Permalänk
Medlem

Bankappar - bra och dåliga!

Handelsbanken sedan urminnes tider och är ändå rätt imponerad av de i princip inte lyckats göra några större förbättringar sedan de släppte appen för typ femton år sedan. Layouten är helt ok men upplever appen som rätt så rudimentär och som saknar en hel del vettiga saker, framförallt gällande betalningar. 3/5 solar.

Avanza. Riktigt bra layout, funktioner. Gillart skarpt. 4,5 sol / 5.

SBAB. Bra också, har de funktioner man behöver. Smidigt att fixa med extraamortering. 4/5 sols.

Swedbank. Nu har jag den inte längre men riktigt bra vad jag minns. Smarta funktioner. 4,5/5 solar.

Länsförsäkringar. Gillar inte alls. UX fult generellt. Förstasidan är riktigt rälig med konstig layout.
Plus dock för att man kommer åt försäkringen på samma ställe. 2/5 solar.

Vilka tycker du är bra/mindre bra?

Permalänk
Medlem

Nu jämför du äpplen med päron då SBAB och Avanza inte ens har möjlighet till betalningar. Avanza är grymma på värdepappershandel, men det andra kan jag vara utan. Deras sparkonto ger ju inte mer ränta eller funktioner som jag behöver. Det tar dessutom längre tid att få ut pengarna då det inte går att betala med sparkonton.

Samma sak med SBAB. Säkert bra app för lån och sparkonto men har i övrigt inga funktioner som jag behöver.

Jag gillar Handelsbankens app då det är lättöverskådlig och man översköljs inte av "varningar" eller "tips (reklam)". Jag har det mesta på e-faktura och jag får notis när det kommer en e-faktura att godkänna. Klicka godkänna och sen klart. Lättare kan det inte bli.

Swedbank-appen är också bra. Tydligt och informativ. De ligger i framkant.

Övriga bankappar använder jag inte.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ja Handelsbanken funkar helt ok för det mesta enklare ärendena, men är inte direkt rik i funktionalitet.

Nordeas app har extremt mycket mer funktioner framförallt sett till översikt och koppling till andra banker eller kort, men mycket vill ha mer.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

SBAB: Mycket bra app för ändamålet.
Resurs: Okey, men sämre än SBAB för samma ändamål.
Sparbanken Enköping (Swedbank): Mycket bra och har de funktioner man behöver. (Huvudbank)
Bank Norweigan: Sämre, rörig.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Bytte från Chase (Amerikansk) bank när jag flyttade till Sverige till Handelsbanken och enorm skillnad där. Chase appen va inte direkt perfekt, men om man kollar på funktionalitet så är det natt och dag.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga då jag enbart använder Nordeas app och den uppfyller mina krav.

Permalänk
Medlem

Swedbank = Fungerar / funktioner. men layout är rätt urkass...
alltid "reklam" skaffa dessa funktioner....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Jag gillar Handelsbankens app då det är lättöverskådlig och man översköljs inte av "varningar" eller "tips (reklam)".

Fast Handelsbankens app saknar också väldigt många funktioner som man tycker borde vara ganska grundläggande, speciellt vad gäller historik.

Permalänk
Medlem

Har bara använt swedbank. (både android och ios men De senaste 3 åren enbart ios versionen.
Och tycker den fungerar bra för allt jag gör ofta (betala räkningar, köpa fonder, flytta pengar mellan konton)har aldrig krånglat för mig i alla fall.
Men håller med vissa andra om att UI kanske inte är det enklaste.
Senast jag köpte bil och behövde öka swishgränsen för dagen så tog det en bra stund att förstå var den menyn gömde sig. Satt hos handlaren en bra stund haha, men detta var för några år sen så kanske är bättre nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag för mestadels bara över pengar med appen.

Swebank var bättre förr på ett sätt, det var lättare och se vart skulle trycka och vad som gällde vilket steg man var i processen, nu känns det mer som all info är inbakat för att få med så mycket info på så liten yta som möjligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Lf är bland de sämre iaf. Backenden ligger ofta nere och har problem!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Har använt mig av Swedbank, för länge sen. Gillade appen skarpt då och misstänker att den inte blivit sämre sen dess.

Hade Nordea därefter, bytte dit för ungefär 4 år sen, och den appen steg i mina ögon genom hela den tidsperioden med mer funktionalitet och färre manuella klick/svep krävdes för att genomföra samma saker.

Tyvärr var Danskebank betydligt billigare för bolånets omförhandling förra året, och den appen är helt bedrövlig. Otroligt grundläggande funktionalitet, ungefär i nivå med kolla saldon, föra över pengar mellan konton och betala räkning. I stort sett allt annat kräver webinloggning istället. Appen i sig kräver betydligt fler steg/knack för att göra samma sak, ex flytta pengar mellan konton, som Nordea.

Så någon form av betyg blir väl
Swedbank (över 4 år sen) - 3.5/5
Nordea (fram till förra året) - 4/5
Danske - 1.5/5

Permalänk

Danskebank fungerar som huvudbank, inte lika "polerad" som Swedbank. Men Swedbank ska alltid ha massa begränsningar i stil med att man måste ha utökat bankid, dosa etc för att göra något. Hos danskebank fungerar det bara.

Nordnets app tycker jag är riktigt dålig, däremot är deras webbsida bra så jag använder den.

Santanders app är väldigt simpel inte mycket man kan göra, lite komplicerat att sätta in pengar hos dem.

Länsförsäkringar har lite mera funktionalitet i stil med Swedbank.

Men jag tycker att samtliga banker har bättre webbsidor med mera funktionalitet än i appen.
Undantaget kanske är Danskebank, vars app är smidigare än webbsidan.

Permalänk

Jag ser ej vitsen med appar för bankärende och liknande, jag kör med webbläsaren. Ja, jag är en gammal gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser ej vitsen med appar för bankärende och liknande, jag kör med webbläsaren. Ja, jag är en gammal gubbe.

Jag håller med dig. Ja, jag är också gubbe.

Det enda bankappen används till i mitt fall är att kolla saldo och i undantagsfall föra över pengar mellan konton om man t.ex. är på bilverkstaden och notan blir dyrare än man räknat med.

Allt annat görs hemma i webbläsaren i lugn och ro.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Betalar räkningar och så när jag har tråkigt och sitter på bussen t.ex. Funkar väl bra genom webbläsaren men det är smidigare i appen (på mobilen).

Har ICA-banken. Har inte haft några problem eller saknat något. Men har inte provat någon annan bank på länge nu så jag kanske missar massa bra funktioner jag inte vet om.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kör SEB och har gjort i många år, tidigare var appen lite för enkel men nu för tiden så tycker jag att den är bra. Det är inget som jag direkt saknar, men visst, det finns alltid rum för förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag håller med dig. Ja, jag är också gubbe.

Det enda bankappen används till i mitt fall är att kolla saldo och i undantagsfall föra över pengar mellan konton om man t.ex. är på bilverkstaden och notan blir dyrare än man räknat med.

Allt annat görs hemma i webbläsaren i lugn och ro.

Skitbra att kunna scanna fakturor med kameran! Även snabbt flytta pengar mm.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker den fungerar bra.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Att kunna fullförsäkra v60 bilen för 200kr i månaden väger högre för mig än UI i mobilen.
Kör länsförsäkringar för lönekonto, Santander för sparpengar

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har aldrig varit nere för mig under dom 5 åren jag haft den banken

Permalänk
Medlem

Ingen är lika bra som Avanzas app.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag har levt under en sten, har bankerna appar ?^^

Jag loggar bara in via internetbanken via webläsaren o gör mina bank ärenden där...:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag har levt under en sten, har bankerna appar ?^^

Jag loggar bara in via internetbanken via webläsaren o gör mina bank ärenden där...:D

mycket smidig att kolla saldon på kreditkortet/konton och göra överföringar mellan olika konton när man är ute på stan

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Har alltid haft en och samma bank för lönekonto. Har inte kollat vad andra banker erbjuder. Är det värt tidsinvesteringen?

Permalänk
Medlem

Jag tycker avanzas är lite trög, det är kanske lite väl mycket ögongodis och lull lull, men den är egentligen ganska avskalad.
Däremot undrar jag hur mycket som egentligen kan skalas av på de flesta appar som används mest. Jag har bara tur att min nuvarande telefon åtminstone var en i flaggskeppsklass för några år sen.

Jag använder Handelsbankens också och den är ju inte så komplicerad, men den gör det inte enkelt att hitta viss information ibland.
Och den saknar vissa funktioner som någon nämnde samtidigt som den har funktioner jag inte efterfrågar men som jag ändå förväntas ta hänsyn till. Jag är så van vid avanzas att jag föredrar enkelhet i första hand.

Handelsbankens app flyter på bättre än Avanzas.
Det är inte mycket "ögongodis" med HBs app, och det är egentligen ingen nackdel alls.

Summa summarum använder jag ändå Avanzas mer än HBs därför att aktiehandel helt enkelt är enklare och minst lika billigt med Avanza.
Dock kanske HB möjliggör handel med vissa instrument och papper som inte Avanza har, men det vet jag inget om, och ännu mindre om det är något jag går miste om.

Skrivet av BrottOchStraff:

Ingen är lika bra som Avanzas app.

Kan någon ge ett utlåtande om NordNets app? Min chef använder den och den verkade ok, men ja den kanske inte är lika vass som Avanzas. Inte snyggare i alla fall

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Jag har bara provat nordea och swedbank i modern tid. Där tycker jag Swedbank vinner stort.
Minns fortfarande när jag ville öppna ISK på nordea och jag var tvungen att RINGA någon för att svara på kundkännedom-rapporten. Herregud alltså. 2022 ringer man alltså någon för det 🤣

Permalänk
Medlem

För aktie/fondhandel är Avanza överlägset bäst, men på grund av alla återkommande störningsproblem så bytte jag till Nordnet, som inte alls har lika bra GUI men som å andra sidan än så länge varit rock solid.

För vanliga bankärenden har jag bara provat SEB, Handelsbanken, Swedbank och SBAB och där har Swedbank varit klart bäst. Tydligt och enkelt GUI, smidig inloggning osv.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Har SEB och Ikano. SEB har en fantastisk telefonsupport utan tvekan 10 Stjärnor använt den ett par gånger när jag glömt uttagsgränser😋😎 jag själv satt upp!! (kommer aldrig att lita på mig själv) och det har fixats på tio minuter. Ikano hade bäst ränta på sparandet och så spekulerar de inte med sparares pengar, men nu är det lika dåligt där som resten av bankvärlden. Appen är okej lätt att ha koll på konton och fixa med Swish och BankID och utlandsbetalningar

glömde frågan
Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Länsförsäkringars app är väldigt bra. Ger bland annat en tydlig översikt över vilka kommande betalningar som är att vänta

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500