Samsung visar upp skärm med glasögonfri 3D

Permalänk
Melding Plague

Samsung visar upp skärm med glasögonfri 3D

Odyssey 3D låter dig spela i 3D utan några glasögon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3D-visningsteknik kommer ej innanför min dörr!

Permalänk

2012 ringde och ville ha tillbaka sin 3D-hype

Permalänk
Medlem

Hade varit rolig att testa, om inte annat, för att se hur långt tekniken kommit.

Permalänk
Medlem

"Ut ur skärmen" 3D 😪

Bättre med "in i skärmen" som New 3DS.

Permalänk
Medlem

Men vi som har glasögon då, varför ska vi inte få se 3D?

Permalänk
Medlem

Nintendo 3DS var före sin tid alltså. Ska erkänna att jag tillhör minoriteten som gillade 3D-effekten på. Nu är frågan vad denna skärm kommer ha för Hz, för om det är under 240 Hz så är den ointressant för mig.

Visa signatur

12900K | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nintendo 3DS var före sin tid alltså. Ska erkänna att jag tillhör minoriteten som gillade 3D-effekten på. Nu är frågan vad denna skärm kommer ha för Hz, för om det är under 240 Hz så är den ointressant för mig.

Står 165hz i artikeln. Man undrar också om 3d-läget innebär halverad upplösning, eller hur de löst den biten. Och 37" är en något udda storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nintendo 3DS var före sin tid alltså. Ska erkänna att jag tillhör minoriteten som gillade 3D-effekten på. Nu är frågan vad denna skärm kommer ha för Hz, för om det är under 240 Hz så är den ointressant för mig.

Den har 165 hz.

Permalänk
Medlem

Jag hade 3D-glasögon från Nvidia för många år sen. Och det var lite häftigt faktiskt. Nu spelade jag bara World of Warcraft, men det var en cool effekt med 3D. Det kan ju vara kul med glasögonfritt alternativ och kanske filmer - om de ger bättre upplevelse än på bio med glasögon, som jag inte tyckte var nåt märkvärdigt (ska nämnas att jag varit i Epcot center i Disney World, det var i början av 90-talet redan, och sett "riktig" 3D som var mindblowing ), men inte så mycket att jag skulle betala extra för det.
Men man ska inte vara så säker att det bara är trams, ingen förstod ju nyttan med tekniken i neonode när den kom.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kul idé att kombinera med eyetracking så kan kan ändra sin vy in i skärmen
... men det kräver väl nån form av mjukvarustöd för att funka i praktiken?
Hmm, de kanske kan mappa skärmen som en SteamVR enhet eller motsvarande? (jag bara gissar...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på den här gamla godingen

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

En 37" 4k skärm låter som en väldigt trevlig storlek tycker jag. Är det en tillräckligt bra skärm i grunden kan den vara intressant bara för den sakens skull. Då är 3d mest en potentiell bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Fick mig att tänka på den här gamla godingen https://youtu.be/Jd3-eiid-Uw?si=_tYGAOaC4pw-p5HX

Tänkte på den jag också
Och här har du ju dessutom stereoskopisk 3d så du får äkta djupkänsla också!
(på ev bekostnad av upplösning som nämnts tidigare antar jag?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Häftig teknik! Problemet som jag tycker är att när det blir 3D ser spelfigurerna/bilar/etc. iofs. mycket verkligare ut. Men också löjligt små. Som att titta på något som utspelar sig i en miniatyrvärld eller i ett diorama.

Permalänk
Medlem

Minns när man provade Nvidia 3D Vision tror det var Far Cry 3, tusan vad det snurrande runt i huvudet efter en stund...snacka om billig fylla.

Skulle va kul och se hur långt de har kommit idag, är det såna här tuffa grejer vi snackar om?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har en 3d skärm och en 3d tv. Kommer hålla fast vid dom så länge dom funkar.
Jag älskar 3d och tycker det är så synd att det aldrig tog fart ordentligt.
Denna nya skärmen lockar mer än alla skärmar före. Jag skiter i hög Hz och bla bla.. ge mig 3d fö faen

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

3D effekten på New 3DS var riktigt bra, blev ett väldigt stort hopp från gamla 3DS där jag nästan aldrig använde det.
Så om det fungerar lika bra som New 3DS så är det helt klart intressant, och om priset inte blir galet.

Förvånad det tagit så här långt för det att komma till bildskärmar.
Hade dock mer hoppats på någon glasögon fri lösning för projektor/tv för film.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Kör 3D i biorummet, så jävla ballt med bra 3D. Går inte jämföra med skunkig 2D på 100tum...

EDIT: Vi snackar ju då Aktiv och inte passive 3D.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nintendo 3DS var före sin tid alltså. Ska erkänna att jag tillhör minoriteten som gillade 3D-effekten på. Nu är frågan vad denna skärm kommer ha för Hz, för om det är under 240 Hz så är den ointressant för mig.

Från artikeln:

Citat:

Båda skärmarna har en 4K LCD-panel med en uppdateringsfrekvens på 165 Hz.

Inget som intresserar dig med andra ord.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har en 3d skärm och en 3d tv. Kommer hålla fast vid dom så länge dom funkar.
Jag älskar 3d och tycker det är så synd att det aldrig tog fart ordentligt.
Denna nya skärmen lockar mer än alla skärmar före. Jag skiter i hög Hz och bla bla.. ge mig 3d fö faen

Det var väl just Hz som 3D saknade förr? Halvering av Hz var ofta dess största svaghet.

Spelade bland annat Dark Souls i 3D på min förra 50" tv. Det var riktigt häftigt faktiskt. Skulle man kunnat göra det utan glasögon och med högre Hz så hade jag nog gjort det mycket mer.

Men idag så har väl VR stereoscopic 3D, så man behöver väl knappt det på monitorer idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kul idé att kombinera med eyetracking så kan kan ändra sin vy in i skärmen
... men det kräver väl nån form av mjukvarustöd för att funka i praktiken?
Hmm, de kanske kan mappa skärmen som en SteamVR enhet eller motsvarande? (jag bara gissar...)

New nintendo 3ds hade det med som feature, det ska ha gjort det lättare att hitta sweetspoten då konsolen i sig ändrade hur den visade bilden så det såg ut som man alltid hade den vad jag förstått. Gissningsvis är det precis samma grej på denna skärmen.
Skoj med lite åt den riktningen, men gissar den kommer gå på relativt mycket.

Permalänk
Medlem

Ah, så går det när man är för snabb och trycker in sig på länkar. Då behöver jag inte bli hajpad för denna då.

Visa signatur

12900K | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Försiktigt positiv. Kanske kan 3D få fart igen, har inte på något sätt dolt att jag hör till de som gillar det skarpt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag ägde första modellen av 3DS. Den var horibel då 3DN hoppade ur led hela tiden vilket de ju lagade med ögonspårning men den modellen testade jag aldrig.

Hade vart kul att se denna skärm Live, men troligtvis något jag aldrig lagt ner pengar på.

Permalänk
Medlem

Jag har en BR av Avatar i 3D 60fps. Den är helt amazing. När 3D görs rätt är det bättre än allt annat i upplevelse.
Samma i spel. Spelat tex dom nya tomb raider i 3D. Fantastiskt.

Med all respekt för er som för migrän, mår illa osv av det. Jättetrist att ni drabbas så.
Jag är övertygad om att det inte behöver vara så. Hade 3D växt i popularitet så hade vi haft teknik idag som inte drabbade er så.
Det är jag övertygad om.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

3d är svin coolt. Häftigaste upplevelsen på bio nånsin imo.

Permalänk
Medlem

Testa 3d på new 3ds och finner att det inte tillför särskilt mycket och att jag föredrar att spela med 3d avstängd. Då denna skärm verkar fungera på liknande sätt så misstänker jag att jag inte kommer imponeras av denna heller, men jag blir gärna motbevisad.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

3D är fortfarande för dåligt utfört idag, anledningen till att folk mår illa, ont i huvudet etc är ju för att det inte är naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

3D är fortfarande för dåligt utfört idag, anledningen till att folk mår illa, ont i huvudet etc är ju för att det inte är naturligt.

När flygplanen kom ansågs det inte heller naturligt. Jag har aldrig mått illa vare sic sv 3d eller vr. 100-tals vänner har fått prova vr-upplevelser hemma hos mig och inga av de har mått illa eller gått ont i huvudet.

Med detta sagt är det viktigt att ställa in headsettets ipd prdebyligt. 3d-glasögon av den typ som används på bio är optimerade för en ipd mellan 60-65 mm. Ligger du utanför det intervallet kan du få problem med illamående och huvudvärk. Hoppas skärmen har inställningar för ipd. Annars är det bara att mäta din ipd

Glasögonfri 3d är nästa naturliga steg i utvecklingen.