AMD släpper program för bildgenerering med AI

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper program för bildgenerering med AI

Amuse är ett nytt program från AMD som kör Stable Diffusion på AMD-hårdvara och genererar bilder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är det "ett program från AMD" när det i själva verket är Stable Diffusion som körs? Och köra på AMD GPU har ju gått i över ett år med stable Diffusion...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

På vilket sätt är det "ett program från AMD" när det i själva verket är Stable Diffusion som körs? Och köra på AMD GPU har ju gått i över ett år med stable Diffusion...

Det är ju AMD som skapat och släpper programmet även om det använder en stable diffusion algoritm/modell i det.
Stable diffusion har tidigare fungerat väldigt dåligt på Windows då ROCm haft dåligt stöd på den plattformen. Man har varit tvungen att installera ROCm under "Windows for Linux" för att ens få det att fungera eller använt ännu mer exotiska lösningar.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Så nu även "icke-nvidia" gpu innehavarna kan få en chans att leka lite med denna teknologi. Åtminstone de som har 7000-serie AMD gpu.

Detta är bra. Inväntar den färdiga produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Så nu även "icke-nvidia" gpu innehavarna kan få en chans att leka lite med denna teknologi. Åtminstone de som har 7000-serie AMD gpu.

Detta är bra. Inväntar den färdiga produkten.

Det har vi kunnat göra länge i Linux.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Funkade ypperligt på en Z1 Extreme (Lenovo Legion Go) vilket i princip är en 7840.

Permalänk
Medlem

"Bildgenerering är en tyngre uppgift än att textgeneringen, men även där rör det på sig."

Bildgeneration är mycket lättare än text. Det finns givetvis modeller av olika tyngder för både bild och text, men medan de största bildmodellerna fortfarande går att köra på konsumenthårdvara så kräver de största tillgängliga textmodellerna ~1600 GB minne att köra i full precision.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av egbold:

Funkade ypperligt på en Z1 Extreme (Lenovo Legion Go) vilket i princip är en 7840.

Ooh, då måste jag testa på ROG Ally'n

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rebben:

Det har vi kunnat göra länge i Linux.

Även på windows men segare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

På vilket sätt är det "ett program från AMD" när det i själva verket är Stable Diffusion som körs? Och köra på AMD GPU har ju gått i över ett år med stable Diffusion...

Jag tycker de verkar vara rätt tydliga med att det är just ett snyggt paket med ett rätt snällt program baserat på Stable Diffusion med allt som behövs för att det ska fungera bra med AMD-hårdvara på plats direkt ur lådan, samt lite XDNA Super Resolution osv inbakat för att skala upp resultatet till mer aptitlig storlek.

Dvs, man tar det från "det går, men är stökigt" (särskilt på Windows då) till "vem som helst kan", och bara man inte då hävdar att man gjort något helt nytt från grunden så ser jag inte problemet.

Det jag skulle säga är istället att när AMDs egen sammanfattning är:
"AMD has partnered with TensorStack, an AI technology company based out of New Zealand, to bring a painless, easy to use and optimized end-user experience to AMD Ryzen™ AI 300 Series processors and Radeon™ RX 7000 Series graphics customers. "

Så är det inte riktigt rakt av "från AMD", även om de väl då alltså betalat för utvecklingen antar jag. Det är väl ingen chock att det inte är utvecklat inhouse, men om man nu ska gnälla på formuleringen så hakar jag mer upp mig på det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker de verkar vara rätt tydliga med att det är just ett snyggt paket med ett rätt snällt program baserat på Stable Diffusion med allt som behövs för att det ska fungera bra med AMD-hårdvara på plats direkt ur lådan, samt lite XDNA Super Resolution osv inbakat för att skala upp resultatet till mer aptitlig storlek.

Dvs, man tar det från "det går, men är stökigt" (särskilt på Windows då) till "vem som helst kan", och bara man inte då hävdar att man gjort något helt nytt från grunden så ser jag inte problemet.

Det jag skulle säga är istället att när AMDs egen sammanfattning är:
"AMD has partnered with TensorStack, an AI technology company based out of New Zealand, to bring a painless, easy to use and optimized end-user experience to AMD Ryzen™ AI 300 Series processors and Radeon™ RX 7000 Series graphics customers. "

Så är det inte riktigt rakt av "från AMD", även om de väl då alltså betalat för utvecklingen antar jag. Det är väl ingen chock att det inte är utvecklat inhouse, men om man nu ska gnälla på formuleringen så hakar jag mer upp mig på det.

Citatet presenterade det på ett mycket bättre sätt! Jag borde börja läsa källorna istället för SweC artiklar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Någon som har testat? Går det att knöka in egna modeller, som i vanliga SD? Blev nyligen med AMD-kort och har inte fått vanliga SD att fungera särskilt bra.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Enligt kommentarer på Reddit funkar själva bildgenereringen på Radeon 5000 och 6000-serien också, det är bara AMDs uppskalning som inte fungerar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Fint att AMD har kommit på att man inte bara kan göra ett grafikkort med drivrutiner längre, ribban är högre nu. Det enda "negativa" skulle väl vara att utveckling kostar pengar och det är vi som betalar oberoende av om vi använder det eller inte, tycker ändå det är net positive.

AFMF2 kom ju nu också. En liten USP för AMD där som Nvidia inte har, även om det gått lite fram och tillbaka med frame genereringen på AMD där resultaten i alla spel inte är jättebra så går det ändå framåt. En liten knäpp på Nv där, får man hoppas att Nvidia svarar på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Citatet presenterade det på ett mycket bättre sätt! Jag borde börja läsa källorna istället för SweC artiklar.

Tyvärr anger inte Swec källor alltid.

Permalänk
Medlem

Tipslistan på AI verktyg som körs på AMD via ROCm eller DirectML

Om du utvecklar till windows har du AMD stöd till PyTorch via:

Dela gärna din lista av Radeon anpassade verktyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det har vi kunnat göra länge i Linux.

Det har jag läst i tråden, men... Jat är tyvärr en Windows människa....

Jag skulle tänka mig att hoppa över till Linux en gång i tiden men det finns alldeles för många gamla spel som funkar inte (eller dåligt) i Linux. Kan testa en gång till när jag ska gå pension kanske. Det är bara 30 år kvar...😂

Permalänk

Intressant. Vet någon hur är det med licensreglerna för att använda dessa bilder i kommersiella produkter? Det är just detta som är ett stort problem idag, då det ofta är bara söka på något och hitta många bilder/figurer som är bra, men man får ej använda dem utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ooh, då måste jag testa på ROG Ally'n

Har redan installerat på min Ally Fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant. Vet någon hur är det med licensreglerna för att använda dessa bilder i kommersiella produkter? Det är just detta som är ett stort problem idag, då det ofta är bara söka på något och hitta många bilder/figurer som är bra, men man får ej använda dem utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

Som jag förstår det får du använda Stable Diffusion i kommersiellt syfte, då borde denna också vara inkluderad. Copyright etc gäller fortfarande, så om du råkar generera något som redan finns och någon vill skydda så vinner de. Samma som om du skulle måla en kopia av misstag, går inte riktigt bevisa det inte är en förändrad kopia.

Permalänk

Jag använder Stability Matrix för att slippa all krånglig installation med Stable Diffusion för den som är intresserad

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Skrivet av artikel:

Hawk Point

AMDs marknadsavdelning sitter just nu och funderar vad de ska kalla Hawk point framöver.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterthegreat:

Jag använder Stability Matrix för att slippa all krånglig installation med Stable Diffusion för den som är intresserad

Tack för tipset, ska testas när jag kommer hem från semestern!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Någon har har tips på bättre modeller som man kan ladda ner till denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Någon har har tips på bättre modeller som man kan ladda ner till denna?

Om de kör vanliga modeller så finns massor på https://civitai.com/

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör