Permalänk

Mikra rå potatis

Någon annan som brukar mikra rå potatis?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Nej bara kokt/stekt. Ägg har jag hört ska vara riktigt mumsigt att micra. Testa det!

Permalänk
Medlem

Bakpotatis förbereder jag i mikro.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Nej bara kokt/stekt. Ägg har jag hört ska vara riktigt mumsigt att micra. Testa det!

Nu tar vi det lugnt här innan någon får hela sitt kök nedkladdat!

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Nej bara kokt/stekt. Ägg har jag hört ska vara riktigt mumsigt att micra. Testa det!

Bör väl tilläggas att äggen bör skalas innan de placeras i micron. Stick även hål på gulan för säkerhets skull och använd ett lock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nu tar vi det lugnt här innan någon får hela sitt kök nedkladdat!

I värsta fall exploderar det kokheta ägget i ansiktet och förblindar dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nu tar vi det lugnt här innan någon får hela sitt kök nedkladdat!

Eller brännskador

Permalänk
Medlem

Gjorde förr, tog en kniv och stack runt om i potatisen. Tid varierar beroende på storlek.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

alltså bara så? eller koka i mikron?
har aldrig gjort varken eller men koka går ju såklart.
skulle däremot aldrig tänka tanken att bara lägga in den så? blir det inte riktigt torrt? bränt på utsida utan att bli kokt insidan? eller tunna skivor?

Permalänk
Medlem

Ja, nu får allt TS bjuda på lite mer detaljer.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Någon annan som brukar mikra rå potatis?

Skrivet av iller:

Bakpotatis förbereder jag i mikro.

Första reaktionen vad "Nej".. Tills Bakpotatis kom in.. Då kom jag ihåg att min mamma och jag brukade oftast mikra bakpotatisen cirka 20 minuter

Permalänk

Att mikra potatis är en ganska stor plot i "The Martian", så om du vill läsa en bok som delvis handlar om trådens ämne så kan jag rekommendera den boken!

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av julgranen:

Nej bara kokt/stekt. Ägg har jag hört ska vara riktigt mumsigt att micra. Testa det!

Gärna strutsägg va?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Gärna strutsägg va?

Dinosaurieägg.

Permalänk
Medlem

Aldrig provat, däremot "bakar" jag regelbundet sötpotatis i mikron.

Skrubba, stick runt om med gaffel, börja med fyra-fem minuter, provstick och kör ytterligare några minuter beroende på storlek och effekt. Ta ut, skåra direkt som en bakpotatis, en klick smör och krydda med kanel/rökt paprika/salt efter smak. Går att lyxa till med fetaost, färskost eller skagenröra.

Perfekt mellanmål eller som tillbehör till kött.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Ja ja bakar potatis i micron: https://www.coop.se/recept/bakad-potatis-i-micro/

Det går med i princip vilken potatis som helst, men lite större än normal är bäst tycker jag.
Sedan i ungen får de såklart ett helt annan sprödigare skal som är roligt, men jag äter ej skalet.
Stora potatis som folk kallar för bakpotatis är intressant, men lite större vanliga föredrar jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja!

Det händer att jag råriver potatis för att laga rårakor, och kör den rårivna potatisen i mikrovågsugn en stund för att förvälla dem innan jag steker dem, vilket gör dem krispigare.

Detaljer här: https://www.seriouseats.com/shredded-hash-browns-recipe

Permalänk
Medlem

större bakpotatis gör jag alltid i micron, går ganska fort också 7 till 12 minuter ca (en bakpotatis) beroende på storlek

Visa signatur

Acer Predator Helios 300