att det är en gammal tråd, men fortfarande aktiv. Vill därför påpeka att det inte är en särskilt bra idé att använda email-adressen man får från sin ISP.

Man blir fast med samma ISP så länge man vill ha kvar adressen. Även om man kan försöka att alltid vara kund där så finns inte alla ISP:er på alla ställen. ISP:n kan också plötsligt bestämma sig för att lägga ner tjänsten, vilket hände kunderna hos en annan svensk ISP nyligen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ser att det är en gammal tråd, men fortfarande aktiv. Vill därför påpeka att det inte är en särskilt bra idé att använda email-adressen man får från sin ISP.

Man blir fast med samma ISP så länge man vill ha kvar adressen. Även om man kan försöka att alltid vara kund där så finns inte alla ISP:er på alla ställen. ISP:n kan också plötsligt bestämma sig för att lägga ner tjänsten, vilket hände kunderna hos en annan svensk ISP nyligen.

Jag övergav Bahnhof som Bredbandsleverantör för ett par år sedan pga extremt många ISP-specifika problem och internetförluster orsakade av inkompetens och trasig utrustning hos Bahnhof. men behöll ISP mejlen. Man kan behålla mejlen för 85:- var tredje månad eller så.

Men, stort men, Bahnhof har åkt dit för bluff-företaget TitanHQ's tjänst Spamtitan. Som använder overifierade tredjepartslistor över mejladresser och IP adresser att blockera. Och de använder "Ai" för att blockera istället för människor. Och har börjat mass-blockera 2FA email etc.

Det är en extrem risk att förlita sig på ett Bahnhof epostkonto, nu när bluff-företaget TitanHQ har lyckats blåsa Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag övergav Bahnhof som Bredbandsleverantör för ett par år sedan pga extremt många ISP-specifika problem och internetförluster orsakade av inkompetens och trasig utrustning hos Bahnhof. men behöll ISP mejlen. Man kan behålla mejlen för 85:- var tredje månad eller så.

Men, stort men, Bahnhof har åkt dit för bluff-företaget TitanHQ's tjänst Spamtitan. Som använder overifierade tredjepartslistor över mejladresser och IP adresser att blockera. Och de använder "Ai" för att blockera istället för människor. Och har börjat mass-blockera 2FA email etc.

Det är en extrem risk att förlita sig på ett Bahnhof epostkonto, nu när bluff-företaget TitanHQ har lyckats blåsa Bahnhof.

Intressant att de erbjuder tjänsten mot betalning även om man inte är bredbandskund. Det tror jag inte de andra gör, men har visserligen inte undersökt saken särskilt noga. Vet åtminstone att vissa av dem uttryckligen inte gör det.

Sedan ger ju en sådan mailadress lite "jag är inte så bra på IT"-vibbar också om man är lite fördomsfull.

Ja, det där låter ju lite överhypat om inte annat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q