Följ Black Week på SweClockers

Synology tips (facepalm).

Permalänk
Medlem

Synology tips (facepalm).

Har under flera veckor nu hållit på att uppgradera (tagit det lite pö om pö) min NAS till betydligt större diskar.
Byter diskarna en och en och låter NAS'en ta hand om det.
De överblivna diskarna åker in i en backup NAS som även den är en Synology.

Som bekant så tar det en helt del tid att formattera, synka och utöka raid.
48 timmar per disk för mig ungefär, plus att när huvud NAS'en är klar med en disk så gör jag samma sak i backup NAS'en.

Så till saken.
Nu när jag är på sista disken så hittar jag en inställning under "storage pool->configurations".
"Run RAID resync faster".........................
DOH!
Uppskattar hastighetsökningen till mellan 2-3x.
YMMV såklart, men min NAS pysslar med nånting mest hela tiden så att ändra prio till resync kanske gör större skillnad än med en NAS som mest idlar.

Så dagens tips till er Synology ägare som skall byta en disk eller så

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta var ett bra tips!, tackar 👍🏼

… men man kan ju undra varför detta ens är ett val ?, och varför den inte är iklickad per default också?

Jag menar vem vill inte att det skall gå snabbare ?
Och vad är vinsten med att INTE ha den på? 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

https://kb.synology.com/sv-se/DSM/help/DSM/StorageManager/sto...

Läser ovan som att det helt enkelt är prestandatungt. Slår du snabbare resync kanske dina kattvideos börjar buffra.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig bara igår.
Smackade in två 18TB diskar för en vecka sedan för att uppgradera med mer utrymme. Skapade en SHR1 volym, vilket tog strax över 24 timmar. Bestämde mig även för att skaffa två diskar till. Efter nästan tre dagars tjagglande på bara tredje disken så kollade jag om det verkligen skulle ta så lång tid. Hittade vad denna inställning gjorde och vips så gick det direkt mycket snabbare. Suck.....
Kan även tänka mig att det hade gått mycket snabbare om jag satt upp en ny NAS istället för att det redan låg data på diskarna.

Körde raid resync genom ett åskoväder igår (⊙ˍ⊙)

Dold text
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Och körde man BTRFS egna volym-manager och inte som här via LVM2 så skulle adderad disk gå på sekunder utan att behöva kopiera och flytta en massa data per tillsatt disk och med 'balance' kan man sedan utjämna datamängderna och även byta RAID-mode mellan diskarna som en bakgrundsprocess medans man använder nasen till annat...

Dessutom skulle tåligheten av strömavbrott mitt under processen vara betydligt högre även när diskarnas RAM-cache hålls fulla av random data med 'native' BTRFS än när en underliggande volym-manager håller på att kopiera och flytta data 'rått' under filsystemets nivå och kan i princip rycka undan mattan för filsystemens integritet med inkonsekvens i data om man får strömavbrott mitt under processen och en del av datat glöms bort i diskarnas RAM-cache vid strömavbrottet.

tänker man göra ommöbleringarna med volymmanager (mdadm-RAID, LVM, LVM2) och det kan riskeras strömavbrott under processen så bör man stänga av alla diskars RAM-cache (och allt kommer att gå mycket långsammare) eller använda speciella diskdrive från tex. Toshiba som har flash-minnesbackup av RAM-datat på diskarna, alternativt köra hela NAS:en via UPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och körde man BTRFS egna volym-manager och inte som här via LVM2 så skulle adderad disk gå på sekunder utan att behöva kopiera och flytta en massa data per tillsatt disk och med 'balance' kan man sedan utjämna datamängderna och även byta RAID-mode mellan diskarna som en bakgrundsprocess medans man använder nasen till annat...

Dessutom skulle tåligheten av strömavbrott mitt under processen vara betydligt högre även när diskarnas RAM-cache hålls fulla av random data med 'native' BTRFS än när en underliggande volym-manager håller på att kopiera och flytta data 'rått' under filsystemets nivå och kan i princip rycka undan mattan för filsystemens integritet med inkonsekvens i data om man får strömavbrott mitt under processen och en del av datat glöms bort i diskarnas RAM-cache vid strömavbrottet.

tänker man göra ommöbleringarna med volymmanager (mdadm-RAID, LVM, LVM2) och det kan riskeras strömavbrott under processen så bör man stänga av alla diskars RAM-cache (och allt kommer att gå mycket långsammare) eller använda speciella diskdrive från tex. Toshiba som har flash-minnesbackup av RAM-datat på diskarna, alternativt köra hela NAS:en via UPS.

Kunde inte sagt det bättre sjäv! BTRFS FTW!

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon