AMD Ryzen 7 9700X – ett lyft i energieffektivitet och spelprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskaren:

Efter att ha tittat på en del recensioner så käns det som att AMD har vänt lite på hur de levererar Ryzen.
Den här CPU'n är default 9700 CPU'n, aktiverar du PBO så får du 9700X om du vill, sedan kan entusiasterna alltid överklocka manuellt. Efter det så kommer 3D CPU'erna för de som bara spelar.

Jag kan tycka att det är ganska nice att kunna anpassa CPU'n så mycket beroende på behovet, skulle nog själv köra PBO, kan tycka att AMD borde ha kommunicerat lite mer runt detta dock.

Därav är prissättning sett till MSRP mitt i mellan 7700 och 7700x ganska logisk också. De vill antagligen bara ha en 8 core CPU utöver X3D. Ryzen har ju varit lite väl segmenterad senaste åren med X, icke X och X3D så detta var nog nödvändigt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Om två månader har priset gått ner med 15% och detta efter allas gebölen över priset.
Och med stor sannolikhet en ny bios.

Slut bölen

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

9900x finns på Svenska Amazon redan nu, dock med skyhög frakt..

Permalänk
Medlem

En skitprocessor jämfört mot 7800x3d som även är billigare.

Permalänk
Datavetare

Visst har de en del poängen, men är det inte lite väl gnälligt?

Och är verkligen 7800X3D i praktiken självklart den bästa CPUn bara för att man spelar? Även med ett 4090 börjar skillnaden bli rätt liten redan i 1920x1080 och rätt obefintlig i 2560x1440. De flesta har en långsammare GPU.

Samtidigt får man tänka på detta

Om man, likt grabben, faktiskt inte gör något annat än spelar som kräver något mer än en potatis: då är helt klart 7800X3D vettig (vilket är vad han har i sin speldator).

Men så fort man också gör andra saker bör man tänka på att nästan allt annat krävande kan göras snabbare på andra CPU-modeller och det är en prestandavinst man får från dag 1, kräver inget 4090 eller inställningar som ingen i praktiken använder.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och är verkligen 7800X3D i praktiken självklart den bästa CPUn bara för att man spelar? Även med ett 4090 börjar skillnaden bli rätt liten redan i 1920x1080 och rätt obefintlig i 2560x1440. De flesta har en långsammare GPU.

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-9700x/images/performance-matchup-7800x3d.png

Om man, likt grabben, faktiskt inte gör något annat än spelar som kräver något mer än en potatis: då är helt klart 7800X3D vettig (vilket är vad han har i sin speldator).

Men så fort man också gör andra saker bör man tänka på att nästan allt annat krävande kan göras snabbare på andra CPU-modeller och det är en prestandavinst man får från dag 1, kräver inget 4090 eller inställningar som ingen i praktiken använder.

Behöver du glasögon?! Det är bara ett par stycken program som den är bättre än 16%, 16% är inte stor skillnad. I spel är 7800X3D överlägsen och billigare. AMD bör skämmas.

Permalänk
Medlem

Det som är värt att tänka på för er som väntar på 9800X3D är att den förmodligen kommer vara ungefär lika snabb som dagens 7800X3D eftersom zen 5 inte gav någon märkbar förbättring i spel jämfört med zen 4. Därtill kommer den vid lansering säkert vara 1000kr+ dyrare.

7800X3D blev en utmärkt spel CPU tack vare att Zen 4 tog ett rejält kliv framåt jämfört med Zen 3. Utan det hoppet hade adderingen av X3D inte varit så imponerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-9700x/images/performance-matchup-7800x3d.png

Jag vet inte om jag tar fel men... Majoriteten av folk som längtar efter en ny processor, de är gamers.

Och Ryzen 5 9600x & Ryzen 7 9700x nådde inte förväntningarna.

Sen är produktivatester något helt annat och där stundtals såg man väl en stor generationsskillnad.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

We found the Missing Performance: Zen 5 Tested with SMT Disabled

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-9700x-performa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

We found the Missing Performance: Zen 5 Tested with SMT Disabled

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-9700x-performa...

Skummade igenom, där ser vi 2.5%. Å andra sidan kommer den ju tappa enormt i allt annat men men...
Det kanske känns för nån som det lönar sig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Ändå är det en fis i rymden i jämförelse med Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ändå är det en fis i rymden i jämförelse med Intel.

Att Intel har brister det vet vi, men AMD är ohotad kung när det gäller att ljuga i sina benchmark slides. Får dom sina siffror från MLID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Behöver du glasögon?! Det är bara ett par stycken program som den är bättre än 16%, 16% är inte stor skillnad. I spel är 7800X3D överlägsen och billigare. AMD bör skämmas.

jag skulle aldrig köpa en gammal produkt. köper senaste med senaste finesserna. även om de är 5% bättre prestanda. energieffektivitet är också något jag vill ha då jag vill ha tyst och svalt system. sålänge det inte är dubbelt så dyrt förståss

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Även om jag uppenbarligen inte är en ingenjör hade vi absolut kunnat brodera ut mer om själva arkitekturen. Nu blev artikeln klar för publicering lite drygt 10 minuter innan publicering vilket gör att den tiden jag kan disponera för att skapa testet är relativt begränsad. Tyvärr kan jag inte offra en arbetsdag för att klämma in mer info då jag helt enkelt inte skulle hinna alla testerna och då handlar det om prioriteringar.

Kortfattat: vid tidsbrist prioriterar vi att redovisa "vad den gör" snarare än "hur den gör" det.
Vanligtvis kan vi vara två personer som skriver de här större testerna men nu är det bara jag och det fanns ungefär 4-5 arbetsdagar att disponera.

Tycke det är bra att ni delar upp tester av nya toppprodukter då det lätt blir väl mastig att få allt på samma fat. Men viktigt att informera att mer tester kommer komma om produkten.

Första test prestanda
Anda ny teknik/funktioner
Tredje djupdykning
Fjärde special tester ex olika kylare

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Rätt länge sedan GN faktist gjorde bra tester.

Han tjatar mest.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 7800X3D känns fortfarande som den bästa på marknaden just nu.

Sitter på DDR4 just nu så överväger detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Han tjatar mest.

Håller inte med.
Gamers Nexus har både kompetens och bra testutrustning.

Däremot håller jag inte alls med Steve i slutsatsen om Ryzen 9700x. Prestandaökningen är mycket måttlig, men effektivitetsförbättringen stor, och när processteknologin är snarlik är det steget påtagligt stort. Vill man ta ut steget i prestanda istället så kan man låta processorn dra mer, men att sänka strömförbrukningen är helt enkelt vettigt. Den uppåtgående effektspiral vi sett i det här produktsegmentet är det nog få som ser som ett framgångsrecept för framtiden.

Men vi har tech media som lever på att rapportera om och sälja nya prylar på prestanda, (eller i möjligen pris/prestanda), och för dem är AMDs val att dra ner effektkraven svårt att passa in i den gängse narrativen. Gamers Nexus är bara ett exempel på det.
Litografiutvecklingen kommer att tvinga dem att byta låt, alternativt börja benchmarketa TOPS, eller gå från att 7% prestandaökning ”krossar” konkurrenterna, till att 4% räcker för att ta till de tunga adjektiven. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Håller inte med.
Gamers Nexus har både kompetens och bra testutrustning.

Däremot håller jag inte alls med Steve i slutsatsen om Ryzen 9700x. Prestandaökningen är mycket måttlig, men effektivitetsförbättringen stor, och när processteknologin är snarlik är det steget påtagligt stort. Vill man ta ut steget i prestanda istället så kan man låta processorn dra mer, men att sänka strömförbrukningen är helt enkelt vettigt. Den uppåtgående effektspiral vi sett i det här produktsegmentet är det nog få som ser som ett framgångsrecept för framtiden.

Men vi har tech media som lever på att rapportera om och sälja nya prylar på prestanda, (eller i möjligen pris/prestanda), och för dem är AMDs val att dra ner effektkraven svårt att passa in i den gängse narrativen. Gamers Nexus är bara ett exempel på det.
Litografiutvecklingen kommer att tvinga dem att byta låt, alternativt börja benchmarketa TOPS, eller gå från att 7% prestandaökning ”krossar” konkurrenterna, till att 4% räcker för att ta till de tunga adjektiven. 😀

Jämfört med 7700 är det dock ingen stor förbättring angående prestanda/watt. Enligt HUB är den 7% bättre och det är verkligen närmare kategorin ”knappt märkbart”. 2 års väntan för en sådan liten förbättring är ju väldigt tråkigt skulle de flesta säga. Vet inte vad GN sa men att såga 9700x tycker jag är ganska rimligt sett till priset.

Sen är Zen 5 bra mycket starkare på vissa områden men för spel är det inte så intressant.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Perf/W är c:a 7% högre än Zen 4 om man jämför med Ryzen 7700 (inte X) som också är 65 W. Dock så kostar 7700 just nu c:a 2900 kr (från seriösa butiker) och 9700X 4690 kr, så +62% kostnad för +7% prestanda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jämfört med 7700 är det dock ingen stor förbättring angående prestanda/watt. Enligt HUB är den 7% bättre och det är verkligen närmare kategorin ”knappt märkbart”. 2 års väntan för en sådan liten förbättring är ju väldigt tråkigt skulle de flesta säga. Vet inte vad GN sa men att såga 9700x tycker jag är ganska rimligt sett till priset.

Sen är Zen 5 bra mycket starkare på vissa områden men för spel är det inte så intressant.

Skrivet av Thomas:

Perf/W är c:a 7% högre än Zen 4 om man jämför med Ryzen 7700 (inte X) som också är 65 W. Dock så kostar 7700 just nu c:a 2900 kr (från seriösa butiker) och 9700X 4690 kr, så +62% kostnad för +7% prestanda.

Det är oavsett något bättre (knappt märkkbar) prestanda per watt stor humor att 65w propp mot 65 watt propp av zen 4 mot 5 inte är energieffektivare, utan snarare tvärtom!?

Visa signatur

Legion i7 Gen7 med GTX1060 som bordsdator:)

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。) Still going strong, snart i 2025.
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Å de skickar med en CPUkylare med Ryzen 7700!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Hur stämpeln "Bra produkt" sattes på de här är ett stort frågetecken för mej

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

https://youtu.be/IeBruhhigPI?feature=shared&t=1371

Kanske för att det inte är något fel på processorn alls egentligen, den är bara inte prisvärd för tillfället. Men det är ju bara en tidsfråga.

Permalänk
Viking
Skrivet av n0kturnal:

Exakt samma var det för Intels 14:e gen. "Bra produkt" passar inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donnerstal:

Exakt samma var det för Intels 14:e gen. "Bra produkt" passar inte.

(Pratar om 14:e generationen i detta inlägget, för att vara tydlig, fast jag tycker att det gäller 9700X också)

Frågan är då: passar "missar målet" istället, eftersom det är det enda rimliga alternativet?

Citat:

En produkt som "missar målet" håller inte måttet hela vägen. Det kan vara en alldeles för hög prislapp, eller att produkten inte håller vad som utlovats. Kort sagt: Produkten missar målet. Trots acceptabla testresultat eller intressanta funktioner finns det helt enkelt bättre alternativ på marknaden.

Känns inte som det matchar för t ex 14900K, trots att den inte var nämnvärt bättre än 13900K. Den var väl inte nämnvärt dyrare (samma MSRP), de lovande väl aldrig några underverk, och för vissa saker var den bäst på marknaden.

Bra produkt passar i mina ögon bättre (som den var vid lansering åtminstone, utan kända problem):

Citat:

Bra produkt delas ut till produkter som inte riktigt tävlar i den högsta ligan, men ändå har en hel del att erbjuda. Det kan röra sig om en konkurrenskraftig prislapp, god design eller innovativa lösningar. Det är en bit kvar till perfektion, men väl värt tummen upp.

Den tävlar ju till och med "i den högsta ligan" på många sätt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

jag skulle aldrig köpa en gammal produkt. köper senaste med senaste finesserna. även om de är 5% bättre prestanda. energieffektivitet är också något jag vill ha då jag vill ha tyst och svalt system. sålänge det inte är dubbelt så dyrt förståss

Inga fantastiska finnesser jämfört mot 7800X3D. 7800X3D är bättre.

Permalänk
Viking
Skrivet av Thomas:

Den tävlar ju till och med "i den högsta ligan" på många sätt.

Men saknar "konkurrenskraftig prislapp, god design eller innovativa lösningar."

Så som utmärkelserna är definierade kanske helt enkelt inte passar för processorer. Att kalla den kanske sämsta processorgenerationen på senare år för "Bra" känns helt fel.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Om man kör mycket multicore så är ju tom 7900 med 12c/24t en hundring billigare 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Kanske för att det inte är något fel på processorn alls egentligen, den är bara inte prisvärd för tillfället. Men det är ju bara en tidsfråga.

Folk verkar ha svårt att förstå denna poäng. Processorn är inte dålig, den verkar rent av vara riktigt bra. Men det var förra serien med. Detta är inte så konstigt alls tycker jag.

Det känns som att en del individer här för första gången i sitt liv börjat bry sig om prestanda/kr och snabbt blivit upprörda över vad alla andra vetat sedan länge, att bästa prestanda/kr nästan aldrig är de nyaste produkterna.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200