Följ Black Week på SweClockers

Krönika: SweClockers storhet syns när Amazon sumpar rea

Permalänk
Melding Plague

Krönika: SweClockers storhet syns när Amazon sumpar rea

André hittade inget att köpa på Prime Day, men är otroligt tacksam för forumets insatser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jepp, helt klart bättre kolla här än en site som typ jagar mer sidvisningar än visar det man söker efter med sitt medvetet osorterade sortiment. Hittade ingen anledning att skaffa prime fortsatt heller men nice att kunna få överblick i dagens fyndtråden iaf.

Permalänk
Medlem

Senaste åren har ju varit bedrövliga överlag när det kommer till rea på hårdvara. Är bara Inet och Komplett i samarbete med Sweclockers där det ens varit intressant.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Fattar inte ens varför de fortsätter, det skapar ju bara badwill.... bättre bara köra random kampanjer som alla andra än hypa upp en dag som de aldrig levererar på.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Undviker att köpa på Amazon då jag inte vill genomgå samma problem igen när det blir/är fel på varan.

Permalänk
Medlem

Har haft en fundering sen jag handlade utifrån senast. Om man skulle köpa från tyska amazon som du skrev i artikeln, tillkommer det då avgifter från Postnord för "administration" och annat tjafs?

Senast jag handlade från utomlands så var det visserligen från England/Skottland och då slängde Postnord på 154 kronor. Och om det tillkommer extra kostnader så är det ju inte värt om man inte köper dyra saker. Köper man någon liten pryl för ett par hundra så är det ju rätt saftigt pålägg. Jag köper väldigt sällan "dyra" saker för tusen eller mer kronor och tycker inte det är större skillnad på tyska (de få gånger jag också kollat där) jämfört med svenska amazon eller andra svenska butiker (som oftast är bra mycket dyrare än amazon på liknande prylar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Har haft en fundering sen jag handlade utifrån senast. Om man skulle köpa från tyska amazon som du skrev i artikeln, tillkommer det då avgifter från Postnord för "administration" och annat tjafs?

Senast jag handlade från utomlands så var det visserligen från England/Skottland och då slängde Postnord på 154 kronor. Och om det tillkommer extra kostnader så är det ju inte värt om man inte köper dyra saker. Köper man någon liten pryl för ett par hundra så är det ju rätt saftigt pålägg. Jag köper väldigt sällan "dyra" saker för tusen eller mer kronor och tycker inte det är större skillnad på tyska (de få gånger jag också kollat där) jämfört med svenska amazon eller andra svenska butiker (som oftast är bra mycket dyrare än amazon på liknande prylar)

Jag har ofta haft produkter som skickas från Tyskland utan att få nåt extra påslag. England är ju inte med i EU så där åker du ju på tull osv, men från EU-länder är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Undviker att köpa på Amazon då jag inte vill genomgå samma problem igen när det blir/är fel på varan.

Tråkigt, själv har jag helt motsatta erfarenheter av amazon och de har varit helt fantastiska med att hantera problem av olika dess slag med produkter. Långt mycket bättre än svenska webbshopparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är ju exakt det som Amazon är bra på. Deras returhantering brukar beskrivas som fenomenal.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Kollat in denna rea de gånger de vart i sverige och inte hittat en ända pryl värd att köpa.. och kollade brett från verktyg till livsmedel. Nä har får amazon tänka om eller så är jag inte rätt kundgrupp.

Mycket av rean var inte värd besväret ens då biltema eller ica har samma skräp.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orisons:

Fattar inte ens varför de fortsätter, det skapar ju bara badwill.... bättre bara köra random kampanjer som alla andra än hypa upp en dag som de aldrig levererar på.....

Fungerar det verkligen så dåligt då? De får ju i alla fall enormt mycket uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem

Svårt att köpa något utan pengar.

Min ekonomi pga olika faktorer är sämsta den varit på över 10 år.

Först ökade kostnader för köp av hus och bil mm sedan kom hela inflationsvågen och så gick min inkomst ner rejält.

Att betala räkningarna och ha råd med mat är enda som gäller.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Viste inte om att det varit Prime Day, men åt andra sidan så köper jag aldrig från Amazon.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag köper bara prylar när det behövs och inte pågrund av reor.

Permalänk
Medlem

Prime day var lite av besvikelse då man var ute efter ett grafikkort o kanske en SSD.
Hittade inget på amazon.se som var värt att köpa.
Kanske var det andra saker som var bättre pris satta…
Otur att man missade inet ASUS kväll 😢

Permalänk
Medlem

Är ju samma varje år så förstår inte varför ni trodde det skulle vara så mycket bättre i år? finns bättre reor att sikta in sig på under året än denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fungerar det verkligen så dåligt då? De får ju i alla fall enormt mycket uppmärksamhet.

Sant, det är väl inte hos nördarna de stora pengar finns...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orisons:

Sant, det är väl inte hos nördarna de stora pengar finns...

Nä, och de flesta är väl inte så långsinta heller? Dyker det upp ett bra erbjudande låter man väl inte bli för att rean var medioker senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Storbritannien är ju inte med i EU, så det räknas som 3:e land, så det är inte så konstigt att du fick tull/moms där. Inom EU är det självklart inga avgifter när du tar emot paket

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Sparade några hundralappar på saker jag ändå behövde köpa, men med facit i hand blev det rätt mycket bortslösad tid att kolla runt. Sämsta Prime day hittills tycker jag.

Permalänk
Medlem

Mina havaianas pajjade så hade tur. 😆

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Har genuint aldrig hört talas om "Prime Day" innan idag...

Sen har ju dessa "super-rea-tillfällen" (Black Week, Mellandagarna, Cyber Monday m.fl) bara varit överhypad varmluft när det kommer till hårdvara sedan säkert 5-10 år tillbaka.

På sin höjd sparar man någon hundralapp nuförtiden, knappast något att bli exalterad över...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Är prime kund iom Drakens återkomst serien och lågt pris men köpar ändå inte på deras sida. Försökt men värdelös hemsida och rean var ju ett skämt.

Blir att avsluta när serien är färdigsedd.

Permalänk

Det är för ofta rea på allmänna saker, likaså om man ska ha en specifik produkt så är priset ofta densamma.
Jag gillar den gamla goda tiden, vi pratar 90tal man går in i en butik typ överskottsbolaget, de anställda i butiken har ingen koll alls på vad de har, de vet inte vad saker är värda och kunde säga du får denna pryl för 100 spänn.
Och man kommer hem med värsta fyndet. Mycket gamla miltitärsaker hade överskottsbolaget som de typ sänkte bort, jag pratar lagliga saker för folk såklart. Men kläder, storkök, bestick, tält, lampor etc.

Idag är det ordning och reda och man gör ej några riktiga fynd.
Det var som jag skulle köpa en iPhone 15 åt en bekant, där den bekanta vill att jag ska kolla upp om det blir superrea på den, så han kan använda butikens prisgaranti. -Jovisst, det lär hända.

Permalänk
Medlem

Jag upphör aldrig att förvånas över mångas förväntningar på/drömmar om att kunna köpa det senaste värstinggrafikkortet för halva priset på någon rea. En rea är ju normalt ett tillfälle då företagen säljer ut gamla hyllvärmare och utgående produkter för att rensa lagret och åtminstone få någonting för dessa prylar.

Alla som följer dessa diskussionsforum vet att marginalerna på dyrare hårdvara är mycket små och att redan ganska små prissänkningar gör att företagen faktiskt säljer produkterna med förlust. Det finns kanske bara två huvudorsaker till att ett företag säljer produkter med förlust – företaget har fått ekonomiska problem och behöver snabbt dra in pengar eller att företaget får igen den tillfälliga förlusten i form av positiv marknadsföring. Inet är ett bra exempel på det sistnämnda genom att både själva och tillsammans med gästande leverantörer erbjuda ett begränsat antal s.k. drops (prissänkta produkter) i samband med sina webbsändningar på YouTube. Men Inet har då själva mer än en gång mycket tydligt påpekat att dessa produkter säljs med förlust.

Så hur kan då någon, när man tittar i backspegeln, hoppas att Amazon ska sälja särskilt många av dessa produkter med förlust? Sverige är en liten marknad och Amazon försöker förstås tjäna så mycket de kan på oss. Alla som har följt svenska Amazon vet att Prime Days inte brukar bjuda på några fantastiska fynd vad gäller just teknikprylar …

Att jag sedan inte blir klok på Amazons prissättning och mycket tillfälliga ”gerillaprissänkningar” – ibland bara under någon timme – är en annan sak. Även om jag knappt handlar från Amazon i dag på grund av deras bristande valfrihet vad gäller leveranser har jag gjort fina fynd över åren genom att hålla koll på tillfälliga prissänkningar av produkterna på mina önskelistor. Men de bästa fynden har jag aldrig gjort på teknikprylar utan framför allt på kläder och skor.

Det är en helt annan sak att man brukar kunna köpa billiga kläder och skor på rea eftersom marginalerna på dessa produkter är rejält höga. Jag har själv köpt märkeskläder och skor från Amazon ned till en tredjedel av ordinariepriset och en bekant köpte Eccoskor för under halva priset under Prime Days nyligen. Där snackar vi fynd till bättre priser än på de svenska reorna!

Permalänk
Medlem

Köpte en fin Anker Powerbank, ett antal olika Shelly enheter till finfina rabatter så är nöjd!

Permalänk
Medlem

Nej, det kändes väl rätt oinspirerat på det hela taget, det var mitt intryck iaf.

För egen del köpte jag en pryl jag sneglat på ett tag och som nu var nedsatt 22% eller vad det var (jämfört normalpris oavsett butik), så det var väl ändå rätt lyckat för min del. Men att faktiskt leta intressanta erbjudanden verkade rätt hopplöst.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tycker Amazon är ganska intressanta, för mig är deras nisch saker jag normalt skulle köpa från Kina. Vi pratar skruvsatser, elektronik-komponenter, Raspberry pi prylar, Arduino, Sata-kott, och faktiskt en hårklippningsmaskin och en pepparkvarn.

Jag hade lite uppesittarkväll på Prime Day men blev enormt besviken, det kändes som dom bara reade ut skit dom inte kan få sålt annars. Hade inte velat ha det gratis. Dom har ju potential. Produkterna finns där och det känns ju som dom kan göra något bra av detta, och så tok-sumpar dom det. Får bli bättring om det skall bli några mer uppesittarkvällar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag upphör aldrig att förvånas över mångas förväntningar på/drömmar om att kunna köpa det senaste värstinggrafikkortet för halva priset på någon rea. En rea är ju normalt ett tillfälle då företagen säljer ut gamla hyllvärmare och utgående produkter för att rensa lagret och åtminstone få någonting för dessa prylar.

Alla som följer dessa diskussionsforum vet att marginalerna på dyrare hårdvara är mycket små och att redan ganska små prissänkningar gör att företagen faktiskt säljer produkterna med förlust. Det finns kanske bara två huvudorsaker till att ett företag säljer produkter med förlust – företaget har fått ekonomiska problem och behöver snabbt dra in pengar eller att företaget får igen den tillfälliga förlusten i form av positiv marknadsföring. Inet är ett bra exempel på det sistnämnda genom att både själva och tillsammans med gästande leverantörer erbjuda ett begränsat antal s.k. drops (prissänkta produkter) i samband med sina webbsändningar på YouTube. Men Inet har då själva mer än en gång mycket tydligt påpekat att dessa produkter säljs med förlust.

Så hur kan då någon, när man tittar i backspegeln, hoppas att Amazon ska sälja särskilt många av dessa produkter med förlust? Sverige är en liten marknad och Amazon försöker förstås tjäna så mycket de kan på oss. Alla som har följt svenska Amazon vet att Prime Days inte brukar bjuda på några fantastiska fynd vad gäller just teknikprylar …

Att jag sedan inte blir klok på Amazons prissättning och mycket tillfälliga ”gerillaprissänkningar” – ibland bara under någon timme – är en annan sak. Även om jag knappt handlar från Amazon i dag på grund av deras bristande valfrihet vad gäller leveranser har jag gjort fina fynd över åren genom att hålla koll på tillfälliga prissänkningar av produkterna på mina önskelistor. Men de bästa fynden har jag aldrig gjort på teknikprylar utan framför allt på kläder och skor.

Det är en helt annan sak att man brukar kunna köpa billiga kläder och skor på rea eftersom marginalerna på dessa produkter är rejält höga. Jag har själv köpt märkeskläder och skor från Amazon ned till en tredjedel av ordinariepriset och en bekant köpte Eccoskor för under halva priset under Prime Days nyligen. Där snackar vi fynd till bättre priser än på de svenska reorna!

Tänkte skriva att här har vi mannen som inte varit med på megaclick, men efter att jag orkat läsa hela din WOT ser jag att du tar upp Inet som de som gör saker annorlunda. Så jag vil +1a det och mest bara instämma i hur fantastiska Inet är! Köper därifrån även om det kan vara några kronor dyrare ibland.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av naaw:

Tråkigt, själv har jag helt motsatta erfarenheter av amazon och de har varit helt fantastiska med att hantera problem av olika dess slag med produkter. Långt mycket bättre än svenska webbshopparna.

Beror helt på om det skeppas och säljs av Amazon eller 3:e part. Viktigt o notera vid köp

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop