Kanal 1, 2 och 4 funkar inte på min antenn-tv?

Permalänk

Kanal 1, 2 och 4 funkar inte på min antenn-tv?

Haft en LG-smart tv i lite drygt 10 år, de senaste låt oss säga fem åren så använder jag ingen box eller något till den. Jag har istället kört gammel-tv via antenn (kanal 1, 2 och 4) samt satt i en chromecast på den och använt diverse streamingtjänster och det har funkat problemfritt fram tills i typ torsdags. Då försvann de tre kanalerna jag använder mig av och kanalkartan ritades om och jag kan inte få in det alls och allting är kopplad till någon jäkla digital-tv istället. Jag måste kommit emot någon inställning och jag har nu sökt och haft mig för att få tillbaka mina tre kanaler men inget funkar. Hur går jag till väga?

MVH

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mataranko:

Haft en LG-smart tv i lite drygt 10 år, de senaste låt oss säga fem åren så använder jag ingen box eller något till den. Jag har istället kört gammel-tv via antenn (kanal 1, 2 och 4) samt satt i en chromecast på den och använt diverse streamingtjänster och det har funkat problemfritt fram tills i typ torsdags. Då försvann de tre kanalerna jag använder mig av och kanalkartan ritades om och jag kan inte få in det alls och allting är kopplad till någon jäkla digital-tv istället. Jag måste kommit emot någon inställning och jag har nu sökt och haft mig för att få tillbaka mina tre kanaler men inget funkar. Hur går jag till väga?

MVH

Har du kört antenn som i egen faktisk antenn på taket i din villa, stuga, husvagn etc. så kan det vara den antennen, men också ändringar i sändningsutbudet. Då är det vanligtvis statliga bolaget Teracom som aviserar om det ändras. Då söker du bara om kanalerna för att finna det fria utbudet igen.

Om du med antenn menar "antenn" där du kör en kabel till ett hål i väggen i en lägenhet eller samfällighet som du inte vet så mycket om måste du kontakta den som ansvarar för kabelnätet i fastigheten och fråga dem vad som gäller. Idag är det typiskt något kommersiellt bolag där som ansvarar för utbudet och tjänsten. Förmodligen har de släckt det analoga kabelnätet och gått över till digital lösning och detta kan varierar exakt hur det är utformat. Det företaget har uppgifter hur du når gratisutbudet av 1,2 och 4, men de lär också försöka pracka på dig något paket med kanaler och liknande.

Vad du kan försöka direkt är att bara söka om kanaler fast sök på kabel och marknät, inte analogt. Finns "bara" fyra vägar in för linjär TV och det är analog, parabol, digital kabel (DVB-C) samt digital marksändning (DVB-T2). Om du inte hittar något med dessa sökningar behöver du kontakta företaget som ansvarar för utbudet från hålet i väggen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Har du kört antenn som i egen faktisk antenn på taket i din villa, stuga, husvagn etc. så kan det vara den antennen, men också ändringar i sändningsutbudet. Då är det vanligtvis statliga bolaget Teracom som aviserar om det ändras. Då söker du bara om kanalerna för att finna det fria utbudet igen.

Om du med antenn menar "antenn" där du kör en kabel till ett hål i väggen i en lägenhet eller samfällighet som du inte vet så mycket om måste du kontakta den som ansvarar för kabelnätet i fastigheten och fråga dem vad som gäller. Idag är det typiskt något kommersiellt bolag där som ansvarar för utbudet och tjänsten. Förmodligen har de släckt det analoga kabelnätet och gått över till digital lösning och detta kan varierar exakt hur det är utformat. Det företaget har uppgifter hur du når gratisutbudet av 1,2 och 4, men de lär också försöka pracka på dig något paket med kanaler och liknande.

Vad du kan försöka direkt är att bara söka om kanaler fast sök på kabel och marknät, inte analogt. Finns "bara" fyra vägar in för linjär TV och det är analog, parabol, digital kabel (DVB-C) samt digital marksändning (DVB-T2). Om du inte hittar något med dessa sökningar behöver du kontakta företaget som ansvarar för utbudet från hålet i väggen.

Jag bor i en hyresrätt sedan fem år tillbaka, har kört via antenn in i ett hål i väggen under alla dessa fem år utan problem men nu är allt som borta, vet inte om det är något som hänt då det bara är försvunnet nu och jag inte får fram mina tre kanaler som jag använder mig av dagligen när jag inte streamar.

Permalänk
Medlem

Om allt ser annorlunda ut och det plötsligt är "någon jäkla digital-tv istället" så låter det som att du har tryckt på fel knapp för att använda digitala kanaler istället.

Eftersom du inte har listat vilken modell du har så blir det svårt att veta vilka knappar som finns. Bör också finnas någon meny där du kan välja analogt istället för digitalt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mataranko:

Jag bor i en hyresrätt sedan fem år tillbaka, har kört via antenn in i ett hål i väggen under alla dessa fem år utan problem men nu är allt som borta, vet inte om det är något som hänt då det bara är försvunnet nu och jag inte får fram mina tre kanaler som jag använder mig av dagligen när jag inte streamar.

Då är det alltså enklast att först söka efter de digitala kabel och marksändningar. Hittas inget eller det inte går framåt behöver du kontakta det företag som har ansvaret TV-utbudet i fastigheten och fråga dem vad som gäller.

Nu ska en 10 år gammal TV klara av digital sändningar. Kan vara så att TV:n är äldre än man minns och då kan den beroende på vara för gammal.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Om allt ser annorlunda ut och det plötsligt är "någon jäkla digital-tv istället" så låter det som att du har tryckt på fel knapp för att använda digitala kanaler istället.

Eftersom du inte har listat vilken modell du har så blir det svårt att veta vilka knappar som finns. Bör också finnas någon meny där du kan välja analogt istället för digitalt.

Misstänker också det, ska se om jag kan hitta vad det är för modell.

Permalänk

https://www.lg.com/se/tv-soundbars/uhd/65ub950v/ Måste vara den här, köpte den våren 2015 då jag flyttade hemifrån.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så enkelt som att en antennförstärkare på vinden har gått sönder...kontakta din fastighetsägare i steg 1...
Efter att signalen är återställd, och du har "raderat kanallistan" vid din förra sökning kommer du behöva göra en ny sökning när signalen är åter.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Mataranko:

Jag bor i en hyresrätt sedan fem år tillbaka, har kört via antenn in i ett hål i väggen under alla dessa fem år utan problem men nu är allt som borta, vet inte om det är något som hänt då det bara är försvunnet nu och jag inte får fram mina tre kanaler som jag använder mig av dagligen när jag inte streamar.

hör med din bostadsrättsförening och hyresvärd.

kan ju va så att de i något bostadsrättsmöte valt att inte förlänga ev avtal med whatever de hade avtal med för kanalleveransen till huset pga för dåligt intresse för det.

även att du anslutit med vanlig antennkabel betyder inte att du använt någon antenn utan kan varit någon form av kabeltv.

om det gjorts några ändringar i din ände så borde de veta det även om de borde skickat ett utskick isf men kan ju vara ett besluts som togs innan du äns flyttat in men avtalet sträckte sig till 2024.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Gör en ny kanalökning på de olika tunersystem tvn har, jag antar att någon av analogt, DVB-T och DVB-C är där du borde kunna hitta kanalerna men om det stämmer att analog kabeltv stängs ner så börja med DVB C och T.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gör en ny kanalökning på de olika tunersystem tvn har, jag antar att någon av analogt, DVB-T och DVB-C är där du borde kunna hitta kanalerna men om det stämmer att analog kabeltv stängs ner så börja med DVB C och T.

Analog DVB-T stängdes ner 2006 och Comhem stängde ner DVB_C Analogt för 3 år sen

Så han har till 99% kollat Digitalt om han inte har en förening med en SMA-TV anläggning.

Men har han haft bara 1-2-4 är det ju ett DVB-T utbud han haft, då Telenor/Tele2/gamlacomhem har fler kanaler i sina grundutbud.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av atego:

Analog DVB-T stängdes ner 2006 och Comhem stängde ner DVB_C Analogt för 3 år sen

Så han har till 99% kollat Digitalt om han inte har en förening med en SMA-TV anläggning.

Men har han haft bara 1-2-4 är det ju ett DVB-T utbud han haft, då Telenor/Tele2/gamlacomhem har fler kanaler i sina grundutbud.

DVB är alltid digitalt (Digital video broadcasting) och analogtv använde PAL i Sverige och större delen av Europa, Frankrike och Sovjet använde däremot SECAM.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av atego:

Analog DVB-T stängdes ner 2006 och Comhem stängde ner DVB_C Analogt för 3 år sen

Så han har till 99% kollat Digitalt om han inte har en förening med en SMA-TV anläggning.

Men har han haft bara 1-2-4 är det ju ett DVB-T utbud han haft, då Telenor/Tele2/gamlacomhem har fler kanaler i sina grundutbud.

Analog marksändning släcktes 2006. Däremot har samma analoga RF-signal fortsatt sin existens genom kabel-TV-näten i många år och varit det många kört utan att de tänkt på det, särskilt i en typisk hyresrätt.

Nu börjar de analoga kabelnätens släckas ned allt snabbare av praktiska och ekonomiska skäl, även de små och kanske lokala bolagen. Troligtvis det som skett utan att TS haft en koll på att det analoga kabelnätet släcks.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Analog marksändning släcktes 2006. Däremot har samma analoga RF-signal fortsatt sin existens genom kabel-TV-näten i många år och varit det många kört utan att de tänkt på det, särskilt i en typisk hyresrätt.

Nu börjar de analoga kabelnätens släckas ned allt snabbare av praktiska och ekonomiska skäl, även de små och kanske lokala bolagen. Troligtvis det som skett utan att TS haft en koll på att det analoga kabelnätet släcks.

Så hur bör jag gå vidare härifrån?

Permalänk
Medlem

Du pratar med hyresvärden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mataranko:

Så hur bör jag gå vidare härifrån?

Gör kanalsökning i tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mataranko:

Så hur bör jag gå vidare härifrån?

Du har ingen tryck-på-knappen-till-höger-lösning eller liknande, utan som jag skrivit innan gör du en ny kanalsökning i TV:n efter digitala kanaler, både de marksända (DVB-T) och det digital kabel-TV (DVB-C). Alla TV fungerar lite olika där exakt hur man gör men det går i alla fall att söka även om det inte alltid är det mest tydliga eller enkla systemen. Din TV är då inte för gammal.

Får du inte fram kanalerna på egen hand med TV:ns kanalsökning måste du kontakta den som förvaltar kabelnätet i fastigheten. Det kan finnas en lång rad anledningar till varför det gamla systemet inte fungerar. Allt från att de ändrat något enkelt till att de måste in med tekniker i lägenheten och sätta dit nya kontakter.

Och ibland är det klurigt att ta reda på vilka som förvaltar. Man får fråga en granne eller ringa hyresvärden om det nu inte står på en lapp i trapphuset vem och vilka som förvaltar kabelnätet.

Permalänk
Medlem

DVB-T är också nedsläckt och ersatt av DVB-T2. Mottagaren i TVn måste således stödja DVB-T2 för att kunna ta emot TV-signal idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

DVB-T är också nedsläckt och ersatt av DVB-T2. Mottagaren i TVn måste således stödja DVB-T2 för att kunna ta emot TV-signal idag.

DVB-T är inte nedsläckt, däremot kör de enbart MPEG4, MPEG2 är inte kvar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

TS har en LG 65UB950V från 2015 så den är modern nog att hantera HDR och associerade codecs. Typiskt är det med TV-apparater en brytpunkt med år 2010. Äldre modeller – eller väldigt enkla modeller – från de åren riskerar sakna mpeg4 och/eller DVB-T2.

Permalänk
Medlem

Telia körde förr ofta ett analogt grundutbud i hus med Telias fiber eller Telia Öppen Fiber. Dessa har eller håller de på att avveckla. De fastighetsägarna har istället avtal om Telias startutbud ("Start") via fibernätet.

Har det varit annan leverantör kan det fortfarande vara avveckling från leverantör eller som nämnt i tråden att avtal upphört. TS får fråga fastighetsägare/förening/förvaltare om det skett någon ändring eller är något som ska felanmälas, kan som ovan vara att du får beställa en ny TV-tjänst som ingår i gruppavtal/kollektivt avtal.

Det sagt, det finns egentligen inget som tvingar fastighetsägare att förse dig med TV, "must-carry" gäller inte fastighetsägaren.