Problem vid aktivering Windows 11 och Microsoft vill inte riktigt hjälpa till
Hallå,
jag har uppgraderat lite hårdvara (moderkort/cpu/ram/ssd/kylare)... typ det mesta. Den gamla hårdvaran kördes med Windows 10 pro vars licens sedan länge är kopplat till mitt Microsoft konto (och härstammar från en gammal Windows 7 Ultimate retail licens). Senast jag bytte moderkort/cpu/ram/ssd/kylare var runt 2019 och utfördes med den nuvarande digitala licensen utan några större problem.
På den nya hårdvaran installerade jag Windows 11 pro (via sticka, Windows hämtat från Microsoft, MediaCreationTool jada jada). Installerade utan nätverk eftersom det saknades fungerande drivare för nätverkskort/wifi på stickan. Efter det försökte jag "avregistrera" den gamla burken med Win10 enligt konstens (webbens) alla regler från mitt Microsoft konto. Men när jag loggar in med Microsoft kontot på den nya Win11 maskinen så går det ej att aktivera Windows.
Jag har försökt med alla instruktioner som Microsoft Support sidorna föreslår (bl a med valet "Jag ändrade nyligen maskinvara på den här enheten") som nås via System > Aktivering > Felsök där jag inte ens får fram en lista med "enheter som är kopplade till ditt Microsoft-konto". Loggar jag in på mitt Microsoft konto via webben så kunde jag där se den nya maskinen, men som sagt, ingenting dök upp i listan av valbara maskiner för aktivering.
Jag provade att dra igång den gamla hårdvaran på nytt och där fungerade det både med att uppgradera win10 > win11 och även clean install av win11, inga problem att aktivera windows där, skedde så fort jag loggade in med mitt microsoft konto. Men på den nya hårdvaran fungerar det ej. Och än en gång, det är retail version av windows.
Så vad mer göra än att ringa Microsoft supporten och där blir det ganska snabbt stopp. Där säger supporten att jag inte kan uppgradera från Windows 7 till Windows 11 (jag kanske gjorde misstaget att beskriva min upgraderingsväg (win7 > win10 > koppla win10 till mitt Microsoft konto som resulterade i en digital licens). Men supporten snöar in totalt på att det från början fanns en produkt nyckel för Windows 7 med i spelet (måååånga år sen den användes senast). Jag ser det som att när jag valde att koppla min licens till mitt Microsoft konto en gång i tiden så blev det en digital licens (för win10) och borde då total bortse från sitt ursprung i Windows 7 och kopplingar till produkt nycklar.
Microsoft Support säger att jag måste köpa en ny licens. Är det någon annan här som har hamnat i samma situation? Kanske även hittat en lösning?
mvh
/J