Bredband dyrare i hyresrätter än bostadsrätter

Permalänk

Vi i min BRF betalar 95kr/mån inkl moms per lägenhet inkl router för 1000mbit/s.

I hyresrätt betalade jag typ fyrdubbelt. Helt galet egentligen. Bahnhof i båda fallen.

Permalänk
Medlem

Jag får betala 459kr/mån för 250/250 med den billigaste leverantören Halebop på dete öppna stadsnätet där jag bor. 100/100 kostar typ 429kr/mån. Bor i hyres i 08-land

Permalänk
Medlem

Borde inte den egentliga nyheten vara varför inte stora hyresbolag utnyttjar sin storlek till att teckna mer fördelaktiga avtal för sina boende? Kunde jag förhandla fram 80 kr avgift per månad för 1000/1000 + TV paket med våra 45 lägenheter kan man tycka att ett stort fastighetsbolag borde kunna åtminstone matcha det om viljan fanns där.

Permalänk
Medlem

Finns säkert många idéer som man kanske kan fundera på rättar till "prisbilden" för bredband i hyresrätter.

En kanske skulle kunna vara att lagstadga att internet ska ingå i hyran, då kanske hyresvärden förhandlar lite bättre.
En annat förslag är att priser blir fasta oavsett anslutning och att man inte får förhandla till sig billigare priser, den hade Bahnhof gillat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Kontakta din ISP och att de ska justera din månadskostnad.
Av någon väldigt märklig anledning så kan de alltid justera priser uppåt, men när priser sänks för nya kunder så justeras det aldrig för befintliga kunder automatiskt...

Skrivet av BergEr:

Fördelen med BRF är ju att du är delägare och kan vara med och styra era avtal.
Vad har resten av föreningen sagt när du pratat om det här på era möten?

Min BRF betalar 100kr per lägenhet för 500/500Mbit från Telenor. Går sen genom avgiften så alla får internet för "0 kr".

Skrivet av Weiman:

Huvva. Kolla med styrelsen varför dom inte har upphandlat ett kollektivt avtal.

Jag har inte riktigt trott att det var sån enorm skillnad mellan hyres och brf, så jag har väl aldrig riktigt brytt mig annat än svurit när de höjt avgiften.
Ska ta o skriva en motion till föreningsstämman och se vad pensionist-maffian tycker om det.

Permalänk
Medlem

Betalar 619:- för 1000/1000 Ownit i Hyresrätt.

Permalänk
Medlem

Hyresrätter = förhandling om möjlighet till bredband och kabeldragning.

BRF = oftast ett avtal och internet kopplas in till alla lägenheter, med andra ord blir alla boende garanterat kunder.

Har man som BRF inte gjort detta så har man en ganska pantad styrelse, snorbilligt jämfört med enskilda abonnemang.

Behövs ingen undersökning, det handlar om att hyresrätter kanske borde baka in uppkopplingen som standard i såna fall fast då kan ju inte operatörerna lura på massa abonnemang till kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Det belönas att vara i skuld i dagens Sverige. Skuldfri och bo i hyresrätt = det går illa för dig. Inte bara i bredbandsavgift. Hyror höjs permanent i rasande fart, medan bostadsrättsägare istället får lägre kostnader när räntorna ska ner igen och priserna upp. Men det verkar som att vi alla betalar en enorm elnätsavgift, i alla fall.

Skulle snarare säga att det belönas att äga saker, snarare än att hyra saker var man än bor i världen. Det är sällan hyra lönar sig under längre perioder, på såväl bostäder som skidhyra.

Det pratas en del om att den som är satt i skuld inte är fri. Men det säger jag är felaktigt, så länge nettotillgångarna är postiva.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Det är egentligen inte hyresrätt vs bostadsrätt som är vattendelaren utan gruppförhandlade avtal vs individuellt tecknade avtal i öppna nät. När jag flyttade till hyresrätt från bostadsrätt fick jag betala dubbelt så mycket för hundra gånger långsammare uppkoppling. Nu bor jag i villa utan indragen fiber vilket kostar ca 20 000 kr att dra in. Fiberpriserna för 100/10 är bara marginellt lägre än mobilt bredband så om man inte har mycket höga krav är avvägningen svår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Hyresrätter = förhandling om möjlighet till bredband och kabeldragning.

BRF = oftast ett avtal och internet kopplas in till alla lägenheter, med andra ord blir alla boende garanterat kunder.

Har man som BRF inte gjort detta så har man en ganska pantad styrelse, snorbilligt jämfört med enskilda abonnemang.

Behövs ingen undersökning, det handlar om att hyresrätter kanske borde baka in uppkopplingen som standard i såna fall fast då kan ju inte operatörerna lura på massa abonnemang till kunderna.

Jag sitter i en styrelse för en bostadsrättsförening och vi har individuella avtal just nu. Problemet är att vi tillhör ett stadsnät, vilket gör att man inte får de låga priserna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det ska framgå på avin vad du betalar för ditt Internet oavsett om det ingår eller inte.
Annars gör din BRF fel.

Skrivet av Aphex:

Typ som att det framgår vad du betalar för värme, vatten och snöröjning? Nej. Det står i årsredovisningen.

Tack Aphex, i årsredovisningen hittade jag svaret. 180 kr/mån är vad bredbandet kostar. Om jag räknar rätt, vill säga.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är mest graverande är att de kommunala fastighetsbolagen är de som går i bräschen för den här negativa prisutvecklingen. Dels lägger man på en hyreshöjning för att man moderniserar sina fastigheter genom att dra in fiber, men också att man i avtalen med kommunikationsoperatörerna tar ut en kickback på varje ansluten lägenhet. Inte sällan ligger denna på runt 200 kr + moms per lägenhet, vilket innebär att om en bredbandsleverantör ska tjäna pengar så måste man först och främst täcka den ersättning fastighetsägaren ska ha från kommunikationsoperatören. Är det verkligen rätt att ett kommunalt fastighetsbolag ska göra sina hyresgästers bredbandsabonnemang minst 250 kr dyrare per månad för att man vill skära emellan?

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Bor i hyresrätt och har bara Telia och Tele2 att välja mellan.
Telias lägsta ockerpris är 579kr för 150/150Mbps.
Tele2s lägsta ockerpris är 539kr för 150/10Mbps.

Hota med att säga upp. Få fet rabatt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag sitter i en styrelse för en bostadsrättsförening och vi har individuella avtal just nu. Problemet är att vi tillhör ett stadsnät, vilket gör att man inte får de låga priserna.

Våran gamla brf hade fiber indraget men blev aldrig nåt gruppavtal för vi var väldigt pensionärstäta och de flesta av de äldre verkade tycka internet var onödig lyx.

Permalänk
Medlem

"– Det är bara fel, det har inte varit omöjligt för villor. Hur kommer det sig att villaägare får halva priset på bredband men inte hyresgäster?"

Qué, kebab, baking powder!?

Jag måste ha missat att det är billigare på något sätt för villaägare... Var har han fått det ifrån?
Det här är bara bredbandet då, ingen TV eller annat. Plus den 'nätta' summan det kostade att installera...

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

fiber i min hyresrätt mitt inne i smeten i hbg 100/100 319 kr, sen jämna steg upp till 1000/1000 för typ 999 eller nåt.

fiber i stugan mitt ute i skogen 100/100 börjar på 419 kr, sen 250/250 för 429, 500/500 för 439 och sen 100/100 för typ 800kr nånting var det.

(minsta pris insteg och high end average hos alla leverantörer.)

make it make sense plz.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Bor i bostadsrätt och det ingår i avgiften, tror föreningen betalar under hundringen per lägenhet med 1000/1000 Bahnhof.

PS var med i styrelsen när detta sattes på plats. Föreningen äger infrastrukturen, fiber in i alla lägenheter.

Exakt samma upplägg i vår brf. Kring 85 kr/månad om jag minns rätt. Fiber till alla, signerat Bredbandsbolaget en gång i tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisj:

Våran gamla brf hade fiber indraget men blev aldrig nåt gruppavtal för vi var väldigt pensionärstäta och de flesta av de äldre verkade tycka internet var onödig lyx.

Ge dom ett tv-paket så blir de nöjda. Det är ändå kanalerna som kostar, 1000/1000 internet kastar de med som klubban med en pizza.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Bostadsrätt, Telia med 500/500 och grundutbudet på tv-kanaler för 179/mån.

Telia med tv-kanaler, fast 100/100, "gratis". Ingår i hyran.

Ändå rimliga priser imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Är även dyrt för oss i villor .. 250/250 ca 480kr

Precis. Oklart vad som avses är ”löst” i villor. Jag bor i villa och har svindyra priser via Open Infra.

Det dom jämför med är att en BRF kan teckna avtal för hela brf:en, det är ju betydligt svårare att fixa i ett hyreshus. Det skulle ju kräva något i stil med att hyresvärden tecknar avtal för hela huset och sen slår det på hyran.

Att kräva pristak på modellen med en kommunikationsoperatör där alla köper sitt eget är ju inte samma sak som en BRF som upphandlar gemensamt…

En BRF utan gemensam upphandling ligger ju på samma prisbild som för hyresrätten…

Permalänk
Medlem

Nätavgift 125 och sedan 349 för 100/100. Kul att bo i villa...

Permalänk
Medlem

Det är mycket att jämföra äpplen med päron i denna tråden.

Är inga problem att sälja internet billigt om det är kopparnät i huset, P2P, switch i källaren. Inte så modernt att bygga så längre dock så nu ska månadskostnaden bära eventuell ONU och de högre underhållskostnaderna kring detta. Gärna ska det vara ett XGSPON-nät som ska betalas på avskrivningstid i kombination med högra licenskostnader.

En större hyresgästförening har förmodligen inte bundit sina kunder till en tjänsteleverantör och därför har de högre kostnader för det kostar att driva ett stadsnät. En mindre hyresvärd eller BRF har lättare att vilja förhandla; binder sig till en tjänsteleverantör, ta eget ansvar för fastighetsnätet (ingen support/SLA), göra mycket av installationsjobbet själva eller med hjälp av firma de redan har kontakt med så den biten ska inte återbetalas under avtalstiden (sällan någon vill betala anslutningen utan förhandlar hellre till sig en lång bindningstid).

Men ja, det ligger vanligtvis i allas intresse att ta bort valfriheten och binda avtalen. Den fria marknaden gör inte att man som ägare av ett stadsnät eller tjänsteleverantör kan investera och anställa med trygghet. Långa avtal med föreningar ger den tryggheten

Skrivet av Sysop:

Mitt minne av Televerket var att det var dyrt.

PTS är fortfarande dyrt men du ger nu skattepengar till privata bolag som behandlar dem så väl som ett bortskämt barn hanterar sin veckopeng. Sen är det bolagen som äger ledningarna och kan tjäna pengar. PTS fortsätter också dela ut pengar till felaktiga projekt och dåliga företag samt bränna pengar klassisk myndighets-administration.
På Televerkets tid såg man vad det kostade och det var folket som ägde ledningarna. Det var inte bra men om Bildt lugnat sig lite kanske vi haft fiber till hela Sverige för 10-15 år sedan och till en bråkdel av kostnaden. Sen hade jag suttit här med dig och gnällt på att det var dyrt men pengarna vi betalt hade åtminstone gått till ett nät som vi ägt själva och skapat arbeten.
Vet inte riktigt hur man kan på ena handen säga att den fria marknaden ska lösa något och med den andra dela ut skattepengar utan krav på att få tillbaka dem, hade förstått ett fördelaktigt lån där man tagit rören i marken som säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Vilket gnäll. Bor i världens U-Land vad gäller internet (Tyskland). Betalar 60 euro (typ 700kr) i månaden för 5mbit.

Men ölen är billigare 😁

Permalänk
Medlem

Hyresrätt här - vill man ha fiber är det låst 100/100-uppkoppling via Telia som gäller, kostar 569kr/mån, eller ännu mer vid det här laget. Kör mobilt bredband via Comviq istället, 299kr/månaden. Just nu när jag skriver så fick jag 156/31 i bredbandskollen.

Permalänk

Hyresrätt. Bahnhof 250/100 genom Servanet och betalar 169kr/mån.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

"– Det är bara fel, det har inte varit omöjligt för villor. Hur kommer det sig att villaägare får halva priset på bredband men inte hyresgäster?"

Qué, kebab, baking powder!?

Jag måste ha missat att det är billigare på något sätt för villaägare... Var har han fått det ifrån?
Det här är bara bredbandet då, ingen TV eller annat. Plus den 'nätta' summan det kostade att installera...

<Uppladdad bildlänk>

Lite konstig sak att säga egentligen, men han har inte helt fel.
Det är Telias fibernät som är reglerat då Telia räknas som "SMP" (Significant Market Power), så där är det upp till tjänsteleverantörerna själva om de vill hyra ledningen mellan kund och noden/deras utrustning. Det är de som bor i villor med Telias öppna nät som kan få erbjudanden som 10gbit villafiber för 400kr/mån.

Permalänk
Medlem

Fick pynta 25 000kr för att ansluta villan till fiber här i Finspång, och då betalar jag även 250 kr / mån för 100/100. Svärföräldarna betala bara 5000kr och då bor dom dessutom lång ute på landet dock i en annan kommun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Bostadsrätt, Bahnhof 1000/1000 som ingår i avgiften. Tror kostnaden för föreningen ligger på under 100 kronor per lägenhet iaf.

Det låter rimligt.

jag sitter i styrelsen för en större BRF, vi tecknade kollektiv anslutning med Telia för nått år sen, 500/500, digital-tv grundutbud och ip-telefoni för 165:-Mån/lgh. Kontraktet löper på 7år med indexreglering av priset, så det borde inte bli några kraftiga höjningar under den perioden.

De som innan hade snarlika tjänster med individuella kontrakt betalade runt 900:- för samma tjänster.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det enligt en säljare från Tele2 som knackade på så är det i mediaomvandlaren det stora prispåslaget sitter för oss i villa. Tele2 vill byta ut Telia Öppen Fibers sådan om jag binder mig i 2 år och då skulle jag få Tele2 500 Mbit för 399 i månaden istället för Telia 250 mbit för 499 nu och 579 senare.

I grunden äger Skanova fibern, Nätbolagen är mer eller mindre mäklare? Eller förmedlare? Förstår inte till 100% vilket jag tror är tanken bakom det hela, förstår man inte så antar man det är krånligt och så betalar man helt enkelt istället för att bråka.

J

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Vi i hyresrätt bli idag straffkn*llade dels för hyresvärdarna är vill lyxrenovera och chockhöja hyrorna efter detta.

Men jag tro inte på statlig inbladning, konkurenten til fast bredband heter 5G. Bygg ut 5G så finns genast flera konkurenter på området.